Uusi Tupakkalaki

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hardbone
  • Aloitettu Aloitettu
Rekisteröidään tupakoitsijat omaan rekisteriin ja näiden henkilöiden hoitoon tarvittavat varat otetaan pelkästään tupakkaverosta saatavista tuloista.
Rokulia jo tähän viittasikin, mutta sopisiko samalla reilut alennukset työeläkemaksuihin kaikille kessuttelijoille? Olisipa kiinnostavaa tietää paljonko ahkerat röökinvetäjät välillisesti tuottavat kansantaloudelle vaikka melkoinen potti varmasti meneekin sairauksien hoitoon.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Menin tossa uudenvuoden aattona vähän ennen ysiä hakemaan nesteeltä extempore muutamaa sikaria. Siinä sitten kyselin myyjältä, että mitä sikareita teillä on, kun ne on tuolla piilossa. Myyjä sitten sanoi, ettei voi kertoa. Sitten kyselin yksitellen onko teillä backwoodseja - "ei ole", onko niitä punaisia tuubissa -"ei ole", jne. jne.
Sanoin sitten viimein että anna sitten vaikka niitä hansseja vaikka ne ihan paskoja onkin.
Vittu miten paska laki.
itse asiassa se ois saanu tuolloin vielä kertoa,se laki astu voimaan vasta 1.1,halus vaan vittuilla :D

Jos tupakka-askien hintaa nostetaan merkittävästi, mitäpä luulet että käy salakuljetuksen? Ja silloin rikastuu vain igor.
Vituttaako sinua jotenkin vähemmän, jos verorahojasi käytetää muuten vain mummojen ja pappojen hoitoon? Osaatko antaa lukuja kuinka paljon enemmän(tai vähemmän) tupakoitsija tulee maksamaan yhteiskunnalle kuin tollainen oikein kivasti satavuotiaaksi, viimeiset 20 vuotta vuodepotilaana, kitkuttava pappa maksaa?
Ja tolla sun logiikalla myös kaikki alkoholin käyttäjät, moottoripyöräilijät, urheilijat(pl. sauvakävelijät) pitäisi asettaa samanlaisen toimenpiteen alle.

Joo, kylläpä tämä niin on, että vero pitää tupakan kaltaisessa tuotteessa olla kova, näin saadan haitat kuitattua tuotetta käyttäviltä. En mä maksa tupakkaveroa sentin latia kun en polta, eli periaatteessa tupakoitsijat maksaa tupakasta aiheutuvat hoidot. Samalla tavalla alkoholismin hoidon maksaa jokainen olutta ja vinkkua ostava. Kiva olisi jos olisi jotain edes suuntaa antavia arvioita, että miten kattavasti näistä kerätyt varat riittää sairauksien hoitoon? Jotenkin tuntuisi mutulla että riittää ja hyvin ja jos nyt vaikka tupakka ja alkoholivero kolminkertaistettaisin niin ne rahat menisi sille Igorille ja haitat jäisi kuitenkin meille kaikille maksettaviksi muina veroina.

Eli pidetään nyt järki päässä näiden verojen kanssa niin pysyy se salkakuljettaminenkin riittävän kannattamattomana, eli vähäisenä. Ei ole kovin vaikeaa, paitti tuntuu olevan niille jotka Arkadianmäellä nappeja painelee. Alkoholiveroakin näköjään on pakko nostella taas siihen asti että pirturalli alkaa.

Mun tekee oikein mieli painaa, vaikka 4kk takana vapottelua ja röökin en enää palaa. Tehkää röökaajat niin, että etsitte painelemalla sen askinne. Nappia vain pohjaan, kyllä se lotto jossain vaiheessa osuu kohdalle. Tänään törmäsin ekan kerran tohon kun edellä ollut mimmi katseli konetta ja kysyi sitten myyjältä, mikä on valkoinen mallu, kova. Myyjä kaivoi lokerosta kansion ja alkoi sormi suussa pläräämään, sitten tuli numero. Ihan hulluna hidastaa kaupankäyntiä ja miettikääs mitä mieltä kauppiaat ovat noista. Käytännössä myynti hidastuu ja se meinaa myynnin laskua kun päivän aikana ei keretä myymään entiseen malliin kun myynti-ajasta menee hukkaan arpomisen osalta tunti tolkulla päivässä isossa marketissa. Koskahan keskot ja kumppanit älähtää tälle järjettömälle idealle.

Tupakkaa polttava ja nuorempana kuolevahan tulee valtiolle halvemmaksi, kun pitkään elävä tupakoimaton. Turha tosta verorahojen käytöstä on nillittää. Mä en itte polta enää, mut tiedän helvetin monta muuta asiaa joihin en laittaisi euroakaa veroa ennemmin, kun tupakoitsijoitten sairauksien hoitoon jos saisin itte päättää.

Ittee vituttaa täs ehkä eniten se ku jokanen sukulainen tai tuttu polttaa ja jokaselta tulee valitusta.... Vittuako ne mulle valittaa, en mä polta tai niitä lakeja oo ollu tekemäs..

Ja toiseks vituttaa se ku saa jonottaa kaupas joku 10 minuuttia normaalia enemmän jos vaikka hakee jonku juissipurkin jne.

Miten toimisi sellainen, että vain randomisti painelisi niitä nappeja? Oho taas tuli väärä aski. Kokeillaanpas uudestaan. Taas meni väärin. Eihän se napin painaminen ole ostopäätös, niin sitten voisi vain lähteä ostamatta röökiä kaupasta.

Miten toimisi sellainen, että vain randomisti painelisi niitä nappeja? Oho taas tuli väärä aski. Kokeillaanpas uudestaan. Taas meni väärin. Eihän se napin painaminen ole ostopäätös, niin sitten voisi vain lähteä ostamatta röökiä kaupasta.

Voi sen noinkin tehdä, mutta se aiheuttaisi nakerrusta vain muille jonottajille ja ennen kaikkea kassamyyjille.

Mä en polta, mutta tämä laki on mun mielestä ihan perseestä. Ei tommosella lailla ole muuta vaikutusta kuin lisääntyvä v*tutus asiakkaiden ja myyjien keskuudessa.

Käy sääliksi noita myyjiä. He joutuvat jo muutenkin kestämään kaikenlaisia urpoja päivän aikana ja tommonen laki vaan pahentaa asioita. :(

Ei tommosella lailla ole muuta vaikutusta kuin lisääntyvä v*tutus asiakkaiden ja myyjien keskuudessa.
Käy sääliksi noita myyjiä. He joutuvat jo muutenkin kestämään kaikenlaisia urpoja päivän aikana ja tommonen laki vaan pahentaa asioita. :(

Niin ei se ole myyjien tai muiden asiakkaiden syy. Ja sääliksi tosiaan käy sillä pakkiksellakin on varsin monesti tullut ilmi millaisia urpoja sitä asiakkaana aina on.

Mun puolesta tupakka-askin hinnan sais tuplata tai vaikka triplata ja niiden tilaamiseksi pitäis anoa aina erillinen lupa per aski. Vaikka holhousvaltion meininki vituttaa joka kerta kun se kertoo että mitä saa ja mitä ei saa tehdä niin vielä enemmän vituttaa se että mun verorahoja käytetään sitten niiden itseaiheutettujen sairauksien hoitoon.

Miksi mun pitäisi maksaa siitä että joku aiheuttaa itselleen sairauden? "saan itse päättää mitä teen kehollani" -argumentit on vaan lähes naurettavan typeriä tässä järjestelmässä. Rekisteröidään tupakoitsijat omaan rekisteriin ja näiden henkilöiden hoitoon tarvittavat varat otetaan pelkästään tupakkaverosta saatavista tuloista. Sen jälkeen mun puolesta röökiä saa mainostaa vaikka telkkarissa. Tietty jotkut satunaisesti sikaria polttelevat yksilöt on tässä tilanteessa väliinputoajia mutta elämä onkin pelkkää kompromissia loppupeleissä.

En väitä että olisit väärässä. Oletan siis myös, että et itse koskaan tee mitään riskialtista toimintaa, kuten syö epäterveellistä ruokaa, juo alkoholia, aja autolla tai muutenkaan harrasta mitään, jossa on korkea loukkaantumisriski (esim. punttien nostelua)? Näistähän aiheutuu myös kuluja yhteiskunnalle, jotka maksetaan verovaroista.

Tupakoinnin hinnan korottaminen on eriarvoista, koska se vaikuttaa voimakkaammin matalatuloisiin. Jos tupakka-askin hinta triplataan, se on matalatuloisilla kaikki pois muusta pakolisesta kulutuksesta, korkeatuloisilla taas se ei tunnu missään.

Osaisiko joku muuten kertoa minkäsuuruisia ovat tupakasta vuosittain saatavat verotulot ja tupakoinnista aiheutuvien terveyshaittojen hoitoon käytettävät kustannukset?

enemmän vituttaa se että mun verorahoja käytetään sitten niiden itseaiheutettujen sairauksien hoitoon.

Meikä veikkaa aika pikaisesti, että tupakkaverolla kustannetaan aika täydellisesti sen aiheuttamat kustannukset ja jäädään vielä plussan puolelle.

edit: En nyt jaksanu ruveta kustannuksia tarkemmin etsimään, 600-700milliä sieltä pamahtaa verotuloina vuosittain. Suht monta keuhkosyöpä/ahtauma hoitoa tuohon saa pukata.

Meikä veikkaa aika pikaisesti, että tupakkaverolla kustannetaan aika täydellisesti sen aiheuttamat kustannukset ja jäädään vielä plussan puolelle.

edit: En nyt jaksanu ruveta kustannuksia tarkemmin etsimään, 600-700milliä sieltä pamahtaa verotuloina vuosittain. Suht monta keuhkosyöpä/ahtauma hoitoa tuohon saa pukata.

Saa kyllä, mutta mukaan pitää laskea myös viidennes kaikista sydän- ja verisuonisairauksista sekä iso joukko muita syöpiä ja muuta kivaa.

http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/elintavat/tupakka/tupakoinnin_terveyshaitat

http://www.tupakkaverkko.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=28&Itemid=0

Tuolla lukee selvästi, että "Suomen valtio saa tupakan verollisesta myynnistä vähemmän tuloja kuin sille aiheutuu menoja." 2 miljardia euroa menee vuodessa _itseaiheutettuihin_ sairauksiin. Itse en polta, enkä ole ikinä polttanut. Enkä myöskään ymmärrä mikä saa ihmisen väkisin lyhentämään elinikäänsä!

http://www.tupakkaverkko.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=28&Itemid=0

Tuolla lukee selvästi, että "Suomen valtio saa tupakan verollisesta myynnistä vähemmän tuloja kuin sille aiheutuu menoja." 2 miljardia euroa menee vuodessa _itseaiheutettuihin_ sairauksiin. Itse en polta, enkä ole ikinä polttanut. Enkä myöskään ymmärrä mikä saa ihmisen väkisin lyhentämään elinikäänsä!

Kyllä, mutta jos tuota verrataan tupakoimattomien sairaanhoitokuluihin niin asia on eri.
Tuo linkkaamasi perustuu siihen ajatusvirheeseen, ettei tupakoimattomat aiheuta kuluja ollenkaan.

Artikkelista jäi vähän epäselväksi miten tuohon 2 miljardin lukuun oli päästy. Tekstistä löytyy tällainen kohta:

"Lääkäriliiton selvityksen mukaan tupakoinnin yhteiskunnalliset kustannukset nousevat yhteensä noin 750–800 miljoonan euroon vuodessa. Tämä summa on hieman enemmän kuin valtion tupakan verollisesta myynnistä saamat tulot."

Jos tuo pitää paikkansa ja verotuloina tipahtaa kassaan Bloon ehdottama 600-700 miljoonaa, en nyt ainakaan itse jaksaisi barrikaadeille tästä lähteä.

Ne saatanan pellet mitää Suomea savuttomaksi yritä, nyt vasta kersoille tulee varsinainen houkutus kokeilla tupakkaa, kun se on "kiellettyä" kiero keino saada ihmiset polttamaan enemmän, enemmän vero tuloja paska valtiolle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom