Vaihtelevat sarjat/lihasryhmät

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Olen tehny kyseisellä ohjelmalla käsiä jo jonku aikaa ihan ok tuloksin.

Hauis - Tangolla 3x10
Hauis - Käsip. istuen 3x12
Hauis - Käsip. istuen keskitetysti 3x15

Ojentajat - Ranskalainen 3x12
Ojentajat - Taljassa seisoen 3x10
Ojentajat - Käsip. yhden käden niskant. 3x15

Ja viimeisellä kerralla tein testiluontoisesti ohjelman näin:

Hauis - Tangolla 3x10
Ojentajat - Ranskalainen 3x10
Ojentajat - Taljassa seisoen 3x12

Nyt kolmen päivän jälkeen kädet on vieläkin kipeät ja turvonneet. Tuntui toimivan hyvin kun sarjat pystyi tekemään tiheämmin ja välillä lihas sai kuitenkin vähän pidemmän tauon levätä sarjan päätteeksi. Onko kyseisestä methodista haittaa jossain määrin??

suosittelen itse kokeiltavaksi :thumbs:

-Frank

kaNi- sanoi:
kutsutaan myös supersarjaksi.

En usko, että threadin aloittaja tarkoitti tätä. Luulen, että kysymys oli enemmänkin siitä, että jos hauissarjojen välissä pidetään palautusta esim. 3 minuuttia ja niitä tehdään esim. 4 kappaletta ja perään samalla kaavalla ojentajat => palautuksiin yht. 21 min. Jos taas tehdään tyyliin sarja hauista - palautus 2 min - sarja ojentajaa - palautus 2 min - jne. niin yht. palautuksiin kuluu 8 sarjaa kohden 14 minuuttia eli vähemmän kuin edellä, mutta silti "lepoa" tulee hauiksille ja ojentajille 4 minuuttia ennen seuraavaa sarjaa (edellä 3 min).

Ja onhan se selvää, että jos teet lihasryhmälle x kovan sarjan niin esim. 1 minuutti ei riitä palautukseen ennen toista sarjaa samalle lihasryhmälle (jos ei puhuta pumppitreenistä), mutta lihasryhmälle y sen sijaan voit tehdä melkein heti perään sarjan tehojen kärsimättä.

Itse sain idean tämäntyyliseen treenaamiseen hulkin treeneistä ja tämä pisti samalla lopun treenien venymiselle turhan pitkiksi (yli 1h tässä tapauksessa).

edit: odotellaan threadin aloittajan selvennystä...

Sivunmennen sanoen voisi kommentoida, että noissa perus-3x12 -ohjelmissa on usein se vika, että niiden avulla ei saa kasvatettua voimaa kovinkaan hyvin. Hauis pienenä lihaksena hyötyy erityisesti siitä, että sen voimaa kasvattaa ja tekee isommilla painoilla, vaikka hieman huijaten välillä.

Eilen tein massiivisen hauisohjelmani eli 2x6 cheattia ja muistaakseni kp 3x8. That's it. Ja toimii paremmin kuin entiset 3x10 plörinät.

Toi on tosi, välillä kannattaa ottaa cheatilla isompaa romua. Tosin mulla ainakin huomaa että kun teen esim. maastavetoa perjantain selkäpäivänä niin maanantaina haukat jaksaa vetää paljon paremmin kun jos jätän sen tekemättä.

FrankDrebin sanoi:
Olen tehny kyseisellä ohjelmalla käsiä jo jonku aikaa ihan ok tuloksin.

Hauis - Tangolla 3x10

Ojentajat - Ranskalainen 3x12
Ojentajat - Taljassa seisoen 3x10

Ja viimeisellä kerralla tein testiluontoisesti ohjelman näin:

Hauis - Tangolla 3x10
Ojentajat - Ranskalainen 3x10
Ojentajat - Taljassa seisoen 3x12

Nyt kolmen päivän jälkeen kädet on vieläkin kipeät ja turvonneet. Tuntui toimivan hyvin kun sarjat pystyi tekemään tiheämmin ja välillä lihas sai kuitenkin vähän pidemmän tauon levätä sarjan päätteeksi. Onko kyseisestä methodista haittaa jossain määrin??

suosittelen itse kokeiltavaksi :thumbs:

-Frank
Kuulostaa kyl ihan hyvältä, vasinkin noi suht pitkät sarjat. Oonkin täs viimeaikoina kuullu kuinka pitkät sarjat käsille onkin parempi kuin mitä yleensä luullaan. Ne nykykäsityksen mukaan kasvaa parhaiten nois yli 10 sarjois, eikä vaan kasvata kestävyyttä, vaan itse massaa. Kannattaa varmaan kokeilla TTT reeniä, luulisin et se vois toimii sulla, vois vaikka ite koittaa tota sun...

Jaaggo sanoi:
Kuulostaa kyl ihan hyvältä, vasinkin noi suht pitkät sarjat. Oonkin täs viimeaikoina kuullu kuinka pitkät sarjat käsille onkin parempi kuin mitä yleensä luullaan. Ne nykykäsityksen mukaan kasvaa parhaiten nois yli 10 sarjois, eikä vaan kasvata kestävyyttä, vaan itse massaa.

Kenen käsityksen? tietääkseni ne kasvaa kaikilla ihmisillä erilailla ja sarjapituuksia kannattaa vaihdella.

Krice sanoi:
Hauis pienenä lihaksena hyötyy erityisesti siitä, että sen voimaa kasvattaa ja tekee isommilla painoilla, vaikka hieman huijaten välillä.

Mitenniin hauis pienempänä lihaksena kaipa enemmän voimaa, en tajua?

No just siksi kun se on (yleensä) niin pieni ja heikko lihas:) Jos ihmiset pohtisivat hauistulosta yhtä paljon kuin penkkitulosta niin voisi näkyä ehkä enemmän isoja hanskoja...

Suositut

Back
Ylös Bottom