Vakavin onnettomuus salilla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topias
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joskus nuorena miehenä, sillon kun vielä tein niskantakaapunnerrusta istuen vapailla painolla, pyysin jotain jamppaa kattoon, kun tuuppasin 80kg:lla sarjaa. Tää kaveri sitten seiso siinä kolmen metrin päässä ja KATTO.
Viimesessä työnnössä alko voimat loppuun ja käänsin selkää kaarelle, jollon oikee olkapää meni sijoiltaan, painot sieltä kolisten lattialle. Onneks olkapää meni siitä sitten itekseen paikalleen, mutta siitä alko semmonen 4 vuoden reenitauko.
Ei se niin kauan ottanu parantua, mutta jotenkin ei enää himottanu mennä sinne rautojen alle enää. Noh, nyt taas jotenkuten maistuu reeni.

Pari pientä on itselle käyny..
Joskus 12v ikäsenä hankin huvikseni semmosen "twisterin" (semmonen jousi jossa kädensijat molemmissa päissä) ja kokeilin "ohjekirjasen" mukana tullutta mystistä rintalihas liikettä. Liike oli sellainen että vasen käsi ja kädensija vyötäröllä ja oikealla sitten painettiin oikealla ylhäältä vyötärölle. Kävi niin että ote lipesi oikeasta kädestä ja twisteri napautti tällin leukaan, iso pahka leuassa pari viikkoa..

Ylätalja jutut taitaa olla aika yleisiä... niin kävi minullekin, ylätalja eteen, täys pakka ja hieman heijausta. Naps sanoo vaijeri ja meikäläinen taipuu "hieman" kaarelle taaksepäin, ihme että selkäranka ja vatsalihakset kesti ehjänä. Pientä ahistusta tuntu mutta rikki ei menny mikään.

Edellisellä treenisalilla olin tekemäsään kulmasoutua käsipainolla
Painoa ei ollut kun 35 kg mutta se kuusiokulmamutteri joka pitää painolevyjä kiinni oli löystyny ja kesken sarjan tippu 5 kg:n levy suoraan isovarpaan päälle. Jalassa oli vielä ns. balettitossut!
Lekurissa joutu käymään, kynsi musteni aika mukavasti. Onneks ei murtunu varvas.
Joskus pienenä tippu saman varpaan päälle viemärinkansi....

Otin penkissä kerran negatiivista ja turvaraudat oli käytössä, koska olin yksin salilla. Kuitenkin raudat tuli alas oletettua nopeammin ja en ehtinyt tyhjentää keuhkoja, joten rinnallehan se tanko pysähtyi. Siitä sitten puhalsin ulos, jolloin tukiraudat ottivat tangon vastaan. Seuraavana päivänä en meinannut päästä sängystä ylös, joten lekurille ja diagnoosi kylkiluun murtuma. Sen jälkeen en oo kertaakaan ottanut negatiiveja penkissä.

Tämä sitten kuuluisi varmaan sinne hauskoja sattumuksia threadiin. Salilla otin askelkyykkyjä ja mulla oli sykemittari käytössä (paussien mitoittamiseen hyvä). No yhtäkkiä kauhea napsahdus kyljessä ja sitten kipu. Mietin, että mitä helvettiä nyt tapahtu. Seuraavana päivänä taas vaikeuksia nousta sängystä ja kävelykin oli tuskasta, joten lekurille ja diagnoosi kylkiluun murtuma. Vieläkin ihmettelen, että miten on mahdollista murtaa kylkiluu sykemittarin hihnaosalla.

Mulla on vähän samoja kokemusia mitä narukädellä.. 15 kg teräväkulmainen rautapaino kaatui oikean pottuvarpaan päälle (en käytä kenkiä), varvas murtui.. Ja onko yllätys ettei se varvas taivu alaspäin enään. On nää terveyskeskuslääkärit perkeleen päteviä. :mad:

Tuli tosta narukäden juttusesta mieleen vaan, että onko kenelläkään muulla sellaista kauhuskenaariota mielessään, että vaikkapa pulloverissa käsipainon kahva irtoaisi kiekoista ja n kg rautaa päsähtäis nassulle? Jotenkin vaan tulee aina mieleen tuo, kun kikkailee ko. liikettä. Ne mutterit kun tuppaa olemaan joskus vähän löysästi kiinni...

Ranskalainen otsahieronta

Meikämandoliino teki kerran ranskalaista punnerrusta aamuvarhaisella. Taisi olla hieman vielä rähmää silmissä, kun tanko nasahti aika vauhdilla otsaan. Ei se hirveästi sattunut, kun ei vertakaan tullut, mutta herätti mukavasti. Aika hurja juttu.

Mulle ei onneksi mitään vakavampaa ole sattunut.

Pahin on kai se, kun tein selälläni ranskalaista sellaisella "mutkatangolla" ja toinen lukko irtosi. Kädet oli vatkulia pitkästä sarjasta ja tärisi jo mukavasti, eikä sitten voimat riittäneet tasapainon pitämiseen. Toiselta puolelta putos kiekko pois ja samantien toinen puoli valahti alas ja naamaan.
Ei onneksi mennyt legot pahasti uusiksi, hiukan lohkeilivat, mutta ilman tekareita selvisin...

Kun noita penkissä tapahtuvia vahinkoja lueskelee, ei voi kuin ihmetellä, että miksi ihmeessä saleilla ei ole enempää säädettäviä turvarautoja penkkien sivuilla!? Niillä kun voisi välttää melkoisen määrän penkissä tapahtuvista vahingoista! Jos itse olisin salin omistaja, olisi tuollaiset turvallisuutta lisäävät jutut itsestäänselviä!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla tulee tämmönen kauhuskenaario mieleen aina kun teen hackkia. Kun olen pitkän puoleinen kaveri, niin jalat joutuu laittamaan levyn etureunalle niin että varpaat tulee yli levyltä. Siitä kun jalat lipeäis reunan yli lähellä yläasentoa, niin sitä rysähtäis häntäluu edellä levyyn. Jos rautaa on vielä mukavat määrät, niin sitä varmaan lyhenis monta senttiä rysäyksessä :urjo:

Mulle meinasi käydä aika pahasti tossa pari kuukautta sitten. Olin ottamassa vinopenkkiä 44kg käsipianoilla. Kaveri jeesas ensimmäisen noston ylös ja jossain kolmannessa toistossa kämmenpuolelta vihlas niin perkeleesti ja voimat meni siitä kädestä kovan kivun takia ja käsipaino oli kaatumassa naamaan päälle, no onneksi treenikaveri oli niin hyvin mukana että ehdi saada painosta hiukan kiinni ja se tipahti lattiialle ihan mun naaman vierestä.

Onnettomuuksia

Kerran otin penkin jälkeen painoja veke tangosta. 15kgn rautakiekko putosi sormista jalkaterän päälle. Sattu V.....I! Mutta ihme kyllä pieni mustelma-ei muuta.
Toinen oli kun yritin 110kgta rinnalle. Menen syvälle kyykkyyn ja tanko painoi kai kaulavaltimoa ylösnoustessa. Olin jo melkein ylhäällä kun päässä pimeni! Putosin perseelleni ja tanko siihen eteen - remmit yhä kiinni! Onneksi isot kiekot mahdollisti sen että mahduin tangon ja lattian väliin!
Aikamoinen kolina ja pauke! Keräsin kyllä kummastelevia katseita.

Samoja fobioita mullakin. Pulloverissa funtsaa et mitäs jos toi nyt irtoo... Toinen on toi Hakki - ottais varmaan pattiin lipsahtaa siitä veke.

Re: Onnettomuuksia

Originally posted by J.Jake
Pulloverissa funtsaa et mitäs jos toi nyt irtoo...

Jep, meillä on salilla aina sopiva kuusikulma-avain(täh?) käsipainotelineellä ja AINA tule kiristettyä ne nitisevät ja heiluvat painot ennen pulloveria...vaikkeivat nitisis tai heiluiskaan, niin sitä pelkää, että ne perkeleet löystyy... :p

Ja toinen on alavinopenkki käsipainoilla... jotenkin sitä on vaan niin kohtalokkaassa asennossa, jos sattus paino irtoamaan...

Originally posted by veijo esso

Oon nähny videolta pätkän kick-boxing matsista jossa raskaan sarjan ukolla katkesi sääriluu.. hyi helvetti, että teki pahaa. Se jalka oli ihan kumia sen jälkeen.. No, ei nyt kumminkaan kannata alkaa skitsoileen, tekevälle sattuu..

Jep, paitsi, että se oli thainyrkkeilyä... Kaveri potkasee ja toinen torjuu säärellä, mutta se potku osuukin polveen ja potkasijan sääri menee siististi poikki, alkaa astuun takasin, mutta jalka onki kumia... EI kiva näkönen... tosta aikanaan puhuttiin suomen thainyrkkeilyliiton sivuilla ja tultiin siihen lopputulokseen, että sen on pakko olla vanha vamma...ei tommosta muuten saa sattua... :urjo:

Yksi tuttu salilla tiputti kerran penkissä 100kg suorilta käsiltä rinnalle mutta sille ei käynyt kuinkaan. Se ei siis pitänyt tangosta kiinni kunnolla vaan tanko oli vain kämmenten varassa kun oli vasta lämmittelysarja kyseessä.

Sitten nämä tarinat revenneistä rintalihaksista (vino-)penkissä isoilla äijillä kun painot nousevat kuurittamalla nopeammin kuin kroppa kestää. Toisessa esimerkissä jollain repesi kyykyssä molemmat reisilihakset kiinnikkeistään. Pidän noita esimerkkejä motivaation kohottajina natuna pysymiseen, vaikkei se nyt mikään sääntö olisikaan että lihaksen/kiinnikkeiden repeäminen olisi kohtalona jos kuurittaa. Mutta todennäköisempää kuitenkin.

Mitään ikävää ei vielä ole onneksi sattunut. Myös minulla on lievä neuroosi käsipainoista ... niin ja hellan levyistä, vaikkakin se on jo toinen juttu. Eräällä salilla on huomaavaisesti kiinnitetty kuusiokoloavain käsipainotelineeseen - avain vain on pari milliä liian pieni, joten siitä on yhtä iso hyöty kuin leipäkoneestä umpisuolileikkauksessa. Arvatkaapa onko kyseessä naistensali?

Kyllä pistää irvistämään kun näitä lukee.

Itelle ei ole mitään pahempaa sattunut.
Kerran tosin satutin polveni vähän nololla tavalla. En muista mitä olin tekemässä, mutta olin taukoa pitämässä ja käsipainot olivat maassa edessä. Otin sitten puntit ylös noustessa itekin ja sain kolhaistua toisella painolla polveen. Ei mitenkään kovasti, mutta osu jotenkin imelään kohtaan. Sattu hetken aivan helvetisti ja piti pistää uudestaan istumaan. Kipu kuitenkin hellitti muutaman sekunnin päästä ja homma jatkui eikä mitään pysyvää vahinkoa sattunut.

Vähän rupesi huvittamaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom