Uutta konetta kasaamassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timias
  • Aloitettu Aloitettu
Joo, eipä sitä ainakaan ohjelmien asennusmedioita varten tarvi.
Sen vielä ymmärrän että jos katsoo blu-ray leffoja, ja PC on medialaitteena olkkarissa. Tosin saa siinä laadukas töllökin olla, jos katsotaan h.264/h.265 1080p matskun laatua niin eipä ton yli menevillä laaduilla ainakaan mun perus 1080p telkkarilla juhlita.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oon päivittämässä vähän 5v vanhaa konetta, ja rupesin miettimään miten suuri vaikutus emolla on kokoonpanoon?

Näyttiksenä saa toistaiseksi toimia vielä R9 270x, uudeksi prossuksi on tulossa tod.näk Intelin 4460 ja nyt pitäs vielä keksiä joku kelvollinen emo tuolle?

Oon päivittämässä vähän 5v vanhaa konetta, ja rupesin miettimään miten suuri vaikutus emolla on kokoonpanoon?

Näyttiksenä saa toistaiseksi toimia vielä R9 270x, uudeksi prossuksi on tulossa tod.näk Intelin 4460 ja nyt pitäs vielä keksiä joku kelvollinen emo tuolle?
Eipä sillä rehellisesti karmeasti vaikutusta ole. Siis jos puhutaan peruskäyttäjästä, eikä paljon kellottavasta tai erikoista/kallista kokoonpanoa tekevästä.
Kattoo muutamasta ehdokkaasta arvostelut ja jos ei ole mitään erikoista negatiivistä sanottavaa niin tilaukseen.

Toki niissä vaihtelee porttien, slottien, yms määrä sen mukaan mitä maksaa.
Sitten esimerkiksi alemmassa hintaluokassa ei yleensä tueta kuin joko CrossFire tai SLI, eli ei kumpikin.

1150 socketin lisäksi voit tarkastella halutako minkä tason chipsetin. H97 ja Z97 uusimmat tuohon. Z97 antaa kellottaa, toki prossunkin pitää sitä tukea...

intel-9-chipset-table.jpg

Eikö ne vanhemmat H/Z87 oo ihan jepa myös. Joitain eroja on.

Sanoisin että katso vain jokin vertailuartikkeli haluamsta chipsetistä ja nappaat sen.

hei asiantuntijat! näyttistä vaihtamassa ja kaipaisin mielipiteitä seuraavasta näyttiksestä;
GAINWARD GeForce GTX 980 4GB DVI-I, Mini-HDMI, 3xMini DisplayPort - Viihde-elektroniikka - CDON.COM

en löytänyt itse tuosta oikein mitään tietoa googlettamalla, joten kertokaas mulle onko poistamisen arvoinen? hintansa puolesta tuo kiehtoo ja kovasti kun huomattavasti edullisempi kuin muut gtx 980 mallit mitä olen katsellut.

tuli nyt viimeisenä komponenttina tilattua tämä gainwardin gtx 980. melko sokkona tein tämän ostoksen, sillä alunperin oli tarkoituksena hommata Asus GTX 970, kunnes tämä pisti silmään "edullisen" hintansa puolesta. eiköhän toi aja asiansa mun pelikäytössä enemmän kuin hyvin. toivottavasti tulisi ensiviikon aikana, sillä tuntunut välillä tuolta cdonista toimitus ottavan melkein kaksi viikkoa. seuraavanlainen kokoonapano tuli tilattua;

Kotelo: Fractal Design Define R5
Emolevy: Asus Maximus VII Ranger
Prosessori: Intel Core i5 4690K 3,5GHz
Näytönohjain: Gainward GeForce GTX 980
RAM: Kingston HyperX Savage 16 Gt (2 x 8 Gt) 1600 MHz DDR3
HDD: Seagate Barracuda 1TB
SSD: Samsung 850 EVO SSD 250GB
Virtalähde: Corsair VS650
Asema: Asus DRW-24F1ST
Näyttö: BenQ XL2411Z
Näppäimistö: Blackstorm Stealth
Hiiri: SteelSeries Sensei

aluksi mennään prossun perusjäähyllä, mutta ajattelin jonkun ajan kuluttua vaihtaa tuon johonkin Corsairin nestejäähyyn (mahd. Corsair Cooling Hydro H90). mietteitä tästä?

aluksi mennään prossun perusjäähyllä, mutta ajattelin jonkun ajan kuluttua vaihtaa tuon johonkin Corsairin nestejäähyyn (mahd. Corsair Cooling Hydro H90). mietteitä tästä?

Luulen että perusjäähyllä et pitkälle pötki, jos pelata aiot. Nuo tuommoiset tehdasvalmiit vesikierrot on vähän nihkeitä. Monesti jäähdytysteho on kyllä hyvä, mutta ääni on taas huomattavasti kovempi, kuin ihan perinteisissä prosessorijäähdyttimissä. Itse valitsisin ilmajäähyn jo ihan pelkästään hinta/laatu suhteen perusteella. Toki jos hc ylikellotuksia harrastat, niin tuommoisella vesijäähyllä saatat saada vähän enemmän mehuja irti. Mulla oli corsun h100i kiinni pari päivää tossa kesällä ja kyllästyin, kun pummpu huristi idlessä, nyt ilmajäähyllä täysin äänetön työpöydällä.

Luulen että perusjäähyllä et pitkälle pötki, jos pelata aiot. Nuo tuommoiset tehdasvalmiit vesikierrot on vähän nihkeitä. Monesti jäähdytysteho on kyllä hyvä, mutta ääni on taas huomattavasti kovempi, kuin ihan perinteisissä prosessorijäähdyttimissä. Itse valitsisin ilmajäähyn jo ihan pelkästään hinta/laatu suhteen perusteella. Toki jos hc ylikellotuksia harrastat, niin tuommoisella vesijäähyllä saatat saada vähän enemmän mehuja irti. Mulla oli corsun h100i kiinni pari päivää tossa kesällä ja kyllästyin, kun pummpu huristi idlessä, nyt ilmajäähyllä täysin äänetön työpöydällä.

lueskelin itsekin tässä nyt tarkemmin näistä vesijäähyistä ja aika kovaa palautetta on tullut noitten kovasta melutasosta joten rupeen nyt kans kaartumaan tonne ilmajäähyn puoleen. mitä suosittelisitte kun olen täysin noviisi noiden jäähyjen kanssa, aina tähän päivään asti painanut prossujen perusjäähyillä. vinkkejä otetaan vastaan!

lueskelin itsekin tässä nyt tarkemmin näistä vesijäähyistä ja aika kovaa palautetta on tullut noitten kovasta melutasosta joten rupeen nyt kans kaartumaan tonne ilmajäähyn puoleen. mitä suosittelisitte kun olen täysin noviisi noiden jäähyjen kanssa, aina tähän päivään asti painanut prossujen perusjäähyillä. vinkkejä otetaan vastaan!

Thermalright HR-02 Macho rev.b. -prosessorijäähdytin, LGA775/115x/1366/2011, AMD AMx/FMx | 49.90e - Jimms.fi tai jos mielessä on runsaampikin ylikellotus, niin Noctua Prosessorijäähdytin NH-D14, LGA775/115x/1366 AM3/AM2/AM2+ | 75.90e - Jimms.fi. Molemmat normaalikäytössä käytännössä täysin äänettömiä ja ensimmäistä voi käyttää passiivisenakin, jos kotelon ilmankierto on muuten toimiva.

Mulla noctuan jätticooler ja on käytännössä äänetön. Asennuskin oli suhteellisen helppoa. I4770k pysyy ton kanssa tosi viileenä eli voi kellottaa vielä homona ;)

Kompataan aikaisempia, eli pelkästään pelikäyttöön vesijäähdytys on kyllä turha hankinta. Kunnollinen ilmajäähdytys riittää erittäin hyvin sellaiseen kellotukseen, mitä pelatessa tarvitsee.
Tärkeämpänä pidän sitä, että kotelo on riittävän iso, että ilma pääsee kunnolla liikkumaan.
Itsellä on kokemusta molemmista, vesijäähyä en laita enää ikinä.

Kyllähän nyt jo pelkkä mukana tuleva tuuletin riittää (jos on boxed ofc) jos on kunnon koppa eli kunnon ilmanvaihdot vakiona... eri asia jos on esim. ahdasta kotelossa, tai etenkin jos yhtään kellottelee. Vakiot voi vain olla äänekkäitä, ja tokihan ne lämmöt pyörii sit aika korkealla jos on oikeasti raskasta hommaa. Pelithän ei usein edes ole mitään prossun korkeaa kuormitusta, ellei CPU ole bottleneck mitä ei kyllä yksikään uusi i5/i7 ole vaikka korttina olisi 980.

Noctua on hyvin suosittu, esim. DH-15. Itsellä Phanteks PH-TC14PE, ja pitää kellotetun 6-ydin 3930K aisoissa vaikka jo vakion TDP on 135W. Kellotettuna mulla vie jo luokkaa 170W, etenkin kun en jaksanut itse säätää voltteja. Silti prossucooleri ei pidä ääntä yhtään edes täydellä loadilla.
Toi mun Phanteks on jo iällä, kai siitä uusi versio on, mutta siis merkkinä myös varsin hyvä.

tuli nyt tilattua tuo Thrermalright HR-02 Rev. b prosessoricooleriksi, kiitos vinkeistä sahaaja!

Tällainen pelikoneen alku tuli nopeasti lyötyä kasaan Systemastoressa...
Melkein haluttais kyllä karsia pikkaisen hinnasta. Ja tuo prossun ja näytönohjaimen hintasuhde on kyllä hiukan ehkä väärin päin.
Onko vinkkejä osista, joilla ns. parempi bang for buck -arvo, kuin näillä mitä nyt satuin hoksaamaan? Neuvoja, pakkiksen pc-gurut?

GJhSMPJ.png

Tällainen pelikoneen alku tuli nopeasti lyötyä kasaan Systemastoressa...
Melkein haluttais kyllä karsia pikkaisen hinnasta. Ja tuo prossun ja näytönohjaimen hintasuhde on kyllä hiukan ehkä väärin päin.
Onko vinkkejä osista, joilla ns. parempi bang for buck -arvo, kuin näillä mitä nyt satuin hoksaamaan? Neuvoja, pakkiksen pc-gurut?

GJhSMPJ.png

Ihan hyvältä vaikuttaa tuohon hintaluokkaan. Parempaa näytönohjainta ei ainakaan samaan hintaan saa, eli hyvä valinta on. Ainoa ongelma on virtalähde, joka ei ole yhteensopiva Haswell-prosessoreiden kanssa. Toimii kyllä, mutta joudut ottamaan prosessorin virransäästöominaisuudet pois päältä. Tai sitten vaihdat sen esim. tähän:

XFX PRO650W | P1-650S-NLB9 | 0778656052581

Onko porukalla kokemuksia mini-itx/atx vehkeistä? Onko kukaan kasannut itelle minitietokonetta? Lähinnä leffoja, surffausta sekä hiiren verran tulee pelailua harrasteltua koneella. Tuo kompakti koko houkuttelee, jotta pieneen makkariin saisi hivenen enemmän tilaa..

Applella olisi mac miniä tarjolla tonnilla. Perse kestäisi luultavasti juuri ja juuri tuon, mutta saako sitten tonnilla jo "väkevämmän" mini-pc:n?
Apple Mac mini 1 Tt Fusion Drive tietokone, MGEQ2 | Mac OS | Kotikäyttöön | Verkkokauppa.com

Onko porukalla kokemuksia mini-itx/atx vehkeistä? Onko kukaan kasannut itelle minitietokonetta? Lähinnä leffoja, surffausta sekä hiiren verran tulee pelailua harrasteltua koneella. Tuo kompakti koko houkuttelee, jotta pieneen makkariin saisi hivenen enemmän tilaa..

Applella olisi mac miniä tarjolla tonnilla. Perse kestäisi luultavasti juuri ja juuri tuon, mutta saako sitten tonnilla jo "väkevämmän" mini-pc:n?
Apple Mac mini 1 Tt Fusion Drive tietokone, MGEQ2 | Mac OS | Kotikäyttöön | Verkkokauppa.com
Toki toi Apple vetää tosi pitkää kortta ihan koollaan ja designilla, mutta kyllä saat tehomman paketin aikaan mini-PC:llä samalla budjetillä.
Yksikään tosin ei tule samaan pakettiin menemään. Pieneen, mutta ei tuohon erikseen suunniteltuun settiin kuten Applessa. Onhan toi hirveen näpsäkkä.

PC puolella jos katsoo, niin juurikin kotelo siinä alkaa maksaa kun halutaan pientä ja tyylikästä.

Mainitsit pelailun koneella, antaisin tässä tapauksessa aika paljon siimaa koossa ihan suosiolla.
Pientä edelleen, mutta huomattavasti tuota Applea suurempaa. Se dedicated GPU vaan on kova homma, jos yhtään meinasit pelailla.
Applessa integrated GPU, ei se pitkälle mene.

EDIT: Toki PC puolella olisi kasaus edessä, toki sen voi tilata.

Ihan vain esimerkkinä hintatasosta näppituntumalla tuossa alla jotain.

Kotelon koko on toki huomattavasti isompi, toi Apple Mac Mini nyt on aivan tosi mini, eli Koko (WxHxD): 250 x 330 x 347 mm.
...mutta puhutaan tosin eri sfäärien tehoista. Neliydin vs tuplaydin, dedicated GPU, yms.

Sitten tuossa on ihan dedicated SSD, hyvä sellainen, mihin Windows ja mahtuu siihen vielä ohjelmiakin.
Hinta tässä tapauksessa kun vain tottunut tsekkailee kokoonpanoja Jimm's, joten muualta kerättynä hinta voi mahdollisesti olla aivan eri.
Toki tuossa edessä kasaus ja Windows jostain, tosin kyllähän niitä kavereiden nurkista löytyy:

konekonr.PNG

Plus toi näytönohjain on erittäin uusi, huntti pois ja saa 750 Ti jolla pelaa myös, nimim. töissä 750 Ti ja pelejä tulee välillä pelailtua. ;)
Säästetyllä rahalla se Windows tai jos löytyy jostain niin sit vain säästää.
Tuo 960 on jo melkoisen tehokas: NVIDIA GeForce GTX 960 (GM206) ? Muropaketti

Tuosta sitten voi itse katsella ITX koteloita, hakea hintaa eri kaupoista, yms.
Mac Mini on toki aika vaikea verrattava, ei ne PC puolella kyllä ITX koossakaan noin pieneen tilaan mene.

Laitetaan nyt tännekkin tuo oma kokoonpanoni minkä tilasin jo, laittakaa rohkeesti vaan gurut mielipiteitä paketista!Pelikäyttöön tulee Epson TW5200 videotykkiin (ns. peliprojektori) ja kuva on 120" kankaalla. Ekaksi olin tilaamassa näyttistä GTX 970 mutta vaihdoin sen tuohon koska emolevy tukee tuota näyttistä SLI modessa (4 peräti). joskus jos päivittää niin saa helposti lisätehoa näyttikseen kun ostaa toisen sit vaan.

Sieppaa.JPG

katso liitettä 125964

Plus toi näytönohjain on erittäin uusi, huntti pois ja saa 750 Ti jolla pelaa myös, nimim. töissä 750 Ti ja pelejä tulee välillä pelailtua. ;)
Säästetyllä rahalla se Windows tai jos löytyy jostain niin sit vain säästää.
Tuo 960 on jo melkoisen tehokas: NVIDIA GeForce GTX 960 (GM206) ? Muropaketti

Tuosta sitten voi itse katsella ITX koteloita, hakea hintaa eri kaupoista, yms.
Mac Mini on toki aika vaikea verrattava, ei ne PC puolella kyllä ITX koossakaan noin pieneen tilaan mene.
Kasailtiin tuon sun ohjeen pohjalle pienillä muutoksilla :)

Löydettiin vielä pienempi kotelo aihioksi.
Cooler Master Elite 110 Mini-ITX -kotelo, musta | Mini-ITX | Kotelot | Verkkokauppa.com ~43e

Näyttis olis tuo 750 TI, mahtuupi just ja just tuonne koteloon.
MSI GeForce GTX 750 Ti Gaming OC Edition 2048 MB -näytönohjain PCI-e-väylään | NVIDIA GeForce GTX750 | Näytönohjaimet | Verkkokauppa.com ~160e

Emo. Tällä hetkellä olis ekstrana tuo wifi hyvä.
Gigabyte GA-H97N-WIFI Intel H97 LGA 1150 MiniITX-emolevy | Mini-ITX | Emolevyt | Verkkokauppa.com ~127e

Prossu:
Intel Core i5 4570 3.2 GHz LGA1150 -suoritin, boxed | Intel Core i3/i5/i7 (LGA1150) | Prosessorit | Verkkokauppa.com ~224e

SSD-kovo löytyy onneksi jo valmiina kotoa.
Crucial MX100 256 Gt SATA III SSD 2,5" (16nm) - SSD-kovalevy | 201-300 GB | SSD 2.5" SATA | Verkkokauppa.com

Poweri:
Corsair CX500M V2 CX-sarjan 500 W ATX-virtalähde | ATX | Virtalähteet | Verkkokauppa.com ~72e

Kovo:
WD Blue 1 TB SATA3 7200RPM 64 MB 3,5" kovalevy | 1TB | SATA III | Verkkokauppa.com ~65e

Muistia heti sen verran, että riittää eli 2x8Gt. Liekkö nämä ees menee.
Kingston HyperX FURY Black 16 GB KIT (2 x 8 GB) DDR3 1600 MHz CL10 -muistimodulipaketti | 16 GB kit | DDR3 | Verkkokauppa.com ~160e

Tuulettimeksi sitten joku hiljainen. Kattelussa vielä.. Luultavasti alta 50e kustantaa moinen.

Verkkokaupassa näytti olevan tämän hetken halvimmat hinnat(~901e).
Tuohon sitten win7/8 lisenssi jostain murosta/täältä(?) päälle. Vielä jos tuuri käy, niin kaveri lupasi halvemmalla muistit. Toivotaan, että ne toimii vaan.

Löytyisikö äkkiseltään jotain ongelmaa, että nuo ei passais keskenään/paranneltavaa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom