Onko ainut vaihtoehto kotelolle rakentaa se itse vai saako jostain tilavaa lootaa, jossa:
- piuhat saa piiloon
- kovoille on tilaa
- ilmankierto on järkevästi toteutettu
- on hiljainen
Tässä yksi mitä osaan suositella, kolmesta firman kotelosta on nyt kokemusta, löytyy valkoisena ja mustana ainakin.
Fractal Design Define R5 ? Muropaketti
Varsinaisessa arvostelussa löydät vertailua muihin koteloihin mm. melutason osalta:
Testissä 100 euron tornikotelot - syksy 2014 ? Muropaketti
Täältä sivulta Videos täbistä löydät videorevikoita kotelosta, sieltä voi väijyä asennusta yms:
Fractal Design
On varmasti muita hyviä, mutta tuosta merkistä mulla on omaa kokemusta. Mulla on töissä tuon kotelon edellinen revisio eli Fractal Design R4, ja kotona on sen isoveli Fractal Design XL. Yhdelle kaverille asensin pari kuukautta takaperin tuon linkin R5 kotelon, ja kolmelle kaverille oon aiemmin hankkinut ja asentanut XL kotelot. Eli onko nyt 6kpl Fractalin koteloita tullut kasattua, mistä kahdesta kokemusta päivittäisessä käytössä?
Piuhat saa piiloon kunhan jaksat tehdä asennuksen niin, kuvia asennuksista missä piuhat piilotettu näkyy tuolla Muropaketin linkeissä. Eli piuhat pystyy kulkee emolevyn ja takaseinän välissä yms, tosin huomioi että riippuen emolevy + poweri + kotelo kombosta voi olla että johonkin virtapiuhaan tarvitsee hankkia jatkojohto. Usein esim- prossulle virtaa syöttävä piuha joka menee emolevyyn voi mennä aika pitkän matkan jos haluaa sen kulkevan emolevyn takaa. Kotelossa on suunniteltu niitä aukkoja noille emolevyn ympärille, eli piuhat powerin kohdalta sinne taakse ja takas ulos oikeasta aukosta.
Kovoille tuossa on ihan kivasti tilaa, 8 kovalevyä menee sellaisenaan kiinni plus vielä erikseen on kaksi paikkaa SSD levyille. Toki ne SSD:t menee myös noihin kovalevyjen kelkkoihin. 10 yhteensä, ja kpl 5,25" paikkoja optisille asemille.
Kotelo on hiljainen, tuossa on vaimennusmattoa mikä tekee hyvin eroa. Samoin mekaanisten kovalevyjen ruuvikoloissa on vaimentimet, ja yleisesti oon ollut tyytyväinen hiljaisuuteen. Kotelon rakenteesta se on pitkälti kiinni, ja mm. siitä jos kattoon asentaa tuulettimia missä tapauksessa lattialla oleva kotelo voi vuotaa suoraan kohti käyttäjää ääntä. Muropaketissa (toinen linkki) se hyvin sanottiin:
"Parhaiten mittausten mukaan melua vaimensi Define R5, joka ei ole suoranainen yllätys umpinainen rakenne ja äänenvaimennusmateriaali huomioiden. Kun Definen kattopaneelin peitelevyt irrotettiin, havaittiin ainoastaan sivumelussa yhden desibelin nousu."
Ilmankierto on järkevää, ei se suunnitellusta ole tuon kopan kohdalla kiinni imho. Siinä vaiheessa jos muutenki alkaa lämpöä olemaan enemmän niin joka tapauksessa pitää katsoa erikseen esim. prossun jäähyä ja hankkia ylimääräinen hiljainen tuuletin koteloon.
Ei ole halvin kotelo, mutta olen itse ollut firmaan varsin tyytyväinen. Itse en kotelossa säästä ellei olla tekemässä oikeasti budjettikonetta.