Väliviikko ja sen omituiset vaikutukset

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Joulun aikoihin ajattelin, että kevennän treeniä tammikuussa, koska olin treenannut vuoden kovaa ja jonkin asteen ylitreenaamisen merkkejä oli havaittavissa. :puntti: Jatkoin tammikuussa 3 jakoisella
Ma: rinta, epäkkäät, olkapäät
Ke: Selkä, hauis
Pe: Jalat ja kevennetty rinta
Tuntui kuitenkin, että olis hyvä pitää ihan oikea väliviikko, ettei kävis salilla ollenkaan.
Pidinkin viime viikon vapaata ja nyt on tapahtunu hauskoja muutoksia kropassa.
Mittarin mukaan rasvaprosentti pomppas viikossa 14 --> 18, joka on itselleni ihan uutta. Aina on rasvat pyörineet siinä 12-14% ja tuntui ettei se aiemmin noussut vaikka miten söis. Laite jolla mittailin oli Omronin rasvaprosentti ja BMI mittari, joka käyttää jotain impulssi systeemiä mittaukseen.
Rasvaa on mittarin mukaan tullut n. 3,2kg lisää, joka viikossa tuntuu aika naurettavalta. Paino kuitenkaan ei ole noussut, joka kertoo mittarin luotettavuudesta aika lailla. :david: Mietin onko nestetasapaino jotenkin sekaisin ja hämää tota mittaria? Juon paljon vettä päivän aikana, treenatessa kun sitä paljon kuluu. Tajusin tänään, että oon nyt väliviikolla vedellyt vettä samalla vauhdilla, mutten varmasti levossa kuluta sitä yhtä paljon.
Mulle herää ajatus, että mitä väliviikko tarkalleen ottaen tekee kropalle ja aineenvaihdunnalle?

Joulun aikoihin ajattelin, että kevennän treeniä tammikuussa, koska olin treenannut vuoden kovaa ja jonkin asteen ylitreenaamisen merkkejä oli havaittavissa. :puntti: Jatkoin tammikuussa 3 jakoisella
Ma: rinta, epäkkäät, olkapäät
Ke: Selkä, hauis
Pe: Jalat ja kevennetty rinta
Tuntui kuitenkin, että olis hyvä pitää ihan oikea väliviikko, ettei kävis salilla ollenkaan.
Pidinkin viime viikon vapaata ja nyt on tapahtunu hauskoja muutoksia kropassa.
Mittarin mukaan rasvaprosentti pomppas viikossa 14 --> 18, joka on itselleni ihan uutta. Aina on rasvat pyörineet siinä 12-14% ja tuntui ettei se aiemmin noussut vaikka miten söis. Laite jolla mittailin oli Omronin rasvaprosentti ja BMI mittari, joka käyttää jotain impulssi systeemiä mittaukseen.
Rasvaa on mittarin mukaan tullut n. 3,2kg lisää, joka viikossa tuntuu aika naurettavalta. Paino kuitenkaan ei ole noussut, joka kertoo mittarin luotettavuudesta aika lailla. :david: Mietin onko nestetasapaino jotenkin sekaisin ja hämää tota mittaria? Juon paljon vettä päivän aikana, treenatessa kun sitä paljon kuluu. Tajusin tänään, että oon nyt väliviikolla vedellyt vettä samalla vauhdilla, mutten varmasti levossa kuluta sitä yhtä paljon.
Mulle herää ajatus, että mitä väliviikko tarkalleen ottaen tekee kropalle ja aineenvaihdunnalle?
Mikä helvetti siinä on että noita mittareita luetaan kun jotain raamattua konsanaan?

Silmään kyllä luotan enemmän, mutta jos on tällanen mittari talossa niin mieluusti sillon tällön seuraan. Yks syy mittarin käyttöön voi olla, kun ei kämpästä löydy isoja peilejä, joista tarkemmin tiirailla kropan muutoksia. Toiseksi mainittakoon, että tavoitteena on pitkään ollut saada rasvat 8%. Mittarillahan se pitää jonain päivänä varmistaa.

Älkäähän nyt tosta mittarista sen enempää... Täytyy kroppaa jollain lailla seurata. Peilien puutteessa käy vaaka ja tällanen mittarikin. :) Ainakin mulle.

Voihan niillä seurata mutta luotettavuus onkin sit just tota luokkaa. Ihan varmasti ei oo rasvaprosentti noussu noin yhen lepoviikon takia. Ite pidin viime vuonna aina viidennen viikon kevyenä, eli pelkkää kävelyä, ei salia...ja tuntuu että just noilla viikoilla oli aina paino alimmillaan kun ei punnti keränny nestettä. Suna hommaisin pihdit millä mittailla, jopa salilla sanotaan että noi muut on epäluotettavia, vaikka kalliilla hinnalla sielä testejä tekevätkin. Esim. Kaveri oli menossa fitness expoon kisoihin, oli ihan helvetin kiree, kävi salilla testissä ja ne mittarit näytti jotain ihan älytöntä sille.

Itsellä on tuollainen Omronin mittari, ja huomaan saman vaikutuksen jo lyhyemmälläkin ajalla: jos on pari päivää treenaamatta, koneen ilmoittama rasvaprosentti nousee heti. Uskoisin, että tämä tosiaan johtuu jostain nestetasapainon muutoksista, koska saman näkee myös jos mittaa itsensä aamulla (=nesteet vähissä) ja illalla (=nestetasapaino about kohdallaan), niin yleensä aamulla rasvaprosentti on yhden tai kaksi % korkeammalla. Sinänsä erikoista kyllä, että esim. treenin jälkeen rasvaprosenttilukema on yleensä kuitenkin pieni, vaikka voisi olettaa, että silloin juuri on nestehukkaa. Ehkäpä oleellisempaa on paljonko lihaksissa on nestettä (treenin jälkeen lihaksissa vilkkaampi verenkierto ja täten enemmän nestettä?)

Joka tapauksessa, ainakin itse käytän tuota mittaria kirjaamalla tulokset ylös pidemmällä aikavälillä ja katsomalla siitä mihin suuntaan on menty. Yksittäiseen mittaustulokseen en juurikaan kiinnitä huomiota, koska se vois jostain syystä heittää. Pitkällä välillä kuitenkin laitteen toistettavuus ja luotettavuus ovat olleet minulla ihan hyviä.

Ja on siis tärkeää vakioida tuo mittaustilanne jollakin tapaa, eli mittaukset vaikkapa aina aamulla heti herättyä tai nukkumaan mennessä. Itselläni uskoisin että nuo iltatulokset ovat lähimpänä totuutta, koska ne ovat aika lailla samat kuin mitä minulla on mitattu noilla kymppitonneja maksavilla bioimpedanssilaitteilla (Inbodyt yms.) ja pihdeillä.

Mikä helvetti siinä on että noita mittareita luetaan kun jotain raamattua konsanaan?

Ihan vitun outo kommentti, kun ketjun aloittaja kuitenkin itsekin kritisoi mittarien luotettavuutta. Antaa vaikutelman, ettet lukenut aloituspostausta loppuun.

Itelläkin on tällänen omronin kehonkoostumusmittari ja oon huomannu et päivän eri tunteina se tulos heittelee niin paljon et ei oo yksittäiseen mittaukseen luottamista. Ite teen sillä lailla et joka maanantaiaamu mittaan heti herättyy ja kusel käynnin jälkeen ja kirjaan ylös. Tällee on omast mielest pystyny aika "luotettavii" tuloksii saamaan. En sitten tiedä paljon se oikeasta prosentista heittää mutta kun mittaus olosuhteet on aika vakiot niin näkee ainaki suunnan mihin on menossa

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom