Uutta konetta kasaamassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timias
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ilkeän oloinen ongelma jos omalla kohdalla pelaa pelejä mitkä tuonne sitä muistia venyttää.

Joo ja kyllähän sitä etenkin modeilla saa monessakin pelissä muistin käytön tuonne 3,5gb yläpuolelle. Jopa esim. Skyrimillä, joka on sentään jo vanha peli.

Onkohan Intel lähetellyt vähän sponsorirahaa useammallekin pelijulkaisijalle, kun tuntuu monen tulevan pelin laitteistovaatimuksissa olevan suosituksena i7.
Varmaan, ja sitten resoluutiopäissään suositukset vedetään yli for giggles.
Ei kyllä esim. korkea tekstuurien resoluutiot yms. juurikaan siitä prossusta ole kiinni, vaan esimerkiksi ihan yleisesti näyttiksen väännöstä ja muistin määrästä kuten jo MTM1977 totesi.

i5 vs i7 on aika yks ja sama (olettaen että sama sukupolvi), ellei kone ole karmea mörkö mutta siinäkin vaaditaan ainakin mun ymmärryksen mukaan jo peliltäkin tukea.

Onko ainut vaihtoehto kotelolle rakentaa se itse vai saako jostain tilavaa lootaa, jossa:

- piuhat saa piiloon
- kovoille on tilaa
- ilmankierto on järkevästi toteutettu
- on hiljainen

Onko ainut vaihtoehto kotelolle rakentaa se itse vai saako jostain tilavaa lootaa, jossa:

- piuhat saa piiloon
- kovoille on tilaa
- ilmankierto on järkevästi toteutettu
- on hiljainen
Tässä yksi mitä osaan suositella, kolmesta firman kotelosta on nyt kokemusta, löytyy valkoisena ja mustana ainakin. Fractal Design Define R5 ? Muropaketti
Varsinaisessa arvostelussa löydät vertailua muihin koteloihin mm. melutason osalta: Testissä 100 euron tornikotelot - syksy 2014 ? Muropaketti
Täältä sivulta Videos täbistä löydät videorevikoita kotelosta, sieltä voi väijyä asennusta yms: Fractal Design

On varmasti muita hyviä, mutta tuosta merkistä mulla on omaa kokemusta. Mulla on töissä tuon kotelon edellinen revisio eli Fractal Design R4, ja kotona on sen isoveli Fractal Design XL. Yhdelle kaverille asensin pari kuukautta takaperin tuon linkin R5 kotelon, ja kolmelle kaverille oon aiemmin hankkinut ja asentanut XL kotelot. Eli onko nyt 6kpl Fractalin koteloita tullut kasattua, mistä kahdesta kokemusta päivittäisessä käytössä?

Piuhat saa piiloon kunhan jaksat tehdä asennuksen niin, kuvia asennuksista missä piuhat piilotettu näkyy tuolla Muropaketin linkeissä. Eli piuhat pystyy kulkee emolevyn ja takaseinän välissä yms, tosin huomioi että riippuen emolevy + poweri + kotelo kombosta voi olla että johonkin virtapiuhaan tarvitsee hankkia jatkojohto. Usein esim- prossulle virtaa syöttävä piuha joka menee emolevyyn voi mennä aika pitkän matkan jos haluaa sen kulkevan emolevyn takaa. Kotelossa on suunniteltu niitä aukkoja noille emolevyn ympärille, eli piuhat powerin kohdalta sinne taakse ja takas ulos oikeasta aukosta.

Kovoille tuossa on ihan kivasti tilaa, 8 kovalevyä menee sellaisenaan kiinni plus vielä erikseen on kaksi paikkaa SSD levyille. Toki ne SSD:t menee myös noihin kovalevyjen kelkkoihin. 10 yhteensä, ja kpl 5,25" paikkoja optisille asemille.

Kotelo on hiljainen, tuossa on vaimennusmattoa mikä tekee hyvin eroa. Samoin mekaanisten kovalevyjen ruuvikoloissa on vaimentimet, ja yleisesti oon ollut tyytyväinen hiljaisuuteen. Kotelon rakenteesta se on pitkälti kiinni, ja mm. siitä jos kattoon asentaa tuulettimia missä tapauksessa lattialla oleva kotelo voi vuotaa suoraan kohti käyttäjää ääntä. Muropaketissa (toinen linkki) se hyvin sanottiin:
"Parhaiten mittausten mukaan melua vaimensi Define R5, joka ei ole suoranainen yllätys umpinainen rakenne ja äänenvaimennusmateriaali huomioiden. Kun Definen kattopaneelin peitelevyt irrotettiin, havaittiin ainoastaan sivumelussa yhden desibelin nousu."

Ilmankierto on järkevää, ei se suunnitellusta ole tuon kopan kohdalla kiinni imho. Siinä vaiheessa jos muutenki alkaa lämpöä olemaan enemmän niin joka tapauksessa pitää katsoa erikseen esim. prossun jäähyä ja hankkia ylimääräinen hiljainen tuuletin koteloon.

Ei ole halvin kotelo, mutta olen itse ollut firmaan varsin tyytyväinen. Itse en kotelossa säästä ellei olla tekemässä oikeasti budjettikonetta.

Tuo kyllä näyttäisi soivalta peliltä. Varsinkin poikittain olevat levykelkat olisi iso parannus nykyiseen Antec p180:een, johon ei mahtunut GTX 970 ilman kelkan poistoa.

Toisaalta oman kotelon rakentelu on kiinnostanut pitkään ja sitä tuskin tarvitsisi vaihtaa , hautaankin voisi mennä siinä.

Itse meinasin kohta vaihtaa uuteen koteloon, juuri julkaistu P380. P380 - antec.com

p380.jpg

Siinä on tosin jo hintaa about 220€, ja se ikkuna ei ole kaikkien juttu.
Sen lisäksi vähän eri vaatimuksille tehty ehkäpä, eli itselle ei ultimaalinen hiljaisuus ole mikään pakollinen asia ja ikkuna tunnetusti heikentää vaimennusta. En tiedä olisivatko onnistuneet tuon kohdalla tekee jonkin ratkaisun ettei se haittaa perinteisen paljon.
Ikkuna tulee nyt siksi, että tarkotis vaihtaa prossun jäähy nesteeseen ja siellä tulee toinen näytönohjain nykyisen rinnalle. Näytönohjaimissa on vielä vakiona valaistukset jotka peilaa rasitusta. Tulee siis näyttävyyttä ihan kivasti, ja nörtti kun olen.

Perskele että on työlästä päästä perille näin monen vuoden jälkeen taas hyvistä laitteista. Entinen hyvä n.1200e läppäri on palvellu jo kuutisen vuotta, kun silloin aikanaan panosti laatuun. Läppärin tarvetta ei kuitenkaan enää ole ja vanha palvelija alkaa osoittaa hyytymisen merkkejä. Nyt oon kuitenkin hetken koittanu päästä jyvälle ja miettiny mitä koneelta vaadin.

Tarve olisi kotiin surffailu, leffojen katselu yms. perus ohjelmien käyttö. Ajatuksena olisi kuitenkin panostaa sen verran, että sillä selviäisi jokusen vuoden.Veikkaisin raskaimmaksi käytöksi hd leffojen katselun. Ainakin nykyinen kone alkaa ottaa kierroksia jo netflixiä katsellessa. Koneen yhdistän aluksi taulu-tv:seen ja kenties myöhemmin katselen toisen näytön toiseen nurkaan, jolloin ei tarvitse telkkaria varata aina koneen käyttöön.

Ajattelin pömpelin sijoittaa olohuoneeseen tai välittömään läheisyyteen joten siisti pelkistetty, pienehkö? ja ainakin hiljainen se voisi olla. Vastaan tuli tietoa etsiessä näitä barebone koneita, mutta eipä tuon nyt välttämättä noin pieni tarvitse olla. Oisko sitten kenties vaikkapa mini-ITX kotelo. esim Cooler Master Elite 130 Mini-ITX-kotelo, musta | 66.00e - Jimms.fi

Sisältö:
Prossu: olen antanut itseni ymmärtää, että kenties Intel i5 sarjan laitos voisi olla riittävä/sopiva?
Muisti: 256 SSD ja 1t peruslätty
Muuta: Bluray-asema, verkkokortti/wlan, Windows 8
Liitäntöjä ainakin: 2x hdmi, >3 x usb, kuulokeliitännät

Oon ihan hukassa emolevyn, jäähdytyksen ja yleisestikin kokoonpanon yhteensopivuuksien kanssa. Pelaamista tuskin tulee olemaan joten erillistä näytönohjainta ei varmaankaan vaatine?

Oisko kelläkään intoa antaa jotain esimerkki kokoonpanoa? Mielellään tilaan Suomesta esim. jimms tai systema store. Ostan samaan settiin kasauksen, niin menee se varmemmin putkeen. Ajattelin, että voin sijoittaa vaikka tonninkin jos sillä saa sitten fiksun laitteen useaksi vuodeksi. Näyttöä, hiirtä, näppäimistöä jne ei tarvitse sisällyttää eli vain keskusyksikkö ois hakusessa.

Myös hyvät vinkit on tervetulleita!

Joo, et tarvi erillistä näyttistä.
Kotelo on makuasia, tsekkaa vaan mahdollisista kandidaateista jotain arvosteluita.

Prossu on melkosen teho, mutta viepähän pidemmälle, jotain tuon suuntaista katselisin:

m-itx.PNG

Siihen Jimm's kasaus, valitsemasi kotelo, sekä Windows. OEM 8.1 64-bit maksaa sen joku 130e.

Tuohon voi hyvin jonkin GTX 960 lykkää myöhemmin jos vaikuttaa siltä että joku peli maistuisi.

Kiitokset! Tämä auttoi jo kovastikin eteenpäin ja hoksasinkin nyt vähän tätä osien yhteensopivuus valintaa. Tässäpä sitten silimät ristissä innostuin koteloita valkkaamaan läpi sekä katselemaan muuta härpäkettä settiin.

komponentit.jpg

Cooltek W1, mITX-kotelo, musta | 94.90e - Jimms.fi

Lie tuo kotelo sopiva näille romppeille? Pikkusen näköjään tuo hinta lähti kipuamaan, mutta vaikuttas siltä että tällä vois pitkään pärjätäkin, niin voihan sitä sijoittaakin.

Miten näissä yleensä hoidetaan tuo jäähdytys? Tuossa kotelossa on vissiin pari tuuletinta mukana vai onko ne vain valmiit paikat? Onko ne riittävät?

Jääköön yöksi muhimaan ja täytyy nuita kotelo vaihtoehtoja vielä tiirailla huomenissa.

Sulla on siellä vakiokelloilla pyörivä prossu (tuo on non-K eli muutenkin hankalampi tapaus sen suhteen), eikä ollenkaan näyttistä niin eipä sitä jäähdytystä tarvi edes oikein ajatella. Tarkoitan että ei siellä mikään ainakaan ylikuumene, eli riittävää. Siihen liittyen katsoo tosiaan arvosteluita kun valitsee koppaa (lämpötila vertailut), etenkin kun form factor eli emolevyn koko on pienempi milloin tahtoo mennä ahtaaksi kotelot. Tietenkin noissa revikoissa on usein myös vertailuja hiljaisuudessa. Tsekkailee siis rauhassa läpi koteloarvosteluita.

Virtalähteestä, Seasonic nyt on hyvää laatua ja kunhan on edes semi-modulaarinen eli laitat vaan ne virtakaapelit mitä tarvit. Ei blokkaa turhaa ilmaa ylimääräiset kaapelit.
Semi-modulaarinen meinaa nyt sitä että koska kuitenkin emo ja prossu virrat laitetaan, niin ne on kiinteät kaapelit.
Tuosta Seasonicista ei omaa kokemusta ole, mutta pikaisesti katselin vain mitä max 500W modulaarisia on, ja lähinnä se merkki on se mitä katsoa. Joillain merkeillä voi tosin olla halpisversioita alemmissa hintaluokissa, mutta tuo Seasonic nyt ei halvinta edes ole. Poweri on paikka missä ei kannata säästää, rikki menevä virtalähde voi viedä mukanaan muita osia. Sulla oli kuitenkin tärkeää se, että kone kestää aikaa.

Samoin kovalevyn kanssa, WD on vetänyt aika hyvin luotettavuuden kanssa ja siksi valitsin tuon minkä linkkasin: Kiintolevyjen luotettavuus testissä: Seagaten 3 Tt:n levyt hajosivat käsiin ? Muropaketti
Blue mallin otin siksi, että se on eka missä 7200rpm eikä 5400. Seuraava askel on sitten Caviar Black, mutta tuo taitaa olla enemmän tallennukseen joten samapa se jos on Blue.
Sama homma tässä, mahdollisuus pitempään ikään merkin valinnan kanssa.

MX100 mulla on omaa kokemusta, ostin juuri peleille SSD:ksi MX100 512GB mallin. Kilpailee suoraan Samsung 850 EVO kanssa, mutta hintaan nähden EVO:n valinta ei ole ehkä kovin perusteltu. Sitten kun pistetää lisää euroa tiskiin hyödyt alkaa laskemaan, kuten vaikka Samsung 850 Pro, joten toi MX100 on varsin mainio valinta. Samsung 850 EVO & Crucial MX-100 ? Muropaketti

Kiitokset! Tämä auttoi jo kovastikin eteenpäin ja hoksasinkin nyt vähän tätä osien yhteensopivuus valintaa. Tässäpä sitten silimät ristissä innostuin koteloita valkkaamaan läpi sekä katselemaan muuta härpäkettä settiin.

katso liitettä 124930

Cooltek W1, mITX-kotelo, musta | 94.90e - Jimms.fi

Lie tuo kotelo sopiva näille romppeille? Pikkusen näköjään tuo hinta lähti kipuamaan, mutta vaikuttas siltä että tällä vois pitkään pärjätäkin, niin voihan sitä sijoittaakin.

Miten näissä yleensä hoidetaan tuo jäähdytys? Tuossa kotelossa on vissiin pari tuuletinta mukana vai onko ne vain valmiit paikat? Onko ne riittävät?

Jääköön yöksi muhimaan ja täytyy nuita kotelo vaihtoehtoja vielä tiirailla huomenissa.

Valitsemasi Blu-ray-asema ei käy tuohon Cooltekin koteloon, joka vaatii kelkattoman slim-aseman. Eli siis sellaisen, johon vain työnnetään levy sisään. Jimmsistä löytyy kyllä niitäkin, mutta hinta on melko suolainen:

Silverstone Slot-In Slim Blu-ray polttava, musta | 149.90e - Jimms.fi

Itse tilasin omaan HTPC-koneeseeni suoraan Kiinasta tuollaisen slot-in-aseman, maksoi muistaakseni karvan alta 60 euroa postikuluineen ja tuli viikossa perille. Suosittelen siis etsimään eBaysta, ellet halua maksaa siitä 150 euroa (minä en maksaisi). Tai sitten katsot jonkin toisen kotelon.

Itselle noi optiset asemat on niin utopiaa nykyään, että eroaako Silverstone jollain merkittävällä tavalla esim. tästä: Samsung SN-506BB, Slim polttava Blu-ray, 6X, SATA, bulk | 95.00e - Jimms.fi
Tuokin polttava blu-ray?
Onko siis slim mallin lisäksi jokin eriävä slot-in?

EDIT: Fun fact though, ku meinasin ton Antec P380 (ylempänä linkkasin) kotelon hankkia tässä kevään aikana, niin ihan vain siksi että siinä on magee slim paikka optiselle niin meinasin semmosen siihen ostaa. :D Sen verran oon katellu tässä lähiaikoina, ja siihen katselin tuota linkin Samsungia. Ehkä sitä vois alkaa aivan tärkeimpiä asioita kuten kuvia polttaa blu-ray levylle talteen.

z7ATPvx.png

Valitsemasi Blu-ray-asema ei käy tuohon Cooltekin koteloon, joka vaatii kelkattoman slim-aseman. Eli siis sellaisen, johon vain työnnetään levy sisään. Jimmsistä löytyy kyllä niitäkin, mutta hinta on melko suolainen:

Silverstone Slot-In Slim Blu-ray polttava, musta | 149.90e - Jimms.fi

Itse tilasin omaan HTPC-koneeseeni suoraan Kiinasta tuollaisen slot-in-aseman, maksoi muistaakseni karvan alta 60 euroa postikuluineen ja tuli viikossa perille. Suosittelen siis etsimään eBaysta, ellet halua maksaa siitä 150 euroa (minä en maksaisi). Tai sitten katsot jonkin toisen kotelon.

Hyvä huomio :)

Täytyy tuota optisen aseman tarvetta vielä miettiä. Tosi harvoinhan sitä enää tulee käytettyä, mutta äkkiseltään tuntus silti kone puutteelliselle ilman asemaa. Näitä pienempiä koteloita kahlatessa tuon aseman pois jättäminen saattas tuoda kyllä parempia malleja mahdolliseksi.

Liekköhän nuo ulkoset asemat toimivia pelejä, jos semmosen hankkis kaveriksi? Löis jonnekin nurkkaan kun ei tarvitsisi. esim. Buffalo BRXL-PC6U2B, Kannettava polttava Blu-ray -asema, BDXL, USB 2.0, musta | 89.90e - Jimms.fi

Hyvä huomio :)

Täytyy tuota optisen aseman tarvetta vielä miettiä. Tosi harvoinhan sitä enää tulee käytettyä, mutta äkkiseltään tuntus silti kone puutteelliselle ilman asemaa. Näitä pienempiä koteloita kahlatessa tuon aseman pois jättäminen saattas tuoda kyllä parempia malleja mahdolliseksi.

Liekköhän nuo ulkoset asemat toimivia pelejä, jos semmosen hankkis kaveriksi? Löis jonnekin nurkkaan kun ei tarvitsisi. esim. Buffalo BRXL-PC6U2B, Kannettava polttava Blu-ray -asema, BDXL, USB 2.0, musta | 89.90e - Jimms.fi

Jos tarvitset vain satunnaisesti optista asemaa, niin osta ihmeessä tuo ulkoinen malli, ajaa asiansa ihan yhtä hyvin. Lisäksi ilman sisäistä asemaa löydät todennäköisesti kompaktimman ja siistimmän kotelon.

No sen aseman tarpeenhan näkee kun katsoo omaan leffahyllyyn. 64gt muistitikku maksaa kolmisen kymppiä, itse käytän enää vaan noita tai lähiverkkoa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom