Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Arius sanoi:No kappas, kiitos kiitos. :piis:
Mr. Olympia sanoi:Tuolla sivuillasi näytti lukevan, että omistat 50mm f 1.8 -objektiivin. Olen tässä ollut vakaasti aikeissa ostaa digijärkkärin itsellenikin, mutta en ole vielä ihan varma minkä/mitkä objektiivin/objektiivit otan siihen heti samantien mukaan.
Mr. Olympia sanoi:Tuolla sivuillasi näytti lukevan, että omistat 50mm f 1.8 -objektiivin. Olen tässä ollut vakaasti aikeissa ostaa digijärkkärin itsellenikin, mutta en ole vielä ihan varma minkä/mitkä objektiivin/objektiivit otan siihen heti samantien mukaan. Tuota kyseistä objektiivia olen kyllä vakaasti harkinnut. Oletkos nähnyt tuon 50-millisen minkälaisena linssinä ja onko sille ollut mielestäsi yleisesti ottaen käyttöä.
setae sanoi:Ei kun croptoolia käytettäessä ei katoa, vaan silloin jos alkup. kuvasta ottaa selectillä alueen ja copypastella laittaa sen uuteen kuvaan (tietenkin, koska silloin tehdään uusi kuva). Photoshop 7:n (pc) kanssa ei itselläni ole ollut koskaan ongelmaa exif-tietojen kanssa, joten kuulostaa perin oudolta.
Mike sanoi:Juu, siis croppaan ja pasteen kyllä sitten toiseen imageen, jos siis oon tekemässä freimejä kuvaan.
setae sanoi:Oletko kokeillut tehdä tuon croptoolilla, ja sen jälkeen "Canvas size" toiminnolla lisätä reunoja kuvaan? Näin ainakin pysyisi exif-tiedot, homman hankaloitumisesta en osaa sitten sanoa.
Mike sanoi:Kerrotko setae tarkemmin onko haittaa jos kuvaan kaikki kuvat f 2.8? Ilmeisesti aukkoa pitää muuttaa vain jos haluaa syvyyssuunnassa lisää tarkkuutta? Onko siis mitään käytännön merkitystä paljonko aukko on, jos kuvaan esim jotain missä ei ole mitään syvyyttä?
setae sanoi:No ei nyt varsin, ja vielä jos tuo on pokkarin F2.8, vastaa se syväterävyydeltään aika isoa F-numeroa 35mm optiikkaan verrattuna.
Aukon kokoa säätämällä voi esim. salaman polttamista vähentää, tosin silloin menetetään myös osa sävyistä (koitappa kuvata salamalla kasvoja 40cm päästä kääntämättä aukkoa F8+ asetuksille). Kun itse aikoinani kuvasin pokkarilla (Canon A40), käytin kyllä aina suurinta mahdollista aukkoa, mitä vain saattoi. Sitten kun tuolla alkaa olemaan väliä, osaat todennäköisesti jo käyttää noita asetuksia niin paljon, että tiedät itse mihin suuntaan niitä säädellä
Mike sanoi:Onkos fiksua muuttaa mieluummin suljinaikaa kuin ISO herkkyyttä kun kuvaa hämärässä? Olen muuttanut vain suljinaikaa, ettei kohinaa tulisi lisää, toki tukea pitää sitten olla.
metalman sanoi:oottekos ikinä kokeillu noilla pidemmillä valotusajoilla kuvata liikkuvaa kohdetta siten, että seuraatte kameralla kohdetta? Tällöin pitäisi tulla mielenkiintoista jälkeä varsinkin jos onnistuu hyvin.
setae sanoi:Jep, teen itse lähes poikkeuksetta näin, mikäli siihen vain on mahdollisuus (= kohde ei liiku, jalusta käytössä). Varsinkin digipokkareiden kennojen kanssa korkeammat herkkyydet (>ISO200) ovat surkean kohinaisia, ja digikohina on ainakin minun silmiini hirveää katsottavaa. Digijärkkäreillä ISO400 menettelee vielä jotenkin, mutta ei sitäkään kovin ilolla katsele.
Katos prkl, sielhä on nänni.. :lol2:Mike sanoi:Kilppari.