Uusi suunta vanhalla sedällä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Brisco
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tänä vuonna tulee 43 vuotta täyteen ja sen kyllä huomaa. Kaljamaha on kasvanut muikeasti, ennen se ei kasvanut vaikka kuinka yritti. Jalat menee maitohapoille kun kävelee portaita kerroksesta toiseen. Eikä mitään muutakaan jaksa. Huono olo on enemmän sääntö kuin poikkeus, joten alkaa tässä iässä jo huolestuttamaan tuo hengen lähtö. Mutta nyt. Alkaa 12 kuukauden tehokuuri, jonka tärkeimmät tavoitteet ovat
• Lihasmassan lisäys 8-9 kg (torpatkaa tämä jos ette pidä missään nimessä mahdollisena)
• Rasvaprosentti lukemaan 8 ja sen jälkeen pitäminen ~10-12 %
• Parantunut aerobinen kunto (vaikea määritellä tarkkaan, en ole varma miten joku puolimaratonin tavoittelu lihasmassan lisäyksen kanssa juttelee...)
• Sätkän vetämisen lopettaminen

Tämä alkaa 17.3.2014 ja loppumittaus on 17.3.2015.
Ei se helppoa enää tässä iässä ole, mutta aivan varmasti mahdollista.:wtf:

Rasvaprosentti lienee tällä hetkellä jossain 20 hujakoilla, tarkka mitta tänä perjantaina. Lihasta on vähän jäljellä aiemmista spurteista onneksi ja LUULISIN, että treenaamisen tekniikka on vielä hanskassa. ;)

Mutta se kysymys kokeneemmille/tietävämmille/nuoremmille koska aloittelijoiden osastolla ollaan: lopputavoite ja aikataulu huomioon ottaen, olisiko viisainta ensin hankkiutua eroon tästä... hmmm... läskistä ja vasta sen jälkeen plussailla kokoa lisää paremmassa muodossa? Loppusuorallahan sitä nälkää näkee joka tapauksessa. Toki voi muitakin vinkkejä antaa sedälle.

Sanon jo etukäteen jos joku aikoo nillittää, etten aio tehdä tätä 12kk ja alkaa sitten repimään kaljaa kaksin käsin vaan terveempi elämä jatkuu vuoden jälkeenkin.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Torppaan ton ekan : Et voi mitenkään saada vuodessa 8-9 kiloa puhdasta lihasmassaa.

Tarvitse lisäksi personal trainerin tai jonkun joka tietää ja tekee sinulle ohjelmat jotta varmasti onnistut projektissasi.

Just tämän takia tämän tänne postasin, kiitos jeesistä. Tarkastelen sen kohdan uudestaan. Se on tosiaan vaikea määritellä: realistinen, mutta juuri ja juuri tavoitettavissa oleva.

Sanoit että aiempia spurtteja taustalla.. Minkälaista harratsuspohjaa ja mittoja/tuloksia taustalla? Kysyn koska maxi_muksen torppaus on vielä torpattavissa mikäli lihasmuistista löytyy.

Kuullostaa aika kovalta tavoitteelta tiputtaa 12% rasvoja ja lisätä 8-9kg lihasta vuodenaikana, oletan että natuna mennään?
Toi rasvaprosenttisi ei oo kuitenkaan mikään mahdoton, terveellinen proteiinipitonen ruokavalio pienillä miinuskaloreilla ja treeniä niin äkkiin kunto kasvaa. Kun on fläsät saanu kyytii niin maltillisilla plussakaloreilla tavottelee laatulihaa.. Tämä minun mielipide mutta tapoja on monia, tältä foorumilta löytyy varmasti jokaiselle sopivat vinkit omiin tavotteisiinsa :)

Sanoit että aiempia spurtteja taustalla.. Minkälaista harratsuspohjaa ja mittoja/tuloksia taustalla? Kysyn koska maxi_muksen torppaus on vielä torpattavissa mikäli lihasmuistista löytyy.

Kolmisen vuotta sitten heitin punttia noin 7 kk, tulokset oli kyllä rohkaisevia eli kehitystä tapahtui suoraan sanoen hirmuisesti, sitten loppui aika ja motivaatio. Tavoite ei ollut silloin niinkään voimatasoissa vaan tavoitteet oli turhamaisia, eli piti näyttää hyvältä. About vuosi sitten yritin uudestaan mutta tuli loukkaantuminen eteen. Voisin sanoa että kohdalleni saattaisi vielä tulla beginner gainsia.

Mitä tahansa voi saavuttaa, jos vaan jaksaa yrittää.
Niinpä tavoitteita katsomalla tulee mieleen, että ahdat vuoden sisään kerralla aikamoisia äkkinäisiä muutoksia; usein äkkinäiset muutokset jäävät väliaikaiseksi. Mikset vaan ala treenata, nosta kuntoa hiljalleen ja voimavarojen ja nälän karttuessa ota lisää tavoitteita ilman pakonomaista vuoden aikarajaa. Aiotko kuolla silloin vai mihin on kiire?

Varmimmin voit pitää kurssisi reivaamalla se paikalleen hiljalleen mutta varmasti. Se käy, kun menet pakkisella elämänmuutoksen julistusten sijaan salille tai lenkille tänään - nyt- ja huomenna taas uudelleen.

Mitä tahansa voi saavuttaa, jos vaan jaksaa yrittää.
Niinpä tavoitteita katsomalla tulee mieleen, että ahdat vuoden sisään kerralla aikamoisia äkkinäisiä muutoksia; usein äkkinäiset muutokset jäävät väliaikaiseksi. Mikset vaan ala treenata, nosta kuntoa hiljalleen ja voimavarojen ja nälän karttuessa ota lisää tavoitteita ilman pakonomaista vuoden aikarajaa. Aiotko kuolla silloin vai mihin on kiire?

Varmimmin voit pitää kurssisi reivaamalla se paikalleen hiljalleen mutta varmasti. Se käy, kun menet pakkisella elämänmuutoksen julistusten sijaan salille tai lenkille tänään - nyt- ja huomenna taas uudelleen.

Mun pointti tässä on se, että mulla on selkeä aikaraja johon mennessä aion saavuttaa tietyt kriteerit. Ei sinne maaliin päästä jos ei sitä maalia näe. Aiemmin olen tehnyt just niin että "meen vaan puntille ja katotaan mitä tulee". Ei onnistu mulla ainakaan.

Kolmisen vuotta sitten heitin punttia noin 7 kk, tulokset oli kyllä rohkaisevia eli kehitystä tapahtui suoraan sanoen hirmuisesti, sitten loppui aika ja motivaatio. Tavoite ei ollut silloin niinkään voimatasoissa vaan tavoitteet oli turhamaisia, eli piti näyttää hyvältä. About vuosi sitten yritin uudestaan mutta tuli loukkaantuminen eteen. Voisin sanoa että kohdalleni saattaisi vielä tulla beginner gainsia.

Ok, eipä se 8-9 kiloa täysin mahdottomalta kuulosta varsinkaan jossei vanhat loukkantumiset estä enää nykyään kovaa treenaamista.
Itse ottaisin hurjan bulkin päälle ihan ensialkuun, ja tekisin vain isoja perusliikkeitä. Ehkäpä noin 2-3 kuukautta ja katselisin sen jälkeen uudestaan missä mennään.

Tuollein saisi ainakin sen treeneihin tarvittavan alkukunnon päälle -> Isommat tehot kunnon treenailuun
+ kehitystä tulee nopeasti heti alkuun
+ palautumisia ei tarvitse aluksi juuri miettiä, senkun vetää vaan
+ sitten myöhemmin muutaman kk:n päästä saa rasvojakin tiputeltua kun on tehoja jolla tehdä niin kovaa että rasvat tippuu pelkällä ruokavalion muutoksella, mikäli näin päin haluaa toimia.

Korvaushoitoon ja tiheällä injektointivälillä ehkä onnistuu :). Nojoo ei tuo ole mahdoton suoritus jos aikasempi kunto on ollut lihasmassan suhteen kovempi. Niin lihasmuistillahan se tulee nopeasti takaisin ja tällöin myös rasvapoltto jo tehostuu. 8% on vaan tosi alhanen..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos olis useampi vuos treeniä takana joskus ollut, ni lihasmuistilla tulee lihaa tosi nopeasti! Mutta 7kk joskus treenannut ei ole mitään... Riippuu kuinka optimaalisesti treenaa?! Mä en oo sua nähnyt, mutta jos sul on ihan kaljamaha?! En tiedä kuinka iso kaljamaha on?! Mut minkä mä miellän kaljamahaks 20% rasvaprosentti ei riitä vaa on kyl isompi... ja reilusti! Monesti ihmiset arvioi oman rasvaprosentin aika paljon alemmas mitä se tosiasiassa on! 8% rasvaprosentti on tosi tiukka kunto jo, mutta se on saavutettavissa melko nopeasti ku vaa tekee kaiken oikein!

Ei nyt todellakaan mitään bulkkeja tai tehodiettejä. Vaikka et ole vielä todellakaan setä iässä niin voin kokemuksesta sanoa että 40+ vuotiaan hormonituotanto ja aineenvaihdunta ei ole kakskymppisen tasolla. Eli niitä ei kannata millään älyttömyyksillä sotkea. Tässä iässä kunnon bulkilla lähes kaikki tulee läskinä ja taas tiukalla dietillä lähtee vähätkin voimat.

Eli hankit kunnon punttiohjelman, kunnon ruokaohjelman ja alat treenaamaan ja hitaalla tahdilla kiristelemään. Lisäksi aerobista pari kertaa viikossa. Esimerkiksi itse teen neljä punttia ja kaksi aerobista treeniä viikossa. Mutta ei ne määrät ole kiveen hakattuja kunhan on kunnon nousujohteinen ohjelma ja ruokavalio.

Lopeta se röökin poltto heti (helpommin sanottu, kun tehty). Vierotusoireet nopeemmin ohi mitä nopeemmin lopetat, mutta siitä nousee paino muutaman kilon, mutta sen ei pitäis haitata se menee pois ruokavaliolla ja treenillä. Melkeen kaikki onnistuu jos vaan motivaatio on kohillaan elikkäs tsemppii! :)

Ei nyt todellakaan mitään bulkkeja tai tehodiettejä. Vaikka et ole vielä todellakaan setä iässä niin voin kokemuksesta sanoa että 40+ vuotiaan hormonituotanto ja aineenvaihdunta ei ole kakskymppisen tasolla. Eli niitä ei kannata millään älyttömyyksillä sotkea. Tässä iässä kunnon bulkilla lähes kaikki tulee läskinä ja taas tiukalla dietillä lähtee vähätkin voimat.

Eli hankit kunnon punttiohjelman, kunnon ruokaohjelman ja alat treenaamaan ja hitaalla tahdilla kiristelemään. Lisäksi aerobista pari kertaa viikossa. Esimerkiksi itse teen neljä punttia ja kaksi aerobista treeniä viikossa. Mutta ei ne määrät ole kiveen hakattuja kunhan on kunnon nousujohteinen ohjelma ja ruokavalio.

No niin, kokemus puhuu. Kiitoksia tästä postauksesta, vaikuttaa järkevältä.

Eräs pointti hormonitoiminnassa on se, että oletko käynyt tai meinaatko käydä ottamassa kunnon läjän arvoja labranäytteistä ja käydä niitä asiantuntevan lekurin kanssa läpi? Sieltä voi löytyä yhtä sun toista.

Mä lähtisin tuossa projektissa siitä, että eka noin 6kk aikana stabiloida yleisterveellinen syöminen ja säännöllinen liikuntaharrastus, sopivasti voimailua ja aerooppista, joka aluksi kandee pitää hillittynä. Yhdistä siihen tupakoinnin lopettaminen ja ota siihen avuksi ihan mitä vain, mikä sulle on sopiva apukeino, lääkitystä jne. Sitten sen jälkimmäisen 6kk aikana kiristellä hieman tahtia, lisätä tankoon rautaa, volyymia treeneihin jne.

Vuosia olen pakkista lukenut ja vain yhden viestin kirjoittanut. Nyt tulee toinen. Ha! kompetenssia ;-)

> olisiko viisainta ensin hankkiutua eroon
> tästä... hmmm... läskistä ja vasta sen jälkeen
> plussailla kokoa lisää paremmassa muodossa?

Ei mitään lihotusbulkkia, kun kirjoittamaasi tulkiten (= pariin otteeseen aloitettu alusta, "tehokuuri", "spurtti") on kuitenkin se uhka päällä, että vuoden pyrähdys päättyykin kesken matkan ja kenties samoihin aikoihin kuin se bulkkikin, ja lopputulemana on vain v-mäinen olo kymmenen ylimääräisen läskikilon kanssa.

> About vuosi sitten yritin uudestaan
> mutta tuli loukkaantuminen eteen.

Ei näin: Loukkaantuminen - mitä mainioin tekosyy vakuuttaa itselleen, ettei kuntoilu sovi minulle.
Vaan näin: Loukkaantuminen - mitä mainioin paikka vetää välillä henkeä, hioa saliohjelmastrategiaa, ja aloittaa taas taka-askeleen jälkeen vielä suuremmalla tahdonvoimalla. Loukkaantuminen tulee kuitenkin ennen pitkää, kun pitkiä sarjoja tiputtaa aina vaan lyhemmiksi siihen pisteeseen asti, että tekniikka pettää ja jossain naksahtaa, ja taas kerran muistaa, kuinka edellisen loukkaantumisen seurauksena sarjojen toistomäärät oli nostettu just sen vuoksi moninkertaisiksi.

> Sätkän vetämisen lopettaminen

> kehitystä tapahtui suoraan sanoen hirmuisesti,
> sitten loppui aika ja motivaatio.

Olisiko parempi jättää sätkän vetämisen lopettaminen toiseen kertaan!?!? Siis läskin kertyminen, nikotiinioireiden kanssa tuskailu, lopettamispäätöksestä herpaantuminen, ja samontein jäisi varmaan ne treenitkin, ja siitä vaan äijä sohvanpohjalle hiljaa kuolemaan. Entäpä, jos jätät sätkän vasta vuoden kuluttua, eli vasta kun olet selvinnyt kuiville siitä vaiheesta, että "hirmuinen kehitys" salilla on vaihtunut tasamaahiihdoksi ja tuskin havaittaviksi pieniksi ala- ja ylämäiksi. Minä nyt taas vaan painotan tuota motivaation säilyttämistä.

> Tavoite ei ollut silloin niinkään voimatasoissa
> vaan tavoitteet oli turhamaisia, eli piti
> näyttää hyvältä.

Itse menin kuntosalille ensimmäisen kerran 40 vuotta täytettyäni ja eteenpäin mennään tuloksissa edelleen näin seitsemän vuoden kuluttua. Meen vaan puntille ja katotaan mitä tulee (toki kunnon ohjelmalla). Eikä tavoitteena mitään turhamaisia voimatasoja, vaan se kaikkein motivoivin: pitää näyttää hyvältä. Kuka toinen henkilö niitä voimatasoja näkee; no tietysti joku heppu/leidi siellä salilla, mutta sama sille enää näin yli nelikymppisenä. Ei ota egon päälle.

> Ei sinne maaliin päästä jos ei sitä maalia näe.
> ... Ei onnistu mulla ainakaan.

Joo. Joku maali, tai väliaikapisteitä, pitää olla. Jatkuvasti. Ja jos seuraava piste häviää, niin sitten täytyy löytää mahdollisimman pian joku toinen tilalle. Mikä se sitten kenelläkin loppujen lopuksi on. Kritisoin kovasti pakkiksella kovasti viljeltyä RHP-haukkumista. Treeni-innostusta ei ylläpidä mikään muu niin paljon, kuin saavutetut tulokset. Ja jos tulokset yläkropassa helpoiten syntyy ja näkyy, niin niitä sitten aloittelijalle sinne ja äkkiä. Kyllä se muu kroppa tulee kuvioihin mukaan ajan myötä, jos sali-innostus ylipäätänsä säilyy. Ja siinäpä sitten saakin koko heppu uutta potkua, kun on taas yllättäen "hirmuinen kehitys" päällä. Sorry, meni jo vähän off-topikiksi tuo RHP, ei ilmeisesti koskettanut enää sinun tapausta.

> en ole varma miten joku puolimaratonin tavoittelu
> lihasmassan lisäyksen kanssa juttelee

Maratoneista ei tarvi vielä nelikymppisenä huolehtia. Peruskunto riittää. Ne maratonit ehtii juosta vielä viis-kuuskymppisenä, kun salitreenit ovat kropan surkastumisen aiheuttaman motivaation puutteen johdosta korkeintaan jotain kevyttä surkastumisen jarruttelua. Sitten treenataan lenkkipolulla sitkeiksi tervaskannoiksi, ja ohitellaan maratonilla nelikymppisiä nuoria salisällejä.

Joo, pointtini oli se, että motivaatio on a ja o siihen, että treeni on kuvioissa vielä 17.3.2015.

Unohda tuo puolimaratooni ja keskity lihasmassaan ja vaikka cooper tuloksen parantamiseen. Jos aikaa on vain 12kk et saa 9kg lihasmassaa ja maraton kuntoa aikaan noin lyhyessa ajassa varsinkin kun tavoitteet ovat aika suurelta osaa ristiriidassa keskenään.

"Kovan intensiteetin kestävyysharjoituksen on osoitettu vähentävän proteiinisynteesiä (Anthony ym. 1999; Gautsch ym. 1998)."

Zone-sarja -42%
No on sulla ainakin nuori mieli, kun tavoitteet on...sanoisinko korkealentoiset :) Sun sijassa ehkä priorisoisin tavoitteita, esim. tupakanpolton lopettaminen ois etusijalla ja ruokavalion siistiminen + salitreeni x kertaa viikossa.

Ja sit jäin miettiin, että miksi haluat aloittaa "tehokuurin" ja onko siten taattu loppuelämän pysyvä elämänmuutos ja hyvinvointi? Nollakunnosta aloitettu kova treeni ja dieetti on aina stressi elimistölle, joten muista huolehtia palautumisesta. Ja siihen palautumiseen vaikuttaa muun elämän stressi ja vaatimukset. Mun mielestä keskivertojampan, joka ei kisaa tmv. ei ole tarkoituksenmukaista vetää kroppaa äärirajoille noin lyhyessä ajassa.

Hyviä mielipiteitä, arvostan.

Ensi alkuun tuo puolimaraton oli vain heitto siihen kohtaan kun mietti miten mitata aerobisen kunnon parantumista. Eihän se tosiaankaan sovi lihasmassan lisäämisen kanssa mitenkään yhteen. Sellaista olen tosiaan suunnitellut että kävely/juoksulenkkiä tai muuta harrastetta joka saa sykkeen koholle ja keuhkot vinkumaan pari kertaa viikossa. Eiköhän se kestävyys siitä parane, katsoo sitten myöhemmässä vaiheessa tarkemmin mitä tarvitsee tehdä tavoitteiden saavuttamiseksi.

Aiemmin ihmeteltiin sitä "kaljamahaa". No mun nähdessään kenelläkään ei tule mieleen sanoa lihavaksi; pituutta 193 ja painoa juuri nyt 97 kg. Oiskohan se laihaläski sopiva kuvaus, eturessu on nyt vain sellainen osa ruhosta joka pistää esiin turhan paljon. Paino ihan ok, mutta muoto on väärä.

Rasvaprosentti 8. No nythän on kyse siitä, että haluan (tarvitsen) sellaisen maalin joka on kovalla duunilla tavoitettavissa, muttei muuten. Voisinhan lähteä tavoittelemaan 15% rasvoja mutta mitä hemmetin järkeä siinä sitten on. Yleensäkin mulla pitää olla absoluuttinen ja mitattavissa oleva tavoite, muuten se tavoite jää sumeaksi ja ei niin tärkeäksi.

Fox: tehokuurin aloitan juuri sen takia, että todistan itselleni ( ja miksei muillekin) että sen voi tehdä. Ensin "tehokuurilla" hyvään kuntoon ja sitten ylläpitoon loppuiäksi kunnes rollaattori kutsuu. Eli ei ole tarkoitus olla vuoden pyrähdys ja baariin.

On minulla tässä kuitenkin se etu että tiedän jo vanhastaan aika hyvin mitä syödä ja miten treenata, vaikken väitäkään olevani mikään punttisalimessias. Mutta ihan ok pohjat lähteä noin niinkuin yleistietämyksen suhteen. Se oli vain epävarmaa vielä, että miten päin nousen sinne puuhun. Mutta tämä threadi antaa siihen hyviä näkökantoja jo nyt. Kiitoksia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom