Uutta konetta kasaamassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timias
  • Aloitettu Aloitettu
En tiedä onko tekemätön paikka, mutta kaipaisin ehdotuksia ja vinkkejä seuraavanlaisen koneen komponenteiksi:

-Pelit pitäisi pyöriä edes keskinkertaisilla asetuksilla
-Hinta max. 500 euroa

Onko muuten kokemuksia ulkomailta komponenttien tilaamisesta? Saksassa taitaisi olla komponentit hieman edullisempia?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hinta max sisältäen mitä? Pelkkä koppa, ei Windows yms tai mitään oheislaitteita? Perstuntumalta jopa näin 500e ja nykypelit mediumilla on siinä ja siinä.

Kyllä tekee äärettömän tiukkaa jos tosiaan yhtenä vaatimuksena on pelaaminen edes medium asetuksilla. Erittäin säästeliäästi 500 rikki helposti.

2798cb456df7d8cd716d6c6709d8e12d.jpg

Saksasta tilaamalla säästöä tulee ehkä siinä vaiheessa kun tilataan kalliimpaa konetta. Postit usein sen 30e.

Jättää muutaman kehnomman pelin ostamatta ja laittaa suosiolla150-200€ lisää. :))

Noi osat vedin paikoittain melko hatusta, lähinnä emolevy ja prossu. Luultavast tuossa hintaluokassa se on AMD prossu ja emo, pääsee aika halvalla etenkin emolevyn kanssa.

Kopassa pitää nyt säästää, mutta Bitfenix tekee varsin ok budjetti koteloita ja kaverille semmosen kasasin kesällä. Poweri on halpa mutta kuitenkin Corsair.

Muisteissa ottaisin silti 8GB vaikka on budjetti, onpahan sitten varaa päivittää muita osia.

SSD olisi mukava Windowsille mutta halpa olisi tosi pieni ja kuitenkin tarvitsisi normi kovalevyn rinnalle.

750 Ti mulla on duunikoneessa, ja pelailen sillä joitain pelejä.

Katsoisin budjetin huomioiden erittäin tarkasti eri kauppoja koska nyt joka euro merkkaa. Jimm's tuskin todellakaan halvin. Webhallen ja Cdon tarjoaa aika jees hintoja.

Kerrohan TML mikä noissa Nvidian korteissa on niin hyvää että ne maksaa järestää reilusti enemmän kuin AMD'n kortit? Lähinnä kun mennään tuonne keskiluokkaan. Specseiltään vastaavia kortteja niin hinta ero on tyyliin amd 200€, nvidia +300€. En oo seurannu nyt ihan uusimpia kortteja, mutta itselle kun osia tilailin niin oli ainkin näin.

No eipä se noin mun mielestä mene. Tuohon aiemmin pistin 750 Ti kun sellaisen osti toiseen koneeseen aiemmin. Pääkoneessa on mulla AMD.

Leirejä vertailtaessa kannattaa katsoa monen eri pelin tuloksia, ja katsoo niitä Base malleja. Erikoisemmat OC mallit maksaa usein kymmeniä prosentteja enemmän. Helposti saattaa verrata perusmallia toisen leirin kalliimpaan malliin.

Ainakin 150e ja 200e hinnoissa mennään tasoissa.

Sitten mm. 300 kohdalla löytyy 290X sekä 970, ja Nvidia vie. 970 kohdalla puhutaan perusmallista kun taas OC versiot menee jopa yli 400e, 290X löytyy myös kalliimpia malleja.

Ei mun mielestä Nvidiassa parempaa ole, tai AMD:ssä. AMD:llä on tosin jopa Mantle, tietty pelien tuki pientä. Nvidialla on G-sync mutta se vaatii extra euroja näyttöön ja muutenkin 144Hz jos omistaa niin hyöty mun mielestä kiisteltävä ja tuossa ei edes suorituskyvystä puhuta. Nvidialla on tän hetken paras kortti imho eli 970, enkä tarkoita että tehokkain. Ensi vuonna AMD:llä voi olla se paras.. Nvidian Shadowplay on mun mielestä yllättävän kiva homma, harmi että pelikoneen AMD:n vastaava softa on melko huono.

Edelleen ei mun mielestä Nvidia ole mitenkään universaalisti parempi, ja kun itse ostan uuden kortin katson kummastakin leiristä mikä olisi hyvä.

500 euron budjetilla katselisin ehdottomasti käytettyä konetta.
Esim. I5-2500K, 8Gb, 250Gb ssd. Näyttis sitten niin hyvä kun budjetti antaa periksi. Käytettynä esim. Ati 7970 joku 150 euroa.
Tämä on totta. Kovaa rautaa voi saada tuohon hintaan, ihan kokonaisia koneita myös. Niissä on usein jopa takuuta jäljellä monen osan kohdalla, eli se kannattaa osista tarkistaa/kysyä myös. Joskus yksittäisissä osissa on jopa kolmen vuoden takuita, Kingston muistissa oli ennen jopa lifetime.

MuroBBS:n myydään osiossa on todella paljon keskusyksiköitä sekä osia.
Osaatko sanoa kumpi on paremmin toimiva sli vai crossfire? Vai onko eroja juurikaan?
Kannattaa tarkistaa mikä on microstutter tilanne ajureiden kanssa. Sitä on vissiin korjailtu paljon ja vaihtelee myös näytönohjain sukupolvien välillä. Esim 290(X) kai handlaa sen paremmin vs muut AMD.

Nvidia kohdalla on tarkempaa mitkä ne kortit on, AMD:llä saa olla suht eri malleja jopa.

Tietty kannattaa harkita onko se SLI tai CF edes fiksua. Jos kortit tulisi kaupasta, tsekkaa onko se edes järkevää. Onhan tehompi single GPU parempi valinta.
Eri asia jos meinaa ostaa toisen kortin nykyisen rinnalle, kuten minä kohta, silloin voi olla halvempaa hankkia se SLI/CF. Ei ne ongelmat mun ymmärrykseni mukaan isoja nykypeleissä ole.

On myös sanottu että emolevyn osalta CF olisi halvempi. Nehän vaatii erikseen tuet, eli emolevy voi tukea joko CF tai SLI tai kumpaakin.

Pelikohtaista se paremmuus, kuten single GPU kanssa.

GTX 970 on melkoinen mörkö tällä hetkellä ja powerin vaatimukset varsin maltilliset. Tuossa on tosin jo kunnon 4K/triple monitor tehot, on jo erittäin high-end setti.

295X2 on muuten nykyään mahtavissa hinnoissa, single PCB 290X CF.

Joo, sehän noissa on että joku peli ei tykkää. Äskettäin just luin että jotai peliä ei voinu pelata ollenkaan.

Itsellä on pelikoneessa 7970 Matrix Platinum, eli Ghz editionista erikois OC malli. Kaverilla on sama, ja kun se vaihtaa nappaan siltä toisen.

Ainoa ongelma on että mun 800W poweri ei riitä. Kellotettuna mun prossu vie yli 150W helposti ja noi kortit on ilman kelloja sen 215W... Siihen sitten kaikki muut osat niin kaatumisia voi odottaa kun mennää aivan rajoilla.

Soppaan vielä se että koteloon ei mene kaksi noita 3-slot näyttiksiä kun emolevyn CF slotit on 1 ja 4 ja powerilla on pohjassa oma tuulitunneli. :D
Kattelin että kun kortin saan johonkin 150e hintaan niin tarvii 350e päälle koppaan ja poweriin. :D

Joo, sehän noissa on että joku peli ei tykkää. Äskettäin just luin että jotai peliä ei voinu pelata ollenkaan.

Itsellä on pelikoneessa 7970 Matrix Platinum, eli Ghz editionista erikois OC malli. Kaverilla on sama, ja kun se vaihtaa nappaan siltä toisen.

Ainoa ongelma on että mun 800W poweri ei riitä. Kellotettuna mun prossu vie yli 150W helposti ja noi kortit on ilman kelloja sen 215W... Siihen sitten kaikki muut osat niin kaatumisia voi odottaa kun mennää aivan rajoilla.

Soppaan vielä se että koteloon ei mene kaksi noita 3-slot näyttiksiä kun emolevyn CF slotit on 1 ja 4 ja powerilla on pohjassa oma tuulitunneli. :D
Kattelin että kun kortin saan johonkin 150e hintaan niin tarvii 350e päälle koppaan ja poweriin. :D

Seuraavan kerran ku päivitän konetta niin täytyy nykyistä koppaa vähän rälläköidä ja hitsata uuteen uskoon. On niin helvetin kalliita noi kotelot niin täytyy ite rakentaa.

No lankusta ei kellottavuus jää kiinni. Se riippuu ihan mihin kivi itse kykenee. Omalla lankulla 4770k kulkee 4.3GHz@1.2v ja ...

Pieni OT, mut tunnen itseni kyllä todella vanhaksi, kun lankusta puhuttaessa mieleeni tulee Commodore 64...

Enivei, uusi kone on jo tilattu ja nyt vuorossa tuskainen odottelu, että pääsee kasailemaan. Edellinen mylly on rakennettu 2011 helmikuussa, joten oli jo korkea aika. Erityistä TARVETTAHAN tässä ei missään tapauksessa ole ollut uusia, kun se edellinen mylly toimii edelleen kuin salama. Mutta tämä on myös harrastus ja onhan sitä kasaustaitojakin ylläpidettävä.

Sitten ne speksit:
I7-5930K
Asus X99 Deluxe
G.Skill DDR4 2400MHz 32GB
Asus STRIX GTX970
Corsair AX760i virtalähde
2x 2TB WD Red kovalevyt --> RAID0

Vanhasta setupista kannibalisoidaan OCZ Revodrive X2 SSD PCIe ja käyttis Win7 Ultimate.

Ja tietysti last but not least, koko paska vesijäähyllä. Mulla on ollut vesijäähdytys vuodesta 2007, eikä ikinä ole ollut mitään ongelmia sen kanssa, joten samalla sapluunalla jatketaan. Uudet jäähdytysblokit tulee tietty prosulle, näyttikselle ja emolle (aikoinaan south bridge, nykyään mosfet), muutoin vesijäähy-setup jatkaa, eli pumppu, jäähdyttimet ja 2,5" kovalevyjäähy kahdelle levylle on kaikki vuodelta 2007. Koko härdelli on siis 19" räkkikotelossa, pumppu ja jäähdyttimet samaisessa räkissä, mutta kotelon ulkopuolella.

En siis varsinaisesti ole kysymässä mitään, piti vaan tulla fiilistelemään. :)

Joojoo, mä tiedän että DDR4 teknologian maturiteetti ei ole vielä kovin korkea ja että 32GB on turhuutta. Edellisessä setupissa mulla oli 12GB muistia, eikä se ikinä loppunut kesken. Mulla nyt oli löysää rahaa tätä varten, joten enpä alkanut kitsastelemaan.

Sinällään tota muistia vois hyvin pitää vaikka 32GB mutta käyttis ei hyödynnä sitä riittävän aktiivisesti. Varsinkin SSD+kovo setillä olis hyvä että koko leffa, tai vaikka ohjelman/pelin koko kansio haukattas muistiin. Paljon hyppii tonne kovolle pikkujuttujen takia ja välillä voi taas pelata tunninkin kiintolevy pois päältä. :)

Musta ainakaa Win 8 ei kovin aggressiivisesti muistia käytä. Pitänee tweakkailla ja tutkia.

Tarvitsisin vielä apua powerin valinnassa. Tarkoituksena olisi myöhemmin lisätä toinen 970 näyttis, ja olisi nyt tarkoituksena hommata sellanen poweri, joka kestää toisen näyttiksen.

Tarvitsisin vielä apua powerin valinnassa. Tarkoituksena olisi myöhemmin lisätä toinen 970 näyttis, ja olisi nyt tarkoituksena hommata sellanen poweri, joka kestää toisen näyttiksen.
970 on erittäin vähävirtainen huomioiden tehot.
Mikäs sun prossu on? Kysyn vain siksi että esim. mun prossu vie saman verran tehoa kuin yksi 970. :|

970 SLI menee 800W helposti, melkeinpä prossusta riippumatta.

Yksi passeli merkki on Super Flower, hinta huomioiden. Jimm's myy niitä.
Kalliimpaa esim. Seasonic.
Kyllähän nykyiset pitkälti kaikki varmaan ihan hyviä on.... ellei jotain ihan kiinarompetta osta.
Modulaariset kaapelit on mahtavia, sen lisäks oikeastaan ottaisin vain 80 Plus Gold tai Platinum, merkistä riippumatta melkein.

Prossu tulee olemaan i7 4790k. Kiitoksia vinkeistä. Täytyneen laittaa konetta tilaukseen ens vuoden puolella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom