Vakavin onnettomuus salilla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topias
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
hui saakeli kun näitä juttuja lukee, niin uskaltaako tässä enää salille lähteäkkään?! :D itse teen kanssa aina yksin reeniä iltaisin talonyhtiön punttiksella, joten jos jotain sattuisi niin varmaan siivoja tulisi seuraava aamuna ensimmäisenä apuun....... :nolo:

Tänään pystypunnerruksessa muljahti oikea olkapää. Onneksi selvisin säikähdyksellä, oli kumminkin lähellä ettei pamahtanu 30kg käsipaino päähän. Syytä en tiedä kun ei oo ennen ollu ongelmia olkapäiden kanssa ja olen kyllä tehny usein ennenkin samoilla painoilla sarjaa. Olkapää sentään tuntuu melko terveeltä, ihan vähän vaan arka. Lähinnä vituttaa...

oli kumminkin lähellä ettei pamahtanu 30kg käsipaino päähän
Hyi helvetti, vähän karsee skenaario.

Mietin joskus kun osa käsipainoista näyttää olevan sellasia että kiekot voi löystyä, ihan siis isolla erittäin suositulla liikuntakeskuksella jos toisellakin. Mitäs toi meinaa, eihän ne nyt varmaan irti voi lähteä, löystyä vain? En ole asiaa tarkemmin tutkinut. Tuo ~30kg kässäri kun tippuu pärstään, niin voi olla vähän korjattavaa...

Omalla salilla kiekot heiluu kässäreissä, koska porukka tiputtelee niitä vinossa kulmassa lattiaan ja jengat menee paskaksi. Hyvin paljon mahdollista että kuusiokoloruuvi vain tippuu pois ja levyt sitä mukaa.

Tänään pystypunnerruksessa muljahti oikea olkapää. Onneksi selvisin säikähdyksellä, oli kumminkin lähellä ettei pamahtanu 30kg käsipaino päähän. Syytä en tiedä kun ei oo ennen ollu ongelmia olkapäiden kanssa ja olen kyllä tehny usein ennenkin samoilla painoilla sarjaa. Olkapää sentään tuntuu melko terveeltä, ihan vähän vaan arka. Lähinnä vituttaa...

Itsellä kävi juuri näin viime viikolla, onneksi oli vain 10kg paino kun otsaan pamahti :D

No kyllähän se tietenkin hieman, mutta 30 kilosella ois voinu tulla rumaa jälkeä :D Meinas jäädä lopputreeni väliin kipeän olkapään takia, mutta pukuhuoneessa kipu lakkasi ja treeni kunnialla loppuun!

Onhan noita käyny 10 vuotisen treeniharrastuksen aikana:

- Ylätaljasta niskantaakse vetäessä 90kg painoilla vaijeri poikki vetäessä raivolla tankoa alaspäin -> horjahus taaksepäin ja tanko pyyhkäsi nokapään punaseksi ja lasahti rintakehään ja rintakehään komia tangon kuva.

- Alataljasta vaijeri poikki 100kg:lla vetäessä ja komeat kuperkeikat taaksepäin ja pää tietenki osu lattiaan niin vähä jomotteli palloa sen jälkeen.

- Joskus 2000-luvun alussa ku tein penkkiä 80kg:lla pitempää sarjaa niin loppusarjasta pimeni päässä ja tanko pääs suorilta käsiltä lipsahtaa toisesta kädestä (tein sillä "apinaotteella" vai mikä se on ku kaikki sormet samalla puolella tankoa), no tanko tuli pomppimaan rinnan päälle pari kolme komiaa pomppua ennenku varmistajat ehti nostamaan sen pois. Meni ilmat pihalle ja melkeen taju lähti, lisäksi hiusmurtumia rintakehässä ja oli aika tuskaa treenata seuraavat 3kk.

- Pystypunnerrusta tehdessä 41kg käsipainoilla liikerata jotenki petti ja oikea käsi yhtäkkiä täysin voimattomaksi ja käsipaino kaatu taaksepäin ja muljautteli mukavasti olkapäätä, ihme ku ei käyny mitään ihmeempää. Olkapäätä kivisteli parin päivän ajan, ei sen kummempaa.

- Ja viimesin semmosessa kyynärvarsilaitteessa (kyynärvarret makaa penkin päällä ja käsissä tanko mistä roikkuu painopakka) napsahti vaijeri poikki kesken kovan sarjan ja tanko suoraan ku haulikon suusta ottalohkoon. Ehin just ajatella että nyt muuten tuli kuhmu päähän ku samalla alko verisuihku niinku Tarantinon elokuvissa ja eiku kädellä painamaan haavaa ja ambulanssilla sairaalaan tikattavaksi. Lihat repes ottalohkosta luuhun asti ja 4 tikkiä siihen laitettiin. Kaupanpäälle komia Panda look pariksi viikkoa.

Noiden lisäksi tietenki kaikennäkösiä pienempiä ja isompia selänvenähyksiä ku liian isoilla painoilla kikkaillu kyykyssä mavessa jne. mutta tuossa ylempänä nuo konkreettisimmat. Suurin osa noista tapahtu ekojen 2-3 treenivuoden aikana, tuo viimesin viime kesänä. Yllätys yllätys en oo nykyään enää hirveä vaijerilaitteiden fanittaja, vapaat painot rokkaa kovemmissa sarjoissa :D

Penkki voi olla aika vaarallinen liike. Silloin tällöin näkee salilla että kun on viimenen toisto menossa niin pukataan se suoraan telineeseen, eikä lukita niitä kyynärpäitä ensin ja sitte vasta saatetaan tanko telineeseen.

00:10-loppuun asti, saisi pyöriä saleilla ympäri Suomen tämä video:

Sielä tuliki lopussa mielipide siitä miten ne peukalot pidetään penkatessa. En itseasiassa ikinä oo ymmärtäny miks ne pitäs ees pitää muiden sormien kanssa samalla puolella? Moni sankari niin vaan tuppaa tekemään.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
mul kävi pystärissä sillai et lämmittelin 18kg painoilla ja sarjan jälkee alaslaskussa sähläsin jotain ja tuntu et vasemmasta olasta hävis "pito", no käsi taittu ikäväst taakse selkänojaa vasten, kuulu pikku rutinat ja sit vaa katoin nopeest et näkiks kukaa ja väänsin painon takas eteen, kun olis pitäny vaa pudottaa.. :D olin venytelly suht hyvin et mitää pahempaa damagee ei tullu, pikkasen hellä ja nykyää varoo aika paljon just kyseises liikkees ja olen ottanu kevyemmin työsarjat.

yks läheltäpiti tilanne oli kun joku oli virittäny ylätaljan pitkän tangon ristikkäistaljan yläosaa ja meikäpoika nappas sokan irti pakasta ni alko kuulumaa vaa ku se tanko lähti tippumaa alas, just kerkesin vetää pään alta pois.. olis varmaa napsahtanu kupolii ihan mukavast:rolleyes:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
kuulu pikku rutinat ja sit vaa katoin nopeest et näkiks kukaa ja väänsin painon takas eteen, kun olis pitäny vaa pudottaa.. :D

Nää on aina niin hyviä, vaikka mitä roppaa hajottavaa käviskään, ni ensimmäisenä pitää kattoa et "näkiks kukaan?" :D

Sielä tuliki lopussa mielipide siitä miten ne peukalot pidetään penkatessa. En itseasiassa ikinä oo ymmärtäny miks ne pitäs ees pitää muiden sormien kanssa samalla puolella? Moni sankari niin vaan tuppaa tekemään.

Nevertheless, mua ja monia muitakin varmasti kiinnostaa vain yksi asia sitäkin enemmän; onko tuo keltapaitanen tissikäs poika vai tyttö?

Nää on aina niin hyviä, vaikka mitä roppaa hajottavaa käviskään, ni ensimmäisenä pitää kattoa et "näkiks kukaan?" :D

No tietty. Jos esim. ite on munannut täysin, ni kai se vituttais ja hävettäis kun joku Jesse näkis sen. Ja vielä joku honkkeli.

Ei kai. Tulee mieleen kyykyssä ainut läheltäpiti- tilanne, jolloin olin vielä maksullisella salilla, kaupungin isoin ja hintavin. Sali, jossa "ketään ei tunne ketään" ja ilmapiiri sen mukainen. Paska kyykkääjä kun olin, ja olen edelleen, niin meinasin horjahtaa täysillä eteen painojen kanssa, tais polvi pettää/muljahtaa ties mitä. Siinä edessä oli joku sikaniska vetänyt toisella puolen epäkkäitä viidelläsadalla kilolla ja katseli vaan iloisena. Saatana mikä runkkari.

Toista se on nykyään. Vaikka vähän muuta esitänkin julkisesti kavereiden kanssa, ni on kiva tietää et hc-salillamme oikeesti porukka "välittää" toisistaan, ja jos jotain sattuu niin ei mene sekuntiakaan kun on apua. Vähän parempi meininki mun mielestä. Menipä homosteluksi.

Viimeviikolla meinasi käydä pahasti, tein maastavetoa joten olin ihan sukillani salilla. Sitten otin 20kg käsipainon maasta ja nostin telineelle (pelkkää rautaa, ei mitään päällystettä) ja telineen korkeus on about 80cm. Eihän se siinä pysynyt vaan tippu SENTIN päähän isosta varpaasta. Jumalauta ku kävi hyvä tuuri. Tippu viä sillain kulma edellä et olis ollu kyllä varma murtuma. Ja nostin sen painon telineeseen ja aloin siirtyä taaksepäin (5cm siirsin jalkaa) ja kuulin sen kolinan ku tippu telineestä. Ja samana päivänä piti koittaa tangonlaajikkeilla maximipitoo ristitaljassa eli täydet 70kg per talja ja sitten molemmat taljat käsiin, kuinka kauan jaksaa pitää. No siinä sitten toisen taljan vedin itteeni päin ja lähdin menee toiselle taljalle ja naps, taljannaru katkes. Ei oo varmaan 10 vuoteen vaihdettu niitä naruja. Onneks oli sen verta tasapainoo etten kaatunu.

Itselläni putosi inttiaikana, eli 11 vuotta sitten käsipaino otsaan. Olin intin alussa pari viikkoa kiinni, eikä siellä tietysti ollut aikaa käydä salilla. Ensimmäisille vapaille päästyäni menin normaalisti salille ja treenin makuun päästyäni oli vinopenkkipunnerruksen aika (käsipainoilla siis). Minulla oli tuolloin pientä ongelmaa löysien olkapäiden kanssa ja kahden viikon totaalinen treenittömyys vielä pahensi asiaa. Kuinka ollakaan, kesken punnerruksen lähti olkapää sijoiltaan ja 20kg:n puntti kolahti suoraan otsaan. Hassua tässä oli se, että kipu olkapäässä oli niin kova, etten huomannut otsassa olevaa vekkiä kuin vasta siinä vaiheessa kun verta valui silmään. Siihen loppui käsipainoilla työskentely meikäläisen osalta. Nykyisin käytän taljoja!

en oo varmaa ainut kenel menee kuuppa ihan sekasin hetkeks ku tekee epäkkäitä, viimeks laskin käsipainon ohi telineen ja sormi jäi telineen kulmaraudan ja painon alle. sit ihan muina miehinä nostin painon paikalleen ja kävelin kattomatta sormea istumaan ja siin hengailin ku ei ois mitään tapahtunu. sentin pala nahan riekaletta roikku sormesta ja veri alko tulee aika kovaa vauhtii oli pakko mennä hakee laastarii vaikka kuinka esitin ettei mitää tapahtunu.

Kerran kouluaikoina kun ensimmäisiä kertoja kävin salilla päätettiin kaverien kans lähtä testaan vähä voimia välitunnilla.
Menin tekeen dippiä hirveellä vauhdilla ja sit lipsahti liian alas ja tuntu ku ois rintalasta pyörähtäny ympäri.
Ei reppua pystyny ees nostaan ku oli niin vihlova kipu. Meni siinä pari viikkoo että pysty penkistä nostaan ees 10 kilon tangon.

Toinen oli sit läheltä piti tilanne ku joku teki käsipainopenkkiä 30 kilon painoilla ja lopuksi nakkas ne painot käsistä niin
meni ihan jalan vierestä. Ois saattanu mukavasti tuntua. Taisin olla liian lähellä mut eipä sitä aatellu et niitä painoja pitää sillai paiskoo.

Oli lähellä ettei käyny hassusti tässä yksi päivä. Salilla tuo mutkatanko tahtoo lähteä omille teilleen telineestä jo 10kg levyn ollessa yksin toisessa päässä.

Siinä sitten joku tyyppi teki ojentajia 15kg limput päissä ja heitti tangon telineeseen. Itse huilailin niin, että tämä homma tapahtui mun takana. Katselin sitten peilin kautta, että toivottavasti ottaa kiekot molemmista päistä kerralla, tai pitää edes tangosta kiinni.
No tietysti se ottaa toisesta päästä kiekon pois ja juuri, kun olen saamassa sanaa suustani niin kuulu VIUH. Ja sälli huutaa VARO, koska ihan siinä vieressä oli joku juuri alkamassa tekemään vinopenkkiä. No tangon pää jäi sitten onneksi himpun verran vajaaksi ettei osunut tähän toiseen. Ois voinu kyllä kipeää tehä.

Toivottavasti ei tee samaa virhettä uudestaan.

Kun täällä kerran on noita lähteltäpiti tapauksiakin kerrottu, niin kerronpa itsekin. Tein SF treeniä ja kulmasoutu oli liikkeenä vuorossa. Joku 90 kg oli sarjapaino, ja viimeinen vitonen olikin varsin raskas. No.. sen jälkeen kun sarja oli valmis niin ei muutaku pystyyn ja pari hapen haukkausta ja tanko maasta rinnallevetona ylös. Siitä aikomus laittaa tanko kyykkytelineeseen eli pari askelta eteenpäin, niin eikö ala taju lähtemään siinä kesken askelten. Justiisa olin tangon saanu nakattua siihen telineeseen ennenku tangosta kiinnipitäen valuin lattialle, mistä heräsin kolme sekuntia myöhemmin. Hirveä tärinä päällä ja oikein tuntu miten ei veri ollut kiertänyt kunnolla päähän asti. Eli raskas kulmasoutusarja reippaassa etukenossa, nopea ylösnousu, lievä hyperventilaatio ja vielä nopeampi alaslasku ja nopein ylösnousu ja siitä vielä 90kg vasten kaulavaltimoa tottumattomalla rinnallevetäjällä -> morjens. Kai tuossa huonolla säkällä ois voinu joku pieni vahinkokin sattua.

Mitään todellista vahinkoa en oo saanut aikaiseksi, vaikka ensimmäiset treenivuodet treenasin salilla jossa ei ollut juuri minkäänlaisia varmistusmahdollisuuksia kyykyssä tai penkissä. Pitää koputtaa puuta, että on ehjänä pysynyt kaikesta huolimatta.

Noh, poiketaan aiheesta hieman eli tämä sattui himassa leukatangolla :)

Eli siis, olin ostanut sellaisen leukatangon, jota ei kiinnitetä mitenkään karmeihin, vaan kiinnittyy oven ylälistaan...

Olin siinä muutamia päiviä vedelly vessan oveen kiinnitettynä leukoja eikä mitään ongelmia... Yksi aamu sitten otin leukoja, ja toisen leuanvedon kohdalla kuului naps, ja seuraavaksi tajusin seisovani keskellä vessan lattiaa leukatanko käsissäni ja nenä veressä. Ei siinä mitään, nenä paskaksi (murtui) :D Eli ylälista oli antanut periksi ja tanko tuli koko elopainolla keskelle nenänvartta :D

Tuntu vaan niin helvetin etovalta kun muistan kuinka nenä oikein "räjähti" kun tanko osui rustoon --> koko vessa veressä :D

Ja vitutus suuri katsoa Suomi-Ruotsi finaalia (MM-kisat 2011 :worship:) silmät ihan turvonneina ja nenä helvetin kipeänä... Mut näitä sattuu, life goes on :rock:

Mitään vakavia onnettomuuksia ei ole onneksi omalle kohdalle sattunut, korkeintaan tippunut levypaino jalalle tai jäänyt nahka tangon ja penkin tukirautojen väliin. Ehkä traagisin tapahtuma, mitä omalla salilla on tapahtunut, menee melkein 20 vuoden päähän. Nuorena jamppana treenattiin paikallisen mielisairaalan salilla, joka sijaitsi nuorten osaston tiloissa. Useiden kävijöiden vanhempia kuului sairaalan henkilökuntaan ja meille junnuille ilmainen sali oli enemmän kuin lottovoitto. Suurin osa ajasta saatiin treenata ihan omin nokkinemme, mutta joskus mukana oli myös sairaalan potilaita.

Yhtenä päivänä kävimme hakemassa kansliasta avaimen normaaliin tapaan ja jotenkin ilmapiiri siellä tuntui oudolta. Kuntoilimme ihan normaalisti ja lähdimme pois. Kotona kuulin sitten äidiltäni, joka oli vielä silloin siellä töissä, että yksi potilaista oli hirttänyt itsensä hyppynarulla kuntosalin nyrkkeilysäkin kattokoukkuun. Tämä oli siis tapahtunut vain muutamaa tuntia ennen meidän treenivuoroamme. Jollain tapaa tunsimme tämän hirttäytyneen jampan, satuimme kuitenkin salille monta kertaa yhtä aikaa. Hiljainen ja syrjään vetäytyvä kaveri se oli, eikä ihan syyttä talossa asiakkaana.

Suositut

Back
Ylös Bottom