Uutta konetta kasaamassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timias
  • Aloitettu Aloitettu
Joo, sehän noissa on että joku peli ei tykkää. Äskettäin just luin että jotai peliä ei voinu pelata ollenkaan.

Itsellä on pelikoneessa 7970 Matrix Platinum, eli Ghz editionista erikois OC malli. Kaverilla on sama, ja kun se vaihtaa nappaan siltä toisen.

Ainoa ongelma on että mun 800W poweri ei riitä. Kellotettuna mun prossu vie yli 150W helposti ja noi kortit on ilman kelloja sen 215W... Siihen sitten kaikki muut osat niin kaatumisia voi odottaa kun mennää aivan rajoilla.

Soppaan vielä se että koteloon ei mene kaksi noita 3-slot näyttiksiä kun emolevyn CF slotit on 1 ja 4 ja powerilla on pohjassa oma tuulitunneli. :D
Kattelin että kun kortin saan johonkin 150e hintaan niin tarvii 350e päälle koppaan ja poweriin. :D

Ei kai se powerista voi jäädä kiinni. Kaverilla on 2*7970 620w Antec hcg:ssä kiinni ja hyvin toimii. Prossu taitaa olla tällä hetkellä kellottamaton 2500k mutta oli siinäkin kelloja jossain vaiheessa. Ja jos ei mahdu, niin osta muun merkkinen kortti. Ei siitä hiljaista tms. kahdella kortilla kuitenkaan saa, kun lämmittävät toisiaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
2798cb456df7d8cd716d6c6709d8e12d.jpg

Kiitokset TML! Tilasin hieman eri paikoista melko pitkälti juuri nuo osat, vaihdoin tosin kovon 240 gigan SSD:hen.

Mielestäni tuli toimivan oloinen kombo. Tosiaan vähän eri paikoista ostelemalla paketin hinnaksi tuli vain 570 euroa vaikka tuo SSD onkin kalliimpi kuin teranen perus HDD.

Nyt pitäisi vielä käyttöjärjestelmä ostaa. Olisiko se sitten tuo Win 8.1 kun ihan perus peli- ja työkäyttöön tulee tämä pömpeli?

On. Ellei nyt väkisin halua säästää ja käyttää seiskan lisenssiä, niitähä saa pikkurahalla käytettynä.

Mistä, ja mitä osia kannattais tilata uuteen koneeseen. Vakavassa harkinnassa meinaan uuden pelikoneen hommaaminen. Varmaan 700-1000€ vois sijottaa. Mut ei pienintäkään tietoa mitä kannattaa paketissa olla ja mitä ei. Kiitos etukäteen.

Mistä, ja mitä osia kannattais tilata uuteen koneeseen. Vakavassa harkinnassa meinaan uuden pelikoneen hommaaminen. Varmaan 700-1000€ vois sijottaa. Mut ei pienintäkään tietoa mitä kannattaa paketissa olla ja mitä ei. Kiitos etukäteen.

Jimms eli Jimms PC-store on ihan hyvä paikka tilata, mutta jos mahdollista, niin kävisin itse alan liikkeessä paikan päällä. Onhan se kiva metsästää parhaita tarjouksia ja säästää muutaman kympin, mutta tuotevirheiden ja takuu-asioiden kannalta on suotavaa hankkia kaikki osat samasta paikasta. Tonnilla saa jo melkoisen pelikoneen näyttöineen.

Jos itse olisin konetta kasaamassa, niin sijoittaisin 150-200 € näytönohjaimeen, 100-150 € prossuun ja ostaisin 8 gigaa muistia, 1 Tb kovalevyn, Windows 8.1 OEM käyttiksen sekä laadukkaan virtalähteen. Emolevy tietty riippuu siitä minkä prosessorin haluaa (tai toisinpäin), siihenkin uppoaa se 100-150 €. Erillistä äänikorttia ei tänäpäivänä tarvitse, ellei satu olemaan oikea hifistelijä äänen suhteen.

Olen kyllä itse jo muutaman vuoden suunnitellut pelikoneen kasaamista (pari konetta olen jo aikaisemmin kasannut, aika helppoa kunhan tekee tarppeeksi taustatutkimusta osien yhteensopivuudesta), mutta nykytilanteessa en ehdi hirveesti pelailemaan, niin se on sitten jäänyt. Voin kyllä postata oman suosituskokoonpanon, jos haluat. :)

Jimm's on Suomen paras tietokonekauppa, sieltä mun esimerkkikoneen komponentit. Oleellinen kysymys on että löytyykö näyttöä ja Windowsia jo valmiina vai pitääkö ne myös sisällyttää budjettiin?
Noh anyway tässä ois mun esimerkki vajaan tonnin keskusyksiköstä, ilman winukkaa.

Uzb3Jvz.jpg

Perustelut:
Intel ja neliytiminen, muita ei kannata ees harkita. Hieman kallis tuo tosin on vaan ei voi mitään.
Halvin H97 emolevy mitä löyty kun ei kellotella (prossu ei tue ja vaatis z97)
Halvimmat 2x4GB 1600 MHz muistit mitä sattu löytymään.
Hyvä ja hiljainen prossujäähy, vakiosirkkeliä ei kuuntele erkkikään.
GTX 960, best bang for the buck näyttiksissä IMO.
Ihan laadukas virtalähde Gold hyötysuhteella.
Perus 128 GB ssd wintoosalle ja 1 Teran kovo, hyvät ja halvat.
Kotelona mielestäni yksi parhaita ATX-kokoluokan koteloita, äänieristetty ja mielestäni tyylikäs.

Ajattelin koneeseen hankkia uuden kovalevyn, osaisiko joku selittää idiootille mitä eroa on SSD:llä ja tollasella normi kovalevyllä muutakun fyysinen koko ja hinta?

Jos asentaa pelit SSD:lle toimivatko ne nopeammin?

Samsung 500GB 850 EVO SSD -levy, 2.5", SATA III, 540/520 MB/s (Uutuus!) | 254.90e - Jimms.fi
Samsung 500GB 840 Evo Series SSD-kiintolevy 2.5", SATA III, Basic | 234.90e - Jimms.fi

Noista jompaakumpaa mietin, olisko hyviä valintoja vai kannattasko valita kilpaileva merkki?

SSD on selvästi nopeampi. Siinä ei ole perinteistä luku- ja kirjoituspäätä tai mitään pyörivää levyä sisällä. Sen sijaan se tieto tallennetaan ja luetaan Flash muistiin.
Etenkin käyttöjärjestelmä kannattaa asentaa SSD:lle, mutta kyllä siitä nopeudesta hyötyvät myös muut ohjelmistot.

Toki on kohtalaisen nopeita perinteisiäkin levyjä (esim. 10000rpm levyt), mutta ne ovat myös kalliita ja normaalissa käytössä SSD on parempi ja hiljaisempi vaihtoehto.

Edit: niin ja Samsungin SSD:t on kyllä hyviä.

Mutta älä 840 evoa osta... Siinä on ollut ongelmia ja korjauspäivitys ei ole täysin toimiva.
Pro versiot sekä 850 evo näyttää tällähetkellä hyviltä valinnoista.

Myös tosilihaksen ehdottama kingstonin sisus on vaihdettu halvempaan kuin aiemmin... Eli jos kingstonin ottaa niin sitten mallia fury.

Crucial MX100 on myös hyvä valinta. Tuotehaku: crucial mx100 | Hinta.fi

Muropaketti sattumoisin teki arvostelun missä juurikin 850 Evo ja MX100: Samsung 850 EVO & Crucial MX-100 ? Muropaketti
Tuolta sivulta yhteenvedon yksi kohta:

"Koska suorituskyvyssä ei asemien välillä ollut merkittävää eroa, kulminoituu asemien paremmuus muihin ominaisuuksiin ja erityisesti hintaan. 850 EVO tarjoaa pidempää viiden vuoden takuuta ja tukee lisäksi Samsungin erinomaista Magician–ohjelmistoa, kun taas MX100:n takuu on vain kolme vuotta eikä Crucial tarjoa asemilleen minkäänlaista “työkalupakkia”. Toisaalta 850 EVO on selvästi kalliimpi kuin MX100 eikä käytännössä tarjoa pidemmän takuun ja Magician –ohjelmiston lisäksi mitään, joka perustelisi sen korkeamman hinnan. Tämän vuoksi allekirjoittanut ei näe syytä, miksi ostajan kannattaisi valita 850 EVO MX100:n sijaan, joten edullista SSD-asemaa etsivälle Muropaketti suosittelee Crucialin MX100–asemaa."

Itse hankin tuosta 512GB version kakkos-SSD:ks pari viikkoa sitten.

Kiitos kaikille vinkeistä. Parilta frendiltä kyselin myös, jotka näistä jotain tietää ja seuraavanlaisen paketin päädyin tilaamaan. Hinta-arvioni meni hieman alakanttiin.

bXDTwp0.jpg

Pikasesti katsottuna jimmsistä samat osat olis ollu about 200€ kalliimmat.

Kotelo kannattaa tilata ehdottomasti suomesta, siitä tulee muistaakseni normaalien (30e) postikulujen lisäksi toinen samanmoinen päälle.

Hyvä paketti, itse olisin tosin väkisin änkenyt GTX 970:n mukaan, kun siinä on pirusti enemmän ruutia ja enemmän muistia kuin tuossa 960:ssä. Tuo 2GB rupeaa olemaan vähän marginaalinen jo 1080p-resolla, eikä tilanne varmasti tule paranemaan.

Kyllä tommoseen reilun tonnin settiin kannattaisi jo GTX 970 ottaa. Omasta mielestä tuo 300e prossuun on hieman liioittelua, mielummin karsii siitä sen 100e ja pistää näyttikseen. Näyttis on kuitenkin se komponentti mikä auttamatta vanhenee nopeiten. Moni peli hörppää jo nyt muistia näyttikseltä päälle 3gb.

Perusteltiin sillä, ettei se 970 NIIIN paljon parempi ole, että siitä olis viittiny sen 100€ extraa maksaa. Tokihan se olis ollu hyvä, mutta luulen, että tuo 960 on riittävä. Tuo oli kompromissi. Luulisi tosin, että tuollakin kombolla jotain pelailee. Ja kyllä, postit oli tiedossa.

Sanoisin myös että 4690K ja GTX 970.
Ei se HT ja noi jonkin verran korkeammat vakiokellot vaikuta juuri mitään etenkään peleissä, vaikka olisi SLI koneessa. Tuosta voi vertailla, testit tehty GTX 770 SLI:llä: AnandTech | Devil?s Canyon Review: Intel Core i7-4790K and i5-4690K

Saa sen satasen prossusta laittaa tuohon parempaan näyttikseen.
Onhan 960 vs 970 melko karmiva ero. :D

X-2015012600594592883.pngX-2015012600594770694.png

Täältä lisää: NVIDIA GeForce GTX 960 (GM206) ? Muropaketti
Tuolta näet myös miten vertaa 770 tuohon 960, ja AnandTechin prossuvertailussa oli noita kaksi kappeletta kiinni. Siinä vaiheessa luulisi prossun tekevän kaulaa, mutta ei kun erona vain joitain satoja Mhz sekä HT.

Tokihan se olisi ollut parempi. Käyttötarkoituksen mukaan kuitenkin valitsin mieluummin paremman prossun vrt. näyttis. Kone tilattu jo, joten turha enää spekuloida! :D.

Miten muuten 770, joka on vanhempi, olis parempi ku 970? ei vaan mene kaaliin. Mielenkiinnosta kyselen, koska en näistä asioista tiedä.

Öm, missä välissä kuva että 770 olisi parempi kuin 970? Tuossa mun edellisen viestin ekassa linkissä jossa vertaillaan prossuja, niin niitä vain käytetään kahta samaan aikaan SLI tilassa. :)
Kaksi kpl niitä kyllä vie 970 korttia, ja pointtina oli vain se että silti prossujen välinen ero etenkin peleissä on melkein olematon.

Mut, meni jo kuten sanoit! :)

Öm, missä välissä kuva että 770 olisi parempi kuin 970? Tuossa mun edellisen viestin ekassa linkissä jossa vertaillaan prossuja, niin niitä vain käytetään kahta samaan aikaan SLI tilassa. :)
Kaksi kpl niitä kyllä vie 970 korttia, ja pointtina oli vain se että silti prossujen välinen ero etenkin peleissä on melkein olematon.

Mut, meni jo kuten sanoit! :)

Ah, kiitos selvennyksestä. Joo, katotaa ku paketti kasassa, että miten rullaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom