Vahvamiesten treenaaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lehtone
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
mites ton pituuden kanssa? yleensä vahvamiehet on +190cm? vai miten.

ite oon nyt 178cm ja 17v. tullu nyt 4 vuotta käytyä salilla ja 1v harrastettua aktiivisesti vahvinmies lajeja. onko menestyminen pois suljettu alle 180cm?

Pituudesta on hyötyä monessa lajissa, mutta kyllä voima ja lajitekniikat ovat se tärkein juttu. Voit myös harkita kilpailemista kevyemmässä sarjassa, jossa pitkiä kisaajia on vähemmän.
105 kiloisten MVM-kisoissa Kiinassa oli 17 kilpailijaa. 7 heistä oli alle 180 cm. 3 tasan 180 ja loput hieman yli 180. Poikkeuksena yksi 190 senttinen Ukrainan poika. Lyhin kilpailija oli 171 cm.

Ja onhan noita lyhyempiä pätyköitä myös isoissa pojissa, mutta vähemmän.

Maanantai:

Penkki
Etu-Kyykky
Kulmasoutu/Leuat
+ Kovaa keskivartalotreeniä

Keskiviikko:

Pystypunnerrus
Niskantakaa punnerrus (vauhtipunnerrus niskan takaa)
Kyykky
Rinnalleveto

Perjantai:

Maastaveto
Kapea penkki/Dippi
Etu-Kyykky
+ Vatsoja, kylkiä

Toistot ja sarjat:

1kk: 5*5-8 noin 70-85%
2kk: 5*3-5 noin 80-90%
3kk: 5*1-3 +90%

Lauantai/Sunnuntai:

Lajitreeniä ja painonnostoliikkeitä. 2-4 lajia/kerta. Sekä lajitreenit että painonnostoliikkeet pienillä painoilla että saa tekniikan kuntoon ensin. Sarja- ja toistomääriä vaihdellen esim. 5*1-2 tai 2*10.

Tollasella ohjelmalla treenasi yks kaveri joka halus kokeilla vahvamiestreenaamista. Kehitystä tuli oikein hyvin. Lauantai/Sunnuntai päivän treeneissä käytettiin kyllä reilusti mielikuvitusti kun aina ei ollut mahdollisuutta käyttää oikeita juttuja.

Voimamiesten ominaisuudet

Nostetaan nyt tämäkin ylös - paljon puhetta treenistä, mutta entäs ne ominaisuudet joilla pärjää???

Eli täällä jo mainittu:

- perusvoimaa paljon
- maksimivoima korkealla tasolla (miten korkea ? siitä alla)
- puristusvoimaa

Lajitekniikka hallussa.

Ja sitten vertailukohdata - miten kulkee voimamiehillä penkki, kyykky ja veto ja otetaan tähän vielä mittariksi CoC jos joku osaa arvata. (nämähän vain siksi koska tiedän omat tulokseni kyseisissä ja voin sitten vähän suhteuttaa.....) Tähän mieluusti kommentteja niiltä jotka ovat itse ko. lajeja kokeilleet / kisailleet.

Ja pliis, ei mitään kuka voimamiehistä on vahvin kommentteja, vaan lähinnä käytännön tietoa suomalaisilta jotka kilpailee / harrastaa.....

Tosin jos jollain on joku muu hyvä liike joka edes vähän korreloi voimamieskarkeloihin niin saa kertoa.

Että tämmöistä tänään.

Mun mielestä toi captain of crush puristelu on aika irrelevantti jos vahvamies lajien treenamisesta puhutaan. Voima tuotetaan eri tavalla kuin esim. farmareita kannettaessa. En ole ikinä treenannut tai tule treenamaan.. Pyörivässä tangossa roikkuminen sen sijaan lisäpainolla on ihan omiaan tuohon lajiin..

varsinaista kysymystähän tossa ei oikein ilmennyt, mutta jos siitä grippivoimasta on kyse, lähes kaikki sitä erityisesti vaativat jutut on staattisen voiman mittareita. siispä:
- lajinomaisuus
- lajikulmilla +/- 10-15 astetta
- panostus voimaan eli toistopituudet 5-15 sekkaa, voimakestävyys tulee voiman kautta.

esim.
- avokäsi kuten pyöreissä kivissä 3 sarjaa, à 5*5"*120kg kivi/5"
tangossa roikkuminen yhdellä kädellä:
- käsi auki 3 sarjaa, à 10*5"*20kg/5"
- käsi nyrkissä 3 sarjaa, à 5*10"*30kg/5"

- toistoja sarjassa 4-12
- sarjoja/grippityyli 2-10
- toistopituus 5-15"
- toistotauko 1-10"

yleensä voimatasojen riittävyydestä ja "pärjäämisestä" voi vaan sanoa mitä enemmän sen parempi. kisoihin kannattaa mennä kun vaan suinkin voi. paikalliskisoja jne on hyvä käydä niin paljon kuin voi. hyvää treeniä ja tuo kokemusta. ei voimatasojen tarvi heti olla missää sitruunan tasolla ;)

Tarkoituksena olisi tähdätä voimamies kisoihin ja olen nyt rustannut ohjelman itselle. Itse olen aina treenannut voimapainotteisesti kehonrakennusta, niin on jotenkin vaikea tehdä pelkästään voimapainotteista ohjelmaa ku tuppaan laittaa liikaa liikkeitä :)

Ajattelin näin:
MA:
1.penkki 2X 5-8
2.vinopenkki 3X5-8
3.dippi 3X8-12
4.leuanveto m.ote 3X5-8
5.vipunostot sivuille 3X8-15
6.Olankohautukset 2X8-12
TI:
1.jalkakyykky 3X5-8
2.sjmv 3X8-12
3.farmarikävely
4.sormien treenaus
KE:
lepo
TO:
1.Kevyt penkki/nopeus 3X
2.pystypunnerrus seisten tangolla/tukilla 3X5-8
3.kulmasoutu 2X5-12
4.leuanveto v.ote 3X 5-8
5.ojentaja taljalla 3X8-12
6.hauiskääntö 3X5-12
PE:
1.etukyykky 3X5-8
2.rinnalleveto 2X5-8
3.pohkeet 3X 12-30
4.vatsat
5.sormien treenaus

Sormet on mulla heikko kohta ja yritän panostaa niihin! Jossain vaiheessa sit laji harjoittelu tulee kuvioihin. Miltä tää ohjelma vaikuttaa? Nii ja olis vielä tarkoituksena osallistua penkki kisoihin ja leuanveto kisoihin, kuhan tässä nyt jossain vaiheessa pääsis sellaiseen kuntoon että kehtaa mennä.

Tarkoituksena olisi tähdätä voimamies kisoihin ja olen nyt rustannut ohjelman itselle. Itse olen aina treenannut voimapainotteisesti kehonrakennusta, niin on jotenkin vaikea tehdä pelkästään voimapainotteista ohjelmaa ku tuppaan laittaa liikaa liikkeitä :)

Ajattelin näin:
MA:
1.penkki 2X 5-8
2.vinopenkki 3X5-8
3.dippi 3X8-12
4.leuanveto m.ote 3X5-8
5.vipunostot sivuille 3X8-15
6.Olankohautukset 2X8-12
TI:
1.jalkakyykky 3X5-8
2.sjmv 3X8-12
3.farmarikävely
4.sormien treenaus
KE:
lepo
TO:
1.Kevyt penkki/nopeus 3X
2.pystypunnerrus seisten tangolla/tukilla 3X5-8
3.kulmasoutu 2X5-12
4.leuanveto v.ote 3X 5-8
5.ojentaja taljalla 3X8-12
6.hauiskääntö 3X5-12
PE:
1.etukyykky 3X5-8
2.rinnalleveto 2X5-8
3.pohkeet 3X 12-30
4.vatsat
5.sormien treenaus

Sormet on mulla heikko kohta ja yritän panostaa niihin! Jossain vaiheessa sit laji harjoittelu tulee kuvioihin. Miltä tää ohjelma vaikuttaa? Nii ja olis vielä tarkoituksena osallistua penkki kisoihin ja leuanveto kisoihin, kuhan tässä nyt jossain vaiheessa pääsis sellaiseen kuntoon että kehtaa mennä.

Ei tuossa mun mielestä liikaa liikkeitä ole, mutta jos meinaat voimamiehenä kehittyä niin jaa toi ohjelma 2 viikolle, siten että toisella viikolla on myös kunnon mave mukana, 1 päivä pelkkiä nopeusvoima/aerob. juttuja mol. viikoille ja sitten heti alusta alkaen lajitekniikoiden harjoittelu päälle...minkään noiden sun ohjelman liikkeiden kg-tuloksella ei ole suoranaista väliä, jos haluat voimamiehenä kehittyä.

Ei tuossa mun mielestä liikaa liikkeitä ole, mutta jos meinaat voimamiehenä kehittyä niin jaa toi ohjelma 2 viikolle, siten että toisella viikolla on myös kunnon mave mukana, 1 päivä pelkkiä nopeusvoima/aerob. juttuja mol. viikoille ja sitten heti alusta alkaen lajitekniikoiden harjoittelu päälle...minkään noiden sun ohjelman liikkeiden kg-tuloksella ei ole suoranaista väliä, jos haluat voimamiehenä kehittyä.

Joo mä kaavailin maven treenaamista joka toinen viikko, mutta se jäi laittamatta tohon. Tosiaan pitäis laittaa yksi päivä tohon nopeusvoimaan ja aerobiseen. Täytyy kysellä missä voimamiehet käy treenaamassa lajitreenejä, et pääsis harjoittaa tekniikoita.
Kiitoksia :)

Mitkäs on voimamiehille tärkeimmät saliliikkeet? Mave, pystypunnerrus, kyykky?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo mä kaavailin maven treenaamista joka toinen viikko, mutta se jäi laittamatta tohon. Tosiaan pitäis laittaa yksi päivä tohon nopeusvoimaan ja aerobiseen. Täytyy kysellä missä voimamiehet käy treenaamassa lajitreenejä, et pääsis harjoittaa tekniikoita.
Kiitoksia :)

Meillä valmistuu aika monipuolinen lajitreenihalli Hämeenlinnaan ens kuussa ja siellä on mahd. käydä 10e kertamaksuin ja saa myös vähän neuvojakin tarvittaessa :) Hesan päässä Luodon Katin porukalla on ainakin ollut mesta missä jumpata lajeja.

Ja molemmat sekä mave ja rive on tärkeitä + keskikroppa kokonaisuutena. Liki laji kuin laji, niin vahva selkä ei ole haitaksi.

Mitkäs on voimamiehille tärkeimmät saliliikkeet? Mave, pystypunnerrus, kyykky?

Oliskos kyykky, mave, pystäri seisten, rinnalleveto ja erittäin kova keskivartalon treenaaminen.

+ omasta mielestä vielä kapeapenkki+kulmasoutu olisivat hyviä raskaita perusliikkeitä.

2005-2008 kun olin kunnolla seonnut vahvamies touhuihin, niin silloin punttitreenit koostuivat kyykyistä, kapeasta penkkipunnerruksesta, etukyykyistä, tukkipunnerruksesta ja keskivartalo jumppailuista.

Lajeja puskettiin käytännössä joka viikonloppuna ja jos halusi päästä tuoreilla koivilla kävelemään esim farkkuja/merkkaria, niin kyykyt oli pakko ottaa viimeistään keskiviikkona ja useimmiten ei vedetty loppuun asti sarjoja.

Jos haluaa pärjätä voimamieskisoissa niin lajitreeniä vaan niin pirusti, tietty perusvoimat täytyy ensin olla hyvällä pohjalla.

Nyt kun yritän kilpailla sekä Raw-voimanostossa ja voimamieskisoissa niin treenit vaatii pientä järkeilyä. Samaan aikaan ei pysty valmistautumaan molempiin, ainakaan täysipainoisesti.

Oliskos kyykky, mave, pystäri seisten, rinnalleveto ja erittäin kova keskivartalon treenaaminen.

+ omasta mielestä vielä kapeapenkki+kulmasoutu olisivat hyviä raskaita perusliikkeitä.

Hyviä liikkeitä kaikki, pystärin voi korvata lajinomaisesti tukilla mikäli sellainen löytyy. Keskivartalon tärkeyttä ei voi koskaan korostaa liikaa...

Ja sitte piti viä pistää puristusvoiman treenaaminen, sekin tärkeä voimamiesjutuissa. Kyykyssä tekisin ainakin itse etukyykkyä, hyvä apuliike esim. conankävelyyn ja kiviin jne.

Pystäri ja kyykky joo.. mavesta en tiedä, luulis et rive ois tärkeämpi kun ne kivet pitää saada nostettua kisoissa rinnalle?

Kyl mää uskosin että mave on tärkeä, en oo oikeestaa yhtään VM-kisaa nähnyt missä ei ois ollut joku mavevariaatio.

Meillä valmistuu aika monipuolinen lajitreenihalli Hämeenlinnaan ens kuussa ja siellä on mahd. käydä 10e kertamaksuin ja saa myös vähän neuvojakin tarvittaessa :) Hesan päässä Luodon Katin porukalla on ainakin ollut mesta missä jumpata lajeja.

Ja molemmat sekä mave ja rive on tärkeitä + keskikroppa kokonaisuutena. Liki laji kuin laji, niin vahva selkä ei ole haitaksi.

Täytyy ottaa suhun yhteyttä sitten, mutta kyselen vielä jos mua lähempänä olis treeni paikka. Joskus kuulin että vierumäelläkin olis mesta jossa vois käydä treenaa laji treenejä ? Hesa on vähän liian kaukana. Tosi hyvä homma et saa paikan missä treenata :) !!!

Onhan se mave helvetin tärkeä ja simuloi hyvin useampaakin liikettä, vaikkei olisi edes maastavetovariaatiota. Koittakaapas nostella jotain 150kg farmisalkkuja huonoilla vetovoimilla.

Kyllähän se fakta on, että täytyy olla työntävät ja vetävät kunnossa, panostaa myös keskikroppaan ja kestävyyteen, kaikesta on hyötyä ja kaikkia tarvitaan.

Peruskunnon, nopeusvoiman, maximivoiman ja kestävyyden pitää olla kunnossa = Kaikki osa-alueet pitää olla kunnossa, ei oikeastaan edes kunnossa vaan oikeastaan niitten pitää olla pirun hyvässä iskussa.

Sama homma noissa liikkeissä, jos meinaat pärjätä niin kaikki perusliikkeet pitää olla hyviä. Et pärjää jos oot paska vetämään/kyykkäämään/punnertamaan tai keskivartalo on heikko.

Voimamiesurheilu on siitä haastavaa että joka paikan pitää olla tasasesti kunnossa, mikään ei voi olla paljon huonompi verrattuna toiseen tai kisoissa on turha ajatella sijoituksia.

Kuten Super5 sano niin voi olla melko hankala repiä ylös 150kg farmeja jos on huono vetämään ja taas voi niitten kanssa olla hirveetä kävelläkkin jos ei oo reisissä ruutia :).

Suositut

Back
Ylös Bottom