Uusi Tupakkalaki

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hardbone
  • Aloitettu Aloitettu
Sehän numero ei ole joka paikassa sama...
Ihmisillä on varmaan aika pitkälti vakiokaupat tai -kauppa missä käy. Äkkiä porukka kai tähänkin tottuu.
Mutta siitä huolimatta olen vähän sitä mieltä, että mitään järkeähän tässä ei ole. On mun mielestä vähän kaukaa haettua, että jos kaupassa ei saa olla edes merkkien kuvat näkyvissä, että se vähentäisi jonkun tupakointia tai nostaisi kynnystä aloittaa. Paskan marjat sanon minä. Tää on näitä kukkahattutätien juttuja, kun yritetään tehdä maailmasta niin hyvä ja puhdas paikka ja sitten tulee tällaisia ylilyöntejä, missä ei ole järjen hiventä. Koko ajatus tuntuu niin vammaiselta, etten pysty käsittämään miten tällainen laki on voinut päästä läpi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Menin tossa uudenvuoden aattona vähän ennen ysiä hakemaan nesteeltä extempore muutamaa sikaria. Siinä sitten kyselin myyjältä, että mitä sikareita teillä on, kun ne on tuolla piilossa. Myyjä sitten sanoi, ettei voi kertoa. Sitten kyselin yksitellen onko teillä backwoodseja - "ei ole", onko niitä punaisia tuubissa -"ei ole", jne. jne.
Sanoin sitten viimein että anna sitten vaikka niitä hansseja vaikka ne ihan paskoja onkin.
Vittu miten paska laki.

Itse asiassa myyjä kyllä saa kertoa, mitä tupakkatuotteita myynnissä on: hän saa antaa asiakkaalle listan myynnissä olevista tuotteista. Tässä lakipykälä asiasta:
Finlex sanoi:
8 b § (22.12.2011/1438)

Tupakkatuotteiden vähittäismyyjä saa esittää tupakkatuotteiden ostajalle tämän pyynnöstä myyntipaikassa vähittäismyynnissä myytävänä olevien tupakkatuotteiden pakkauksia esittävän painetun kuvaston. Vähittäismyyjä saa myös luovuttaa ostajalle tämän pyynnöstä tupakkatuotteista ja niiden hinnoista painetun luettelon. Kuvaston ja luettelon sisällöstä ja ulkoasusta säädetään tarkemmin sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella.

Mitä 1 momentissa säädetään painetusta kuvastosta ja luettelosta, koskee myös tupakkaa, tupakan vastiketta, tupakkajäljitelmää tai tupakointivälinettä esittävää kuvastoa ja luetteloa niistä, jos tupakkaa, tupakan vastiketta, tupakkajäljitelmää tai tupakointivälinettä ei 8 a §:n 1 momentin mukaan saa pitää esillä vähittäismyynnissä.

Ainakin täällä yhdessä Lidlissä se lista on ihan nähtävillä, teipattuna kassan päällä olevan tupakkakaapin kylkeen. Mutta siis kannattaa pyytää se lista ihan kouraan, niin siitä voi sitten itse tavata. Muutenkin olisi jotenkin paremman oloista luopua nyt noista automaateista kokonaan, ne on hankalat kun joutuu sitä numeroa kyselemään. Parempi olisi, jos myyjälle saisi esittää toiveensa ja myyjä kaivaisi sitten sen askin sieltä kaapin perältä.

Itse kun ostan vain pikkusikareita silloin tällöin, niin mä joudun aina pyytämään ne kassahenkilöltä, jotka aika monesti on ihan pihalla niistä merkeistä ja muista... Ihan pelleilyä koko laki.

Paska laki mutta en kyllä ymmärrä että mitä täällä meinataan saavuttaa sillä että tahallaan hidastellaan vielä lisää? Meinaatte että jonon perässä on joku kansanedustaja joka vitutuspäissään alkaa hakemaan jotain lakimuutosta?

Ohan tää järjetön laki. Itellä 5 päivä menos ilman tupakkaa, eli en oo vielä päässy kokeilemaan tätä arpomista kassalla. Mutta oon samaa mieltä edellisten kans tosta, että muutaman viikon päästä tää ei hidasta enää paljoakaan tota jonon kulkua ku kaikki muistaa oman merkkinsä numeron ulkoa ja voi painaa sitä nappia jo hyvis ajois ennenku oma vuoro on maksaa ostokset.

Kaikista hulluinta tossa on se, että ihan oikeasti ajattelevat tuon vähentävän tupakointia ja auttavan lopettamaan. Polttaminen on niin koukuttavaa hommaa, ettei siitä eroon pääse sillä, että joutuu kysymään myyjältä numeroa. Tupakointi on niin koukuttavaa, että vaikka olisi Nuorgamissa yksi kauppa, joka myisi röökiä, jengi hakisi ne sieltä vuodeksi kerrallaan.

Eniten mua huolestuttaa näissä laki showssa että muistaako kukaan viime ajoilta jotain hyvää lakimuutosta. Mulle tulee mieleen vain lakeja joilla on yritetty hankaloittaa ihmisten elämää...

Eniten mua huolestuttaa näissä laki showssa että muistaako kukaan viime ajoilta jotain hyvää lakimuutosta. Mulle tulee mieleen vain lakeja joilla on yritetty hankaloittaa ihmisten elämää...
Laithan tavalla tai toisella rajottavat aina jonkin tahon elämää ja se niiden tarkoituskin on. Mielestäni ainakin uudet ajokorttilainsäädännön uudistukset ovat pääosin hyviä. Totta kai nämäkin ainakin mopoilijan elämää rajoittavat ja lisäävät kustannuksia, mutta kyllä se mopokortti on liian huteralla pohjalla tätä ennen ollut.

Tästä lakiuudistuksesta en osaa oikein sanoa mitään. Jotkut kauppiaat ovat tyytyväisiä, kun pienemmissä elintarvikekaupoissa röökit voi pitää tiskin takana, mikä vähentää näpistelyä. Aikaisemmin tiskin taakse laittaminen on ollut monelle kynnys ja kone taas turhan kallis. Itse en ole kokenut tästä koituvat itselleni mitään haittaa tai viivästystä, mutta en edes polta. Tosin en usko, että tällä lailla mitään suuria terveysvaikutuksia on.

Kaikista hulluinta tossa on se, että ihan oikeasti ajattelevat tuon vähentävän tupakointia ja auttavan lopettamaan. Polttaminen on niin koukuttavaa hommaa, ettei siitä eroon pääse sillä, että joutuu kysymään myyjältä numeroa. Tupakointi on niin koukuttavaa, että vaikka olisi Nuorgamissa yksi kauppa, joka myisi röökiä, jengi hakisi ne sieltä vuodeksi kerrallaan.
En usko että päätavoitteena on saada ihmiset lopettamaan (mitä se ei tosiaan tee), vaan estää polttamisen aloittaminen tekemällä siitä erittäin vaivalloista.

En usko että päätavoitteena on saada ihmiset lopettamaan (mitä se ei tosiaan tee), vaan estää polttamisen aloittaminen tekemällä siitä erittäin vaivalloista.

...juurikin näin. Tässä on katsottu hieman edemmäs kuin tähän päivään, johon tokikaan suuri osa tämänkään palstan lukijoista ei kykene.

En usko että tupakoinnin aloittaminen on yhtään sen vaivalloisempaa kuin ennen tätä lakiakaan, ei se yläaste ikäinen itse niitä tupakoitaan hae, vaan sillä on joku hakija. Joten ei se siitä aloittamisesta sen vaivolloisempaa tee kuin ennenkään. Ihan naurettava laki jokatapauksessa. Kunhan vain halutaan kiillottaa omaa pärstäänsä median silmissä,. että ollaan muka tehty jotain. Vaikkei todellisuudessa minkäänlaista hyötyä tälläisestä ole. Tyypit on ennenki hakenu tupakkansa kioskilta ja sieltäkin niin että on kysynyt merkkiänsä myyjältä... joten eiköhän se vain siirry enemmän kioskeille se myynti.

Yläaste ikäiselle tupakoitsijan aloittajalle se aloittaminen on aina ollut yhtä helppoa tai vaikeaa miten sen nyt haluaa ajatella. Eikä se siitä miksikään muutu lakeja värkkäämällä. Kielletty hedelmä on aina maukkaampi hedelmä. Ja mitä enemmän lakeja väännetään/vähennetään vanhempien vastuuta, niin sitä tyhmemmiksi ihmiset muuttuvat, kun itse ei enää tarvitse mistään huolehtia.

Tää laki saa yläasteikäiset nuoret vaan entistä kokeilunhaluisemmaks ku sitä on vaikeempi saada. Ja kyllä niille tupakan hakijoillekki on kohta rutiinia jo ku ne muistaa mikä se punanen ja sininen l&m on sielä lähikaupan hyllys.

Tää laki saa yläasteikäiset nuoret vaan entistä kokeilunhaluisemmaks ku sitä on vaikeempi saada. Ja kyllä niille tupakan hakijoillekki on kohta rutiinia jo ku ne muistaa mikä se punanen ja sininen l&m on sielä lähikaupan hyllys.
Tästä tulikin mieleen, että IMO mikään ei ole idiootimpaa kuin hakea joillekin yläasteikäisille röökiä kaupasta. Tosin jos omia yläasteaikoja mietin, niin melko vajukilta se sakki vaikutti, jota porukka käytti hakijoina. Pääasiassa ne hakijat oli ns. kadun kasvatteja, jotka päivät lorvivat jossain kauppakeskuksissa ja keskustassa. Kun mulle tuli 18 ikää, niin tokihan niitä hakemista kysyviä riitti, mutta kenellekään en suostunut periaatteen vuoksi hakemaan.

Yhtä helppoahan se on, painaa vain jotain numeroa. Mikä tässä nyt oli pointtina siis?

En itsekään ymmärrä, miten tupakka voi olla niin koukuttavaa?

Rasvainen ruoka kuten esimerkiksi pepperonipizza on nälkäisenä taivaallista. Masturbointi (senkin olen lopettanut) tuntuu vain vitun hyvälle. Alkoholi saa pään sekaisin silleen kivasti. Tupakka sen sijaan maistuu paskalle, saa hengen paskaiseksi ja hampaat keltaisiksi. Kuka sitä vapaaehtoisesti haluaa polttaa kerran tai pari jälkeen, en ymmärrä? Silti kolmasosaihmisistä on sortunut siihen.

Itse varsinaiseen asiaan: vitun pelleilyä koko laki. No vertaispaine lopettamiselle kasvaa, kun tupakoimattomat valittaa kassajonojen pituudesta. Saisi mun puolesta tupakka-askin hintaa kasvattaa eurolla tai parilla tai sitten tehdä niin, että laillistetaan pilvi ja korvataan rööki pilvellä. Annetaan tupakoitsijoiden polttaa pilveä. Näin maailma olisi parempi paikka.

Nimenomaan.

Taitaa tämä numerosekoilu olla vasta alkua. Vastaava otettiin käyttöön Islannissa noin 10 vuotta sitten ja Norjassa pari vuotta sitten.

Google kertoo Islannin tilanteen olevan tällä hetkellä tämän kaltainen:
Islanti harkitsee tupakan laittamista reseptille ja sen myynnin siirtämistä kaupoista apteekkeihin. Jatkossa savukkeita saisivat ostaa vain ne, jotka lääkäri on todennut tupakkariippuvaiseksi - ja heidänkin pitäisi ensiksi yrittää päästä riippuvuudestaan eroon lääkehoidon avulla.

No jotain on täälläkin tehtävä, että tavoitteena oleva savuton Suomi 2030 toteutuu. Lisää pakotteita kiitos. :whip:

Taitaa tämä numerosekoilu olla vasta alkua. Vastaava otettiin käyttöön Islannissa noin 10 vuotta sitten ja Norjassa pari vuotta sitten.

Google kertoo Islannin tilanteen olevan tällä hetkellä tämän kaltainen:
Islanti harkitsee tupakan laittamista reseptille ja sen myynnin siirtämistä kaupoista apteekkeihin. Jatkossa savukkeita saisivat ostaa vain ne, jotka lääkäri on todennut tupakkariippuvaiseksi - ja heidänkin pitäisi ensiksi yrittää päästä riippuvuudestaan eroon lääkehoidon avulla.

No jotain on täälläkin tehtävä, että tavoitteena oleva savuton Suomi 2030 toteutuu. Lisää pakotteita kiitos. :whip:
Voi vittu miten naurettavaa meininkiä. Kohta pitää hakea juhlamokkaaki apteekista lääkärin määräämää reseptiä vastaan :D

Itseä ärsyttää kyllä suunnattomasti odotella Cittarin kassajonossa tuplaten se aika mitä ennen tätä lain uudistusta. Itse en polta tupakkia.
Helpompaa olisi kun röökit sais tupakkakaupasta.

Esim. Aleksanterinkadulla oleva Havanna-Aitta on kokonaan K-18 aluetta. Siellä on kaikki tupakkatuotteet ihan normisti esillä. Näin satunnaisena sikarintupruttelijana, taidan jatkossa käydä pelkästään siellä, enkä esim stockalla selailemassa listoja ja arpomassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom