Ihan hyvä kompromissi ja vaihtehto vakaajansa ja järkevän polttovälin kanssa kittilinssistä seuraavaksi obiskaksi.
Edit: TLP:n ehdottama Tamron on tosiaan parempi vaihtoehto.
Juu, toi 28-135 IS menee croppikennon kanssa (10- ja 100-sarja), muttei FF-kennoisen reunojen kanssa ja ei kovin häävisti 1.3x cropatunkaan kameran kanssa (1D, 1DmkII, IIN ja III).
Olen monta kertaa huomannut näitä optiikoita ostaessa, että köyhän ei ole varaa ostaa halvinta/halpaa. Kun kerran investoi, niin investoi vaikka sitten hivenen pidemmän säästön kanssa ja ostaa kunnon kakkuloita. Canonilla se tarkoittaa pää-asiassa L-sarjaa, joitakin Sigmoja menettelevästi ja esim. tuo Tamron on OK. Nikonilla ne on ns. kultapantaisia, pro-vehkeitä.
Miksi näin, tämän voisi kutsua osto-oppaaksikin:
1) se hyvän kuvan saaminen ei ole kalustorajoitteista, tai sitten ei vaan ole olemassa sellaista kalustoa, millä ko. kuvan ottaisi. 99,99% kuvaajien luovuutte kalusto ei rajoita, vaan se kypärän sisäpuoli ja suoranainen laiskuus esivalmisteluissa, sekä vaivannäössä asioiden selvittämiseksi. (esim. se 10fps ei ole mikään maaginen luku, jolla liikkuvasta kohteesta saa aina 100% varmasti hyvän kuvan, vaan ajoittaminen ja lajituntemus, sekä näkemys siihen millaisen kuvan haluaa)
2) loppupelissä menetät vähemmän rahaa, jos ostat käytettyä L-sarjaa, vuoden sisään kyllästyt koko hiton valokuvaustouhuun ja myyt pois... se arvo kun ei laske juuri nimeksikään ja saat omat takaisin.
tähän vielä se 'mitäs sitten jos kuitenkin'-tie, jonka itse olen rampannut eli ostanut ensin sen halvan, sitten melkohyvän ja loppupelissä sen parhaan... hiton kallis tie ja siihen en enää ajatellut sortua.
3) Hyvä optiikka on valokuvaamisen tärkein väline ja perusta koko hommalle, runko ei ole lähellekkään niin merkittävä asia.
4) Kun se kuva on otettu, niin esillelaitto on 60% kiinni materiaalista mitä sinulla on ja 40% siitä miten sen osaat käsitellä julkaisumuotoon. Eli jos se on pehmeä/väärin tarkennettu, niin se on pehmeä ja väärin tarkennettu...eikä siinä USM:t auta kuin thumbnailkoossa ja siinäkin välttävästi.
5) iso liuta lisää syitä, jos vaan haluat että luetteloa jatkan...tärkeimmät lienee jo yllä.
Onnea valokuvauksen alkumetreille :D:thumbs: