Valokuvaus-thread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Arius sanoi:
No kappas, kiitos kiitos. :piis:

Katsohan, mies itsensäkin täällä :) Miracles do happen, näemmä. Taidankin nyt käyttää tämän tilanteen siinä mielessä hyväkseni, että kysäisen sinulta hieman objektiiveista, jos vaan sopii.

Tuolla sivuillasi näytti lukevan, että omistat 50mm f 1.8 -objektiivin. Olen tässä ollut vakaasti aikeissa ostaa digijärkkärin itsellenikin, mutta en ole vielä ihan varma minkä/mitkä objektiivin/objektiivit otan siihen heti samantien mukaan. Tuota kyseistä objektiivia olen kyllä vakaasti harkinnut. Oletkos nähnyt tuon 50-millisen minkälaisena linssinä ja onko sille ollut mielestäsi yleisesti ottaen käyttöä. Ottaisin sillä lähinnä kohdekuvia, kuten ihmiskuvia jne. Tuo sopisi minulle mainiosti ainakin siinä mielessä, että se olisi taatusti edullinen ja rahaa jäisi säästöön muita objektiiveja lähitulevaisuudessa silmällä pitäen :)

Mr. Olympia sanoi:
Tuolla sivuillasi näytti lukevan, että omistat 50mm f 1.8 -objektiivin. Olen tässä ollut vakaasti aikeissa ostaa digijärkkärin itsellenikin, mutta en ole vielä ihan varma minkä/mitkä objektiivin/objektiivit otan siihen heti samantien mukaan.

Canonin 50mm/1.8 on kyllä uutenakin hinta/laatusuhteeltaan huippulasi, eli kannattaa kyllä tuommoinen hankkia. Taisin maksaa itse 30 euroa käytettynä tuosta, ja sain vielä vastavalosuojan mukaan. Sisätiloissa kuvaamiseen polttoväli (50mm, ja kerroin kamerassa 1.6 eli 80mm) on kyllä liian suuri, mutta esim. muotokuva(/kasvo)kuvaamiseen erinomainen.

Mr. Olympia sanoi:
Tuolla sivuillasi näytti lukevan, että omistat 50mm f 1.8 -objektiivin. Olen tässä ollut vakaasti aikeissa ostaa digijärkkärin itsellenikin, mutta en ole vielä ihan varma minkä/mitkä objektiivin/objektiivit otan siihen heti samantien mukaan. Tuota kyseistä objektiivia olen kyllä vakaasti harkinnut. Oletkos nähnyt tuon 50-millisen minkälaisena linssinä ja onko sille ollut mielestäsi yleisesti ottaen käyttöä.

Tuo 50mm/f1.8 on hyvä peruslinssi, halpakin suhteessa muihin valovoimaisiin objektiiveihin. Kuvanlaadultaan ehdottomasti paras verrattuna noihin pariin muuhun putkeen millä olen kuvaillut (Sigma 15-30 mm ja Canon 75-300 IS USM). Zoomeihin tottuneena tietysti vähän vaivaa tuo kiinteä polttoväli, mutta kyllä tuo linssi on monesti pelastanut, kun on niin hämärää ollut ettei muissa putkissa riitä valovoima.

Lonkalta veikkaisin että 60% kuvista tulee otettua laajakulmalla, 35% telellä ja 5% tuolla 50-millisellä, mutta kyllä se on silti ollut hintansa arvoinen.

Jos sitä Canonin 300D:tä harkitsee, niin siihen ottaisin silti mielummin sen 300D:lle suunnitellun 18-55 mm -linssin sen kattavemman polttovälialueen vuoksi.

setae sanoi:
Ei kun croptoolia käytettäessä ei katoa, vaan silloin jos alkup. kuvasta ottaa selectillä alueen ja copypastella laittaa sen uuteen kuvaan (tietenkin, koska silloin tehdään uusi kuva). Photoshop 7:n (pc) kanssa ei itselläni ole ollut koskaan ongelmaa exif-tietojen kanssa, joten kuulostaa perin oudolta.

Juu, siis croppaan ja pasteen kyllä sitten toiseen imageen, jos siis oon tekemässä freimejä kuvaan.

Mike sanoi:
Juu, siis croppaan ja pasteen kyllä sitten toiseen imageen, jos siis oon tekemässä freimejä kuvaan.

Oletko kokeillut tehdä tuon croptoolilla, ja sen jälkeen "Canvas size" toiminnolla lisätä reunoja kuvaan? Näin ainakin pysyisi exif-tiedot, homman hankaloitumisesta en osaa sitten sanoa.

setae sanoi:
Oletko kokeillut tehdä tuon croptoolilla, ja sen jälkeen "Canvas size" toiminnolla lisätä reunoja kuvaan? Näin ainakin pysyisi exif-tiedot, homman hankaloitumisesta en osaa sitten sanoa.

Juu, pakko se noin on tehdä tai sitten rajaa hiukan ylitse ja tekee framet sitten ihan rectangular toolilla ja brushilla päälle.

Kerrotko setae tarkemmin onko haittaa jos kuvaan kaikki kuvat f 2.8? Ilmeisesti aukkoa pitää muuttaa vain jos haluaa syvyyssuunnassa lisää tarkkuutta? Onko siis mitään käytännön merkitystä paljonko aukko on, jos kuvaan esim jotain missä ei ole mitään syvyyttä?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mike sanoi:
Kerrotko setae tarkemmin onko haittaa jos kuvaan kaikki kuvat f 2.8? Ilmeisesti aukkoa pitää muuttaa vain jos haluaa syvyyssuunnassa lisää tarkkuutta? Onko siis mitään käytännön merkitystä paljonko aukko on, jos kuvaan esim jotain missä ei ole mitään syvyyttä?

No ei nyt varsin, ja vielä jos tuo on pokkarin F2.8, vastaa se syväterävyydeltään aika isoa F-numeroa 35mm optiikkaan verrattuna.

Aukon kokoa säätämällä voi esim. salaman polttamista vähentää, tosin silloin menetetään myös osa sävyistä (koitappa kuvata salamalla kasvoja 40cm päästä kääntämättä aukkoa F8+ asetuksille). Kun itse aikoinani kuvasin pokkarilla (Canon A40), käytin kyllä aina suurinta mahdollista aukkoa, mitä vain saattoi. Sitten kun tuolla alkaa olemaan väliä, osaat todennäköisesti jo käyttää noita asetuksia niin paljon, että tiedät itse mihin suuntaan niitä säädellä :)

setae sanoi:
No ei nyt varsin, ja vielä jos tuo on pokkarin F2.8, vastaa se syväterävyydeltään aika isoa F-numeroa 35mm optiikkaan verrattuna.

Aukon kokoa säätämällä voi esim. salaman polttamista vähentää, tosin silloin menetetään myös osa sävyistä (koitappa kuvata salamalla kasvoja 40cm päästä kääntämättä aukkoa F8+ asetuksille). Kun itse aikoinani kuvasin pokkarilla (Canon A40), käytin kyllä aina suurinta mahdollista aukkoa, mitä vain saattoi. Sitten kun tuolla alkaa olemaan väliä, osaat todennäköisesti jo käyttää noita asetuksia niin paljon, että tiedät itse mihin suuntaan niitä säädellä :)

Onkos fiksua muuttaa mieluummin suljinaikaa kuin ISO herkkyyttä kun kuvaa hämärässä? Olen muuttanut vain suljinaikaa, ettei kohinaa tulisi lisää, toki tukea pitää sitten olla.

Mike sanoi:
Onkos fiksua muuttaa mieluummin suljinaikaa kuin ISO herkkyyttä kun kuvaa hämärässä? Olen muuttanut vain suljinaikaa, ettei kohinaa tulisi lisää, toki tukea pitää sitten olla.

Jep, teen itse lähes poikkeuksetta näin, mikäli siihen vain on mahdollisuus (= kohde ei liiku, jalusta käytössä). Varsinkin digipokkareiden kennojen kanssa korkeammat herkkyydet (>ISO200) ovat surkean kohinaisia, ja digikohina on ainakin minun silmiini hirveää katsottavaa. Digijärkkäreillä ISO400 menettelee vielä jotenkin, mutta ei sitäkään kovin ilolla katsele.

oottekos ikinä kokeillu noilla pidemmillä valotusajoilla kuvata liikkuvaa kohdetta siten, että seuraatte kameralla kohdetta? Tällöin pitäisi tulla mielenkiintoista jälkeä varsinkin jos onnistuu hyvin.

metalman sanoi:
oottekos ikinä kokeillu noilla pidemmillä valotusajoilla kuvata liikkuvaa kohdetta siten, että seuraatte kameralla kohdetta? Tällöin pitäisi tulla mielenkiintoista jälkeä varsinkin jos onnistuu hyvin.

No pidemmillä ja pidemmillä, 1/90s on tullut lintuja kuvattua. Toimenpiteellä on nimikin, pannaus, joka on mielestäni juuri sivuttaissuunnassa nopeasti liikkuvaa kohdetta kuvatessa ainoa järkevä tapa, jos kuvaan haluaa liikkeen mukaan luomaan tunnelmaa.
Sivuttaissuunnassa tuo on esim. tripodin kanssa varsin helppo toteuttaa, pystysuunnassa olevia kohteita nyt tulee muutenkin harvemmin. Pidemmillä valotusajoilla vaatii jo vähän taitoa ja rutiinia, ja tietysti tuuria, kun kameralla on seurattava kohdetta samalla nopeudella, että itse kohde pysyy terävänä.

setae sanoi:
Jep, teen itse lähes poikkeuksetta näin, mikäli siihen vain on mahdollisuus (= kohde ei liiku, jalusta käytössä). Varsinkin digipokkareiden kennojen kanssa korkeammat herkkyydet (>ISO200) ovat surkean kohinaisia, ja digikohina on ainakin minun silmiini hirveää katsottavaa. Digijärkkäreillä ISO400 menettelee vielä jotenkin, mutta ei sitäkään kovin ilolla katsele.

Olen käyttänyt kaikissa kuvissa ISO 50 arvoa, taitanee olla kaikista paras pitää aina siinä ja sitten suljinaikaa muuttamalla hakee oikean valoisuuden.

Tommonen ohimennen otettu kun paistoi aurinko niin kivasti

Liitteet

• spring.jpg
    spring.jpg
    512,9 KB · Katsottu: 451
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Vuodelta 2001. Itämeren purjehdus. Viimeisessä kuvassa häivyttyy meri ja taivas toisiinsa aika hyvin. Samoin ukko häivyttyy harjan taakse. :)

Edit. Niikun näkyy niin huomattavan tärkeää olisi saada horisontti täsmälleen vaakatasoon, mutta eipä noita kuvia aikoinaan niin ammattimaisesti napsittu.

Liitteet

• KuunariHelena2003-pieni.jpg
    KuunariHelena2003-pieni.jpg
    54,5 KB · Katsottu: 234
  • Maisemakuva2001-pieni.jpg
    Maisemakuva2001-pieni.jpg
    24,6 KB · Katsottu: 227
  • Maisema2001-pieni.jpg
    Maisema2001-pieni.jpg
    55,5 KB · Katsottu: 230
Viimeksi muokattu:
Ei prkl pakko se on itsekkin ruveta harjoittelemaan.Kamerana canon powershot A40 , ei mikää huippu mutta ei rahat riittäny parempaan.Tohon pitää hommata vielä isompi muistikortti ja ladattavat akut/paristot

Mitä mieltä ootte saako tolla kameralla hyviä kuvia liikkuvista kohteista?
Kelkoista sais aika hienoja kuvia osais vaan liikkeessä kuvata

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom