Valmentaja Mark Rippetoe

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Heh, Hamman sanoo tossa ekassa pätkässä, että kun kyykkäsi vuonna 96 tuon vieläkin voimassa olevan IPF Superin ME:n 457,5kg niin tanko vääntyi ja kisan järjestäjä ei suostunut vaihtamaan tankoa niin loppukisa nostettiin vääntyneellä tangolla. :D

Polvet luulisi olevan kovilla tuolla syvyyspommi tyylillä.

http://www.youtube.com/watch?v=8cL-C69w2z4

Nostetaas pikkasen vanhaa ketjua, kun näkyy päässeen maatumaan aika ikävästi :D

Jepadees, onkos täällä kenties muita, jotka seurailee RIPin kanavaa?
Puskee pappa nykyään nimittäin ihan kivaa tahtia inforikasta matskuu tarjolle.

Onko näin?
Ainakin nuo muutamat mitä tsekkasin, niin ei siellä nyt ihan puuta heinää hourailtu :D

En itseasiassa edes klikannut tuota linkkiäsi enkä nyt juuri ehdi kaivamaan niitä tekstejä/videoita joihin mielipiteeni perustan. Katsoin kuitenkin joskus noita pätkiä joissa Rippetoe opetti eri liikkeiden tekniikkaa ja tuli oikein paha mieli hänen treenattavien puolesta. Varsinkin low-baria koskeneet vihjeet olivat ihan outoja. Paljon on muissakin paikoissa tullut vastaan vähintäänkin kyseenalaisia lausuntoja mieheltä.

No, Starting Strength on kuitenkin ihan hyvä ohjelma aloittelijalle kunhan joku muu kun Rippetoe opettaisi tekniikat :)

Täällä on näköjään tapana haukkua Rippetoeta, mutta mua kiinnostais tietää, mihin se perustuu. Ite oon niin noobi, etten osaa erottaa, milloin puhutaan höpöjä ja milloin ei. Starting strength on mun eka ja toistaiseksi ainoa voimanostoaiheinen kirja eikä sieltä mun silmiin pomppaa mitään ihan tyhmää. En toki purematta oo niellyt kaikkea, esim. gallona maitoa päivässä, koska mua ei kiinnosta kerätä lisää fläsää, vaikka saisinkin ehkä parempia tuloksia. Kyykkytekniikkajutuissa on myös sellaisia, mitkä ei mulle toimi, koska mulla on suhteessa pitkät reidet. Ja ylipäänsä naisille suunnattua tietoa tuossa kirjassa ei juuri ole. YouTubesta en jaksa katsoa Rippetoeta, koska en kestä sitä punaniska-texasin murretta. Enkä muutenkaan oo niin nörtti, että jaksaisin katsoa tunnin pätkiä kyykkytekniikasta. :P

Taitaa olla Rippetoen ulosanti joka useimpia ärsyttää, ei sisältö niinkään. Helppo vaan päättää että sisältö on paskaa jos ei tykkää tiedon jakajan ulosannista.

Mutta tottahan se on että ne tekniikkavideot on vähän niin ja näin. Osa muustakin sisällöstä vähintäänkin kyseenalaista toki. Itse tosin sain juuri kyykyn paremmaksi osittain niiden tekniikkavideoiden avulla.

Nostetaas pikkasen vanhaa ketjua, kun näkyy päässeen maatumaan aika ikävästi :D

Jepadees, onkos täällä kenties muita, jotka seurailee RIPin kanavaa?
Puskee pappa nykyään nimittäin ihan kivaa tahtia inforikasta matskuu tarjolle.

Kyllä ja podcastia tullut kuunneltua jo hyvän aikaa.

Ihan mitä tuohon paskaan infoon tulee, niin kritiikkihän kannattaa kaikessa säilyttää, avoin mieli ja harva asia ottaa absoluuttisena. Monella alan "gurulla" tuntuu olevan se tää on mun juttu hommeli ja sehän ei välttämättä juuri sinulle ole hyvä. Sama myös monella seuraajalla on omat mieltymyksensä, jonka kehyksissä uusi asia otetaan vastaan, mutta ei sen ulkopuolelta. Onkii sen asian sieltä joukosta mistä voi hyötyä olla ja täts it.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllä ja podcastia tullut kuunneltua jo hyvän aikaa.

Ihan mitä tuohon paskaan infoon tulee, niin kritiikkihän kannattaa kaikessa säilyttää, avoin mieli ja harva asia ottaa absoluuttisena. Monella alan "gurulla" tuntuu olevan se tää on mun juttu hommeli ja sehän ei välttämättä juuri sinulle ole hyvä. Sama myös monella seuraajalla on omat mieltymyksensä, jonka kehyksissä uusi asia otetaan vastaan, mutta ei sen ulkopuolelta. Onkii sen asian sieltä joukosta mistä voi hyötyä olla ja täts it.

Ehkä mulla sitten kävi vain hyvä tuuri ja osasin sattumalta valita ne videot, jotka eivät olleet niin paskan tuhrimia. Noh katotaan nyt, eihän sitä tiedä, josko sitä kohta onkin jo ihan toinen ääni kellossa :D

Itse väitän, että nimenomaan kyykyn suhteen Rippetoen tekniikat toimivat. Kyykkytulos nousi reilussa vuodessa 110kgx5 - 162kgx4, kun tajusin alkaa käyttämään takareisiä liikkeessä. Ja kyllä, alas lattiaa kohti tuijottaminen, ja alaselän tarkoituksellinen hyödyntäminen vipuvartena pohjista noustessa, olivat ne asiat, mitkä mahdollistivat myös takareisien voimakkaan rekrytoinnin osana liikeketjua. Perse ja etureidet taas tuntuvat itsellä atkitvoituvan kyykätessä tyylistä riippumatta, mutta koko posterior-chain lihaksiston systemaattinen köyttö mahdollistaa isommat raudat. Tietty noiden nyybi-gainssien jälkeen kyykky ei ole juuri itsellä kehittynyt, ja sekä polvien, että selän kanssa on ollut kaikkea kremppaa. Tiedä sitten, johtuiko low-bar tyylistä, vai vääristä vanhemmista, aka geenit.

Muissa liikkeissä noi Rip-sedän tekniikat taas eivät tunnu niin toimivilta. Penkistä ja pystäristä en itse paljon saanut gainsseja edes aloittelijana, rivestä ei tullut mitään jne. Mave taas pelitti, mutta siinä olin jo kohtuu kokeneella tasolla, ennenkuin tutustuin Rippetoen juttuihin.

Itse väitän, että nimenomaan kyykyn suhteen Rippetoen tekniikat toimivat. Kyykkytulos nousi reilussa vuodessa 110kgx5 - 162kgx4, kun tajusin alkaa käyttämään takareisiä liikkeessä. Ja kyllä, alas lattiaa kohti tuijottaminen, ja alaselän tarkoituksellinen hyödyntäminen vipuvartena pohjista noustessa, olivat ne asiat, mitkä mahdollistivat myös takareisien voimakkaan rekrytoinnin osana liikeketjua. Perse ja etureidet taas tuntuvat itsellä atkitvoituvan kyykätessä tyylistä riippumatta, mutta koko posterior-chain lihaksiston systemaattinen köyttö mahdollistaa isommat raudat. Tietty noiden nyybi-gainssien jälkeen kyykky ei ole juuri itsellä kehittynyt, ja sekä polvien, että selän kanssa on ollut kaikkea kremppaa. Tiedä sitten, johtuiko low-bar tyylistä, vai vääristä vanhemmista, aka geenit.
Mulla taas on kyykystä täysin päinvastaiset kokemukset ja homma alkoi sujua kun tajusin että vika on Rippetoen opeissa ja opettelin kyykkäämään uudestaan.

Tuosta äijästä on tosi ristiriitaiset tuntemukset. Jotenkin mulla on sellainen olo, että sen on joka liikkeeseen aivan pakko keksiä joku oma kikka mikä erottaa sen hieman muista tai yleisesti käytetystä tekniikasta, on se sitten hyvä tai huono. Omasta mielestään se on keksinyt varmaan tosi hyviä temppuja, mutta mä olen vähän eri mieltä ja niin on kyllä moni muukin kun lukee kritiikkiä. On varmaan yksi kiistellyimmistä valmentajista ja mulla on kutina että sellainen maine ei synny tyhjästä. Näistä syistä mä olen alkanut kallistua siihen suuntaan että Rippetoen opit on oikein hyviä kunhan tekee just päinvastoin kuin se opettaa.

Mulla taas on kyykystä täysin päinvastaiset kokemukset ja homma alkoi sujua kun tajusin että vika on Rippetoen opeissa ja opettelin kyykkäämään uudestaan.

Tuosta äijästä on tosi ristiriitaiset tuntemukset. Jotenkin mulla on sellainen olo, että sen on joka liikkeeseen aivan pakko keksiä joku oma kikka mikä erottaa sen hieman muista tai yleisesti käytetystä tekniikasta, on se sitten hyvä tai huono. Omasta mielestään se on keksinyt varmaan tosi hyviä temppuja, mutta mä olen vähän eri mieltä ja niin on kyllä moni muukin kun lukee kritiikkiä. On varmaan yksi kiistellyimmistä valmentajista ja mulla on kutina että sellainen maine ei synny tyhjästä. Näistä syistä mä olen alkanut kallistua siihen suuntaan että Rippetoen opit on oikein hyviä kunhan tekee just päinvastoin kuin se opettaa.

Mä luulen, että mulla sattuu olemaan luonnostaan paremmin hermottunut takaosasto, vrt. etureidet, ja sen takia low-bar tyyli sopi mulle aikoinaan hyvin: pystyin maksimaalisesti hyödyntämään jo olemassa olevaa lihasmassaa, ja sitä kautta liikuttelemaan ( itselle ) isoja rautoja. Tämä selittäisi myös sen, miksi kyykky ei kauheasti ton jälkeen kehittynyt: heikkoudet, kuten etureidet ja keskivartalo, eivät vahvistuneet low-bar tyylillä suhteessa yhtä nopeasti, kuin vahvuudet, eli alaselkä, perse jne.

Rippetoen tyyli on todellakin jotenkin narsistinen siinä mielessä, että äijä esiintyy aiheesta riippumatta aina, ikäänkuin tietäisi KAIKKIA muita paremmin. Mutta juuri tämä näennäinen itsevarmuus oli se asia, mikiä sai mutkin aikoinaam fanittamaan Ripiä: oma faija ei koskaan piitannut paskaakaan, mitä mulle tapahtui, joten heti kun mä löysin "vahvan" isähahmon, niin mä aloin pitämään kaikkea sen sanomaa gospelina. Nyt mä pystyn toki näkemään yhteydet mun isän, ja Ripin käyttämän puhetyylin välillä: pelkkää sarkastista vittuilua, ja oman egon pönkittämistä toisten ihmisten kustannuksella, tilanteesta riippumatta, aka patologista narsismia.

Mä en muuten tällä viestillä hyökkää Ripiä vastaan henkilökohtaisesti, varmasti pätevä valmentaja, mutta just toi sen kaikkitietävä puhetyyli tuo niin paljon mieleen faijan, että mun oli pakko mainita siitä tässä. Ja varsinkin nyt, koska mun broidi teki itsemurhan just äskettäin, ja syy oli juuri faijan jatkuva vittuilu. Joo, väärä ketju avautumiselle, mutta tää asia tuli vahvasti mieleen, joten mun on pakko kirjoittaa siitä johonkin, vaikka sitten pakkikselle.

Kyllähän siitä on aika vahva konsensus pitempään treenanneilla ihmisillä, että Rippetoe opettaa aivan päin persettä varsinkin noi kyykyt ja rivet. Jopa sen omat kyykyt on rumia. :rolleyes: En edes tajua millä vitun auktoriteetilla se leijuu oikein. Mies on kuuluisa lähinnä täysin mielikuvituksettomasta aloittelijoiden ohjelmasta. Jos vedän viikon juopporännin ja Munakas tulee herättämään mut ojasta, että nyt tarvis vähän vitun vilkkaasti ohjelmaa niin teen viidessä minuutissa paremman kuin joku 3x5 kaikissa liikkeissä höpöhöpö.

Ai nii lueskelin joskus Rippetoen omilta foorumeilta miten sen mielestä Milko Tokola ei osaa kyykätä ku ei oo low bar. Voi vitun kyynel... :p:D:eek::oops::rolleyes:

Mies on kuuluisa lähinnä täysin mielikuvituksettomasta aloittelijoiden ohjelmasta. Jos vedän viikon juopporännin ja Munakas tulee herättämään mut ojasta, että nyt tarvis vähän vitun vilkkaasti ohjelmaa niin teen viidessä minuutissa paremman kuin joku 3x5 kaikissa liikkeissä höpöhöpö.

Pointti starting stregthissä ei varmastikaan oo se, että se on paras ohjelma tai edes top kympissä, mutta se on HELPPO. Siitä on idiootinkin (such as myself) helppo aloittaa, vaikka ei tiedä voimaharjoittelusta mitään. Tuloksia tulee ja siinä sivussa voi hankkia vähän tietoa aiheesta.

Tai no otetaanko takaisin sana helppo. Kolme kertaa viikossa kyykkääminen ei oo helppoa, vaan yksinkertaista.

Jos olisin aloittanut treenin jollain monijakoisella hifistelyllä tai oikeastaan millään monimutkaisemmalla kuin ss, ois tanko lentänyt nurkkaan aika äkkiä.

Pointti starting stregthissä ei varmastikaan oo se, että se on paras ohjelma tai edes top kympissä, mutta se on HELPPO. Siitä on idiootinkin (such as myself) helppo aloittaa, vaikka ei tiedä voimaharjoittelusta mitään. Tuloksia tulee ja siinä sivussa voi hankkia vähän tietoa aiheesta.

Tai no otetaanko takaisin sana helppo. Kolme kertaa viikossa kyykkääminen ei oo helppoa, vaan yksinkertaista.

Jos olisin aloittanut treenin jollain monijakoisella hifistelyllä tai oikeastaan millään monimutkaisemmalla kuin ss, ois tanko lentänyt nurkkaan aika äkkiä.

No en mä monijakoisista mitään puhunut, itsekin tykkään yksijakoisista eniten. Tollanen sama toisto- ja sarjamäärä treenistä toiseen on vaan laiskaa suunnittelua ja aivan helvetin kaukana mistään optimaalisesta tekemisestä. Liikkeissäkin vois olla vaihtelua; jos on kolme kyykkyä viikossa niin ainakin yksi niistä kannattaisi olla edes lievä variaatio.

Saat toki olla tuota mieltä. Mun mielestä sun ehdottamat muutokset (toisto- ja sarjamäärien vaihtelu, kyykkyvariaatiot) tois ohjelmaan ALOITTELIJALLE liikaa monimutkaisuutta. Niitä ehtii sitten myöhemmin. Näin ainakin itse koin. Ehkä moni muu on nopeampi omaksumaan uusia asioita, mulle tää on ollut just hyvä tahti. Kolme kuukautta simppeliä takomista starting strengthillä niin sitten oli sopiva aika ottaa vähän variaatioita mukaan ja vaihtaa ohjelmaan, jossa on enemmän vaihtelua. Jos heti alkuun ois pitänyt opetella perusliikkeiden lisäksi jotain variaatioita, niin edelleen, koko laji ois todennäköisesti jäänyt. Onneksi jokainen voi ottaa käyttöön itselleen sopivan ohjelman. Minä kaipasin alkuun minimalismia (ja kaipaan edelleen tietyssä määrin), ja sitä sain. Toimi niinku junan vessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom