Välilevynpullistuma ja sen hoito

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oppilas
  • Aloitettu Aloitettu
Ehkä kannattaa vielä pari viikkoa seurailla. Muuten sitä läheteään vaan takaisin kotiin. Liiku mahdollisimman paljon kivun sallimissa rajoissa. Onko mitään uusia oireita ilmennyt? Säteileekö kipu säären tai jalkaterään? Jos salilla laitteissa jotain ojentajaa tai haukkaria pystyt tekemään niin miksei.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eilen oli pakko illasta ottaa taas nappeja, kun ei muuten olis nukkumisesta tullut mitään. Aamusta kohtuu ok, mutta heti kun autoon hyppäs niin se oli taas siinä. Nyt sitten koitetaan kärvistellä duunissa. Kipuja ei jalkoihin säteile (ehkä hieman noihin pakaroihin).
Paskamainen vaiva ja kovassa pohdinnassa myös pahentaako tama töihin päivittäin ajelu+töissä olo tätä entisestään/viivästyttää paranemista. Ei oo mitään herkkua olla duunissa, joten voi olla, että sairasloma kutsuu jos ei v.lopun aikana muutosta kipuihin tule.
 
No nyt se saatana iski minullekkin. Eilen magneettikuvien tulokset ja tuomio L5/S1 välissä pullistuma joka painaa hermoa. Omalla kohdallani en muista mitään tilannetta mistä tuo on voinut tulla, vaan hiljalleen kevään aikana alkoi ensin pakara kiristellä ja kramppailla, siitä sitten eteni niin että pakara + takareisi kiristeli ja kramppaili ja nyt viimeviikkoina sitten pakara + takareisi + pohje kiristelee ja tikkuilee. Aamuisin automatka töihin on yhtä tuskaa hermosäryn ja jalan tikkuilun takia, mutta kunhan autosta saa taiteiltua itsensä ulos ja konkoiltua työpisteelle, niin loppupäivä menee ilman kipuja (seisomapöytä). Ja iltaisin on pystynyt liikkumaan (jopa juoksemaan) ilman ongelmia, tosin nyt jätän juoksentelut pois ettei tuo ärry enempää. Hoidoksi mcKenzietä ja pitäisi tulla kuntoon ajan kanssa..

Mutta mitäs pirun liikkeitä minä voin jatkossa tehdä jalkoja treenatakseni? Kyykkyjä ja Maveja en aio enää tehdä ikinä koska tämä särky on niin perseestä etten halua ikinä sitä enää kokea. Jääkö ainoaksi mahdollisuudeksi miljoona sarjaa reiden ojennuksia ja koukistuksia ja pohkeet päälle? Vituttaa.
 
No nyt se saatana iski minullekkin. Eilen magneettikuvien tulokset ja tuomio L5/S1 välissä pullistuma joka painaa hermoa. Omalla kohdallani en muista mitään tilannetta mistä tuo on voinut tulla, vaan hiljalleen kevään aikana alkoi ensin pakara kiristellä ja kramppailla, siitä sitten eteni niin että pakara + takareisi kiristeli ja kramppaili ja nyt viimeviikkoina sitten pakara + takareisi + pohje kiristelee ja tikkuilee. Aamuisin automatka töihin on yhtä tuskaa hermosäryn ja jalan tikkuilun takia, mutta kunhan autosta saa taiteiltua itsensä ulos ja konkoiltua työpisteelle, niin loppupäivä menee ilman kipuja (seisomapöytä). Ja iltaisin on pystynyt liikkumaan (jopa juoksemaan) ilman ongelmia, tosin nyt jätän juoksentelut pois ettei tuo ärry enempää. Hoidoksi mcKenzietä ja pitäisi tulla kuntoon ajan kanssa..

Mutta mitäs pirun liikkeitä minä voin jatkossa tehdä jalkoja treenatakseni? Kyykkyjä ja Maveja en aio enää tehdä ikinä koska tämä särky on niin perseestä etten halua ikinä sitä enää kokea. Jääkö ainoaksi mahdollisuudeksi miljoona sarjaa reiden ojennuksia ja koukistuksia ja pohkeet päälle? Vituttaa.

Enempää kantaa ottamatta itse pullistumaan, niin onhan noita rankaa kuormittamattomia jalkaliikkeitä vaikka kuinka.
Erilaiset askelkyykyt, vyökyykyt, käsipainokyykyt jne. Netistä kyllä löytyy päteviä vaihtoehtoja kun vähän etsii.
yhden jalan prässit ja smith-kyykyt ovat myös melko selkäystävällisiä.

Itsellänikin on pullistumaa ja rappeumaa selässä. Akuuteissa vaiheissa ei kyykyistä ja maveista voi edes haaveilla, ja tällöin ajatuksissa on tuo sama, että näitä liikkeitä en tee enää koskaan.
Kuitenkin kivut aina välillä helpottavat ja itsensä löytää taas kyykkytangon alta...
 
No nyt se saatana iski minullekkin. Eilen magneettikuvien tulokset ja tuomio L5/S1 välissä pullistuma joka painaa hermoa. Omalla kohdallani en muista mitään tilannetta mistä tuo on voinut tulla, vaan hiljalleen kevään aikana alkoi ensin pakara kiristellä ja kramppailla, siitä sitten eteni niin että pakara + takareisi kiristeli ja kramppaili ja nyt viimeviikkoina sitten pakara + takareisi + pohje kiristelee ja tikkuilee. Aamuisin automatka töihin on yhtä tuskaa hermosäryn ja jalan tikkuilun takia, mutta kunhan autosta saa taiteiltua itsensä ulos ja konkoiltua työpisteelle, niin loppupäivä menee ilman kipuja (seisomapöytä). Ja iltaisin on pystynyt liikkumaan (jopa juoksemaan) ilman ongelmia, tosin nyt jätän juoksentelut pois ettei tuo ärry enempää. Hoidoksi mcKenzietä ja pitäisi tulla kuntoon ajan kanssa..

Mutta mitäs pirun liikkeitä minä voin jatkossa tehdä jalkoja treenatakseni? Kyykkyjä ja Maveja en aio enää tehdä ikinä koska tämä särky on niin perseestä etten halua ikinä sitä enää kokea. Jääkö ainoaksi mahdollisuudeksi miljoona sarjaa reiden ojennuksia ja koukistuksia ja pohkeet päälle? Vituttaa.
Ei kannata vielä luovuttaa kyykyn yms. suhteen. Kyllä se kuntoon tulee. Mulla ollut lukuisia pullistumia ja yhteensä varmaan 3 vuotta mennyt kyynärsauvojen kanssanilkuttaessa ja vuodepotilaana. Silti nykyään kyykkään ja vedän isommilla romuilla millä koskaan olen. Autoon meneminen ja siellä istuminen oli mullekin varmaan pahin yksittäinen kivun pahentaja. Jos joutui jonkun tunnin matkan ajamaan niin en kivun vuoksi voinut ollenkaan varata jaloille painoa vaan piti kontata autolta sisälle. Mutta kuntoon ne on aina tulleet. Yleensä mennyt about 2-3kk. Pari kertaa meni pitempään
 
Ei kannata vielä luovuttaa kyykyn yms. suhteen. Kyllä se kuntoon tulee. Mulla ollut lukuisia pullistumia ja yhteensä varmaan 3 vuotta mennyt kyynärsauvojen kanssanilkuttaessa ja vuodepotilaana. Silti nykyään kyykkään ja vedän isommilla romuilla millä koskaan olen. Autoon meneminen ja siellä istuminen oli mullekin varmaan pahin yksittäinen kivun pahentaja. Jos joutui jonkun tunnin matkan ajamaan niin en kivun vuoksi voinut ollenkaan varata jaloille painoa vaan piti kontata autolta sisälle. Mutta kuntoon ne on aina tulleet. Yleensä mennyt about 2-3kk. Pari kertaa meni pitempään
Noissa magneettikuvissa paljastui vaan minulla se syykin miksi kyykky on ollut niin pirun vaikeaa ja minkätakia tuo pullistumakin on ilmeisesti kehittynyt; lanneranka oli mutkalla, puhuikohan fysiatri 30 asteen skolioosista tjsp. En tiedä kannattaako tuota korkkiruuvia enää tarkoituksella ärsyttää jos jollain muulla tavalla vain saisi jalkoja treenattua.

Ehkäpä se mieli muuttuu kun tästä parantuu.
 
Mulla ainakin ajaminen oli/on ihan hirveetä myrkkyä selälle ennen ja jälkeen leikkauksen. Edelleen siis ajohommissa oon kun ei muutakaan ole tarjolla.
Pitää muistaa vaan ajaessa välillä pumpata verta sinne alaselkään, jalotella usein jne. Ja mitä treenaamiseen tulee, niin kyllä niitä koipia voi kehittää ilman kyykkyäkin.
Pitää vaan etsiä itselle ne sopivat kivuttomat liikkeet.
 
~4 viikkoa tuleepi täyteen, mutta optimistisesti toivon tunnelin päässä olevan valoa, koska "kipuaiaka" päivän mittaan on vähentynyt ja ehkä muuttanut jopa hieman muotoaan (hyvä vaiko huono:confused:).
Edelleen ajoittaista vihlontaa samassa paikassa oikealla kohtuu alhaalla, mutta nyt myös erityypistä särkyä tuossa enemmän rangan kohdalla hieman ylempänä. Voisiko jopa vain olla, että huomaan sen vain paremmin kun tuo voimakas vihlonta on hieman helittänyt/sitä on harvemmin kuin vielä paripäivää sitten?

Kyllä tässä niin hemmetisti toivoisi, että selviäisi ns. säikähdyksellä ja pääsisi jo kohta kevyesti jumppailemaan.
Toisaalta kyllä sellanen tunne, että miten sitä uskaltaa varsinkaan salille lähteä/mitä hemmettiä sitä sitten uskaltaa tehdä!?

Pitänee etsiä jostain intenetin ihmeellisestä maailmasta liikkeitä, joilla sitten aikanaan uskallan lähteä tuota selkää kuntouttamaan turvallisesti, mutta kuitenkin mahdollisimman tehokkaasti pitäisi päästä muutakin kroppaa treenaamaan!
 
Itselläni säryt rajoittuu tällä hetkellä aamuisiin automatkoihin jolloin ajaessa hermosärkyä koko vasemmassa jalassa, ja autosta nousu työmatkan jälkeen helvetillinen ponnistelu. Tämän jälkeen kivutonta elämää seuraavaan aamuun saakka.

Salilla olen käynyt muutaman koko kropan treenin tekemässä ja kehonpainokyykkyjäkin tehnyt eikä mitään ongelmaa. Mutta kun yritin reisiojennusta tehdä, niin ensimmäisessä toistossa löi sähköiskun läpi koko vasemman jalan joten sen jätin sikseen :D

Kävellessä vasen jalka tuntuu pidemmältä ja lantiossa tuntuu selvä virheasento suoliluun/SI-nivelen tienoilla, joten taitaa olla aika siirtyä osteopaatin lauteille lantion lukkotilan aukaisemiseksi jotta saa nuo jalat taas samanmittaiseksi ja hermosäryt pois.
 
^ Kannattaa venytellä pakaraa. Siellä piriformis lihas kiristää sulla varmaan iskiäshermoa. Vastaavasti hieroja tai fyssari voi auttaa myös.
 
^ Kannattaa venytellä pakaraa. Siellä piriformis lihas kiristää sulla varmaan iskiäshermoa. Vastaavasti hieroja tai fyssari voi auttaa myös.
Juu, tuo vaan reagoi itselläni venyttelyyn siten, että tunti-pari venyttelyn jälkeen ja sitä seuraavana aamuna säryt ovat entistä pahempia. Ikäänkuin sitä hermokimppua venyttäisi ja siitä se ei oikein tunnu tykkäävän. Myös faskiapalloa, foamrolleria ja rumblerolleria olen kokeillut mutta ei apuja.
 
Juu, tuo vaan reagoi itselläni venyttelyyn siten, että tunti-pari venyttelyn jälkeen ja sitä seuraavana aamuna säryt ovat entistä pahempia. Ikäänkuin sitä hermokimppua venyttäisi ja siitä se ei oikein tunnu tykkäävän. Myös faskiapalloa, foamrolleria ja rumblerolleria olen kokeillut mutta ei apuja.
Käy siellä osteopaatilla. Se varmaan saa autettua.
 
Juu, tuo vaan reagoi itselläni venyttelyyn siten, että tunti-pari venyttelyn jälkeen ja sitä seuraavana aamuna säryt ovat entistä pahempia. Ikäänkuin sitä hermokimppua venyttäisi ja siitä se ei oikein tunnu tykkäävän. Myös faskiapalloa, foamrolleria ja rumblerolleria olen kokeillut mutta ei apuja.

Mulla pullistuma samassa nikamavälissä kuin sulla. Loppuvuodesta vietän jo toista vuosipäivää tän vaivan kanssa. :)

Oon huomannut saman, että pitkät staattiset venytykset ei auta vaan ärsyttää hermoa. Mulla fyssari aikoinaan suositteli "pumppaavia" venytyksiä. Esimerkiksi selinmakuulla koivesta kiinni, vie sen ysikymppiin tai alle ja siitä sitten suoristelee sitä x määrän toistoja niin suoraksi kuin saa. Venytys on siis päällä ainoastaan hetken kerrallaan. En koe, että tää pahentaa mulla kipuja. Tämä siis takareidelle. Pakaralle neuvottiin liike, jossa maataan lattialla ja jalkaa liu'utetaan seinää vasten alas ja ylös, venytykseen ja pois siitä. Äkkäät varmaan, miten tähän pitää asettua.

Olen itse lähinnä odotellut, että aika parantaa, mutta tuskinpa niin käy. Sun aiemman viestin innoittamana laitoin kirjastosta varaukseen Mckenzien opuksen. Lähden toteuttamaan sitä metodia kunhan kirjan käsiini saan. Voisin raportoida tuloksista tänne, ihan vertaistuen vuoksi. Olen ollut aktiivisen kuntouttamisen suhteen auttamattoman laiska. Kaiketi sen takia, että pystyn elämään hyvin normaalia elämää ja treenaamaan myös kovaa. Toimistossa on satulatuoli ja sähköpöytä enkä joudu ajamaan autolla kuin harvoin. Pääkoppa varmaan myös kovettunut, kun pieneen kipuiluun on tottunut.

Jaloille yhden jalan liikkeitä, joissa ruoto suorassa: bulgarialainen askelkyykky takajalka penkin päällä (tms), nousu boksin päälle yhdellä jalalla, askelkyykky, reidenkoukistus maaten, hack-kyykky yms. Itsellä reidenkoukistus istuen ja reidenojennus on huonoja, koska nää liikkeet vie jalat eteen suoraksi, jolloin tulee pieni venytys ja hermo ärsyyntyy.
 
Kävin sitten yksityisellä ja myöskin kuvat otettiin. Saan paperit ja kuvat myöhemmin, kun ne menen hakemaan, mutta puhelimessa lääkäri sanoi joidenkin nikamien olevan hieman lytyssä ja kolmessa alimassa välissä lievä pullistuma.
Sain siunauksen jumppailun :puntti: aloittamiseen asteittain kivun sallimissa rajoissa järkeä käyttäen ja painotti kovasti vatsojen monipuolista treenaamista. HIerontaankin saa kuulemma mennä, joten sen teen pikimmiten, koska tuntuu muukin selkä olevan jo jumissa huonoista asennoista/turhasta jännittelystä johtuen.
Ei enää mikään 2-kymppisen ruoto, mutta kyllä sillä vielä kuulemma hyvin pitäs tulla toimeen!:hyper:

Noh ehkä tämä tästä taas lähtee hiljalleen käyntiin eikä kaikki "työ" ehtinyt/ehdi valua hukkaan.
 
Osteopaatilla käyty. Sanoi ettei toinen SI nivel liiku ollenkaan; mobilisoi sen auki ja samalla selkärangasta toisenkin lukon. Lisäksi hieroi pakarat, takareidet + reiden kalvot + pohkeet auki. Sieltä lähtiessä pystyin sitomaan kengännauhat kurottelematta ja kävelemään normaalisti. Toiveita tämä ainakin herättää.

Ensi viikolle tuli fysiatrilta "käsky" käydä hakemassa hermojuuriblokadi eli joku pistos joka poistaa hermotulehdusta. Onko näistä kenelläkään kokemusta?
 
Kohtalotoverit, laittakaahan kuntoutusohjelmaanne voimanostajien suosima reverse hyper -kuningasliike. Hoidin oman selkäni kuntoon tuolla ja nykyään nyökkäilen päätäni joka kerta, kun Joe Rogan hehkuttaa kyseistä liikettä/laitetta selkävammojen hoitoon ja ehkäisyyn podcastissaan.

Kyseistä laitetta ei löydä saleilta kovin helpolla, mutta pelkkä jumppapallovariaatio ilman lisäpainoa pidemmillä sarjoilla tai yksi jalka kerrallaan toisen ollessa ojennettuna on jo tarpeeksi tehokas olon helpottamiseen -- etenkin kuntoutuksen alkuvaiheessa ja oireiden ollessa pahimmillaan.

The real deal:

View: https://www.youtube.com/watch?v=i9tU7_w7rvw&feature=share


Esimerkki jumppapalloversiosta:

View: https://www.youtube.com/watch?v=Jo7EDxFDDBg&feature=share
 
Meneekö niskan välilevytyrä tässä samassa ketjussa? Kuinka paljon porukalla kokemuksia?

Alkoi kesäkuussa ihan tappavalla kivulla, mistä olen aika hyvin päässyt jo eroon. Ongelmana vielä voimattomuus oikealla puolella ojentajassa, rintalihaksessa ja latsissa. Samoin oikean puolen isompi jumi.

Magneetissa löytyi, että c5,6 ja 7 levyt worn out ja kanava noin 50% normaalista. Ortopedi sanoi, että vain leikkaus auttaa.

Neurologia en tavannut, mutta olen onnistunut salilla nostamaan jo oikean puolen voimaa. Tosin vähänlaisesti. Ollaan ehkä luokkaa 33% oikeasta tällä hetkellä. parannusta on 50% lähtöön.

Vastaavia kokemuksia? Kokemuksia leikkauksesta ja keinolevystä niskassa? Itse ajattelin vielä kokeilla kiropraktikkoa ja fyssaria sekä aktiivista pään käänneltyä, niskan venytystä jne josko se siitä asettuisi
 
Kysellääs täältä, jos joku osaisi auttaa. Kesätauon jälkeen palasin takaisin salille ja yritin lähteä kevyesti liikkeelle. Maastavetoa tehdessä, ja sen jälkeen alaselkä tuntui menevän jotenkin helvetin jäykäksi. Lopputreenin pystyi vetämään ihan normaalisti, mutta illemmalla selkä oli todella kankea ja eteenpäin kumartuminen vihlaisi hieman. Kipu ei ollut mitenkään jatkuvaa, välillä istuessa lonkankoukistajat tuntuivat kiristävän, mutta muuten ainoastaan taivutus vihloi. Muutaman päivän jälkeen alaselkä vetreytyi ja kipuilu hävisi. Voisiko kyse olla pullistumasta?
 
Kysellääs täältä, jos joku osaisi auttaa. Kesätauon jälkeen palasin takaisin salille ja yritin lähteä kevyesti liikkeelle. Maastavetoa tehdessä, ja sen jälkeen alaselkä tuntui menevän jotenkin helvetin jäykäksi. Lopputreenin pystyi vetämään ihan normaalisti, mutta illemmalla selkä oli todella kankea ja eteenpäin kumartuminen vihlaisi hieman. Kipu ei ollut mitenkään jatkuvaa, välillä istuessa lonkankoukistajat tuntuivat kiristävän, mutta muuten ainoastaan taivutus vihloi. Muutaman päivän jälkeen alaselkä vetreytyi ja kipuilu hävisi. Voisiko kyse olla pullistumasta?
Tuskin kun noin nopeasti helpotti. Säteilikö kipua yhtään polven alapuolelle? Pullistuma kun hermojuurta painaa niin aiheuttaa säteilykipua. Taisit noidannuolella selvitä
 
Tuskin kun noin nopeasti helpotti. Säteilikö kipua yhtään polven alapuolelle? Pullistuma kun hermojuurta painaa niin aiheuttaa säteilykipua. Taisit noidannuolella selvitä
Muistaakseni ei säteillyt. Tuosta siis jo aikaa muutama viikko, tänään kokeilen vielä maltillisemmin mavetella, mutta ei selkä tykännyt hyvää. Koitin lueskella netistä, ja piriformiksen venyttely ja hieronta tennispallolla auttoi huomattavasti. Mistäköhän mahtaa johtua?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom