Valokuvaus-thread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu
Mike sanoi:
Damn, 2 somppua vaihtaa talvirengasta, varsin mielenkiintoista..............FOR ME TO POOP ON!

1076152109746.jpeg

Talvirenkaat pitäis vaihtaa kyl reilusti ennen ensilumen tuloa. Ei taida järki pakottaa noita somaleita?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
MuscleMemory sanoi:
Täällä on mun mielestä aika hyvää juttua suomeksi digikameroista. Aloittelija pääsee hyvin vauhtiin. Toivottavasti ei ole :wanha:

Tämähän oli valaiseva kokoelma, varsinkin tähän syväterävyyteen liittyvä löpinä ja sieltä photo.netin artikkeliin johtanut linkki.

Alkoi enemmän ja enemmän vaikuttaa että saavuttaakseen perusfilmijärkkärin ominaisuudet, niin digikamerassa pitää olla full frame-kennosto (uusi termi, opin juuri), jolloin se vastaa 35mm filmille kuvaamista ja linssien kanssa pulatessa ei tarvitse olle kertotaulut ja muunnoskertoimet mukana.

Ja tällaiset digikamerat maksavat ~5000 eurosta ylöspäin. Tässä vaiheessa voisi kenties kysellä, että kannattaisiko toistaiseksi allekirjoittaneenkin vielä satsata perusfilmikameraan + filmi/diaskanneriin (~400 eur), jolloin saa muuten paremmat ominaisuudet pl. kuvien välitön tiirailu kuvauspaikalla? Niin ja jäisi vielä 4000 euroa rahaa ostaa sitä filmiä...

kävin lenkillä ja otin sillasta kuvan.hieman photoshoppasin,oliko sallittua?

Liitteet

• silta2.jpg
    silta2.jpg
    405,7 KB · Katsottu: 660
tuli tossa ihan nätti kuva kamerakännykäl otettuu mutten vaan osaa laittaa sitä tähän ;D

Mike sanoi:
Joku vois selittää mulle mikä tekee tästä kuvasta jotenkin erikoisen? Näyttäis valokuvauksessa olevan niin, että on aivan sama mistä vitusta sen kuvan nappasee, niin tarpeeksi hyvä kamera riittänee siihen, että kuva on mukamas hieno.
1076152109746.jpeg

Heh. Jos toi kuva on käsittelemätön, niin...

En tiedä tajusinko oikein, että tuo on mielestäsi hieno, vaiko että siinä ei ole mitään erikoista ja siinä pitäisi oleman?!?!?!? Anyways... jauhetaan ny jotain aiheesta...

Laajakulmalla se on otettu, minkä takia näyttää paremmalta kuin jollain 55mm putkella samasta aiheesta. Tuo reunoja kohti tapahtuva "tummeneminen" ei mitä suurimmalla todennäköisyydellä ole tullut kameran kautta, ellei optiikka ole jokseenkin paska, mitä se sitten tuskin kuitenkaan on. Oma Neuvostoliitto 50's Leica-kopio tekee tuota tummaa reunaa kyllä, mutta useimmiten vastaava tehdään Photoshopilla toki. Oikeastaan toi laajakulma-efektikin kuvassa näyttää photarilla tehdyltä.. hmm... ei kai tämä vaan ole voittanut mitään palkintoa?

jahas tää photoshoppi onkin hauska juttu :)

Liitteet

• silta4 copy.jpg
    silta4 copy.jpg
    277,9 KB · Katsottu: 670
Noita perusdigikameroita ("minkä ostaisin") kun tuntuu jokainen kysyvän, niin tässä on omat mielipiteeni;

Peruskamera, jossa on 3x optinen zoom, manuaaliasetuksia (valotusaika, herkkyys, aukko, tarkennus), mutta kulkee myös laukussa mukana: Canon A70 (tai A75/80, en ole kumpaakaan vaan kokeillut), n. 270e

Peruskamera, joka kulkee aina taskussa mukana; manuaaliasetukset eivät niin merkittäviä, hyvä lcd-näyttö: Casio Exilim EX-Z3 (Z4 malli on saanut huomattavasti enemmän kritiikkiä osakseen), n. 350e

Harrastelijajärjestelmäkamera, jossa on kaikki järjestelmäkameran tärkeimmät ominaisuudet, mutta hinnaltaan suhteessa edullinen; kulkee mukana vain jos erikseen tulee mukaan otettua: Canon EOS 300D, n. 1000e (+ noin 3000e pakollisiin lisävarusteisiin - objektiivit, jalustat, salamat, lähettimet, microdrivet/muistikortit ja niin edelleen :D)

Olen itse pohtinut D30:n (~300D, mutta vanhempi ja 'järeämpi') seuraajaksi juuri A70:stä (ja kokonsa puolesta EX-Z3:sta), kun ah! niin monesti tulee huomattua, että olisipa kiva ottaa kuva tuosta, mutta se mörssäri on tietysti kotona kun ei sitä jaksa aina mukana kanniskella. A70 täyttää ainakin mielestäni ne vaatimukset, mitä 'edullisille' digikameroille asetan; kuvanlaatu, väritoisto, megapikselimäärä ja optinen zoom sopivalla tasolla, manuaaliset valinnat automatiikan lisäksi, mahtuu kuitenkin kokonsa puolesta taskuun tietyllä varauksella :)

Mutta nämä siis ovat vain omia mielipiteitäni, varmasti löytyy useita, jotka valitsisivat toisin.

Mike sanoi:
Lisää hautuumalla rellestämisestä, en kaatanut kiviä, vaan otin säntillisesi kuvia.

Tuo kuva näyttää hyvältä, rajaus miellyttää silmää. Väritkin ovat kohdillaan, lienee osittain Photoshopin ansiota..?

Strappado sanoi:
Tuo kuva näyttää hyvältä, rajaus miellyttää silmää. Väritkin ovat kohdillaan, lienee osittain Photoshopin ansiota..?

Photoshoppia annettu jonkinverran. Croppasin, leveleillä tummemmaksi, rajasin muijan, terävöitin häntä, sitten valitsin taustan jolle annoin gaussian blurria snadisti, sitten värit pois ja color balanssia ruskean ja punaisen sekoituksella.

Tässä alkuperäinen.

Liitteet

• hautuumaa8-2.jpg
    hautuumaa8-2.jpg
    149,8 KB · Katsottu: 539
Olkapää sanoi:
Siis ainakin mun sonyn DSC-P32 pääsee säätämään noita suljinnopeuksia. Se on menu---> program---> ISO

Siis valotusaikaa ei pääse säätämään. Eikun emmä tiedä, ihan vitusta nää jutut. Toi iso nyt ei kai vaikuta siihen syvyysvaikutelmaan mitenkään.

Viskotaanpas muutama lomakuva Rooman matkalta. Kamerana surkea HP Photosmart 320, pitäisi vaihtaa vähän parempaan. Kuvissa siis :
1.Hienot ovenpielukset, kelpais omaankin kämppään
2.Suihkulähde ja lepakoita
3.Veli kokee valaistumisen huumaa Vatikaanin kirkossa, hyvä idea mutta törkeän suttuiseksi jäi kuva´

Kaikki otettu ihan käsivaralta, joten minä, Shaking Stevensin inkarnaatio, olen syyllinen noihin kuvien vinouksiin ja epäselvyyksiin, pitäisi opetella kuvaamaan paremmin.

Liitteet

• Rooma1.jpg
    Rooma1.jpg
    182,6 KB · Katsottu: 242
  • Rooma2.jpg
    Rooma2.jpg
    201,3 KB · Katsottu: 238
  • Rooma3.jpg
    Rooma3.jpg
    135 KB · Katsottu: 267
jaahas iski kuumeen päälle joten on aikaa tutustua photoshoppiin

Liitteet

• siltasilta2.jpg
    siltasilta2.jpg
    282,9 KB · Katsottu: 438
lentsikka sanoi:
Itse olen käynyt Bergenin ja Buchenwaldin leireillä.
Ei kovin vitsikkäitä paikkoja.

Tuli joskus kans käytyä DACHAU keskitysleirillä Munchenin lähellä.

Siellä koulutettiin mm. Waffen-ss joukkoja

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom