Valmentaja Mark Rippetoe

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
No en mä monijakoisista mitään puhunut, itsekin tykkään yksijakoisista eniten. Tollanen sama toisto- ja sarjamäärä treenistä toiseen on vaan laiskaa suunnittelua ja aivan helvetin kaukana mistään optimaalisesta tekemisestä. Liikkeissäkin vois olla vaihtelua; jos on kolme kyykkyä viikossa niin ainakin yksi niistä kannattaisi olla edes lievä variaatio.
Nimenomaan näin.

Toki ymmärrän sen kulman, että saliharrastusta aloittaessa on tarpeeksi tekemistä jo siinä kun opettelee oikeita suoritustekniikoita jne., eikä siihen soppaan kaipaa enää mitään salatiedekirjan sivulta vaikuttavaa vaikeaselkoista dokumenttia aiheuttamaan lisäharmia.
Kuitenkin jonkun 3x5-monotonian ja supertrendikkään hifistelykikkailuohjelman väliin mahtuu aika paljon, esim. fiksusti rakennettu lineaariseen progressioon perustuva ohjelma, jossa syklitellään kovempia ja kevyempiä päiviä, vaihdellaan toistomääriä ja vähän liikevariaatioita & kevennellään säännöllisesti.

Tolla tavalla se totaalinen nyyppäkin saattaa oppia jotain pientä ohjelmoinnista ja tajuta hyvissä ajoin järkevän tekemisen ja säännöllisen levon merkityksen, jos meinaa kehittyä.

Toinen vaihtoehto on takoa aivottomasti jotain kolmekertaafemmaa siihen asti kunnes ekan kerran stallaa kunnolla, ja joko a) kyllästyä koko touhuun, b) kuvitella, että nyt on aika alkaa bodaamaan kuustoistajakoisella paskaohjelmalla kun "ei enää kehity yksjakoisilla", c) alkaa kyselemään salin isoilta karjuilta sustaa tai d) parhaimmassa tapauksessa tajuta, että hei täähän on aika paska ohjelma, vois kokeilla jotain muuta.

Viimeisessä kappaleessa oli allekirjoittaneen huonoa huumoria, pahoitteluni jo etukäteen.

e) Tää oli ihan hyvä ohjelma ja nyt loppuunkaluttu, vois kokeilla jotain muuta

Tai siis noin tein ite. :)
Hyvähän se on jos koet Starting Strengthin palvelleen aloittelijan tarpeitasi hyvin, ei siinä oo mitään väärää. Hyvää on myös se, että nyt katselet jotain tolkullisempaa tekemistä jatkoksi. Silti SS on edelleen huono ja laiskasti tehty ohjelma. :p

Minusta SS on aloittelijalle ihan hyvä ohjelma. Lyhyen ajan tulosten optimoinnille en näe mitään järkeä niin kauan kuin simppeli perus tekeminen toimii ja perse nousee sohvalta.

Minusta SS on aloittelijalle ihan hyvä ohjelma. Lyhyen ajan tulosten optimoinnille en näe mitään järkeä niin kauan kuin simppeli perus tekeminen toimii ja perse nousee sohvalta.
Ymmärrän tämänkin kulman. Omaa suhtautumista värittää se, että oon aina ollut sen verran pedantti autisti jotta optimointi kiinnostaa. Toisekseen, en osaa samaistua siihen motivaationpuutteeseen tai saliharrastuksen aloittamisen ja ylläpitämisen vaikeuteen, kun oma nälkä alkoi kasvamaan syödessä ihan ekasta kosketuksesta levytankoon. Mun mielestä SS ei täytä niitä hyvän noviisiohjelman kriteereitä, mutta turha tästä on vängätä.

Pääasia on toki se, että lähtee JOSTAIN liikkeelle. On niitä paljon paskempiakin vaihtoehtoja aloittelijalle; Joku jalkojen täysi treenaamattomuus (mitä näkee tosi usein nuorten ja vähän vanhempienkin miesten tekevän), pelkkä perseen treenaaminen kymmenellä eri liikkeellä (monet mimmit), turhanpäiväisten taljojen ja koneiden vitkuttelu isojen vapaapainoliikkeiden kustannuksella, harva jako ja harva frekvenssi ylipäätään ja jopa se Golden Six on paljon huonompi.

Me voitais Orangin kanssa perustaa joku Rippetoe fan club. On tullut huomattua, että kun joku jossain mainitsee tuon nimen niin me ollaan ensimmäisenä haukkumassa.

Tuosta starting strengthistä pitää sanoa että mun mielestä se on aloittelijalle melko ok ja on hyvä että siinä ei ole mitään variaatioita niin se itse pääliike menee sinne selkärankaan paljon näppärämmin kun toistoja sille tulee enemmän. Myöskään pelkkä vitosten tahkoaminen ei ole ongelma kun aloittelija nyt kehittyy melkein millä tahansa ja on hyvä että se pysyy yksinkertaisena. Ainoa negatiivinen puoli tulee siinä mitä aiemmin jo mainittiinkin, että tuossa ei saa minkäänlaista kosketusta mihinkään järkevämpään tekemiseen tai ohjelmointiin ja siitä voi jollekin jäädä mielikuva että tätä se on se voimanosto. Tosin kyllä sitä varmaan normaalijärjellä varustettu ihminen alkaa jossain vaiheessa etsimään vaihtoehtoisia ohjelmia ja metodeita.

Me voitais Orangin kanssa perustaa joku Rippetoe fan club. On tullut huomattua, että kun joku jossain mainitsee tuon nimen niin me ollaan ensimmäisenä haukkumassa.

Tuli muutama vuosi takaperin tosiaan lueskeltua starting strength forumia missä Rip itse kirjoittelee ja jäi tyypistä lievästi sanottuna kusipäinen kuva. Porukka siellä pitää Rippetoeta jonain puolijumalana ja kaveri itse vittuilee & nimittelee kaikkia jotka yhtään kyseenalaistaa mitään ja niitäkin jotka vaan kysyy suht asiallisia kysymyksiä. Kaikki ton kirjat on siellä tietty jotain raamattuja ja niihin viitataan jatkuvasti. Ehkä hieman myös ihmetellään miten vitussa on mahdollista ettet osaa noita ulkoa.

Että joo, ei nyt äkkisiltään tule ärsyttävämpää ihmistä voimailuskenestä mieleen. :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom