Väärät metodit

Okei eli selkää siis ekana. Kiitos esimerkistä, mun pitää suunnitella että miten saisin noi liikkeet samaan tasoon muun progression kanssa, kun nää kyseiset liikkeet on nyt toistoalueen yläpäässä.

Ei mul onneksi oo vielä kipeitä paikkoja, mutta yleensä jossain vaiheessa nousukiitoa alkaa vaivaamaan.

Jos laitan vaikka 5kg joka liikkeeseen lisää, ja lähden uudestaan tuolta 10 toistosta, sit 11 viikolla 2, sit 12 viikolla 3, ja sama alusta mut palautusaika -30sek, niin kai ne tohon sujahtaa aika hyvin?

Tavoitteena mulla siis on tää kesä dieetata ja priorisoida rintaa ja selkää, varsinkin yläselkää, jalat on vähän niinkuin ylläpidolla koska oon saanu jalkageenit syntyessä tai kyykänny tarpeeksi. Tämmöstä esteettistä balanssia siis haen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No jos sulla on tekemistä rajoittava vaiva, en miettis progressioita, vaan sitä terveemmäks tulemista. Toi kun pahenee tarpeeks ja menee leikkauspöydälle, tuut kuolemaan siihen kuntoutusajan olemattomaan mahdollisuuteen tehdä yleensä mitään. Palautusajan ei kyllä lihasta rakentaessa tarvi olla lyhyt.
 
Tavallaan kontroversiaalista, että lihas kuitenkin tarvii progressiota tullakseen vahvemmaksi, samahan se on että onko se lihas lavanlähentäjä vai etureisi. Niin pakkohan mun on miettiä myös progressiota noihin lapatuki-liikkeisiin, jotta tää puoliero paranee, eiks niin?

Toi sarjataukojen lyhentäminenhän on vaan yksi progression muoto, ja olet itse esitellyt sen sellaisena myös joskus 😀
 
Joo progressiota aina tottakai, mutta siten siis, että priorisoit nuo lavanlähentäjäjutut jos= kun haluat siitä hartiavaivasta eroon. Eli et niin murehdi siitä muusta progressiosta ensijaisesti. Sarjatauon lyhentäminen on yks tapa kyllä, muttei mitenkään se ensi- eikä toissijainenkaan keino. Esittelin sen varmaan mahdollisuutena muunnella perusvoimapohjaista tekemistä kestovoiman suuntaan ja sitä kautta bodypainotteisempiin klustereihin jne.
 
Viimeksi muokattu:
Just näin, tuolla sun systeemin ketjussa se mun mielestä on ollut esillä, ja tosiaan on jeesannu todella paljon kun edellisestä kestovoimajaksosta on tosi kauan aikaa. Kivasti palautunu mieleen se että iso volyymi + liikaa intensiteettiä = kireys olkapään seudulla.

Nyt näillä muokkauksilla uskon että voi vähän ryskätä yli välillä, ilman välitöntä palautetta kropalta, kunhan tilanne saadaan ensin balanssiin.

Tolla progression miettimisellä varmaan tarkoitat siis sitä, että muiden lihasryhmien kuin selän ja lähentäjien osalta, ei ole siis nyt merkitystä?
Toki on vaikeaa kuvitella että kun syö nukkuu ja treenaa uudella systeemillä , niin kehitystä ei tulisi kaikkiin liikkeisiin samalla lailla. Jos sillä 5kg isommalla painolla nimittäin liikahtaa vinopenkissä ne samat 4x10, niin varmasti otan ne myös jatkossakin, tässä tuskin on mitään väärää, vai?
 
Tottakai progressio koko ajan mielessä joka paikassa ja liikkeessä. Ei siellä salilla muuten kannata käydä.

Tarkotin siis, että niiden muiden kuin tätä vaivaa korjaavien liikkeiden progressio kannattaa ajatuksen tasolla vähän laittaa sekundääriksi. Käytännössä tiettyjen liikkeiden (penkit, ylätaljat ja leuat) treenimääriä toki kannattaa vähentää, jos tuosta ongelmasta haluaa nopeesti eroon.

Toi vaiva ei häivy, ellet panosta esim leveiden soutujen treeniin kunnolla ja samalla vahva fokus sinne rinnan ja latsien huoltoon, venyttelyyn jne. Eli progressio priorisoidaan noissa tilannetta korjaavissa liikkeissä vaan. Muuten ihan normimeno treeneissä.
 
@jto.
Kiinnostuin itsekin tosta olkapääkuntoutuksesta koska ongelmat on aikalailla samat kuin edellä olevilla.
Nyt kuitenkin.

Onko noissa souduissa ja alataljoissa käsien leveydellä tosiaan niin paljon väliä?
Eikö riitä kun se tuntuu oikeassa kohdassa?
Kuitenkin ranteilla, kyynärpäillä ja muun kropan asennolla saa paljon muutoksia aikaan tuntumakohtaan?

Ei oikeastaan muuten mutta jostain syystä korostetun leveät otteet kipeyttää kyynärtaipeet etu/puolelta. Onko sit golf vai tenniskyynärpää mutta jotain kuitenkin.
 
On sillä kyllä aika merkittäväkin vaikutus. Et sä saa kapealla otteella mitenkään lavanlähentäjiä vastaavalla tavalla töihin kuin leveällä. Ja jos se on tehokkaampaa, miksei niin sitten tekisi. Leveen hyöty on siinäkin, että latsien osuus pienenee ja se osaltaan auttaa tossa korjausprosessissa.

Eli mistä tarkalleen se kyynärpää kipeytyy? Googlaa mediaali ja lateraali epikondyliitti. Vai iskeekö se brachioradialikseen? Leveällähän voi käyttää myötäotteen sijaan neutraalia otetta ns. lapiokahvoilla jne.
 
@jto seurasin tätä keskustelua, ja tuli(taas) juttu mieleen, mikä aina vaivoista luettaessa: pitäiskö treenissä, valmennuksessa keskittyä, & yleistää ihan vitusti enemmän prehabbia? En siis oo ollut, enkä tuu tuskin ikinä valmennuksessa oleen, eli en kykene ottaan kantaa opetusmetodeihin mitkä jaossa(koska en tiiä mitä kulissessa tapahtuu :d). Mut oon miettiny paljon tätä. Kuinka itsestäänselvyys se on, että edes se valmentaja määrää oppilapselleen ennaltaehkäsevää treeniä, ja onko tää(prehab) hyvin aliarvostettu homma kaiken kaikkiaan treenaamisessa? Alikäytettyä as fuck toki, koska liian tylsää monelle, mut onko eri toteutustavat edes kauheen yleisessä tiedossa? Ehkä jossain movement culture tyylisissä lähteissä näkee välillä, mut aika harvinaiselta vaikuttaa. Poislukien vammaset ''stop doing this exercise, & live happily ever after by doing this girly exercise with pink dumbbells'' propagandat.

Prehabilla ite tarkotan sitä, että sun treenis sisältää hyvin selkeesti sellasia harjotteita, joiden vähintäänki sivutavoite on parantaa sun kehon toimintojas, & ööö ''damagensietokykyä''. Oikeesti väitän, että n. 100% perus treenaajista ei mieti mitään ennaltaehkäsyä ku ne liikkuu. Ei vittu ykskään ihminen, ketä oon ikinä tuntenu. Ne tulee vahvemmiks vaikka siinä penkissä, minkä senki voi mieltää totta kai, että sun panssaris on vähän kasvanut. Oot vähemmän heikompi=not bad. Mut ei kerro kaikkea. Sit ku kuitenki paskotaan jtn, ni rehabbia tekevät pakotettuina, ja niissä harjotteissa on paljo spesifimpi mekanismi. Mun silmissä toi on tollanen ikävä, tuhoontuomittu spiraali, & voi olla että se juna meni jo siinä vaiheessa. Tai jossei menny, ni tapahtunee aina vaan uusiks, koska damagensietokyky tulee pysyyn ikuisesti samalla tasolla. Et pyri aktiivisesti parantaan sitä sun heikkouttas, vaan pumppailet niillä kuminauhoilla ittes vaan normikuntoon takas. Kuminauhat, ulkokiertäjien pumppailut sun muut on ihan jees, toimii. Mut vähän basic bitch tason juttuja, ja mun mielestä on olemassa paljo muutaki ku nuo. Siis äärettömän paljon, ja suurin osa hyvin simppelejä konsepteja.

Et sä pyörän ketjujakaan rasvaa sen jälkeen, ku ne halkeilee ruosteissaan lol.
 
No mulla kyllä kaikki valmennettavat tekee enemmän tai vähemmän prehabiksi luokiteltavaa treeniä myös. Joitakin semmosia löytyy myös ketkä tekee sitä tunneissa enemmän jopa kuin sitä varsinaista treeniä. Ei oo mitään järkeä odotella vammoja tai riskeerata mitään ylirasitusjuttuja. Terveys on treenaajan paras kaveri. Kaikkiin vaivoihin pyritään reagoimaan heti ja saamaan ne pois häiriköimästä.

Käytännössä treeni luokitellaan käyttötarkoituksen mukaan karkeasti näin:
1. Pääliikkeet lajin mukaan, esim. penkki
2. Suorat apuliikkeet, esim. hieman kapeampi lankkupenkki
3. Epäsuorat apuliikkeet, esim. leuanveto
4. Terveydelliset apuliikkeet, esim. leveä soutu, kiertäjäkalvosin
5. Omaehtoinen kevyt jumppailu, venyttely jne palauttava ja ennaltaehkäisevä aktiivinen tekeminen
6. Passiivinen huolto, esim täristely, hieronta
7. Psyykkinen harjoittelu
 
Täällä kun on ollut keskustelua soutujen oteleveyksistä ym. asennoista niin itsehän jouduin ojasta allikkoon tässä olkapään kuntoutuksessa. Jätin käsien treenaamisen vähemmälle, kun ei ne mulla ikinä mitenkään heikko kohta oo ollut, keskittyen enemmän ns. oleelliseen. Aloin tehdä esim. kulmasoudun koko ajan myötäotteella ja leveämmällä. Siinä tuli vähän muutakin tehtyä myötäotteella. Ensin väsyi noi brachialikset ja/tai brachialradialikset. Sitten yhden treenin päälle pitkästä aikaa vähän hauiskääntöjä kierrolla käsipainoilla, maltilla, niin toisen käden kyynärpään seutu on kipuillut ja saanut taas taukoa pitää. Luulen että liian yksipuolinen rasitus, ja toisekseen luulen että kun noita hauiskääntöjä on suunnilleen aina tehnyt, niin se on suojannutkin tuota kyynärvarren kiertoa. Mikä nyt aiheuttaa kipua. On se kai parempaan menossa.
 
Jos tekee pelkästään myötäotteella, on aika hyvät mahikset saada just brachioradialis ja brachialis juntturaan. Samalla mm. pronator teres voi mennä jumiin. Perus hauiskääntö juurikin sillä selkeellä supinaatiokierrolla on usein kuntouttava liike. Tällanen tilanne tulee vastaan joskus mm. kiipeilijöillä.
 
Jos tekee pelkästään myötäotteella, on aika hyvät mahikset saada just brachioradialis ja brachialis juntturaan.
Huomasin. Aika paljon tehny vastaotteella esim. leuanvedot niin viime vuonna ajattelin vaihtaa myötäotteeseen. Saa alkaa pikkuhiljaa testaileen niitä hauiskääntöjä.
 
Ei tuossa epäselvää ole. Kun toisto ei saavuta omien kriteerien (mikä laji, tavoite jne) liikerataa enää, feilu on siinä. Loput on osatoistoja. Ei hyödyttömiä, mutta kysymys ei ollut siitä. Jos alunperinkin olisi tehty esim noita 77% toistoja, sama niidenkin kanssa.
 
Screenshot_20240618_111422_Instagram.jpg
Screenshot_20240618_111500_Instagram.jpg
Screenshot_20240618_111523_Instagram.jpg
 
@jto mulla itselläni on bursiitti vasemmassa olkapäässä ja rappeumaa, itse olen parikymppinen niin ei kauhean hyvältä varmaan kuulosta olkapäävaivat tässä iässä. Olen lisännyt soutuja leveällä otteella mun treeneihin, en toki sillee kuten ohjeistit eli en vedä olkapäitä mitenkään taakse. Olen kuitenkin jatkanut kovaa treeniä ja en tiedä kannattaako se kun olkapää ei tunnu paranevan sitten millään. En erityisemmin tunne kipuja treenatessa, sarjojen välissä kuitenkin saattaa tuntua ja ihan normaalissa elämässä on epämukavuudentunnetta. Miten mun pitäisi edetä vaivan kanssa?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom