vaihtelua yläselkätreeniin

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
olen käyttänyt selälleni ohjelmaa: alatalja 3x 10-15 ylätalja 3x 10-15 ja kulmasoutu tangolla 2x 10-15. tuntuu kuin viilaisi aina samaa rataa ja selkä ei tunnu kasvavan. mitä vaihtelua suosittelisitte?

Mulla on itellä neljä liikettä selkätreenissä. Ylätalja/leuanveto, alatalja, kulmasoutu, ylätalja yhdellä kädellä. Ja vaihtelua haen sillä, että teen vaikkapa neljä kiertoa niin, että alotan ylätaljalla ja sitten tulee alatalja jne. ja taas toisen neljä kiertoa alottaen alataljasta ja sitten ylätaljaa jne. Tuntuu toimivan mulla hyvin. Myös palautusaikoja tulee vaihdeltua. Joskus on mukava tehdä 30 sek. palautuksilla kun yleensä on se minuutti.

mut eiks ylätalja oo melkein sama asia ku leuanveto

Onhan se, siksi mulla olikin siinä /-viiva. Eli teen jompaa kumpaa. Mutta se vaihtelu siinä, että alotan joka altaljalla tai ylätaljalla/leuanvedolla.

hekottaja sanoi:
mut eiks ylätalja oo melkein sama asia ku leuanveto

Ei. Periaatteessa liike vaikuttaa samalta, mutta ero liikkeiden välillä on suuri. Leuanvedossa tarvitaan yläselän lisäksi vahvaa keskikroppaa, että vartalo pysyy asennossa ja muutenkin leuanveto on kokonaisvaltaisempi liike kuin ylätalja. Se on yksi parhaista koko yläkropan massaliikkeistä. Ylätaljassa aktivoituvat ainoastaan selkä ja jonkin verran hauis & kyynärvarret. Suosittelisin tekemään ennemmin leuanvetoja kuin ylätaljaa, mikäli vain mahdollista. Tottakai vaihteluakin pitää kuitenkin olla.

Ja sitten itse alkuperäiseen kysymykseen. Mun selkätreeni oli lähinnä seuraavanlainen: leuanveto, kulmasoutu ja kolmantena liikkeenä alatalja, ylätalja tai joku vipuvarsikone. Vaihtelua tuntui tulevan riittävästi, kun vaihteli aina välillä leuanvedon ja kulmasoudun paikkaa treenin ensimmäisenä liikkeenä.

Maastavetoa polvista kannattaa myös tehdä ainakin ajoittain. Erittäin tehokas selän paksuuden ja kokonaismassan kehittämiseen, liikeellä saa selän todella huutamaan armoa treenin päätteeksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom