Uusi suunta vanhalla sedällä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Brisco
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Menee tietysti vähän ohi ketjun aiheesta, mutta tuosta tupakoinnista:
Oletko ajatellut siirtymistä sähkötupakkaan? Se on varmaa, että jos otat tässä samalla kertaa monta elämäntapamuutosta, se voi olla liikaa. Sähkötupakkaan graduaalinen siirtyminen voisi edesauttaa tavoitteissasi ilman, että tulee oloa että joudut luopumaan jostain. Se nyt on todistetusti toimiva keino lopettaa tupakointi, tai ainakin vähentää sen määrää dramaattisesti. Ennen kuin lyttäät ajatusta typeränä spedeilynä, suosittelen harkitsemaan avoimin mielin. Pakkotoistokin on täynnä väkeä, jotka voivat kertoa onnistumistarinoita. Minä mukaanluettuna. Sähkötupakka itsessään olikin sitten helppo lopettaa, ja nyt olen ollut yli vuoden savuitta. Sairastelut vähenivät kertaheitolla, mikä itsessään tarkoittaa jo parempaa salikehitystä.

Sairasteluita, loukkaantumisia ja vastoinkäymisiä tulee meille kaikille, ja varsinkin aina pitkän tauon jälkeen riski moisille kasvaa. Mutta kuten Iso-Mikko tuossa sanoikin, nekin tauot pitää hyödyntää osana pitkäaikaista strategiaa. Vastoinkäymiset eivät ole hyväksyttävä syy lopettamiselle/luovuttamiselle, vaan ne ovat strategisia taukoja.

Sellainen suositus vielä, ihan itsellesi: ota valokuvia. Niistä näkee sen kehityksen parhaiten, ja voi pojat kun on vuoden päästä hienoa verrata ennen- ja jälkeen-kuvia. Onnea tavoitteisiisi ja pyrkimyksiisi.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Itse asiassa eilen ostin kertakäyttösähkötupakan (ristus mikä sana) kokeillakseni sitä josko siinä olis järkeä. Taitaa olla muuten järkeä, kun siirtymäajalla siitä "tavasta" ei tarvi luopua. Ja kiitos toivotuksista.

Zone-sarja -42%
Erilainen lähestymistapa; älä mieti että joudut luopumaan mistään, vaan ota tavotteita jotka haluat saavuttaa, esim; leukoja 12kpl, penkki 120kg tai 8-12xomallapainolla, kyykky samoin, uinti 1km 20 minuutussa, cooper 2800m tai joku muu lenkki - nämä tietysti lähtötasosta riippuen ( eli tee testit) - sitoudu haastaviin mutta realistisiin tavotteisiin ja niiden saavuttamiseen - jos koet tavoitteesi tarpeeksi tärkeiksi niin et joudu luopumaan mistään, vaan turhat asiat vain jää pois.. kuten rööki ja läski....

päätavoite voi olla siellä ensi vuonna - mutta erittäin tärkeää on jakaa se osatavoitteisiin esim 1-3kuukauden välein - muuten EI ONNISTU

Oikein hyvä päätös Brisco! On hyvä olla tavoitteita. Lihaskasvun ja laihtumisen nopeus on tietenkin aika yksilökohtainen asia.

Itse aloin treenaamaan kovemmin sellaisen silloin tällöin jumppailun ja itsensä pettämisen sijaan puolivuotta sitten. Minulla oli normaali löysähkö myöhäiskeski-ikäisen vartalo. Teen istumatyötä. Olen nyt 8 kg kevyempi, rasvaprosenttini on 10,4%. En tiedä paljonko se oli, sillä en mittauttanut. Voimatasot on nousseet mukavasti. Lihakset ovat kasvaneet ja erottuvat normaalisti. Olen jopa vähän ylpeä six-packistäni.

Minun kokemukseni on, että jos jonkun verran on lihasmuistia ja hiemaan ylipainoa, niin lihasta voi hyvin kasvattaa ja rasvaa polttaa yhtäaikaa. Täytyy vaan olla tarkkana mitä syö, eikä saa liioitella kalorivajeen kanssa.

Minulle toimivat hyvin perusliikkeet: mave, kyykky, penkki, pystypunnerrus, leuanveto, dippi. Lämmittelen usein kahvakuulaheilautuksilla tai muilla keskivartaloa vahvistavilla liikkeilla. Juoksumatolla ehkä HIIT tyyppinen varttitunnin intervalliharjoittelu on hyvä tapa lämmitellä. Ainakin ensimmäisen parin kuukauden ajan. Optimaalista se ei lihasten kasvun kannata varmaan ole, mutta sinä haluatkin sekä polttaa rasvaa, että kasvattaa lihasta.

Sapuskoista sen verran, että paino tippuu varmasti, jos jätät alkoholin, makeat, perunan, pastan sekä leivän ja pullan pois. Saattaa kuulostaa kovalta, mutta itse huomasin, että makean, pullan ja leivän himo helpottaa muutamassa päivässä. Alkoholinhimo vaihtelee ihmisillä paljon enemmän. Jos himottaa, kannattaa olla ilman.

Ai niin, ja vielä: muista lepopäivät! Jos tässä iässä treenaa liikaa, sattaa jäädä rouvalle ilot antamatta...

Hyvää jatoa ja tsemppiä!

Alkuun pieni reality check:

Body-Fat-Infographic3.webp

Vaikka tahto olisikin kova niin ei kannata heti alkaa ampumaan ilmakiväärillä virtahepoa, siinä sattuu ja pahasti. Pikkuhiljaa kierroksia nostaen hyvä tulee.

Ja nyt kun mittailette niitä rasva% unohtakaa nää sähkövempeleet.. Käyk'ää mittauttamassa samalla tyypillä pihdeillä niin saatte oikeasti tietää sen rasva%:nne. Mun mielestä kuulostaa todella hurjalta 20%->8 yhden vuoden aikana. veikkaan että Briscolta pitää tuosta kuosista 97kg tippua paino tyyliin 15-20kg ennen kuin ollaan lähelläkään 8% vaikka kävisi salillakin..

Imo 8% 43vuotiaalle miehelle on jo ihan älyttömän hyvin ja siihen saa useimmat tehdä vuosikausia töitä-

Niin, voihan se olla että olen arvioinut nykyisen rasvaprosentin yläkanttiinkin, sen tiedä kolmen päivän päästä. Ja kyllä mä ihan Freddie Krugerille eli pihtiveikolle menen. Kyllä mä siihen 8% pääsen, siitä en odota ongelmaa. Mutta hemmetin luihun näköistä vaan jos pääsee siihen rasvaan eikä lihasmassaa ole tullut yhtään. Tilannekatsauksia pidän usein ja viimeistään puolivälissä tavoitteet tarkastellaan taas.

Mun mielestä kuulostaa todella hurjalta 20%->8 yhden vuoden aikana. veikkaan että Briscolta pitää tuosta kuosista 97kg tippua paino tyyliin 15-20kg ennen kuin ollaan lähelläkään 8% vaikka kävisi salillakin..

Miten niin? En lähtötilannetta harmi (tai onneksi) kyllä mittauttanut, mutta itsellä laski rasva % ihan vaan vaikka silmäarviolla vähintään kymmenen pinnaa alle vuodessa, ja josta tavoitteellista treeniä fiksusti syöden 5kk. Kiloissa muutosta n. 7 kg. Toki siellä fläsän alla oli jossain vielä jäljellä vanhaa pohjaa, ja tässäkin hommassa ne kuuluisat geenit vähän sanelee, miten helppoa tai vaikeaa kehonkoostumuksen muuttaminen on. Mahdottomaksi sitä en sanoisi. Varsinkin kun miehille lihasmassan kerääminen helpompaa.

Miten niin? En lähtötilannetta harmi (tai onneksi) kyllä mittauttanut, mutta itsellä laski rasva % ihan vaan vaikka silmäarviolla vähintään kymmenen pinnaa alle vuodessa, ja josta tavoitteellista treeniä fiksusti syöden 5kk. Kiloissa muutosta n. 7 kg. Toki siellä fläsän alla oli jossain vielä jäljellä vanhaa pohjaa, ja tässäkin hommassa ne kuuluisat geenit vähän sanelee, miten helppoa tai vaikeaa kehonkoostumuksen muuttaminen on. Mahdottomaksi sitä en sanoisi. Varsinkin kun miehille lihasmassan kerääminen helpompaa.

Tälläisissä olisi hyvä tietää paljonko se alku% ja loppu% on.. Rasva% arvioiminen silmämääräisesti on pirun vaikeaa esim tuolla edellisellä sivulla oleva taulukko ei päde mun roppaan, 8% rasvoissa mulla näkyy suonet mm vatsalihasten päällä ja rinnan säikeet tulla esiin. Perustan näkemykseni myös siihen että tunnen paljon ikämies urheilijoita ja hyvin monella heistäkin on rasvat yli 10% tuossa alkaa ihan oikeasti jo vaikuttaa AP:n ikä ja tavoitteet, AP:lla kun ei ole ainoa tavoite tiputtaa rasva% vaan lisätä samalla myös lihasmassaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hyvin alkaa olemaan taas reaaliteetit hakusassa tässä ketjussa. Yli nelikymppiselle ei todellakaan ole helppoa dietata rasvoja kymmenen prosentin tietämille jos meinaa vielä treenata ja jonkinlaista lihasmassaa hankkia. Ja 9 kiloa lihasta nyt minkä ikäiselle aloittajalle tahansa on ihan helvetisti. Ehkä joku geenihirviö teini-iässä voisi teoriassa sen verran hankkia.

Omista kokemuksistani sen verran vielä kerrottava.
ALoitin aika lailla tasan vuosi sitten salitreenin uudestaan, mulla on monen vuoden säännöllinen salitausta juniorina ja lihasmuistin on tosiaan huomannut edelleen tosi selvästi.
Vuoden saldo on 12-13kg painoa lisää samalla on rasva% noussut, Vaikka koko vuosi on mennyt treenin kautta lähes täydellisesti ja bodytyylillä vääntänyt kaiken aikaa hillityillä + kaloreilla. Lisäksi mulla on ollut alusta asti ohjelmat / ruokavaliot ym kunnossa. Ja taustoista vielä sen verran että olen erittäin urheilullinen ihminen joten kuntokin on ollut alusta asti sitä luokkaa että palaudun treenistä hyvin ja myös jaksan treenata hyvin.

Lisäksi vielä mutulla tossa kun aletaan tiputtamaan r% 10->8% lihaskatoa alkaa tulemaan ihan eri tavalla kuin vaikkapa 15-10%, olen vielä ap huomattavasti nuorempi.

Tälläisissä olisi hyvä tietää paljonko se alku% ja loppu% on.. Rasva% arvioiminen silmämääräisesti on pirun vaikeaa esim tuolla edellisellä sivulla oleva taulukko ei päde mun roppaan, 8% rasvoissa mulla näkyy suonet mm vatsalihasten päällä ja rinnan säikeet tulla esiin. Perustan näkemykseni myös siihen että tunnen paljon ikämies urheilijoita ja hyvin monella heistäkin on rasvat yli 10% tuossa alkaa ihan oikeasti jo vaikuttaa AP:n ikä ja tavoitteet, AP:lla kun ei ole ainoa tavoite tiputtaa rasva% vaan lisätä samalla myös lihasmassaa.

Kuten sanottua, ei valitettavasti ole aitoa alkulukemaa. Käsistä mitattuna antoi 28% (ja joka oli niin hitollisen masentavaa, että toivon olleen yläkanttiin, varsinkin kun alakropassa vielä enemmän pehmeyttä). Lihaserottuvuudesta ei ollut kertakaikkisen yhtään mitään jäljellä, pelkkää kurvia ja sitä kuuluisaa muodokkuutta koko kroppa.

Dieetin loppuvaiheessa varsinkin olkapäät jo säikeillä. Suoniakin pinnassa paljon enemmän kuin naiseksi olisi välittänyt, ja siksi piti siirtyä ylläpitoon ja pieneen plussailuun nopeammalla aikataululla, kuin olisi uskonut ikinä joutuvansa. Eikä minullakaan ainoa tavoite ollut vain pudottaa rasvaprosenttia, lihastahan (vaikka pientä) mä sieltä salilta haen. :)

28% -10 on aivan eri asia kuin 8 tai naisella vaikka 12% Ja tahdon painottaa vielä näkemystäni että sixpack kuntoon pääsee helposti mutta siitä alaspäin ei homma olekkaan enää niin helppoa..

Hyviä mielipiteitä, arvostan.

Ensi alkuun tuo puolimaraton oli vain heitto siihen kohtaan kun mietti miten mitata aerobisen kunnon parantumista. Eihän se tosiaankaan sovi lihasmassan lisäämisen kanssa mitenkään yhteen. Sellaista olen tosiaan suunnitellut että kävely/juoksulenkkiä tai muuta harrastetta joka saa sykkeen koholle ja keuhkot vinkumaan pari kertaa viikossa. Eiköhän se kestävyys siitä parane, katsoo sitten myöhemmässä vaiheessa tarkemmin mitä tarvitsee tehdä tavoitteiden saavuttamiseksi.

Keuhkojen vinguttamisen vaihtaisin palauttavaksi peruskuntoa nostavaksi lenkkeilyksi, joka tukee salitreeniä, eikä vie siitä tehoja. Plus että kestävyys ei edes kasva keuhkoja vinguttamalla, vaan sellaisella kestävyysharjoittelulla, jossa keuhkot ei ole kovilla, vaan lenkki rullaa kivasti. Maitohappojen ja kivun sietokyky on eri asia.

Aiemmin jo ehdotetut pienet pilkotut välitavoitteet olisivat minustakin parempi, kuin vuoden rutistus. Sen hyvin ymmärrän, että motivaatiota saa mitattavista asioista. On silti mukavampi saada niitä onnistumisia koko vuoden ajan?

Kun oikein järkevästi suunnittelee, ja tarvittaessa jopa nöyrtyy muuttamaan tavoitteita, oppii saamaan kaikesta edistymisestä iloa, ja sillä kantaa pidemmälle, vuoden jälkeenkin. Pitäisi saada iloa siitä, että kyykyssä painoa on enemmän kuin kuukausi sitten, eikä huolehtia siitä, onko rasvaprosentti vuoden päästä riittävän matala. :)

On suuri riski siitä, että tavoitteista tulee ahdistus, eikä voimavara, jos tavoitteet ovat liian korkeat ja liian kaukana. Sitä paitsi jos välitavoite osoittautuu liian helpoksi, sitten tietenkin lisätään uuden tavoitteen haastavuutta! Liian pienistä tavoitteista ei siis ole mitään vaaraa. Kurssia voi sätää kuukausiasolla, mutta hyvin vaikea on suunnitella treeninsä tästä päivästä vuoden päähän.

Viimeksi muokattu:
28% -10 on aivan eri asia kuin 8 tai naisella vaikka 12% Ja tahdon painottaa vielä näkemystäni että sixpack kuntoon pääsee helposti mutta siitä alaspäin ei homma olekkaan enää niin helppoa..

Niinno. Joulukuun alun mittaus antoi antoi minulla tulokseksi 13,9. Ja se on naisella aika vähän, ja itseasiassa jopa toivon, että lukema oli alhaisempi, kuin todellisuus. Yhtälailla toki toivon, että aiempi käsimittaus taas oli yläkanttiin. Luojan kiitos hormonitoiminta pelittää normaalisti. Ja olen joutunut nykyisellään päinvastoin tsemppaamaan ja näkemään duunia sen eteen, ettei alaspäin enää mene. Suonet alavatsassakin kun eivät ole sitä, mihin itse haluan.

Miehen 8-10% kai lienee aika vastaava, kuin se naisten 12-15%?

Mutta siis pointtina yhä. Ihmiset ovat yksilöitä. Ihan tapauskohtaista; toisilla mataliin rasvoihin pääsy, ja niissä oleskelu helpompaa, toisilla vaikeampaa. Suorilta käsin ei imo kannata matalien rasvojen tavoittelua mahdottomaksi julistaa.

Enemmän aiheeseen liittyen, aineenvaihdunta hidastuu toki iän myötä, mutta tietääkseni vain jokusia prosentteja. Se konkreettisempi muutos tulee vasta siinä 60-70 vuoden paikkeilla. Monen +30 -vuotiaan hidastunut aineenvaihdunta on monasti enemmänkin sitä, että elämäntyyli vain muuttunut vähemmän aktiiviseksi ja mukavuudenhaluiseksi.

Tavoitteita on hyvä ja kannattava asettaa, ja mitä enemmän ikää tulee, sitä tärkeämpää on lihaskunnon ylläpito. Ja jota olisi hyvä jaksaa jatkaa jollain tavalla hautaan asti. Siksi itselläkin huomio kiinnittyi siihen, että mitä jos tavoitteet ovat kuitenkin liian 'tiukat'? Homman jatkuvuuden kannalta tärkeää olisi onnistua pitämään hommassa hauskuus mukana, harrastuksesta kuitenkin on kyse. Ja liian suorittamiselta se saattaa alkaa tuntumaan, jos ei ole itselleen myös armollinen. Eli lähtee ennemmin projektiin niin, että tekee parhaansa, muistaen iloita jo pienestäkin edistyksestä ja katsoo sitten, mihin päätyy.

Se on hyvä pointti että tietty rasvaprosentti näyttää toisilla hyvältä ja toisilla taas ei. Jos vaikka 12% alkaa näyttää kolmen tunnin stondikselta niin lienee hyvä jo iisata. Kai se lihasmassan kasvun tavoite on liikaa, mutta taidan silti pitää sen tavoitteena.

Iloa pidän tärkeänä projektissa ja uskon että sitä onkin kun katselee kehityskuvia ajan kuluessa. Mutta en suostu siihen suomalaisurheilijan mantraan että mennään ja katsotaan mihin riittää.

Pudotin muuten puoli elämää sitten painoa noin 20 kiloa neljässä kuukaudessa pelkästään lenkkeilemällä ja laittamalla leivän päälle vain kurkkua ja tomaattia. Mitään muuta en muuttanut. Oi niitä nuoruuden aikoja :rock:

Niinno. Joulukuun alun mittaus antoi antoi minulla tulokseksi 13,9. Ja se on naisella aika vähän, ja itseasiassa jopa toivon, että lukema oli alhaisempi, kuin todellisuus. Yhtälailla toki toivon, että aiempi käsimittaus taas oli yläkanttiin. Luojan kiitos hormonitoiminta pelittää normaalisti. Ja olen joutunut nykyisellään päinvastoin tsemppaamaan ja näkemään duunia sen eteen, ettei alaspäin enää mene. Suonet alavatsassakin kun eivät ole sitä, mihin itse haluan.

Miehen 8-10% kai lienee aika vastaava, kuin se naisten 12-15%?

Mutta siis pointtina yhä. Ihmiset ovat yksilöitä. Ihan tapauskohtaista; toisilla mataliin rasvoihin pääsy, ja niissä oleskelu helpompaa, toisilla vaikeampaa. Suorilta käsin ei imo kannata matalien rasvojen tavoittelua mahdottomaksi julistaa.

Enemmän aiheeseen liittyen, aineenvaihdunta hidastuu toki iän myötä, mutta tietääkseni vain jokusia prosentteja. Se konkreettisempi muutos tulee vasta siinä 60-70 vuoden paikkeilla. Monen +30 -vuotiaan hidastunut aineenvaihdunta on monasti enemmänkin sitä, että elämäntyyli vain muuttunut vähemmän aktiiviseksi ja mukavuudenhaluiseksi.
.

Mikä mittaus, käsikö edelleen? Jos on pelkkä käsimittaus niin väitän että todellinen % voi olla ihan mitä vaan 10-17 välillä, 17% naisella voi olla aika kireä kondis jos sattuu omistamaan tissit ja perseen.
Ja joo miehen ja naisen ero lienee tuota luokkaa..
Kyllä ihmiset ovat yksilöitä, mutta tässäkin pidetään taas se kohtuus mukana 8% alkaa olemaan tulos johon moni ei pääse vuosien työlläkään, väitän että hyvin harvassa on ne ihmiset jotka siihen pystyvät 1 vuoden spurtilla käytännössä tälläiselle ihmiselle joka tuon saavuttaa vuodessa ja onnistuu saamaan lihasta vielä samaan aikaan täytyy olla ihan järkyttävän hyvät geenit tähän touhuun ja kaiken on mentävä putkeen.. Varsinkin siinä vaiheessa kun kropassa ei ole enää sitä rasvaa kun muutama kilo.. Monille on tullut aika kovana järkytyksenä paljonko sitä painoa joutuukaan tiputtamaan ennen kun ollaan noissa lukemissa.

Briscolle kauheat tsempit!! Toivon todellakin että onnistut tavoitteessasi, ja vaikket onnistuisikaan niin silti lopputulos on varmasti hyvä! Mulla on muuten enkka 6kk 22.5kg pois.

Jälkimmäinen oli InBody. Ja joo, ei ole absoluuttinen totuus sekään, muttei sitä ole myöskään pihtimittaus. Vaihtelee per mittaaja/laite/olosuhteet. Riittävän suuntaa-antava kuitenkin meille harrastelijoille. Ja yhä pointtina se, että ihmiset vaan on erilaisia. Toisille se, mikä on vaikeaa, voi toisille olla taas jotain, mikä tapahtuu lähes vahingossa, tai siinä projektin ohessa.

Jälkimmäinen oli InBody. Ja joo, ei ole absoluuttinen totuus sekään, muttei sitä ole myöskään pihtimittaus. Vaihtelee per mittaaja/laite/olosuhteet. Riittävän suuntaa-antava kuitenkin meille harrastelijoille. Ja yhä pointtina se, että ihmiset vaan on erilaisia. Toisille se, mikä on vaikeaa, voi toisille olla taas jotain, mikä tapahtuu lähes vahingossa, tai siinä projektin ohessa.

Jep, nimenomaan suuntaa antava mutta tollasella ei tee hevon veetä kun mittaillaan niitä alhaisia prosentteja... Nimimerkillä rasva% 5-20 riippuen ihan muutaman viimeisen päivän safkaamisista ja nesteiden nauttimisesta.
Kannattaa käydä huvikseen mittauttamassa pihdeillä saa todellista infoa ja perusteluilla on jonkunarvoinen pohjakin pihtimittaus on vielä täälläpäin ainakin halvempaa lystiä kuin inbody.

Edit: kyllä muuten joskus aikoinaan hävetti kun mittailin Omronin BF:llä ihmisten % ja siinä oli hauska laite, joo kyllä sun rasva% on 15 vaikka sulla onkin läskiä niin että silmiin sattuu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom