Välilevynpullistuma ja sen hoito

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oppilas
  • Aloitettu Aloitettu
Itsellä sellainen tilanne että selkä meni 3vko sitten jumiin MAVE:ssa(ei kipua, enemmänkin selän jäykkyyttä). Pidin pari viikkoa taukoa mavesta, mutta viikko sitten kun aloin sitä taas tekemään, tuntui vihlaisu koko alaselän leveydellä jo lämmittelypainoilla tehdessä ja tuntui että selkä meni jotenkin "voimattomaksi". Seuraavana parina aamuna oli alaselkä niin jumissa että oli vaikeuksia laittaa sukkia jalkaan ja jonkin verran kipuilua myös. Tämä selkäkipu ja jumitus on nyt kuitenkin hävinnyt lähes täysin tässä viikon aikana, ja enää tuntuu pientä jäykkyyttä aamuisin.
Osaisiko joku täällä sanoa että kannattaako tälläisessä tilanteessa hakeutua lääkärin puheille, vai odottaa hetki ja jatkaa treenaamista normaalisti? Ilmeisesti tässä ei vielä mistään kovin pahasta ole kyse, mutta voiko tämä olla vain jokin pieni revähdys vai enteileekö jotain pahempaa?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsellä sellainen tilanne että selkä meni 3vko sitten jumiin MAVE:ssa(ei kipua, enemmänkin selän jäykkyyttä). Pidin pari viikkoa taukoa mavesta, mutta viikko sitten kun aloin sitä taas tekemään, tuntui vihlaisu koko alaselän leveydellä jo lämmittelypainoilla tehdessä ja tuntui että selkä meni jotenkin "voimattomaksi". Seuraavana parina aamuna oli alaselkä niin jumissa että oli vaikeuksia laittaa sukkia jalkaan ja jonkin verran kipuilua myös. Tämä selkäkipu ja jumitus on nyt kuitenkin hävinnyt lähes täysin tässä viikon aikana, ja enää tuntuu pientä jäykkyyttä aamuisin.
Osaisiko joku täällä sanoa että kannattaako tälläisessä tilanteessa hakeutua lääkärin puheille, vai odottaa hetki ja jatkaa treenaamista normaalisti? Ilmeisesti tässä ei vielä mistään kovin pahasta ole kyse, mutta voiko tämä olla vain jokin pieni revähdys vai enteileekö jotain pahempaa?

Tuhat ja yks selkäkremppaa kokeneena (ja ratkaisut niiden pois pysymiseksi löytäneenä), heittäisin villin veikkauksen että sulla on menny selästä joku lihas suojakramppiin.

Vaarallista?Ei. Vittumaista?Todella!

Jos on massia voihan sitä jonnekkin mennä näyttämään, EI kuitenkaan lääkärille vaan fyssarille, hierojalle tms.. SInne pitää vaan saada pikkuhiljaa lisää liikettä, ja paikallaan olo vaan pahentaa sitä.
 
Tosiaan viime perjantaina minulta leikattiin välilevytyrä ja sunnuntaina pääsin kotiin. Leikkaus meni kuulemma hyvin ja kuten pitikin. Osa kivuista on hävinnyt kokonaan ja ainakin heikenneet huomattavasti. Suurin asia mikä ärsyttää on, että käveleminen asfaltilla tuntuu ärsyttävä perseen ja alaselän väliä paljon. Tämä oli se pahin ongelma kohta myös ennen leikkausta. Metsässä kävely tuntuu huomattavasti paremmalta, varmaan osaksi koska askellus on siellä hyvin erilainen. Ehkä pitäisi alkaa tutkia, jotain vaimentavia pohjallisia tai kenkiä. Fysion määrämiä jumppia olen tehnyt, minkä pystyy, ilman että tuntuu hermoaristusta. Ensi maanantaina tikit pois ja sen jälkeen aion aloittaa vesijuoksemisen ja uimisen, kävelyjen ja jumppien oheen. Toivottavasti tämä vaiva olisi tällä voitettu eikä uutta leikkausta tarvittaisi. Elokuussa pitäisi aloittaa työt ja kuntoutumisessa on kova motivaatio. Tavoitteena olisi palata jalkapallon ja saliharrastusten pariin, mutta olen tyytyväinen jo silloin, kun pystyn kävelemään kauppaan/kouluun ja elämään arkea ilman kipuja. Kunhan salille paluu tulee ajankohtaiseksi täytyy varmaan itsekkin fysiolta käydä hakemassa treeniohjelmaa ja vinkkejä. Tsemppiä kaikille, jotka selkäongelmien kanssa taistelee, on nämä kyllä vittumaisia vaivoja.
 
Voisin omaa tilannetta päivitellä sen verran, että alkaa lähes vuoden kestävä pullistuma olemaan mennyttä. Selästä ei varmasti enää koskaan tule entistä, mutta sen kanssa pystyy kuitenkin elämään. Huonossa asennossa istuminen tai nostaminen palauttavat pienellä tuntemuksella että selkää pitää varoa nyt ja varmasti aina jatkossakin. Mavea en tee enää koskaan ja samaa koskee varmasti kyykkyä tangolla. Vähäisetkin jalkalihakset katoavat, mutta ainakin pystyn kävelemään niillä. Ei ole jaloista paljoa iloa jos päivät ovat vain kipua ja tuskaa.

Neuvoni pullistumista kärsiville on: Lääkärin tilastollinen 3 kk paranemisaika on varmaan ihan hyvä mutu-tuntuma, mutta kannattaa pitää mielessä ja varautua henkisesti että voi vaatia vuodenkin (tai mahdollisesti pidempäänkin paraneminen). Toisekseen heti kun selkä tuntuu ottaneen osumaa, kannattaa käydä lekurissa, kuvauttaa selkä ja mahdollisen diagnoosin saatua hyvälle fyssarille. Salilla kaikki selkää kuormittava treeni pois (eli käytännössä kaikki) ja muutenkin malttia salilla käymiseen. Vaikka se selkä kestäisikin sen treenin, niin se saattaa mennä astetta vaikeammaksi ja kuntoutuminen ottaa pitän aikaa.

Jälkiviisaana on helppo nyt sanoa että hyvä ettei leikattu. Vaikka talvella olin joka aamu varaamassa aikaa leikkaukseen. Vielä kun saisin tuon olkapään takaisin kuntoon. No se alkoikin vasta marraskuun alussa...
 
No päivitelläänpä tässä samalla sitten omakin case. Elikkä parisen viikkoa sitten jätin viimeisetkin Lyricat pois käytöstä, kipuja ei pahemmin enää ole joten aion kokeilla ollakin ilman tässä jollei tule takapakkeja. Viime vuonna kesäkuussa alkoi oireet tuntumaan todella ja kuvattiin viimein lokakuussa. Siitä lähti sitten aikalailla totaalilepo tähän päivään asti. Jalkojen treenaaminen on ollut käytännössä pelkkä kävely. Yläkroppaakaan ei ole tullut varsinaisesti treenattua muuten kuin nyt lääkkeiden lopettamisen jälkeen. Kotona käsipainoilla hinkannut kevyillä painoilla. Vasen olkapäähän oli yksi oireileva asia pulistuman lisäksi sen hermon puristumisen takia. Tuossa olkapäässä ei käytännössä ole mitään voimaa nyt, naisten painoilla saa sarjaa tehdä. Oikea käsi toimii ihan normaalisti, toki sekin heikentynyt treenaamattomuudesta johtuen muttei kuitenkaan täysin voimaton kuten tuo vasen. Fyssari meinas että liikettä vaan niin hermo raivaa itselleen tilaa ja lihaksetkin alkaa totteleen käskyjä jollon voimankin pitäisi pikkuhiljaa palautua. Hirveää hinkua salille ei kyllä ole, epäilys itseä kohtaan että osaisi ottaa tarpeeksi kevyesti on aika suuri. Lähinnä jalkoja olisi kiva päästä treenaileen, mut taidan silti vielä malttaa odottaa vähän aikaa.

Jos jotain hyvää pitää hakea niin alkoholi jäi lääkkeiden takia kokonaan pois ja olen tässä suunnitellut että olisin marraskuulle asti juomatta jotta tulisi se vuosi varmuudella täyteen. Paha asia ollut vain se että Lyrican lopettamisen jälkeen alkoi nää helteet ja terassit houkuttais kovasti :D

Toivottavasti tämä mun selän tarina loppuis nyt tähän. Alkais kyllä masentaan kovasti jos jatkoa seurais.

Mainittakoon nyt vielä että luojan lykky ettei lähdetty leikkeleen, vaikka se lähellä jo kävikin.
 
Itsekkään en kyllä olisi leikkaukseen halunnut, mutta vaihtoehtoja ei enää tainnut olla. Omituista on, että kuvien mukaan pullistuman olisi pitänyt painaa oikeaa puolta enemmän. Vasen jalka taas oli ennen leikkausta se joka puutui ja oireili enemmän. Nyt taas leikkauksen jälkeen oikeassa jalassa tuntuu näitä oireita hieman, vasemmassa ei juuri mitään. Vittu onko tässä mitään järkeä millään tasolla huoh.
 
Perskula mulla alkoi sunnuntaina vaivaamaan alaselkä taas.

Maanantai aamulla oli vaikeuksia laittaa kenkiä jalkaan ja sama jatkunut ehkä hieman miedompana nyt seuraavina päivinä. Oikeapuoli: pakara, alaselkä jumissa ja pohkeeseen hieman outoa tunnetta. Kipu ei mikään hirveä tai mistä sen tietää kolmen 800 mg:n buranan jälkeen.

Kaksi tavallista urheiluhierontaa takana ja huomenna OMT-terapeuttia. Lääkäri teki perinteiset jalantaivutus testit ja niissä hieman tuntemusta mutta taipuu kuitenkin riittävästi. Maanantai iltana reilun kilsan kävelyyn meni about 30 min niin oli lyhyt askel. Magneetti jonoon voisi tietty mennä ja olishan tuo hoitokuluvakuutuskin mutta tuleeko siitä magneetista hullua hurskaammaksi :confused:

Kovaa on näiden selkäkipujen kanssa. Tsemppiä kaikille.
 
Moro!

Onko täällä kellään kokemusta niskanikamien välilevynpullistumasta? Lääkäri totesi mulla tällaisen 90% varmuudella, ei kuulemma kannata kuvata, koska sille ei kuitenkaan mitään tehdä :jahas: Aion kuitenkin tässä kesän aikana työterveyden kautta käydä sen kuvauttamassa, on se kuitenkin kiva tietää 100% varmuudella, mikä siellä vaivaa, jos jotain on vaikka vielä tehtävissä.

Oon vaivan saanu jotenkin kondikseen. Vaivan alkuvaiheilla huomasin niskassa jäykkyyttä, jonka jälkeen vasemman käden peukalo ja etusormi puutuivat. Muutamaan kertaan fysioterapialla käytyäni sain vaivan hieman paranemaan, kunnes se puutuminen sitten siirtyi oikealle puolelle. Nyt ei ole enää puutumisen kanssa ongelmia, mutta päätä käännettäessä välilevy edelleen painaa hermoja, joka ilmenee kipuna niska/hartiaseudulla. Vaiva on siis nyt kestäny jotakuinkin kaksi vuotta, paranemaan päin kuitenkin ollut viime aikoina.

Salilla olen ihan suosiosta jättäny pois kyykyyn, maastavedon ja kulmasoudun, koska huomasin näiden liikkeiden pahentavan tilannetta. Tarvitsisinkin vähän vinkkejä treeniliikkeisiin. Muun kropan kanssa ei ole ollut ongelmia treenin suhteen, mutta takareisille en ole löytänyt hyvää liikettä. Olen viimeset pari kuukautta tehnyt 1-jakoisella ohjelmalla, jossa jaloille olen ottanut prässin hieman leveämmällä otteella, että jalat saa tasapuolisesti rasitusta. Nyt kiinnostaisi taas siirtyä 3-jakoiseen ohjelmaan ja olisi kiva löytää joku eristävä liike niille takareisillekin, tuppaavat muutenkin olemaan hieman jäljessä. Olen kokeillut prässiä leveällä jalkojen asennolla ja ottanut painoa enemmän kantapäille, mutta en saa tässäkään tuntumaa takareisille. SJMV:a en edes uskalla kokeilla. Olisiko kellään siis jotain hyviä ja raskaita liikkeitä takareisille?
 
Kannattaa varmaan kokeilla etukäteisväsytystä takareisille, eli ensin reidenkoukistuksia ja sen jälkeen prässiin leveällä asennolla. Yhdenjalan prässillä saan itse osumaa melko hyvin takareiteen. Bulgarialainen kyykky on myös todella hyvä takareisiliike, jos sitä pystyt tekemään. GHR:ää kannattanee myös kokeilla.
 
Epäilen vahvasti, että kaularangassa on jonkunlainen pullistuma joka aiheuttaa hermopinteen. Oikea olkapää aavistuksen kipeä sekä koko käsi jotenkin voimattoman tuntuinen.

Kaulassa tuntuu oikealla puolella selvä "spotti" jota painamalla tuntuu kipua. Kipeästä kohdasta kun sormella etsii löytyy myös ehkä noin herneen kokoinen pehmeähkö patti.

Onkohan sillä mitään tekemistä asian kanssa, voiko olla merkki pullistumasta/hermopinteen kohdasta?
 
Reilu viisi vuiotta sitten todettiin välilevyn pullistuma ja ortopedi näki kuvissa myös tyrän(?) "jäämiä". Kipu iski kerralla futistreeneissä niin, että ei päässyt yksin kävelemään kotiin. Kuvat otettiin jne. ja kuntoutus tehtiin viimeisen päälle kärsivällisesti. Kahdeksan kuukautta tapahtuneen jälkeen tein ensimmäiset loikkaharjouitukset, mikä oli kaikkein kauimmin pannassa ollut treenimuoto vamman syntymisen jälkeen.

Vuosien varrella on 5-6 kertaa käynyt salilla tai pelihommissa (jäällä tai nurtsilla) niin, että selkä on vääntynyt ikävästi ja sen jälkeen on 1-2 vkoa mennyt rauhallisemmin. Ensimmäisen kerran kaksi viikkoa sitten onnistuin telomaan alaselän niin, että tässä on joutunut ihan oikealle sairauslomalle. Ei pysty istumaan! Sängyssä nukkumisen on saanut unohtaa ja leiripaikkana toimiikin telttapatja olohuoneen matolla. Pikku hiljaa alkaa kyrsimään. Yöt tuossa lattialla eivät ole niitä kaikkein parhaita unen laadun kannalta, mutta sängyn patja lienee liian pehmeä ja nikamat pääsevät elämään yön aikana. Näin sen itse järkeilin. Sängystä kun nousee, niin ei saa selkää suoraksi muutamaan minuuttiin.

Olen käynyt työpaikan kautta kaksi kertaa lääkärissä. Ensimmäisellä kerralla "lepoa ja buranaa" reseptin tarjosi joku hemmo, jonka puhetta en oikein ymmärtänyt. Yritin toki asioida vain suomen kielellä. Toinen tapaus teki sentään jotain liikkuvuus- ja muita testejä, joiden perusteella totesi kyseessä olevan "hyvin todennäköisesti välilevyperäinen vaiva ja iskiaskipua". Sain myös kuulla, että ortopedille on aihetta hakeutua vasta parin kuukauden jälkeen, koska sitä pidetään yleisenä hoito-ohjeena näissä tapauksissa. Sen jälkeen katsellaan kuvat ja muut, jos ortopedi katsoo sen aiheelliseksi. Onko todella näin, että vaikka istua ei voi, niin kaksi kuukautta vedellään burana 800 mg ja ihmetellään? Viimeksi kävelin viikon kuluttua vammasta ortopedille ja vaadin ne kuvat. Nyt olen koittanut hoitaa asiaa työpaikan tarjoaman "loistavan sarauskuluvakuutuksen" kautta.

Vamma syntyi (tai uudestisyntyi) tehdessä rinnallevetoa ja palauttaessa tankoa rinnalta alas. Hieman huolimaton lasku ja selkä saattoi tankoa pienen pätkän - ja naps. Pystyin jatkamaan treenin loppuun selässä tuntuessa vain pieni "epänormaali" tunne. Seuraavan aamuna en sitten päässytkään sängystä ylös. Kuntoutuksena olen käynyt kävelemässä ja vesijuoksemaasa. Venyttelyjä olen tehnyt kivun sallimissa rajoissa. Muutaman kerran olen käynyt fillarilenkillä, kun on ollut pakottava tarve saada hikoiltua kunnolla. Jotenkin ons ellainen fiilis, että jos selästä on pahemmin jotain paskana, niin tämän kahden kuukauden jakson voisi käyttää jotenkin muutenkin kuin odotellen ja kiroillen.
 
Juniori ihmettelee

Alaselässä on toisella puolen alkanut hieman vihloa, hieman suoliluun yläharjanteen alapuolelta selän vierestä paikallisesti, ei säteile. Olen tehnyt kyykkyä kevyillä panoilla, enemmän vaan sarjaa että väsyy. Ykkösiä ei kannata kenenkään tehdä. Kyseessä lienee vain lihasvihoittelu, pienten lihasten kipua. Ei säteile, ilman painoja kyykätessä kipu tuntuu paikallisesti, lihaskipua siis. Buranalla ja venyttelyllä, sekä paikallisilla kipugeeleillä paraneepi. Jatkossa vaan rauhallisesti ja kärsivällisesti sarjapainoja ylös ettei käy huonosti ja tekniikka pysyy kunnossa.

Aika pitkä ketju tässä on välilevynpullistumista. Kysyisin teiltä vammautuneilta tai sitten salilla havaintoja tehneiltä, onko vammautumisen syynä vika tekniikassa? Sarjapainot nousee tekniikan kustannuksella? Tehty ykkösiä? (miksi niitä tehdään?) Pakko saada isojen poikien painoja liikkeelle vaikka liike olisi vain sinne päin? Rykimistä? Yhtäkkisiä liikahduksia? Horjahduksia? Vai voitteko sanoa, että aivan puhtaalla tekniikalla on vammat tulleet?
 
Kyllähän nyt jokaisen salilla kävijän on joskus pakko testata ykkösiä tai maksimi sarjoja.
Riski on otettava, niksahtaa vai ei.
 
Aika pitkä ketju tässä on välilevynpullistumista. Kysyisin teiltä vammautuneilta tai sitten salilla havaintoja tehneiltä, onko vammautumisen syynä vika tekniikassa? Sarjapainot nousee tekniikan kustannuksella? Tehty ykkösiä? (miksi niitä tehdään?) Pakko saada isojen poikien painoja liikkeelle vaikka liike olisi vain sinne päin? Rykimistä? Yhtäkkisiä liikahduksia? Horjahduksia? Vai voitteko sanoa, että aivan puhtaalla tekniikalla on vammat tulleet?

Salilla tapahtuneista välilevypullistumissa syyt useinmiten ovat heikossa tekniikassa, joka monasti johtuu siitä, ettei kehon ole maltettu antaa palautua kunnolla edellisestä harjoituksesta. vaikkapa näin, että vedetään kova sarja maasta, vaikka jalat eivät ole kunnolla palautuneet edellisestä jalkapäivästä. Veto tulee vedetyksi selällä, koska jalat eivät vaan yksinkertaisesti jaksa kiskoa rautaa maasta.

Tavallisen salillakävijän ei todellakaan tarvitse vetää ultrakovaa sarjaa maasta, kyykystä -saati ottaa niitä ykkösiä...jos tavoite -mikä se nyt sitten kenellä onkaan - ei vaadi sitä. Kilpailevat voimanostajat ovat eri asia. Kovissa raudoissa lyhyet sarjat ovat aina vammautumisriski. Kilpailevan voimailijan pitää vaan tämä tosiasia hyväksyä. Riski on olemassa. Mutta keskiverto salijampan tai jampattaren on turha moisia riskejä kevyin perustein itselleen ottaa.
 
Salilla tapahtuneista välilevypullistumissa syyt useinmiten ovat heikossa tekniikassa, joka monasti johtuu siitä, ettei kehon ole maltettu antaa palautua kunnolla edellisestä harjoituksesta. vaikkapa näin, että vedetään kova sarja maasta, vaikka jalat eivät ole kunnolla palautuneet edellisestä jalkapäivästä. Veto tulee vedetyksi selällä, koska jalat eivät vaan yksinkertaisesti jaksa kiskoa rautaa maasta.

Tavallisen salillakävijän ei todellakaan tarvitse vetää ultrakovaa sarjaa maasta, kyykystä -saati ottaa niitä ykkösiä...jos tavoite -mikä se nyt sitten kenellä onkaan - ei vaadi sitä. Kilpailevat voimanostajat ovat eri asia. Kovissa raudoissa lyhyet sarjat ovat aina vammautumisriski. Kilpailevan voimailijan pitää vaan tämä tosiasia hyväksyä. Riski on olemassa. Mutta keskiverto salijampan tai jampattaren on turha moisia riskejä kevyin perustein itselleen ottaa.

Hyvä hyvä. Lihasmassan kasvatus ja perus jumppailu ei vaadi kehitykseen ykkösiä vaan enemmänkin niitä 6-10 toiston sarjoja ja kunnon väsytystä. Näin olen ymmärtänyt. Itse en kyllä riskeeraisi loppuelämääni ykkösnostojen vuoksi. Kukin tavallaan. Onhan se tietysti hienoa sanoa että penkistä nousee x ja kyykystä y, jos joku siitä kokee kovaa tyytyväisyyttä...
 
Kysyisin teiltä vammautuneilta tai sitten salilla havaintoja tehneiltä, onko vammautumisen syynä vika tekniikassa? Sarjapainot nousee tekniikan kustannuksella? Tehty ykkösiä? (miksi niitä tehdään?) Pakko saada isojen poikien painoja liikkeelle vaikka liike olisi vain sinne päin? Rykimistä? Yhtäkkisiä liikahduksia? Horjahduksia? Vai voitteko sanoa, että aivan puhtaalla tekniikalla on vammat tulleet?

Vastaan omalta kohdalta että väittäisin ettei liity suoranaisesti saleiluun edes koko homma. Sukurasite on jo kova kun isältä on leikattu välilevy yksi nikama ylempää ja isän isällä on ollut hoitoa tarvitsevia pullistumia enemmänkin. Toki molemmat on tehny fyysistä työtä maatilan hoidossa ja metsurin/kirvesmiehen hommissa. Itsehän olen tuosta poikkeus kun en fyysistä hommaa tee työkseni. Oireet alkoi ilmetä pyöräillessä jossa niska on "luonnottomassa" asennossa taivutettuna taaksepäin. Ongelma on siis niskassa ollut 6 ja 7 nikaman välillä. Eli niin, ainakaan en osaa hahmottaa että kyse olis mistään yksittäisestä onnettomuudesta vaan oireet ilmaantui pidemmän ajan puitteissa. Edelleenkään en voi tuolla pyörällä polkea, pitäis joku Jopo tai muu vastaava pyörä hankkia missä voi olla selkä ja niska suorana.

Muuanmuassa maastavetoa en lyhyellä salihistoriallani ole tehnyt ollenkaan eikä painotkaan niin mahdottomat ole missään välissä olleet, ei ole ollut syytä egoillakaan kun yksinään pääosin treenailee työpaikan syrjäisellä salilla, tuloksista en pidä edes kirjaa enkä mainitse muille. Kyykkyjäkään en ole voinut tehdä kun lonkan ja nilkkojen liikkuvuus on ihan onneton, eli käytännössä raskaimmat liikkeet on skipattu jo muiden syiden takia. :)
 
Itseltä leikattu 2 kertaa välilevyjä, ensin n.3v sitten ja siitä n.1v niin uudestaan. Ekalla kerrallahan meni jo pelkästään vuosi ennenkuin todettiin syyksi välilevy sillä olin 18v ja se on kuulemma harvinaista nuorilla. Molemmilla kerroilla kipu kohdistui jalkaan, kokoajan särki ja mitä enemmän suoristi jalkaa niin kipu paheni. Oli kyllä helvettiä!
Mutta nyt ruikuttamisen jälkeen kyselisin että mitkä olisivat ns. turvallisimpia selkä liikkeitä tämmöiselle jolla on mahdollisesti välilevyissä rakennevikaa?
Nyt olen vasta enemmän kurinalaisemmin ruvennut tankoja vääntelemään ja taljoilla paljon selkää tehnyt.
Ja olisiko vyöstä apua ja millainen olisi sopiva?
 
Sanoinko jotain tuosta sukurasitteesta? Serkulla isän puolelta on sitten nyt tällä viikolla leikattu pullistuma.. Vattu yhtä selkävammasten sakkia koko suku :face:
 
Kai se on oma tarina kerrottava, kun itselleni oli paljon apua muiden kirjoittamista välilevynpullistuma-tarinoista. Eli siis vuosi 2011 kesän lopulla, kun olin 16-vuotias selkä alkoi kipuilemaan. Aluksi kipu ei ollut hirveän paha, pystyin käymään lätkäreeneissä. Kivut paheni pikku hiljaa, ja lähdin käymään paikallisella fyssärillä, joka totesi että takareisissä jäykkyyttä, vemyttelemällä lähtee. Reenaaminen jatkui vaikka vähän tuntui pahalta, monesti menin särkylääkkeen voimalla reeneihin. Viimeinen tikki oli kun laukomisesta, varsinkaan lämäreistä ei tullut mitään kovan selkäkivun vuoksi. Eikun kiekkokamat naulakkoon ja hetki lepoa, ei auttanut. Yksityiseltä kiropraktikolta aika, ja kolmannella käyntikerralla, raksauttelujen, hierontojen ja akupunktion jälkeen kiropraktikko sanoi suurella todennäköisyydellä selässä olevan välilevynpullistuma. Eiku takas kunnalliselle josta määrättiin kipulääkkeitä ja kolmen kuukauden päähän uusi kontrolli käynti. Kontrolli käynnissä lääkärikin epäili, että kivut selässä johtuu mahdollisesta välilevyn pullistumasta. Mutta koska olin niin nuori, lääkäri päätti että 3kk katsellaan taas ja määräsi kipulääkkeitä. Magneetti kuvauksiin kuulemma ei pääse ennenkun suunnitellaan leikkausta. Kuulemma liian kallista. 3kk mentiin taas lääkkeiden kanssa kivut paheni ja paheni päivä päivältä. Istuminen koulussa oli tuskaa. Selkään sattui, mutta pahimmat kivut säteili vasempaan sääreen ja takareiteen. Nyt alkoi riittämään, ja hirveä valitus lääkärille joka nyt onneksi tajusi pistää asiaa eteen päin ja pääsin käymään magneettikuvauksissa. Kun ortopedin kanssa katsottiin magneettikuvien tuloksia niin tämä heitti minulle iloisesti, ei sinulla olekkaan yhtä välilevyn pullistumaa, niitä on kaksi! Olin masentua totaallisesti, kun ajattelin ettei selästäni enää koskaan tule hyvää. Kun kysyin ortopediltä, että onko mahdollista että selästäni tulee täysin kivuton ja toimiva, niin hän vastasi myhäilevästi että: "leikattu selkä on aina leikattu selkä.." Ei piristänyt. Leikkauspäiväksi päätettiin ensimmäinen kesäkuuta 2012. Olin ensimmäinen leikattava aamulla, ja siinä ennen leikkausta kysäisin hoitajilta että mahtaako olla isokin operaatio edessä, he vastasivat että alle tuntiin saa hoidettua, elikkä suht nopeasti. Leikkauspyödälle pääsin 8 aikaan aamusta ja seuraavaksi heräsin heräämöstä. Kun kysyin hoitajilta, paljonko kello, se oli jo lähempänä päivä kolmea. Leikkaus olikin kestänyt reilut 3 tuntia, koska kirurgi oli joutunut availemaan hermoja selästäni, koska ne olivat olleet täysin jumissa. Ja sen kyllä huomasi, vasen jalka, jossa kivut olivat olleet, oli täysin tunnoton. Kädet myös oli tunnottomat leikkausasennosta johtuen. Kaikki kivut ei jäänyt leikkauspöydälle, mutta hiukan kuitenki helpotti. Muutama viikko leikkauksen jälkeen kävelykin alkoi sujumaan suht normaalisti. Pikkuhiljaa lähdin kuntouttamaan selkää fyssärin ohjeiden mukaan ja salilla hiukan urheillen. Päivä päivältä tuntui paremmalta. Olo alkoi olemaan suht ok, mutta tiesin että jääkiekkoa en enää pysty pelaamaan pahojen kiertoliikeiden takia. Entisestä kakkoslajista, saliurheilusta, alkoi tulemaan täyspäinen harrastus. Vanhat voimatasot alkoivat tulemaan takaisin ja pian huomasin olevani vahvempi kuin koskaan. Kavereiden yllytyksestä päätin lähtemään nostamaan gpa:n kisoihin 16-17 vuotiaitten sarjaan 82.5 kiloisiin. Tein 500kg yt:n (165+120+215) alta vuosi sitten leikatulla selällä! Nyt tulokset noussu kokoajan ja selkä tuntuu hyvältä. Pieniä jäykkyys eroja jaloissa on ja tietyt asennot vielä vähäsen vihlaisee vasempaan jalkaan, johtunee varmaan hermomuistista. Älkää siis masentuko välilevynpullistumien takia, jos selän eteen malttaa tehdä hommia, kyllä siitä vielä hyvän saa!
 
Auts!

No niin, nyt täällä olisi yksi selkäpotilas lisää! Selkä jämähti aika rankan lapiointiurakan jälkeen.

Kuvissa näkyi "normaalin" kuluman lisäksi, kaksi pientä pullistumaa ja yksi repeämä, joka painaa hermoa.
Kivut oli alkuun aika sietämättömiä! Koko alaselkä/lantion seutu on edelleen lukossa, jota varten sain lähetteen fysioterapiaan. Selkälihasten kontrolli ei toimi kunnolla (ei pysty jännittämään) ja jokin vetää kropan ihan mutkalle. Lantiosta saakka on vinossa ja näyttää kuin jaloissa olisi monen sentin pituusero.

Alkuun oli suhteellisen vaikeaa saada oikeanlaista apua. Erikoislääkäri olisi jättänyt selän vielä kypsymään, koska kyse oli hänen mielestään vain lihasjumista, joka aukeaa mm. lääkityksellä.
Yritti vielä jollain osteopaattisella rankaa kiertävällä otteella niksauttaa selän auki, joka vain pahensi kipua. Kuviin ei olisi ollut lääketieteellistä perustetta, joten piti vaatimalla vaatia.

Kuntoutus käynnissä ja hyviä vinkkejä on ollutkin jo aiheessa...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom