"Vahvat miehet salilla"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mr.Rock
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Deat sanoi:
Mullekin on tullut lankkupenkkiä tehdessä näitä "On siinäkin keino käyttää egopainoja"-katseita :D

Ton kyllä uskon :D

Btw, itekkin kisoihin valmistautuessa teen semmosia puolikyykkyjä, totutan paikat koviin painoihin ja sit rauta ei paina paljoo, kun on ne niskassa jo kuljeskellut muutaman viikon aina treeneissä. En sano että tää kyseinen treenari olis näin tehnyt, kun en nähnyt tilannetta :)

Itse teen monia liikkeitä jotka saattavat joillekkin näyttää sille, että mun tarvii egoilla niillä. Näitä ovat mm. lankkupenkki, lattiapenkki, box-kyykky ja korokkeelta maastaveto. Treenaan salilla jossa käy paljon voimanostajia, mutta onhan siellä "tavallisiakin" treenaajia seassa ja kieltämättä ne naamat näyttää välistä sille, ettei oikein tajuta näiden liikkeiden tarkoitusta.

ps. kannattaa tulla huomauttamaan esim. ennen kovimman korokkeelta maastaveto sarjan alkua jotain huonosta tekniikasta ja lyhyestä liikeradasta, niin saat varmasti kauniin ja fiksun vastauksen. :D

Tässä nyt ei välttämättä ollut kyse muuhun lajiin tähtäävästä harjoittelusta, mutta varsin yleistä on, että harjoitellaan lajiin sopivilla tekniikoilla. Esimerkiksi korkeushyppääjät tarvitsevat voimaa jalkoihin ponnistusta varten, mutta eivät halua yhtään ylimääräsitä lihasta. Tästä syystä korkeushyppääjät tekevät jalkaliikkeet hyvin pienillä kulmilla, mutta käyttävät melko suuria painoja. Toinen esimerkki ovat kuulantyöntäjät, jotka eivät halua tehdä hitaita suorituksia, joten pompauttelevat penkissä ja toiset jopa antavat takapuolen nousta hieman penkistä. Varmasti parempaa harjoittelua lajin kannalta, vaikka tietämättömät tuomitsevatkin egoilijoiksi.

Joutava sanoi:
Toinen esimerkki ovat kuulantyöntäjät, jotka eivät halua tehdä hitaita suorituksia, joten pompauttelevat penkissä ja toiset jopa antavat takapuolen nousta hieman penkistä. Varmasti parempaa harjoittelua lajin kannalta, vaikka tietämättömät tuomitsevatkin egoilijoiksi.

Heh, toiset työntäjät pomputtelevat, toiset eivät. Aikanaan mm. Arsi Harjun treenejä seuranneena voin sanoa, ettei mies paljon pomputellut, vaikka ottikin räjähtäviä toistoja penkissä 230kg:llä.

Sen sijaan Tepa Reinikainen treenasi samaan aikaan vippipenkkiä ja pomppukyykkyä, uhosi ja paiskoi painoja pitkin kuortanee painihallin salin nurkkia. Egoilua tuo ainakin minusta ennenmin oli kuin lajinomaista treenaamista... Ja tuolta pohjalta en suuresti ihmettele, jos Tepalla on polvet hiukan rikki!

Ei siihen räjähtävään tai nopeaan suoritukseen tarvitse kylkiluut rutisten tankoa pomputtaa...

Mr.Rock sanoi:
Eipä tässä tarvitse paljoa itsetuntoa kohotella treenipainoja ilmoittelemalla.
Olisin tehnyt niin sillon, kun ehdin treenata enemmän ja painotkin olivat suuremmat. Treenaan lihaksia, enkä vaan pyri liikuttelemaan mahdollisimman suuria painoja. Ajattelin vaan valottaa taustaa miksi tämä kyseinen kaveri ei ehkä mahdollisesti halunnut pysytellä painoissa, joilla olisi pystynyt liikettä tekemään. Eihän sitä voi tyytyä olemaan niin paljon heikompi kuin jokin bodari.
Bodareiden lihaksethan eivät tunnetusti ole vahvat.

Joo no ei sovi loukkaantua :worship: Vähän huumoria välillä piti laittaa kehiin.

niin kauan kun kenenkään tekniikka ei ole vaaraksi muille, saa kukin minun puolestani heijata juuri niinkuin tykkää. Yhden kerran vähän sivusilmällä ihmetellen katsoin, kun joku jantteri teki hauista helvetin isoilla käsäreilla ja aikamoisella heijarilla. Sitten katsoin kaverin hauista, ja totesin että se on perkele huomattavasti isompi kun mulla :lol2:

Jos se heijaaminen jonkun lihasta kasvattaa niin go for it!

Naurettavaa touhua tuollainen toisten sarjapainojen kyttääminen. Minusta toisen treeniin kannattaa puuttua ainoastaan siinä vaiheessa jos on olemassa selvä loukkaantumisriski väärän suoritustekniikan takia. Silloin voi ystävällisesti sanoa että miten liike kannattaa tehdä turvallisella tavalla ja näyttää vaikka kaverille miten se tapahtuu.

On urheiluvammoja ja vaikka mitä juttuja jonka takia joutuu käyttämään tilapäisesti tavallista pienempiä sarjapainoja. Tosi nastaa jos joku smurffitukka tulee siihen virnuilemaan... :rolleyes:

Mr.Rock sanoi:
Kävin tänään salilla treenaamassa reisiä. Treeni meni hyvin siihen nähden, että
olen tänä kesänä tehnyt vain kolme jalkatreeniä. Esim hack-kyykkyyn ladoin
parhaaseen 8 toiston sarjaan 180kg ja otin aivan pohjasta. Teen kaikki reisi-
liikkeet ilman polvisiteitä. Eivät treenipainot tietenkään ole aivan sitä luokkaa mitä parhaimmillaan, mutta olin kuitenkin tyytyväinen.
Huvittavaa salilla oli kuitenkin se, että minun jälkeeni hack-kyykky laitteeseen
meni mies, joka oli n.30v, n.180cm ja korkeintaan 70kg. Hän pystyi tekemään
80 kg:llä hädin tuskin puolikasta liikerataa. Siitä huolimatta hän lisäsi painoja
110:een ja lopulta 130:een kiloon. Saatte uskoa, että liikerata oli olematon,
kun hän vänkäsi 5 toistoa 130 kg:llä.
Mitähän hyötyä tuollaisesta on? Oletteko havainneet omilla saleillanne
samanlaisia tapauksia? Eivät ainakaan reidet kehity. Se on varma!

Mistäs tiedät ettein treenannu vaikka rectus femorista, voi olla vaikka kuntoutusmielessä jos vaikka jalkaa operoitu tms.

Siinä vaiheessa kun jaksaa kytätä ja arvostella toisten toimintaa salilla pelkän sarjojen välisen huohottamisen ja lepäämisen sijasta, voipi omassa treeni-intensiteetissä olla hieman parantamisen varaa :D

jpm sanoi:
Itse teen monia liikkeitä jotka saattavat joillekkin näyttää sille, että mun tarvii egoilla niillä. Näitä ovat mm. lankkupenkki, lattiapenkki, box-kyykky ja korokkeelta maastaveto. Treenaan salilla jossa käy paljon voimanostajia, mutta onhan siellä "tavallisiakin" treenaajia seassa ja kieltämättä ne naamat näyttää välistä sille, ettei oikein tajuta näiden liikkeiden tarkoitusta.

ps. kannattaa tulla huomauttamaan esim. ennen kovimman korokkeelta maastaveto sarjan alkua jotain huonosta tekniikasta ja lyhyestä liikeradasta, niin saat varmasti kauniin ja fiksun vastauksen. :D

Enpä nyt sanoisi, että lattiapenkki, box ja korokkeelta veto ovat egoilu liikkeitä ;) pienemmillä painoilla niissä pystyy tekeen kuin normi liikkeissä ja lankkupenkki on helvetin mukava tehdä juuri sen takia että saapahan kosketusta vähän isompiin painoihin :D

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Niin ja tuli mieleen vielä sellainen asia että mun mielestä se on poikkeuksetta helvetin hyvä juttu että ihmiset vaivautuvat salille, tekevät sitten mitä tahansa ja millä tyylillä vain. Niin suuri osa suomalaisista antaa itsensä vain lösähtää iän myötä. Itseni ikäisistäkin paistaa jo läpi samoin tein että mitä sitä on vapaa-ajalla harrastettu ja sen takia kannustaisin jokaista hauiskääntöheilujaakin entistä kovemmin. Hyvä vaan etteivät istu kotona töllön ääressä.

:offtopic: Kertokaapa joku viisaampi minulle, että onko se tosiaan niin kauheaa jos esim. kyykyissä ei poraa sitä persettä lattiasta läpi. Tai prässissä ei laita polvia tisseistä läpi.

Jos teen hiukan epäpuhtaammilla radoilla, niin enkö kehity ollenkaan? Nimittäin tuntuu hiukan pahalta porata persettä lattiasta.. Kireyttä tai jotain. En tiedä.

EDIT: Enkä tarkoita tässä mitään syväkyykkyjä, vaan jos vaikka en esim. menekään siihen 90 asteeseen kyykyssä.

käsittääkseni liikkeen voi tehdä oikein, jossei lastaa liikaa painoja tankoon. Luulisi myös, että kehitys on parempaa, jos liikkeet tekee niin, kun ne on parhaaksi nähty.

ERGJ sanoi:
:offtopic: Kertokaapa joku viisaampi minulle, että onko se tosiaan niin kauheaa jos esim. kyykyissä ei poraa sitä persettä lattiasta läpi. Tai prässissä ei laita polvia tisseistä läpi.

Jos teen hiukan epäpuhtaammilla radoilla, niin enkö kehity ollenkaan? Nimittäin tuntuu hiukan pahalta porata persettä lattiasta.. Kireyttä tai jotain. En tiedä.

Asia ei todellakaan ole niin mustavalkoinen, että puhtailla liikkeillä kehittyisi paremmin. Voitaneen kuitenkin väittää, että "puhtaalla" tekniikalla tekeminen on huomattavasti turvallisempaa. Aika monet isot miehet vääntävät ihan kauhealla tekniikalla (Vilponen, Coleman, Ruhl jne). Näihin on tietenkin aina vaikea verrata tavan jantteria, mutta enive, jotkut treenaa epäpuhtaalla tekniikalla ja toiset ei.

Jos tekisin kunnon syväkyykkyä niin on kyl varma, etten pystyis kunnolla kävelemään polvivaivojen takia. Mun kyykky näyttää ehkä just sellaiselta runkkumeiningiltä eli hyvä kun 90 asteen kulmaan ees saan vedettyä, smithissä nyt saa hiukan syvemmän liikeradan.
Turvallisuus se minustakin on tärkeämpää kuin liikkeen täysin oikeaoppinen suorittaminen, sillä joillain tietty liikerata voi olla aika tuskainen. Sitten kun lastataan kyykyssä hirmuraudat ja vedetään selkä mutkalla 130 asteen rataa niin siinä vaiheessa vois käydä huomauttamassa. Tosin nää tyypit on useimmiten niin varmoja oman tyylinsä ylivertaisuudesta ettei ne paljoo jaksa kuunnella.

protsku sanoi:
Naurettavaa touhua tuollainen toisten sarjapainojen kyttääminen. Minusta toisen treeniin kannattaa puuttua ainoastaan siinä vaiheessa jos on olemassa selvä loukkaantumisriski väärän suoritustekniikan takia. Silloin voi ystävällisesti sanoa että miten liike kannattaa tehdä turvallisella tavalla ja näyttää vaikka kaverille miten se tapahtuu.

On urheiluvammoja ja vaikka mitä juttuja jonka takia joutuu käyttämään tilapäisesti tavallista pienempiä sarjapainoja. Tosi nastaa jos joku smurffitukka tulee siihen virnuilemaan... :rolleyes:

Samaa mieltä, joskus niille jaksaa hymähdellä, usein ei edes sitä. Olen muutenkin vähän arka puuttumaan kenenkään treeniin, eli kynnys on korkea huomauttaa vaikka tekisin vähän jopa vaarallisestikin, jollei sitten ihan selkeästi ole aloittelija kyseessä. Näkee nimittäin niillä kokeneimmillakin kavereilla joskus melkoisia seläntappomaastavetoja, mutta eipä ole pokka riittänyt mennä huomauttelemaan.

ERGJ sanoi:
Kertokaapa joku viisaampi minulle, että onko se tosiaan niin kauheaa jos esim. kyykyissä ei poraa sitä persettä lattiasta läpi. Tai prässissä ei laita polvia tisseistä läpi.

EDIT: Enkä tarkoita tässä mitään syväkyykkyjä, vaan jos vaikka en esim. menekään siihen 90 asteeseen kyykyssä.

Jos lajisi on bodailu tai muuten vaan kuntoilet pysyäksesi paremmassa kondiksessa, ei mielestäni tuo kyykyn tai prässin syvyys ole kovinkaan oleellinen juttu. Toki kannattaa pyrkiä tekemään vaikkapa siihen "kisasyvyyteen" asti, mutta mikään välttämättömyys tuo ei ole.

Itse en selkäni takia pysty takakyykkyä tekemään ollenkaan ja prässissäkin on pakko jättää vajaaksi, muuta alkaa alaselästä ottamaan ja treenit on sitten siinä jopa viikkojenkin ajan.

Ja paremmin saa treenin menemään etureisille jos se liikerata on vähän vajaa, takareisille ja perseelle taas toimii esim. SJMV hyvin, joten ei sitä kyykkyä syvään tartte perseentakia tehdä.

ERGJ sanoi:

Joo kyllä se on prässisäkin hyvä tehdä liikettä niin pitkälle, kun selkä pysyy penkissä :kippis1: Kyllä mä ainakin sain vajaalla prässiliikkeellä omasta mielestäni melko paljon kehitystä reisilihaksiin :(

ERGJ sanoi:

Ei sitä hanuria tarvitse kyykyssä lattiaan laskea, eikä prässissä saada polvia rintaan. Jos näin tekee, niin molemmissa liikkeissä alaselkä pyöristyy satavarmasti ja polviinkin kohdistunee melkoinen rasitus.

Mutta edelleen kun puhutaan siitä niin yleisestä "90-asteen kulmasta" kyykyssä niin haluaisin tietää, että 90-astetta mitattuna mistä? Jos puhutaan polvikulmasta, niin 90-asteen syvyys on aikas vähän. Tuosta ylemmäksi jäävät ovat jo melko turhia salipyllistyksiä (ellei tosiaan ole jokin vamma, tai spesifinen lajiharjoittelu kyseessä.

Voimanoston säännöissä kyykyn pitää mennä niin syvään, että reiden yläpinta lonkkanivelen kohdalta on alle polven yläpinnan. Eli yksinkertaisesti sanottuna reidet lattian kanssa vaakatasoon ja siitä vielä hitunen alaspäin. Jos kehonrakennusmielessä treenaa, niin kyykyn voi jättää ylemmäksikin. Esim. pikkaisen tuon vaakatason yläpuolelle. 90-asteen polvikulmasta taasen on tuohonkin matkaa vielä reilusti...

En minä ainakaan kyykyssä 90-asteen polvikulman yläpuolella tunne reisissä yhtikäs mitään. Sen alapuolelle mentäessä rupeaa sitten tuntumaan ja vaakatasoa lähestyttäessä tuntuukin sitten jo oikein kunnolla.

Prässissä määritän syvyyden siten, että jätän hiukan siitä pisteestä ylemmäksi, missä alaselkä ja pakarat eivät enää pysy paikallaan (eli alaselkä alkaa pyöristymään). Ja kyllä tuossa kohdassa polvilla on vielä hyvän matkaa rintaan. Polvikulma on silti selvästi tiukempi kuin 90-astetta. Tämäkin riippuu tietysti paljolti siitä, että mikä on prässin selkänojan kulma suhteessa liukuputkiin.

Itsekkin tuomitsen salilla kyttäämisen, mutta tälläisessä tilanteessa, kun jonkun pikkusielun on pakko ollut heti perään näyttää, että kyllä minäkin jaksan. :david:

Ymmärrän Mr. Rockin pointin täysin.

rahkanaama sanoi:
Itsekkin tuomitsen salilla kyttäämisen, mutta tälläisessä tilanteessa, kun jonkun pikkusielun on pakko ollut heti perään näyttää, että kyllä minäkin jaksan. :david:

Ymmärrän Mr. Rockin pointin täysin.

Hyvä, kun edes joku ymmärtää, mitä tarkoitin. Kyseessä ei todellakaan ollut mikään johonkin lajiin tähtäävä harjoittelu, eikä mistään leikkauksesta tai vammasta toipuminen. Kaveri vaan halusi selvästi näyttää, että hänelläkin liikkuu isot painot (muutaman sentin).
Täällä taitaa muuten olla jonkin verran samantyylisiä treenaajia kuin kyseinen kaveri, kun heti vedetään herneet nenään, heh, heh.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom