VÀÀrÀt metodit

Meta title: đŸ’„ VÀÀrĂ€t metodit – treenivirheet ja sudenkuopat jotka tappavat kehityksen ennen kuin se alkaa

Meta description: Keskustelua huonoista treenitavoista, vÀÀristĂ€ tekniikoista ja hölmöistĂ€ uskomuksista – mitĂ€ kannattaa vĂ€lttÀÀ ja miksi.

Aika paljon on eri ohjelmia tÀÀllÀ esillÀ mutta niiden filosofiaa ei kauheasti availla. Laitelkaa tÀnne omia treenifilosofioitanne, ja mieluiten perusteluita miksi teette nÀin.

Itse treenasin monta vuotta kovaa, mutta treeni oli enemmÀnkin sellasta pumpin hakemista ja sarjapainoihin tuijottelua ilman kunnon jÀrkevÀÀ progressiivisuuttakaan. Nyt myöhemmin oon huomannut kuinka tollanen #helvetinpolte treeni on tehonnut huomattavasti paremmin lihasten kasvatukseen. Eli yritetÀÀn puskea sen kipukynnyksen yli. Teen lihasryhmÀn ekan(tai isommissa lihasryhmissÀ kaksi ekaa) liikkeen yleensÀ ~6:n toistoja vielÀkin, mutta muuten toistoja on tullut vÀkisin vÀhÀn lisÀÀ tota poltetta hakiessa. Jollain tapaa tota voisi kai kutsua henkiseen failureen treenaamiseksi.

Pari seikkaa mitÀ oon tuolla treenillÀ huomannut:
-Ravinto vaikuttaa tuohon poltteeseen
-Jotku lihakset on huomattavasti vaikeampi saada tÀhÀn poltteeseen, jolloin pitÀÀ kÀyttÀÀ mm. venyttÀviÀ liikkeitÀ
-Keskittyminen kohdelihakseen on tÀrkeÀÀ sarjan aikana
-Treenilatureista on auttanu puskemaan lÀpi ton kivun huomattavasti paremmin kuin ilman

TÀmÀ #metodi perustuu nimenomaan siihen lihasten mikrovaurioiden hakemiseen. YleensÀ ajattelen niin ettÀ tuo treeni alkaakin vasta noiden ekojen 6toiston sarjojen jÀlkeen, vaikka nekin kovia ovat. Silloinkun polte on lÀsnÀ tiedÀn ettÀ olen oikealla alueella ja mitÀ pidemmÀlle pystyn siellÀ kivussa olemaan sen paremmin kehityn.

Oon jonkinverran tutkinut noita lihaskasvun tekijöitÀ ja joskus on muistaakseni ollut uskomus ettÀ se treenin aikainen verenvirtaus auttaisi lihaskasvuun. Muistaakseni tÀmÀ kuitenkin lytÀttiin. TÀmÀn takia en itse enÀÀ sitÀ pumpin hakemista pidÀ niin isossa arvossa.

TÀssÀ jotain mietinnÀn aiheita metodeihin:

1.
Stretching tension. When a contracted muscle is not ready to lengthen to its stretched position, and the muscle is moved forcefully by a weight, the confrontation of those two resistances causes a lot of cellular damage. That is exactly what happens during the negative phase of a repetition, a weight-muscle confrontation that damages the fibers and forces the body to repair itself and grow. “The stretching tension is a powerful signal for growth,” Delavier says. “To exploit this potential for growth, you need to accentuate the negative phase for each repetition.”

2.
Contraction tension. When a muscle has difficulty contracting because of the force exerted by a very heavy weight, the muscle must strengthen itself. Delavier stresses, “To ensure that you provoke a significant muscle-building response, you must continually apply force on your muscles by using heavier and heavier weights.”
Time under tension. The weight used during a workout is not the only factor that affects muscle growth. The amount of time that the muscle remains under tension also plays a fundamental role. If too light a weight is used, the time under tension will be longer, but the force of the contraction will be too weak for muscles to take notice of the growth signal. Delavier says that people must find an ideal compromise between absolute tension and time under tension. Scientific research shows the compromise to be a weight that is about 70 to 80 percent of the maximum strength.

3.
Muscle burn. The arrival of lactic acid in the muscles means that they have reached the end of what they can endure metabolically. Enduring this burn for as long as possible takes the muscles to the edge of metabolic rupture. Muscle burn is another means of progressing that is different from the heavy, traumatic work that exploits stretching tension, contraction tension, and time under tension.

4.
Muscle pump. As someone continues doing repetitions, his or her muscles fill with blood. Called muscle pump, this blood flow brings nutrients and “deforms” the muscles in an unusual fashion. The more intense the muscle pump is, the more the muscle fibers are pressed together. “Because muscle pump training is not traumatic, it can be done frequently, especially as a way of accelerating recuperation,” comments Delavier.
Screenshot 2025-11-29 at 0.22.46.webp

Viimeksi muokannut yllÀpidon jÀsen:
Itse joitakin vuosia sitten juuri tuota muutama toisto varastoon tyyppistÀ treeniÀ, kun sen jostakin spottasin ja pidin hyvÀnÀ homma, jos vÀhÀn voimaakin tarttuisi. No voimatasoihin kyllÀ jonkun verran nousi, niinkuin vÀhÀn aikaa treenalleella aina, mutta kehitystÀ en lihasten suhteen en pitÀnyt kovin merkittÀvÀnÀ. Jossain vaiheessa tuli alettua vetÀmÀÀn jokaikinen sarja failureen ja omasta mielestÀ kehitys on ollut huomattavasti parempaa. Tottakai moni asia on muuttunut vuosien varrella, mutta uskon suurimman eron tekÀvön treeni tyylin muutos.

Omat treenit alkaa aina ns. PÀÀlikkeillÀ 6-8 toistoa isot painot failureen, sitten yleensÀ apuliikkeillÀ haen sitÀ poltetta ja saatan tehdÀ supereitÀ tai yms. Lopuksi pumppailen ja haen vielÀ pumppia... Voimantuottohan se vÀhÀn kÀrsii tÀllÀisessÀ, mutta omasta mielestÀ patti kasvaa paremmin

Niin paljon tullu viestejÀ tÀnne, ettÀ pistÀÀ miettimÀÀn tekeekö porukka jotain tiettyÀ rutiinia salilla vaan siksi koska se "tuntuu hyvÀltÀ", vai siksi koska on huomannut jonkun muun tekevÀn sitÀ(kopioinut ohjelman).

Niin paljon tullu viestejÀ tÀnne, ettÀ pistÀÀ miettimÀÀn tekeekö porukka jotain tiettyÀ rutiinia salilla vaan siksi koska se "tuntuu hyvÀltÀ", vai siksi koska on huomannut jonkun muun tekevÀn sitÀ(kopioinut ohjelman).

Suurta osaa tÀÀllÀ pakkotoistossa, varmaan lÀhinnÀ tÀllÀ hetkellÀ vaan vituttaa: Se, joka saatanan mahdollisessa ketjussa oleva vÀÀntö, vÀÀristÀ metodeista yms paskasta. KyllÀ tÀmÀkin ketju vielÀ osansa tulee saamaan...<---( Joka toki olisi vaan hyvÀ asia, jotta muualla voitaisiin palailla alkuperÀisiiin aiheisiin)...

EDIT : Posti nro: 7777 :)

Itse koitan pitÀÀ kerran kuukaudessa erikseen tuntumapÀivÀn, eli keskityn saamaan vain kunnon tuntuman ja pumpin, pienillÀ painoilla paljon toistoja. Muuten treenaan sen kummemmin noista vÀlittÀmÀttÀ. Tietysti koitan saada tuntuman, mutta ei haittaa ellei sitÀ tule ihmeellisesti. Silti saattaa lihas olla kipeÀnÀ seuraavana pÀivÀnÀ vaikkei tuntumaa ole tullut. Tosin isompaan lihakseen voi saada enemmÀn tuntumaa, eikÀ tÀllÀisen norpan kannata siitÀ murehtia. Vaikeita lihaksia saada pumppiin ovat itsellÀ latsit, rinta ja muut selÀn lihakset. KÀdet, jalat, mahan ja olkapÀÀt saa helposti pumppiin. SelkÀ on itselle vaikein

Itse koitan pitÀÀ kerran kuukaudessa erikseen tuntumapÀivÀn, eli keskityn saamaan vain kunnon tuntuman ja pumpin, pienillÀ painoilla paljon toistoja. Muuten treenaan sen kummemmin noista vÀlittÀmÀttÀ. Tietysti koitan saada tuntuman, mutta ei haittaa ellei sitÀ tule ihmeellisesti. Silti saattaa lihas olla kipeÀnÀ seuraavana pÀivÀnÀ vaikkei tuntumaa ole tullut. Tosin isompaan lihakseen voi saada enemmÀn tuntumaa, eikÀ tÀllÀisen norpan kannata siitÀ murehtia. Vaikeita lihaksia saada pumppiin ovat itsellÀ latsit, rinta ja muut selÀn lihakset. KÀdet, jalat, mahan ja olkapÀÀt saa helposti pumppiin. SelkÀ on itselle vaikein

Itse en enÀÀn oikein ymmÀrrÀ tota pumpin hakemista, vaikka sitÀ joskus oon myös tehnyt. Eli miksi joku hakee pumppia treeneissÀ? Tuntuman hakemisen ymmÀrrÀn ja itsekin teen yleensÀ lÀmmittelysarjat ihan tuntumaa hakien, ettÀ pystyn tekemÀÀn työsarjat nÀillÀ lihaksilla mahdollisimman hyvin. Joskus tein kevyet viikot tollasta pelkkÀÀ tuntumaa vaan.

Sitten tÀnne vois samantien jaotella roinaaville toimivat ja natuille toimivat metodit ;)

Pumppia nyt lÀhinnÀ porukka varmaan sen vuoksi, ettÀ saisi verta lihakseen ja nÀin ollen lihaskalvoja venytettyÀ... KyllÀ mun mielestÀ natukin palautuu kun sitÀ vaan harjoittelee, eikÀ oo ensimmÀisenÀ kotia jÀÀmÀssÀ kun vÀhÀn lihaksia aristaa. TuplatreenipÀivistÀ tuntuu nÀin natuvemputtaja vÀhÀn vaikeammin palautuvan, vaikka lÀhemmÀs 5000kcl työntÀÀ ruokaa naamaan ja makaa seuraavan pÀivÀn. On muuten erinomainen tapa panostaa vaikkapa heikompiin lihasryhmiin.

Kun tÀssÀ on nyt 9kk tullut syötyÀ lÀÀkkeitÀ jotka lisÀÀ kortisolitasoja, on katabolisia, hidastaa solujen uusiutumista ja ovat muutenkin vittumaisia niin voin sanoa palautumiskyvyn olevan tosiaan treenin kannalta todella tÀrkeÀ. Ja samalla on kans huomannut ettÀ ihan turhaan ennen murehdin palautumisen kanssa, nyt kun on tosiaan tullut koettua mitÀ se tarkoittaa kun EI palaudu treenistÀ. Aivan tukkoon saa tehdÀ ja pitkÀÀn, ennenkuin se palautumiskyky oikeasti on heikoin lenkki terveellÀ ihmisellÀ ja ylikunto iskee.

Joka kerta kun lÀÀkeannostusta vÀhennetÀÀn tuntuu kuin treeni ja palautuminen hyppÀisi aivan eri tasolle. Kaukana silti vielÀ siitÀ missÀ oli reilu vuosi takaperin.

Pumppia nyt lÀhinnÀ porukka varmaan sen vuoksi, ettÀ saisi verta lihakseen ja nÀin ollen lihaskalvoja venytettyÀ...
Ja sit pÀÀstÀÀn siihen, ettÀ miksi niitÀ lihaskalvoja pitÀisi saada venytettyÀ? SitÀ vÀitettÀ ei ole vielÀkÀÀn todistettu, ettÀ ahdas lihaskalvo jotenkin estÀisi lihaksen kasvamisen. Musta koko teoria kuulostaa hölmöltÀ. Ja sit taas kuinka monella oikeasti on edes niin ahtaat lihaskalvot, ettÀ ne edes teoriassa estÀisivÀt lihasta kasvamasta? Mulla on sÀÀrissÀ lihasaitioahtauma ja tiedÀn miltÀ se tuntuu kÀvellessÀ, eli tiedÀn myös, ettÀ missÀÀn muussa lihaksessa ei sitÀ ongelmaa ole. Voin luvata, ettÀ sen kyllÀ huomaa jos siitÀ kÀrsii. Ei ole mukavaa se. Eli olisko pumppailu nyt sit vÀÀrÀ metodi? No ei vÀlttÀmÀttÀ ja mÀ teen itse sitÀ vÀhÀn niin kuin varmuuden vuoksi, mutta pÀÀosa treenistÀ on ihan muuta.

Ei itellÀkÀÀn nuo ole siis normaalisti missÀÀn pÀÀosassa, sillon tÀllöin haen pumppia, ei mitÀÀn erillistÀ syytÀ.

Muistaakseni jossain oli juttua, ettÀ kun pumpissa lihassolu turpoaa niin se "ajattelee" ettÀ nyt pitÀÀ kasvaa tai kuolla, niin se muuttuisi isommaksi. TiedÀ sitten..

NÀinhÀn se on, voihan se olla pelkÀn korvienvÀli hoitoa, mutta tulee treenien lopuksi kuitenkin vetkutettua loput mehut pois :)

Itse en enÀÀn oikein ymmÀrrÀ tota pumpin hakemista, vaikka sitÀ joskus oon myös tehnyt. Eli miksi joku hakee pumppia treeneissÀ? Tuntuman hakemisen ymmÀrrÀn ja itsekin teen yleensÀ lÀmmittelysarjat ihan tuntumaa hakien, ettÀ pystyn tekemÀÀn työsarjat nÀillÀ lihaksilla mahdollisimman hyvin. Joskus tein kevyet viikot tollasta pelkkÀÀ tuntumaa vaan.
MÀ en taas oikein tajua, ettÀ miten hemmetissÀ on mahdollista treenata mitÀÀn lihasta tai lihasryhmÀÀ saavuttamatta jyskyttÀvÀÀ pumppia siinÀ sivutuotteena. Ja nyt en puhu mistÀÀn 50 toiston sarjoista, vaan ihan perustreenistÀ ja -liikkeistÀ.

Ja sit pÀÀstÀÀn siihen, ettÀ miksi niitÀ lihaskalvoja pitÀisi saada venytettyÀ? SitÀ vÀitettÀ ei ole vielÀkÀÀn todistettu, ettÀ ahdas lihaskalvo jotenkin estÀisi lihaksen kasvamisen.
Juuh elikkÀs mitÀ tapahtui Markus HeinÀsen ja David Jacobsin pohkeille sen jÀlkeen, kun lihaskalvot leikattiin auki?

KyllÀ mullakin tulee lihakset pumppiin vaikka mistÀ, mutta en silti sitÀ erikseen treeniltÀ hae. Tulee enemmÀnkin sivutuotteena.

MÀ en taas oikein tajua, ettÀ miten hemmetissÀ on mahdollista treenata mitÀÀn lihasta tai lihasryhmÀÀ saavuttamatta jyskyttÀvÀÀ pumppia siinÀ sivutuotteena. Ja nyt en puhu mistÀÀn 50 toiston sarjoista, vaan ihan perustreenistÀ ja -liikkeistÀ.
Oikein helposti. Jotain pientÀ kyllÀ tulee aina, mutta mÀ joudun paneutumaan hommaan vÀhÀn paremmin jos haluan oikein kunnon pumpin. TÀssÀkin tietysti vaikuttaa ne kuuluisat metodit. SÀ teet tuntumahakuisesti ja melko hitaasti ja pitÀen koko ajan jÀnnityksen lihaksella ja se aiheuttaa paljon herkemmin kunnon pumpin kuin "perusheiluttelu". MÀ siirryn tuohon tekniikkaan vasta treenin loppusilausta varten.

Juuh elikkÀs mitÀ tapahtui Markus HeinÀsen ja David Jacobsin pohkeille sen jÀlkeen, kun lihaskalvot leikattiin auki?
Ei mitÀÀn hajua. En ole kuullutkaan. Jospa siinÀ on kyse siitÀ, ettÀ lihaksella on sen jÀlkeen tilaa olla suurempana kun lihaskalvo ei pidÀ sitÀ kasassa. Eli nÀyttÀÀ suuremmalta. Se kuulostaa ainakin jÀrkevÀmmÀltÀ kuin ettÀ lihaskalvo estÀÀ lihasta kasvamasta. TÀllöin lihaskalvojen venyttÀminen olisi tietysti ihan perusteltua. Tai sitten kyseessÀ on sattuma.

MÀ olen miettinyt asiaa siltÀ kannalta, ettÀ jos lihaskalvo oikeasti estÀisi lihasten kasvun, niin ei ne kasvaisi roinallakaan. Tai sitten roinan vaikutus perustuu lihaskalvojen venytykseen. :D

KyllÀ mÀ luulisin, ettÀ nÀissÀ metodeissa jotain oikeaa on ;) En nyt ala tÀhÀn ketÀÀn muita vertailemaan. Mutta kyllÀ ÀijillÀ tulokset puhuu puolestaan, ettÀ on se oikea metodi ainakin heille. KyllÀhÀn tÀtÀ asiaa voi spekuloida miten vain tahtoo. Mutta kyllÀ siinÀ oikeassa mennÀÀn, kun treenataan palautumiskapasiteetista yli, kunhan tosiaan vain palaudutaan, eikÀ himmailla. MissÀ se raja kenellÀkin menee, on tietenkin yksilöllistÀ.

Wilenius.webp

Mike.webp

Back
Ylös Bottom