Uusi suunta vanhalla sedällä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Brisco
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Miks pitää asettaa tollainen 12kk tavoite? Ite olen sua 4v nuorempi ja olen asettanut parin-kolmen vuoden tavoitteet omille tuloksille... eihän tässä iässä enää ole kiire mihinkään kait? :)

Alkuun pieni reality check:

:offtopic: Toi 16-19% on bullshittiä. Ollaan lähempänä 20-24% kuvaa kun tota kun liikutaan vaikka 18% kohdilla.

Kertoile Brisco miten kunto kehittyy matkan varrella. Meitä on varmaan aika monta vähän vanhempaakin, ei niin ammattimaista, treenaajaa, jotka mielellään kuulisivat ja oppisivat muiden samanlaisten kokemuksista. Kehitys ja treenistä palautuminen on kuitenkin erilaista, kuin nuorempana. Tavoitteetkin on tietysti toiset.

Tuntuu, että tutkimusta ja hyviä neuvoja on saatavilla 15-40v kovaa treenaville, isoa lihas- tai voimankasvua tavoitteleville ja toisaalta yli 65 vuotiaille senioireille.

Kertoile Brisco miten kunto kehittyy matkan varrella. Meitä on varmaan aika monta vähän vanhempaakin, ei niin ammattimaista, treenaajaa, jotka mielellään kuulisivat ja oppisivat muiden samanlaisten kokemuksista. Kehitys ja treenistä palautuminen on kuitenkin erilaista, kuin nuorempana. Tavoitteetkin on tietysti toiset.

Tuntuu, että tutkimusta ja hyviä neuvoja on saatavilla 15-40v kovaa treenaville, isoa lihas- tai voimankasvua tavoitteleville ja toisaalta yli 65 vuotiaille senioireille.

Tänne päivittelen tarinaa ellen sitte ryhdy VIPiksi ja päivittele päiväkirjaa sinne. Siellä oli kai joku sellainen tarjolla?

No niin, homma on saatettu alkuun. Eka päivänä oli ohjelmassa rintaa ja hauista, ihan tältä forumilta olen ohjelman ottanut. Tooodella iisisti aloitin. Hiljaa kun aloittaa, hienosti lopettaa. Huomenillalla on kyllä sitten paha olo kun on jalkapäivä.

Eihän tule rintahauisvitsejä eihän?

Eihän tule rintahauisvitsejä eihän?
mal-what.gif

No niin... jalkapäivä takana. :itku:

No ei mitään, tekninen suorittaminen on vielä vanhasta muistista ok eikä voimatkaan ole kokonaan huvenneet. Mutta mun ongelma on ehdottomasti yleiskunnon heikkous. Pistää meinaan aika rajusti puuskuttamaan nuo kyykkäämiset. Huomenna on sitten ensimmäinen lenkkipäivä ja kävellen mennään tai jos oikein on seikkailumieli niin ottaa kaksi tai kolme juoksuaskeltakin...

No tästä edetään ja palataan asiaan myöhemmin.

Jos sattuu olemaan niin, ettei oikein happi kulje ja hapottaa nopeasti, niin kokeileppa pyöräilyä. Lapsuuden hauskasta liikkumismuodosta on saattanut tulla yhtä vittua. Siis todellakin. Et usko ennenkun kokeilet. Joskus tuli koettua ja suht melkoinen oli pudotus maan pinnalle. Siirryin idioottimaisen pitkiin kyykkysarjoihin joiden aikana itketään.

Polkupyörähän kulkee melkein itsestään, jos on tasaista. Ylämäissä sitten polkeminen muuttuu tosi raskaaksi, eikä tarvitse edes kovin jyrkkää ylämäkeä.

Ja sitten kun poljet väkisin jonkun jyrkän mäen ylös, niin eiköhän se polkupyörä mene rikki siitä saatana.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olet täysi aloittelija. Tuo rinta-hauis -treeniin viittaus taitaa kertoa, että sinulla on 4jakoinen ohjelma. Tuo on virhe.
Tee kahteen jaetulla vaikka kolme krt viikkoon salitreeniä. Hukkaat paljon hyvää kehitysaikaa jotain hauista raiskaamalla.

Olet täysi aloittelija. Tuo rinta-hauis -treeniin viittaus taitaa kertoa, että sinulla on 4jakoinen ohjelma. Tuo on virhe.
Tee kahteen jaetulla vaikka kolme krt viikkoon salitreeniä. Hukkaat paljon hyvää kehitysaikaa jotain hauista raiskaamalla.

Nyt et ole lukenut kunnolla. Ilmeisesti hakemalla hait jotain valittamista? Kyllä, eka päivänä oli todellakin rintaa ja hauista, näin sattui olemaan. Eilen oli jalat. Mistään lihaksen raiskaamisesta ei myöskään ollut kyse, vaan nimenomaan aloitan tämän iisisti kuten jo sanoinkin.

Myöskään en ole täysi aloittelija. Katson myöskin järkeväksi 4-jakoisen ohjelman, se on aina ollut suosikkini ja se jako on tuonut erittäinkin hyvää kehitystä. Yksi- tai kaksijakoiseen ei minulla ole mitään asiaa. Monijakoiset käyvät aivan mainiosti myös aloittelijoille kun sen tekee järkevästi.

Kiitos.

En hakemalla hakenut. Olen itse lähes samassa tilanteessa kuin sinä, tosin nuorempi. Kovaa treeniä ja tiukkaa ruokavaliota ja hyvää kuntoa kesti 6 vuotta nuorempana. Pidän itseäni tuossa valossa varsin kokeneena harjoittelijana.
Jälkikäteen olen harmitellut silloista ajankäyttöäni nelijakoisiin ja todennut, että kyllä kropan olisi saanut useamminkin treenattua ja tehtyä vain vähemmän liikkeitä per lihasryhmä, mutta useammin. Samansuuntaista viestiä on tullut Pakkotoistollakin viime aikoina, eri asiantuntijoiden taholta.

Mutta toki, jokaiselle treenijaolle ja metodille on kannattajansa ja kaikki ne toimivat oikein tehtynä. Palstakeskustelut kun ovat mielipideasioita, niin toin vain oman näkemyksen esiin:
- jos haluaa kokonaisvaltaista hyvää kuntoa, niin lihasmassan lisäyksenä, kiristelynä, kunnon kohottamisena ja yleisenä vireytenä esim perhearjen keskelle, niin monipuolisuus on mielestäni valttia
- varhaiskeski-ikäisen työssäkäyvän ja lapsia kaitsevan miehen voi olla hankala pitää vuoden yllä kipinää, jossa on 4kuntosalitreeniä viikkoon ja muutama aerobinen sen yleiskunnon kohottamiseksi
- jokainen hieman kokeneempi harjoittelija tietää, että aloitteleva saliharrastaja voi treenata kropan useammin läpi kunhan pitää liike- ja sarjamäärät tolkuissaan per lihasryhmä
- vaikka aloitteleva tekee sarjan kuinka loppuun ja lihas tulee treenistä todella kipeäksi, ei hän saa lihaksesta yhtä paljon irti kuin vuosia itseään hermottanut kokeneempi treenari. Tästä syystä saman lihasryhmän voi aloitteleva treenata useamminkin
- Toivoit myös kovasti rasvanpolttoa. Koko kehon rasitus aikaansaa ainakin itselläni aineenvaihdunnan nopeutumista ja keho on ikään kuin jatkuvasti tilassa, jossa suurien lihasryhmien, ja pienempienkin, tulee korjata itseään. Entistä vahvemmiksi ja isommiksi. Samoin rasvanpoltto tehostuu.

Myönnän, luin uudestaan viestin ja se oli kovin töksähtävä. Se ei ollut tarkoitus, mutta kännykällä kirjoittaessa tulee aika lailla karsittua sanoja ja oiottua lauseita suoriksi. Pahoitteluni. Tarkoitus oli hyvä ja herättää ajattelemaan myös muita treenimetodeita ja -jakoja. Ja kyllä minulla pieni pelko oli, että kova innostus ei koko vuotta kanna, jos harjoittelu on viety kovin pilkotuksi ja hienorakenteiseksi. Tai no, näin on käynyt itselleni ja minä en tietty ole sinä.
Peace!

Nyt tuli hyvä postaus ja puhut asiaa. Ilman muuta kun tässä ei enää poikanen ole niin voi olla että aiemmin käytetty tapa ei enää toimikaan kuin aiemmin. Siksi tässä mennään herkällä korvalla. Jos alkaa tuntua siltä ettei mitään tapahdu niin sitten muutetaan lähestymistapaa. Nyt on vain vielä aikaista tehdä niitä johtopäätöksiä.

Joo, perhettä on ja aika on kortilla. Mutta mitä kipinään tulee niin sen aion nyt pitää koska muuten ei hyvä heilu jonkun vuoden päästä.

Kandee ainakin 1-2kk kuluttua, eli alkututunnustelujen ja vanhan muistelujen jälkeen harkita vakavasti yksi- tai kaksijakoista ohjelmaa. Yleiskuntoilutarkoituksiin semmoinen on keskimäärin nelijakoista kehoiluohjelmaa paljon parempi. Jos taas etenee harrastuksessa ja nimenomaan lihasmassan suuntaan, niin myöhemmin nelijakoinen voi olla järkevämpi. Näistä asioista on muuallakin paljon asiaa, mutta Hulkki on myös näistä kirjoitellut hyvin, siis tiiviisti: Treenijaot | Fast Sports Nutrition

Kandee ainakin 1-2kk kuluttua, eli alkututunnustelujen ja vanhan muistelujen jälkeen harkita vakavasti yksi- tai kaksijakoista ohjelmaa. Yleiskuntoilutarkoituksiin semmoinen on keskimäärin nelijakoista kehoiluohjelmaa paljon parempi. Jos taas etenee harrastuksessa ja nimenomaan lihasmassan suuntaan, niin myöhemmin nelijakoinen voi olla järkevämpi. Näistä asioista on muuallakin paljon asiaa, mutta Hulkki on myös näistä kirjoitellut hyvin, siis tiiviisti: Treenijaot | Fast Sports Nutrition

Kiits. Pitääkin käväistä lukemassa. Mikäs tässä perse tunnottomana lueskellessa.

Mä en ole ku 35v ja oli monta vuotta treenaamisesta taukoa ja olin aina sellainen muokatun heavy duty treenin kannattaja, mutta ajattelin aloittaa yksijakoisella treenillä kylläkin myös treeni kaverin vuoksi ja olen erittäin tyytyväinen kehitykseen :) ajattelin jossain vaiheessa siirtyä monijakoiseen jotta pääsee paremmin muokkaamaan lihasta koska selkä ja rinta ei kehity tasaisesti, mutta lihasmassa kasvaa erittäin hyvin! Lihasmuistilla kehittyminen on todella nopeata! Oon käynyt vasta 14 kertaa salilla ja jo nyt kaverit sanoo mua lihasköntiksi ja kyllä itteäkin miellyttää katsoa peilistä miten lihakset paisuu! Yksijakoisella tulee tehtyä lihakset 3krt viikkoon ni mun mielestä on alkuun järkevä treenata näin ja vasta joskus myöhemmin siirtyä tekemään monijakoisilla! En edes pahemmin syö johon kylläkin pitäisi panostaa!

Zone-sarja -42%
Muodoista kun puhutaan, niin mullahan on istumatyöläisen jalat, joten niihin pitäis periaatteessa panostaa vähän enemmän. Myöskään selässä ei ole paljoa kateltavaa. Toisaalta taas mulle on suotu sangen kookkaat ojentajat ja ennenkin ne kehittyivät turhan rivakasti. Tekniikkakysymys luultavasti joissain liikkeissä.

Onko sulla edelleen se tavoite 12kk päässä? Ite kun aloitin viime syksynä elämäntapamuutoksen, eli viina jäi ja tipaton jo yli 170 päivää nyt... ja treenannut niinku nuorempana salilla.... niin silti hidasta on ollut kehitys... varsinkin rasvaprossa on pysynyt korkeana, ja maha edelleen perinteistä koff mallia... niin piti nyt sitten omiakin tavoitteita vähän järkeistää... elimistö kuitenkin kait erillainen nelikymppisenä kuin armeija-iässä...

Onko sulla edelleen se tavoite 12kk päässä? Ite kun aloitin viime syksynä elämäntapamuutoksen, eli viina jäi ja tipaton jo yli 170 päivää nyt... ja treenannut niinku nuorempana salilla.... niin silti hidasta on ollut kehitys... varsinkin rasvaprossa on pysynyt korkeana, ja maha edelleen perinteistä koff mallia... niin piti nyt sitten omiakin tavoitteita vähän järkeistää... elimistö kuitenkin kait erillainen nelikymppisenä kuin armeija-iässä...

Kyllä se tavoite on edelleen sama. Viimeksi kun kunnolla salihommissa olin (eikä siitä ole kuin kolmisen vuotta), kehitys oli erittäin hyvää. Tokkopa tuo elimistö tai geenistö tässä ajassa ole juuri muuttunut. Silloin (ja nyt) ruokavalio oli sangen kurinalainen ja muutamat oikeat lisäravinteet toi aika hemmetisti apua, väittäisin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom