Uutta konetta kasaamassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timias
  • Aloitettu Aloitettu
Uutta konetta pitäisi hommata, mutta en tosiaankaan osaa itse kasata/saati tiedä millaset osat pitäis hommata. Käytettynä taitaa parhaalla hinta-laadulla saada pelitehoisen myllyn, vai pitäisikö vaan tilata osat erikseen ja etsiä jostain joku kokoamaan? Hintahaitari pyörisi jossain 700-1000 välillä, johon mielellään myös näyttö mukaan.

Ihan esimerkkinä, pyöriikö tollasella setillä uusimmat pelit hyvällä kuvalla? Pyyntihinta 400€ kuulostaa melko vähältä.

Emolevy: MSI B85M-E45

Prosessori: Intel i5-4440 3.1GHz x4

Virtalähde: Thermaltake Berlin 630W

Näytönohjain: nVidia GeForce GTX 650, 1024Mb

Muisti: Kingston HyperX 8Gb DDR3

Kiintolevy: 1TB Seagate Pipeline
Ei pyöri uusimmat pelit kovinkaan hyvin ollenkaan. Tuolla esim. Battlefield 3 (11/2011) pyörii alle 25 fps 1080p resolla ja Ultra asetuksilla.
Mulla on 750 Ti tässä työkoneessa, ja prossu parempi, eikä AAA pelien kohdalla kauheasti juhlita. Sama BF3 pyörii 1080p Ultra asetuksilla n. 45fps.

Prossu kyllä riittää tuossa hyvinkin, eli näytönohjainta tarvitsisi tuohon koneeseen vaihtaa.

PS. MTM1977 vois nää viestit siirtää tonne kokoamisen ketjuun.

[mod]siirrelty oikeaan paikkaan / MTM1977[/mod]

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei pyöri uusimmat pelit kovinkaan hyvin ollenkaan. Tuolla esim. Battlefield 3 (11/2011) pyörii alle 25 fps 1080p resolla ja Ultra asetuksilla.
Mulla on 750 Ti tässä työkoneessa, ja prossu parempi, eikä AAA pelien kohdalla kauheasti juhlita. Sama BF3 pyörii 1080p Ultra asetuksilla n. 45fps.

Prossu kyllä riittää tuossa hyvinkin, eli näytönohjainta tarvitsisi tuohon koneeseen vaihtaa.

PS. MTM1977 vois nää viestit siirtää tonne kokoamisen ketjuun.

Ourait, ehkä tää ei mee täällä ooftopikiks jos jatkan vielä:

Prosessori: Intel® Core™ i7-2600K Processor (8M Cache, up to 3.80 GHz)
-Cooleri: Coolink Prosessorijäähdytin Corator DS
-Emolevy: ASRock > Z77 Pro3
-Keskusmuistit: Corsair 8GB (2x4GB) Vengeance Dual Channel Kit, 1600MHz DDR3
-Näytönohjain: MSI GTX 970 Gaming, 4GB GDDR5, PCI-E 3.0
-SSD Kiintolevy: Kingston 120GB SSDNow V300, 2.5", SATA III
-HDD Kiintolevy: Western Digital 3TB Caviar Green, 3.5", IntelliPower, 64MB, Sata3
-Virtalähde: Antec 650W EarthWatts EA-650 Platinum, 80 PLUS PLATINUM
-Kotelo: ZALMAN R1 3x120MM FAN CONTROL USB3.0 ATX

Mites tollanen setti, mulla oli vanhassa koneessa ~3 vuotta sitten sama prossu, ei oo vielä vanhentunu?

Osa osista olis täysin uusia, kannattaako tollasesta maksaa 1k?

Ourait, ehkä tää ei mee täällä ooftopikiks jos jatkan vielä:

Prosessori: Intel® Core™ i7-2600K Processor (8M Cache, up to 3.80 GHz)
-Cooleri: Coolink Prosessorijäähdytin Corator DS
-Emolevy: ASRock > Z77 Pro3
-Keskusmuistit: Corsair 8GB (2x4GB) Vengeance Dual Channel Kit, 1600MHz DDR3
-Näytönohjain: MSI GTX 970 Gaming, 4GB GDDR5, PCI-E 3.0
-SSD Kiintolevy: Kingston 120GB SSDNow V300, 2.5", SATA III
-HDD Kiintolevy: Western Digital 3TB Caviar Green, 3.5", IntelliPower, 64MB, Sata3
-Virtalähde: Antec 650W EarthWatts EA-650 Platinum, 80 PLUS PLATINUM
-Kotelo: ZALMAN R1 3x120MM FAN CONTROL USB3.0 ATX

Mites tollanen setti, mulla oli vanhassa koneessa ~3 vuotta sitten sama prossu, ei oo vielä vanhentunu?

Osa osista olis täysin uusia, kannattaako tollasesta maksaa 1k?

Tuo kone on ainakin selkeästi parempi pelaamiseen kuin se, jonka aikaisemmin laitoit.
Tuo prossu pitäisi periaatteessa mennä vielä ihan hyvin, vaikka ei uusinta uutta enää olekaan.
En nyt tässä vaiheessa iltaa jaksa kaikkien osien hintoja tarkemmin katsoa, mutta esim. tuo näyttis maksaa uutena n. 400€.

Muistia voisi olla enemmänkin, mutta kyllä 8gb vielä tällä hetkellä normaalikäytössä ja pelatessakin riittää.

Jos itse ehdit/jaksat niin googlettele osien hinnat, siitä kun laskee yhteen niin voi arvioida millainen hinta tuollaiselle koneelle tulisi itse kasattuna uusista osista.

Ourait, ilman prossua sain uusien osien hinnaksi noin 900~ myyjän ilmoituksessa osa osista täysin uusia tai ½v vanhoja joissa takuut tietenkin jäljellä.

Prossu kuitenkin kestää ilman uusimista seuraavat 2-3v vielä ? Muistia saa lisää ja sehän onnistuu vielä jokseenkin vaan lyömällä koneeseen kiinni, vai tarviiko nekin nykyään ajureita? :D

Prossu menee vallan mainiosti pari kolme vuotta pelikäytössä.

Katsoppa kuinka pienet erot on kun näyttiksenä Titan. Tuo Titan on about samaa luokkaa 970 kanssa.
Kun kyse ei ole Titan Black, tai Titan X.
Ihan kattava vertaus:

vUA3nAb.png

Keskiverto ero 6%. Ei yhtään mitään siis, ja tossa on viel 1600p reso!

Mun korvaan toi hintapyynti kuulostaa kyllä kovalta, kun on vanhaa rautaa. Tohon tonniin saa kasattua jo uuden 3xxx/4xxx intel-setin :confused:

Noniin, näin käsitinkin että ero 4790 on melko olematon.
i5 sarja on sitten jo selvästi teholta pienempää?
Pelatessa melko sama onko i5 vai i7.
Jotkut jopa disabloi HT:n vaikka on i7, kun kellottelevat yms säätävät.

Mun korvaan toi hintapyynti kuulostaa kyllä kovalta, kun on vanhaa rautaa. Tohon tonniin saa kasattua jo uuden 3xxx/4xxx intel-setin :confused:
Omaan korvaan kuulosti kans korkealta kun luin, mutta en oo katellu vielä hintoja.

Sekin tuossa nyt vaikuttaa, että mitkä noista osista on uusia ja mitkä käytettyjä? Prossu nyt varmasti on käytetty, kun ei noita enää uutena taida edes saada, mutta mites muut tärkeimmät komponentit?

Ei siinä kyllä juuri ilmaa ole.

Ilman koteloa ja prossua (vaikka vanhentunut), niin Jimm's hinnaksi tuli jo 960€.
Kotelo muualla n.50€ ja vastaavan prossun hinta on uutena jotain parin huntin luokkaa.

Vaikka on käytetty, niin pl. prossu suurin osa vissiin takuilla vielä.

Ei siinä kyllä juuri ilmaa ole.

Ilman koteloa ja prossua (vaikka vanhentunut), niin Jimm's hinnaksi tuli jo 960€.
Kotelo muualla n.50€ ja vastaavan prossun hinta on uutena jotain parin huntin luokkaa.

Vaikka on käytetty, niin pl. prossu suurin osa vissiin takuilla vielä.

Joo, noin itsekin tässä aamusta pikaisesti laskeskelin, että tuo hinta ei omasta mielestäni kovin pahalta vaikuta.
Jos Suomesta ostaa osat, eikä osu tarjouksia kohdalle, niin kyllä vastaavantehoinen kone taitaa päälle tonnin maksaa.
Eli en itse pidä tuota mitenkään pahan hintaisena, jos ne käytetytkin osat kuitenkin ovat melkein uusia.

Mä sain kasailtua tässä 5min aikana tollasta settiä, Saksasta samat palikat tilaamalla säästää useamman satasen:

ZCgUU07.jpg

Eli itse en kyllä hlökohtaisesti missään nimessä maksaisi enää Sandy Bridge-kokoonpanosta tonnia. Käypä jälleenmyyntiarvo noille seteille on ollut muistaakseni sieltä ~500e lähtien, riippuen toki näytönohjaimesta jne. Ja vaikka ne vielä pelikelpoisia laitteita on, on ne silti useamman vuoden vanhaa tekniikkaa.

Toki se näin on.

Kokoonpanossa on vanhentunutta prossu, emo, ja ssd. Muuta onkin sitten aika priimaa.
Voisihan sitä kysellä josko prossun ja emon iän myötä hintaa sais alas vaikka satasen. Sit jo ehkä miettisen sitä reilua 300€ eroa hinnassa vs uusi vastaava.

Voisihan tuota laskea niin, että prossu ja emo pois niin hinta esim. Jimm's on sen 850€. Tuosta vähentää vähän käytetyn statusta, kun kuitenkin vissiin melko uuttakin osaa, niin 700-750? Sitten miettii onko prossu+emo kombon hinta ikä huomioiden vaikka 100-150e. Eli tultais tulokseen että olisiko parempi hinta luokkaa 900.

En oikein tiedä onko pelikäytössä ja muuten peruskäyttäjällä noiden prossun ja emon kehitys tässä välissä kovin tärkeeä. Pelitehoissa se on kuitenkin minimaalinen, eli jäljelle jää joku virrankulutus ja portit/liittimet emolevyssä.

Tuli tilattua uus keskusyksikkö. Olihan se vähän kallis, mutta mä oonkin aika nörtti.

Corsair 300r ja lisätuulettimet
Corsair cs750w modular
Asus z97-p s1150
Intel core i7-4790k 4ghz
Thermaltake frio 14
Asus invidia gtx970 4gb
Kingston fury black 16gt ddr3 1866mhz
Seagate 2tt sata
Kingston hyperx 240gt ssd

Sekin tuossa nyt vaikuttaa, että mitkä noista osista on uusia ja mitkä käytettyjä? Prossu nyt varmasti on käytetty, kun ei noita enää uutena taida edes saada, mutta mites muut tärkeimmät komponentit?

Eli uusia (alle ½v vanhoja ja takuullisia) on jäähy, näyttis, muistit molemmat kiintolevyt ja kotelo, sitten tohon saisin vielä yhteensä 9 huntilla päälle Z87 emolevyn ja i7-4770K prosessorin. Tossa kohtaa jo hinta alkaa kohdata? Vai mieluummin tohon 800€ ostaa vaan ton aiemman kokoonpanon?

Eli uusia (alle ½v vanhoja ja takuullisia) on jäähy, näyttis, muistit molemmat kiintolevyt ja kotelo, sitten tohon saisin vielä yhteensä 9 huntilla päälle Z87 emolevyn ja i7-4770K prosessorin. Tossa kohtaa jo hinta alkaa kohdata? Vai mieluummin tohon 800€ ostaa vaan ton aiemman kokoonpanon?

Siis jos tarkoitat 800€ / aiempi kokoonpano sitä ihan ensimmäistä, jonka laitoit niin ei missään tapauksessa.
Tuo jälkimmäinen kokoonpano on selvästi parempi. Prossulla ei pelatessa isoa eroa ole onko 2600K vai 4770k, mutta toki 4770k on selkeästi uudempaa mallia.

Siis aiemmalla kokoonpanolla meinasin tota samaa tolla 2k6 sandy bridgellä, mutta siis onko toi uudempi emo ja prossu lisäsatasen arvonen jos hinta olisi joko 800 tai 900?

Siis aiemmalla kokoonpanolla meinasin tota samaa tolla 2k6 sandy bridgellä, mutta siis onko toi uudempi emo ja prossu lisäsatasen arvonen jos hinta olisi joko 800 tai 900?

Vaikea sanoa mitään kumpaankaan suuntaan.
Käytännössä noiden erot on tosiaan aika pienet:
Intel Core i7-2600K vs i7-4770K

Eli lähinnä kyse siitä, että haluatko uudempaa tekniikkaa? Jos haluat niin sitten tuo 4770k kehiin.

Kotelo: Fractal Design Define R5
Emolevy: Asus Maximus VII Ranger
Prosessori: Intel Core i5 4690K 3,5GHz
Näytönohjain: Gainward GeForce GTX 980
RAM: Kingston HyperX Savage 16 Gt (2 x 8 Gt) 1600 MHz DDR3
HDD: Seagate Barracuda 1TB
SSD: Samsung 850 EVO SSD 250GB
Virtalähde: Corsair VS650
Asema: Asus DRW-24F1ST
Näyttö: BenQ XL2411Z

olen nyt aikeissa hommata tohon GTX 980 rinnalle toisen samanlaisen. virtalähde pitää siis päivittää tehokkaampaan. tuo Corsairin VS sarja ei lukemani perusteella ilmeisesti ole muutenkaan turhan laadukasta tavaraa. olen miettinyt super flowerin tai evgan virtalähdettä corsairin tilalle, mutta en tiedä kuinka tehokasta. riittäisikö 750W vai pitäisikö ottaa 850W?

EVGA 750W Supernova 750 G2, 100% modulaarinen, 80 Plus Gold | 139.00e - Jimms.fi
Super Flower 750W Leadex, 80Plus Gold, musta | 142.00e - Jimms.fi

tuossa 2 vaihtoehtoa mitä olen miettinyt vanhan tilalle. kumman näistä ottaisin vai olisiko muita ehdotuksia? ja tosiaan riittääkö tuo 750W vai otanko suoraan 850W?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom