Valokuvaus-thread

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu
Toki jos kuvaa jalustalta niin voi olla hankalaa.

Jos se kuvauksen kohde on kovinkin tumma, niin ei siitä taida saada järkevää kuvaa ilman fill flashia, ei siinä manuaalimodet auta.

Eipä vastavalukuvat oo ikinä niitä helpoimmasta päästä. Eikö tuotakin ois voinut kuvata toiselta puolelta?

Ei noita ole jalustalta kuvattu, mutta jos taivas on silmälle lähes valkoinen ympäriinsä (ts. kirkas puolipilvinen sää), niin ei siinä ole paljoa tehtävissä. Varsinkaan paikan vaihto ei auta mitään.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Auttaa se sen verran, että kuvaako varjon vai auringon puolelta sitä asiaa.

Keskipäivällä ei ole pahemmin valon ja varjon puolta, varsinkaan puolipilvisellä, ei edes Englannin leveyspiireillä. Aurinko paistaa kohtuullisella tarkkuudella ylhäältä. Esimerkissä varjon sijainti 13.28.
 

Liitteet

  • JTL_858.jpg
    JTL_858.jpg
    152,1 KB · Katsottu: 202
Keskipäivällä ei ole pahemmin valon ja varjon puolta, varsinkaan puolipilvisellä, ei edes Englannin leveyspiireillä. Aurinko paistaa kohtuullisella tarkkuudella ylhäältä.

Onhan se aurinko kuitenkin jollain puolella sitä pömpeliä? Tuskin se sattuu just siihen yläpuolelle?

Voihan sitä kokeilla jokainen ottaa puusta kuvaa jos aurinko on toisella puolella tai samalla puolella sitä.

Ei silti kyllä sen aika nopeasti oppii, että se keli vaikuttaa aika paljon niihin kuviin.

Tuossa kuvassa näytät kuvaavan varjon puolelta. Vai hämääkö taivas?
 
Onhan se aurinko kuitenkin jollain puolella sitä pömpeliä? Tuskin se sattuu just siihen yläpuolelle?

Voihan sitä kokeilla jokainen ottaa puusta kuvaa jos aurinko on toisella puolella tai samalla puolella sitä.

Ei silti kyllä sen aika nopeasti oppii, että se keli vaikuttaa aika paljon niihin kuviin.

Pitäisiköhän tähän sanoa, että ai joo vai :)

Ei millään pahalla, mutta oletko käynyt ulkomailla? Suomessa harvemmin paistaa aurinko lähes suoraan ylhäältä. Ohessa vielä kuva, jossa näkyy selvemmin valon suunta. Lähes ylhäältä, hitusen vasemmalta.
 

Liitteet

  • JTL_850.jpg
    JTL_850.jpg
    176,7 KB · Katsottu: 192
Ei ole ihan hirveästi tullut kameroita ulkoilutettua ulkomailla eikä tätä tuoretta D40:stä ollenkaan.

Eipä tuohon taida olla mitään poppakonstia. Auttaiskohan joku polarisaatiofiltteri?
 
Ei sitä valotusta voi tehdä manuaalisesti ilman valotusmittaria ja moniko kulkee tuolla valotusmittari kädessä? Jos sen tekee histogrammin perusteella(näkeekö kaikissa edes sitä) niin samanhan voi tehdä suoraan niin, että ottaa valotuksen sopivasta kohdasta. Isompi juttuhan olisi tarkentaa itse kuin toi valotus.

No voi röh :D

Kamerassa on se valotusmittari...sitä käytetään tietysti...huh huh...

Histogrammi auttaa arvioimaan pitääkö valotusta korjata ja kuin sitä pitäis korjata jos pitää. Esim tossa sun alkuperäisessä esim. kuvassa olis kannattanu kattoo histogramii ja sit säätää uudestaan valotusta niin ettei se taivas pala jos et kerran halua sitä polttaa...mut iha kuin vaan haluut itse tehdä tietysti mutta minusta se on se helpoin ja varmin tapa hoitaa asia jos ei kiire ole...jiii tossa jo koittikin tätä asiaa ansiokkaasti selittää...

Tarkennukseksesta ei ollu puhetta nyt...

Ja tiedoksi vielä että samassa valaistuksessa eri värit antaa eri valotusmittausarvoja kun toiset värit imee valoa enempi kun toiset. Jos kerran piste mittausta käytät niin...
 
En kyllä keksinyt miten saan omasta kamerasta histogrammin.

Uusissa kameroissa tuo valotuksen säätö on helppoa, koska näet kuvan suoraan LCD:llä ja voi säätää valotusta sen mukaan.
 
En kyllä keksinyt miten saan omasta kamerasta histogrammin.

Kyllä se siel on, käyt vaan menut läpi niin luulis löytyvän...useimmissa kameroissa histogrammin saa asetettua tulee näkyviin joka kuvan jälkeen automaattisesti tai sit tulee parilla napin painalluksella nopeesti haluttaessa.

Jotkut kamerat vilkuttaa niitä ylivalottuneita kohtia siinä kuvassa LCD:n ruudulla ja niistä vilkkumisista huomaa heti et tuli ylivalotusta ja mihin kohtaan. Jos sulla on semmonen ominaisuus niin pistä päälle...
 
Löytyihän se sieltä. "sopivissa" olosuhteissa on piikit sekä valkoisessa, että mustassa eikä sille oikein mitään voi. Kuvausolosuhteita on paha muuttaa.
 
Löytyihän se sieltä. "sopivissa" olosuhteissa on piikit sekä valkoisessa, että mustassa eikä sille oikein mitään voi. Kuvausolosuhteita on paha muuttaa.

Jep. Mutta voit vaikka haluta säätää niin että sulla on vaan joko mustiksi alivalottuneita tai valkosiksi ylivalottuneita kohtia siin kuvassa eikä enää molempia yhtäaikaa ;)
 
Näköjään sen saa vilkuttamaan ylivalottuneita kohtia otetussa kuvassa. Eikä kyllä luulisi olevan mahdotonta tehdä sellainen softan pätkä, että kamera säätäisi valotuksen niin, ettei kuvassa mikään mene yli ainakaan valkoisessa.

Valotuksen säätöä varten ei tarvitse olla M-moodissa.
 
Valotuksen säätöä varten ei tarvitse olla M-moodissa.

Ei tarvitse mutta vain M-moodissa voi itse valita ajan ja aukon (ja tietty ISO kans) eli valotuksen. Muualla korkeintaan jomman kumman noista ja sit säädellä lisäksi sitä valotuksen kompensaatiota ja sitä kautta sit yrittää saada sen sopivan aukon ja ajan eli ainakin mulle on helpompi ajatella vaan aukkoo ja aikaa ja unohtaa noi kompensaatiot ja kaikki muukin lisämuuttuja...tai ne kaikki muut siis vaan unohtuu multa siin kuvien ottamisen tiimellyksesä...tota ISOo ja valkotasapainooki pitää välillä muistaa katella...heheee...liikaa liikkuvia osia...tapoja on useita joo omien mieltymysten ja tottumusten mukaan...
 
Haluaisin kuulla mielipiteitänne seuraavista kuvista. Ovatko onnistuneita vai ei? Mitä itse olisitte tehneet toisin?

Kuva 1.
attachment.php


Kuva 2.
attachment.php



Kuva 3.
attachment.php
 

Liitteet

  • P1000052.jpg
    P1000052.jpg
    177,4 KB · Katsottu: 471
  • P1000056.jpg
    P1000056.jpg
    142,1 KB · Katsottu: 454
  • emo valvoo.jpg
    emo valvoo.jpg
    185,8 KB · Katsottu: 461
Jos ko. otokset ovat raweja, tuo valotuksen korjaus onnistuu käden käänteessä.
Kuvista puuttuu "musta", ja terävöitystä ei ole tehty? Tai ainakin se vaikuttaa siltä. Liikkuvien otusten kuvailussa lyhyemmästä valotuksestakaan ei olisi haittaa, sikäli kun harvoin epätarkoissa karvapalleroissa on mitään jujua. Jos ja kun kyseessä on järkkäri, ja olet kuvannut auringon paisteessa, ehkä telellä, voisi olla viisasta kuvata shutterpriorilla ja hilata valotusaika ainakin johonkin 1/200 tuntumiin.
Tuosta setistä selkeästi onnistunein on ensimmäinen kuva, mutta olisiko kuvan voinut ehkä rajata tiukemmin? Oikealla on turhaa tilaa ja kuvasta puuttuu asetelmaa. Kuva on myös ainoa jota on ehostettu photoshopissa?
Basic kuvauksessa ei voi kehittyä kuin kuvaamalla. Muiden ihmisten antamilla vinkeillä harvoin on mitään vaikutusta kuviin jos et ole tilanteen herra. Asiat käsittää kun räpsii, räpsii ja räpsii :)
 
Kiitoksia kommenteista. Uskokaa tai älkää mut pyysin mielipiteitänne koska olen vasta juuri äsken ostanut tuon uuden kameran ja kävin kokeilemassa tuossa lähimaastossa sen ominaisuuksia.

Ja tosiaan ensimmäiseen kuvaan lisäsin jälkeenpäin kontrastia ja väriä enemmän, muita kuvia en muokannut. Tosin valoisuutta pystyy muuttamaan ainakin hieman. Omaa silmää miellyttää keskimmäinen kuva.
 
Keskimmäinen olisi ollut minusta paljon parempi jos se olisi otettu alempaa, tyyliin samalta tasolta elukan pään kanssa. Silloin lintu olisi ollut mielestäni enemmän läsnä eikä vain "tuolla jossain alhaalla". Mutta tästä voi olla montaa mieltä. :)
 
Okei. Tuo paikka oli sellainen ettei parempaa kuvakulmaa olisi voinut saada. Olin kahden metrin päässä sorsista ja polku oli sen verran korkealla. Oli jo harvinaista että ne tuli noinkin lähelle pelkäämättä... ja vielä vapaaehtoisesti, mulla ei ollut mitään houkutuspullaa tms.
 
Kuten Bassokin totesi, ovat seisomakorkeudelta otetut kuvat usein mielenkiinnottomia, mikäli kohde ei ole sopivalla korkeudella. Ihmisiäkin harvemmin tulee kuvattua tasan silmien korkeudelta. Vaikka tässä kyseisessä tilanteessa et päässyt alemmas, kokeile tosiaan jatkossa pistää naamaa turpeeseen ton kokoluokan ötyjä kuvatessa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom