Uusi Tupakkalaki

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hardbone
  • Aloitettu Aloitettu
Pelleilyähän tuo on. Jos nyt oikeasti haluttaisiin tupakoinnista eroon niin kiellettäisiin vain tupakan myynti, hallussapito ja käyttö. Niin yksinkertaista se on. Jos liikaa tulee älämölöä niin sallittaisiin vapottelu tuotteiden myynti ja tekes voisi oikein teknisen korkeakoulun kanssa perustaa pilottihankkeen jossa kehitettäisiin helppokäyttöisiä, varmatoimisia ja lataukseltaan pitkäkestoisia etupakoita.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse en polta, enkä ole ikinä polttanut. Enkä myöskään ymmärrä mikä saa ihmisen väkisin lyhentämään elinikäänsä!

Kyllähän joku tykkää epäterveellisestä ruuasta, liian pitkään / vähän nukkumisesta jne. Kyse on vaan erilaisista preferensseistä. Itte polttelen ehkä viitisen askia vuodessa rillutellessa, mut mun mielestä on silti turha syyttää röökinpolttajia siitä et ne vie muiden rahat kuluihinsa. Itte ne niistä suurimman osan maksaa.

Tossa olikin noista luvuista vähän tarkempaa infoa ylempänä. Tärkein pointti tossa hintojen liikuttelussa on se, et mitenkä se vaikuttaa kokonaisuuteen. Käytännössä verotuloja halutaan mahdollisimman paljon, siten et kustannukset on mahdollisimman alhaalla (valtion kannalta). Toi 2mrd. sisältää arvioidut epäsuorat kustannukset, ja noista olis kiva nähdä tutkimusta ehkä tarkemminkin. Varsinkin tosta et otetaanko tuohon huomioon hyötyä siitä, et röökaajat delaa keskimäärin aiemmin ja niiltä poistuu noita eläkepäiviä ja 'kalliimpia' hoitovuosia elämän loppupuolelta. Suorissa kustannuksissa ollaan aika lähelle +-0.

Pelleilyähän tuo on. Jos nyt oikeasti haluttaisiin tupakoinnista eroon niin kiellettäisiin vain tupakan myynti, hallussapito ja käyttö. Niin yksinkertaista se on.

Niin, huumeitahan ei enää käytetä missään ja alkoholin käyttö loppui Suomessa kieltolakiin. Ei se mielestäni ihan noin yksinkertaista ole.

En itsekään ymmärrä, miten tupakka voi olla niin koukuttavaa?

Rasvainen ruoka kuten esimerkiksi pepperonipizza on nälkäisenä taivaallista. Masturbointi (senkin olen lopettanut) tuntuu vain vitun hyvälle. Alkoholi saa pään sekaisin silleen kivasti. Tupakka sen sijaan maistuu paskalle, saa hengen paskaiseksi ja hampaat keltaisiksi. Kuka sitä vapaaehtoisesti haluaa polttaa kerran tai pari jälkeen, en ymmärrä? Silti kolmasosaihmisistä on sortunut siihen.

Itse varsinaiseen asiaan: vitun pelleilyä koko laki. No vertaispaine lopettamiselle kasvaa, kun tupakoimattomat valittaa kassajonojen pituudesta. Saisi mun puolesta tupakka-askin hintaa kasvattaa eurolla tai parilla tai sitten tehdä niin, että laillistetaan pilvi ja korvataan rööki pilvellä. Annetaan tupakoitsijoiden polttaa pilveä. Näin maailma olisi parempi paikka.

Mun puolesta tupakka-askin hinnan sais tuplata tai vaikka triplata ja niiden tilaamiseksi pitäis anoa aina erillinen lupa per aski. Vaikka holhousvaltion meininki vituttaa joka kerta kun se kertoo että mitä saa ja mitä ei saa tehdä niin vielä enemmän vituttaa se että mun verorahoja käytetään sitten niiden itseaiheutettujen sairauksien hoitoon.

Miksi mun pitäisi maksaa siitä että joku aiheuttaa itselleen sairauden? "saan itse päättää mitä teen kehollani" -argumentit on vaan lähes naurettavan typeriä tässä järjestelmässä. Rekisteröidään tupakoitsijat omaan rekisteriin ja näiden henkilöiden hoitoon tarvittavat varat otetaan pelkästään tupakkaverosta saatavista tuloista. Sen jälkeen mun puolesta röökiä saa mainostaa vaikka telkkarissa. Tietty jotkut satunaisesti sikaria polttelevat yksilöt on tässä tilanteessa väliinputoajia mutta elämä onkin pelkkää kompromissia loppupeleissä.

Minä uskon voivani hieman helpottaa stressiäsi asian suhteen.
Tästä on ollut juttua pakkiksella aiemminkin, mutta kerrataanpa:

Preventing obesity and smoking can save lives, but it does not save money, according to a new report.

Ultimately, the thin and healthy group cost the most, about $417,000, from age 20 on.

The cost of care for obese people was $371,000, and for smokers, about $326,000.

http://www.nytimes.com/2008/02/05/health/05iht-obese.1.9748884.html

Eli jos olet huolissasi veroeuroistasi, niin tupakoimaton normaalipainoinen terve ihminen tulee kalliimmaksi kuin läskit tai röökaajat. Nämä kuolevat aiemmin säästäen yhteiskunnan varoja elämänsä loppupäästä, jolloin ihminen aiheuttaa kaikista eniten kuluja vanhustenhuollon, sairaanhoidon ja eläkkeiden osalta.

Niin ei se ole myyjien tai muiden asiakkaiden syy. Ja sääliksi tosiaan käy sillä pakkiksellakin on varsin monesti tullut ilmi millaisia urpoja sitä asiakkaana aina on.

Mitä tässä sitten pitäisi tehdä? Lähettää sähköpostia kansanedustajille vai?

Jos tästä vaan tehdään niin vaikeaa, että homma ei vaan toimi, niin ehkä se olisi kerrankin Arkadianmäellä nöyryttävä ja peruttava joku paskalaki. Mutta ei, otetaan kuivalla kakkoseen taas kuten maassa on tapana, pyydetään vielä lisää mielellään.

Mitä tässä sitten pitäisi tehdä? Lähettää sähköpostia kansanedustajille vai?
.

Mun mielestä ei mitään sillä ei minun elämä ole mitenkään hankaloittunut, mutta mä en poltakkaan. Ja jotenkin on mulla kuva että et säkään polta joten ihmettelen miksi sinunkaan pitäisi tehdä mitään?
Mutta jos kyseessä on sitten vaan asenne että tästä laista ja holhouksesta niin okei. Mutta silti mulla taas on sympatiat niin asiakkaiden jotka ei polta ja myyjien puolella ja miettisin jotain muuta kuin heidän päivien pilaamista kassoilla. Eli en ymmärrä sitä asennetta että mua vituttaa joten pilaampa muutaman syyttömän mielen tässä joutessani.

Itseä ärsyttää kyllä suunnattomasti odotella Cittarin kassajonossa tuplaten se aika mitä ennen tätä lain uudistusta. Itse en polta tupakkia.
Helpompaa olisi kun röökit sais tupakkakaupasta.

Miksiköhän röökin myyntiä ei siirretty vaikka infopisteisiin? Ihan niinkuin veikkauspisteet on erikseen niin siihen samaan paikkaan tupakan myynti. Aina kun tulee tällaisia uusia säädöksiä yms. niin kukaan ei tunnu ajattelevan miten se asia käytännössä toimii. Helpompi olisi jos tupakan myynti tehtäisiin kaupoissa omasta pisteestä missä tupakkamiehet voi rauhassa selailla katalogeja.

Yhdessä S-marketissa oli siirretty tupakkatuotteet just infopisteeseen. Ainoa huono asia oli se, että jokainen sitten kysy vuorollaan että missä röökit on.

Yhdessä S-marketissa oli siirretty tupakkatuotteet just infopisteeseen. Ainoa huono asia oli se, että jokainen sitten kysy vuorollaan että missä röökit on.
Hyvä ratkaisu. Jonottakoon röökaajat röökejään ja antaa muiden olla jonottamatta.

Itse asiassa näköjään sama oli tullut tuohon meidänkin lähi s-markettiin. Muuten jees mutta silloin hiljaisina aikoina se on ainut kassa joka on auki, sisältäen veikkauksen ja s-pankin, neuvonnan ja nyt vielä röökit että juupa juu :)

Eipä ainakaan mun käyttämissä S-Marketeissa juuri jonottaan joudu. jos jonoa tulee, niin ne kuuluttaa heti apuja kassalle ja sitä yleensä tulee samantien ja jono purkautuu siinä. Cittarissa saa taasen jonottaa aina, ainakin Jyväskylän ja Porin Cittareissa. Prisma taasen vetää hyvin kassoilla vaikka niissä on aina paljon porukkaa.

En mä nyt tiedä onko se paras mahdollinen keino hankaloittaa myyjien elämää, mutta pitääkö näitä paskalakeja koko ajan tehdä lisää? Ymmärrän että tupakoinnista halutaan tällä tehdä vaikeampaa ja vähentää tupakointia. Mutta seuraavaksiko ne kaljat laitetaan kassan alla, sitte energiajuomat ja sitten mitä? Liika holhous kääntyy itseään vastaan!

Energiajuomien jälkeen piilotetaan varmaan kondomit kassan alle, ettei liian nuoret kiinnostuisi seksistä... Voi voi, naurattaa kyllä nämä lait vaikken itte oo ikinä polttanu, ei sitte järjen häivääkään ollu tässä uudistuksessa!

Ja edelleen saa Alkosta hakea vaikka ostoskärryllisen viinaa, jos siltä tuntuu. Tuleeko kohta laki, joka kieltää alkoholituotteiden etiketit? Sitten vaan siihen kassalle arpomaan, että mikäköhän oli se oikea punaviini. Alkossahan muuten nykyään myyjät nimenomaan neuvovat asiakasta ostoksissa...

Ja edelleen saa Alkosta hakea vaikka ostoskärryllisen viinaa, jos siltä tuntuu. Tuleeko kohta laki, joka kieltää alkoholituotteiden etiketit? Sitten vaan siihen kassalle arpomaan, että mikäköhän oli se oikea punaviini. Alkossahan muuten nykyään myyjät nimenomaan neuvovat asiakasta ostoksissa...
Aivan, onkohan arkadianmäen ongelmajätelaitoksen kanslaisvastaavat ajatellut ollenkaan tätä, sehän on siis ihan hirveetä. Ne myyjäthän ihan kehoittaa ostamaan.

Itse työskentelen citymarketin kassalla. Ja jurppii jo muutenki urpot asiakkaat ja nyt vielä tämän lain myötä ne jotka painelevat koneen tyhjäksi etsien näin sitä merkkiään. Ihan yhtä helposti se löytyy siitä listasta se numerokin. Ja sitä saa pyytää esim punaista malboroa. Ei tarvitse sanoa oikeaa merkkiä tms. Ja lista ei ole kuin 60 eri merkkiä, ja jaoteltu niin että punaiset siniset ja valkoiset erikseen. Eli ei luulis olevan vaikeaa löytää. Itsellä ei mene paria sekuntia kauempaa etsiä se oikea merkki. Mutta kyllähän tää kyseinen laki vituttaa silti, hommaa tulee lisää. Samat kyselyt jokaikinen päivä. Ja lisäksi se että koko lakihan on aina kassahenkilön vika.

Eiköhän jengi opi tässä muutamien viikkojen aikana muistamaan sen oman lempimerkkinsä numeron ja kaikenlaiset hidastelut ja arpomiset vähenevät huomattavasti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom