Uusi McLaren onkin täysi susi?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja amf
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

amf

Liittynyt
28.1.2003
Viestejä
2 378
Ikä
44
Mercedes on murskaamassa Kimi Räikkösen mestaruushaaveet jo ennen F1-kauden käynnistymistä.

PELOTTAVAN mustat pilvet ovat hiipineet McLarenin ja Mercedeksen F1-valtakunnan ylle. Toinen perättäinen testiviikko vanhoilla V10-moottoreilla uuden ja pienemmän sylinterikoon aikakaudella viittaa vuosien 2003-04 katastrofien uusiutumiseen.

Italialainen Autosprint-lehti piirtää McLarenille ja varsinkin Kimi Räikköselle kauhukuvaa kauden 2003 mahalaskun toistumisesta. Kolme vuotta sitten McLaren aloitti MM-sodan vanhalla autolla, koska keskikesään tähdätty vallankumouksellinen uutuus oli keskeneräinen. Uutuus osoittautui kuplaksi ja talli joutui jatkamaan vanhuksella koko kauden.

Kimi hävisi mestaruuden kahdella pisteellä Ferrarin Michael Schumacherille.

KAUDELLA 2004 petti Mercedeksen moottori, joka aiheutti niin paljon keskeytyksiä, ettei McLaren päässyt edes kärkikvartettiin valmistajien sarjassa.

Nyt huipputekijäksi ennustettu MP4-21-auto on pitkälti uuden V8-moottorinsa varassa. Mikäli voimanlähde ei toimi kunnolla, Kimi ja Juan Pablo Montoya saattavat joutua turvautumaan vanhoihin, tehoiltaan rajoitettuihin V10-koneisiin.

Ainakin V8:n kehitystyössä talli antaa toisille valtavasti etumatkaa.

- McLaren ajaa vuoden kaksi ensimmäistä testiviikkoa sellaisilla moottoreilla, joita muut käyttivät viime heinäkuussa aloittaessaan tunnustelut V8-kehitystyössä. Mercedes on kääntänyt kelloaan seitsemän kuukautta taaksepäin, Autosprint ruoski.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
McLarenilla tehdään vuodesta toiseen noita vallankumouksellisia moottoreita, joiden historia jo tiedetään. Kauden alkuun on reilu pari kuukautta ja V8-moottorista McLarenia saadaan vielä odotella. Ferrari aloitti jo viimekauden alussa rakentamaan V8 ja lisäsi resursseja sitä mukaa mitä viime kaudelta jäi kun ei menestystä tullut, joten Ferrarilla ollaa vahvoilla.

10000x:wall: McLarenille.
 
Jos tämä kausi menee McLarenilla yhtä vahvasti kuin viime kausi, niin kyllä Kimin on oikeasti aika vaihtaa tallia. Luotettavuus on Ladan tasoa ja moottorit räjähtelee milloin sattuu. On se nyt kumma ettei se auto kestä yhtä kokonaista kisaviikonloppua.
 
no ei olis mitään uutta et ne tekee paskan auton ens kaudelle, en edes muista koska niiden auto olis pelannut ekassa kisassa kunnolla? joskus 60-luvulla jolloin kuskeilla oli isommat viikset kuin autojen renkaat...
 
Oiskohan aika vaihtaa moottorivalmistajaa. Ei oo Mersu osannu tehdä sen jälkeen ainoatakaan kestävää konetta, kun kielsivät sen jonkun metalliseoksen käytön liian vaarallisena.
Itse autohan on ollut useanakin vuonna hyvä.
 
mxm sanoi:
Jos tämä kausi menee McLarenilla yhtä vahvasti kuin viime kausi, niin kyllä Kimin on oikeasti aika vaihtaa tallia. Luotettavuus on Ladan tasoa ja moottorit räjähtelee milloin sattuu. On se nyt kumma ettei se auto kestä yhtä kokonaista kisaviikonloppua.

Komppaan tätä. Ehkä Kimin olisi tosiaan syytä jättää McLaren historiaan.
 
Sumppari sanoi:
Oiskohan aika vaihtaa moottorivalmistajaa. Ei oo Mersu osannu tehdä sen jälkeen ainoatakaan kestävää konetta, kun kielsivät sen jonkun metalliseoksen käytön liian vaarallisena.
Itse autohan on ollut useanakin vuonna hyvä.

Moottorit tekee Ilmor englannissa. Ehkä mersun pitäs tehdä myllyt ite, eikä antaa brittien sählätä.

Olen toivonut todella, että Kimi sais vihdoin sellasen auton, minkä hän ansaitsee. No, toivotaan, ettei haaveita tarvitse vielä täysin romuttaa.

Jos vähän spekuloidaan, niin tuntuu siltä, että McLarenin myllyt on tosi tehokkaita, mutta ehkä ne on aina vähän yliviritettyjä. Toivotaan, että pojat saa myllyn ja auton pelaamaan, koska Kimi on niin lahjakas kuski, että on surkeeta hukata hänen ajouraansa tollasella kämmäilyllä.
 
mxm sanoi:
Jos tämä kausi menee McLarenilla yhtä vahvasti kuin viime kausi, niin kyllä Kimin on oikeasti aika vaihtaa tallia. Luotettavuus on Ladan tasoa ja moottorit räjähtelee milloin sattuu. On se nyt kumma ettei se auto kestä yhtä kokonaista kisaviikonloppua.

Mitäs vikaa Ladan luotettavuudessa on? Pomminvarmoja vehkeitä!
 
En ymmärtäny alun alkaenkaan, miks Kimi meni mäkille, kun alotteli uraansa. Mahdollisuudet oli päästä esim. Ferrarille, ja meni mäkille vaikka autot enteili huonoa. Oon aina miettiny tätä. Ei ummarra.
 
Pertti 123 sanoi:
Moottorit tekee Ilmor englannissa. Ehkä mersun pitäs tehdä myllyt ite, eikä antaa brittien sählätä.

Joo,

Meneekö se nyt niin, että Ilmor kokoaa MB:n tekemistä palikoista?
Minusta tuntuu, että syy ei ole Englannin päässä vaan jossain
muualla. Muistelisin, että Macin pata kesti ja antoi tehoa niin
kauan kun nahkahousuinsinöörit eivät sotkeentuneet voiman-
lähteisiin.

-Franco
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pertti 123 sanoi:
Moottorit tekee Ilmor englannissa. Ehkä mersun pitäs tehdä myllyt ite, eikä antaa brittien sählätä.
Mersu osti Ilmorin F1-osion, joten tähtikeulan murikka se on, jossa tulee kampiakseli lohkon seinästä läpi Kimin selän takana. Tämänhän vuoksi Ilien on antanut aika vapautuneesti lausuntoja Montoyan viime kauden toilailuista kun ei ole missään tekemisissä enää tallin kanssa. Ilmor jatkaa itsenäisenä valmistajana vain jenkkien ratasarjoille koneita kasaillen.

BMW on jo kertonut moottorin värinöiden lisääntyneen V8:iin siirryttäessä dramaattisesti - koneet repineet dynot palasiksi jne. Eikös se ollut MP4-18 jossa jo V10 hajotti koko takapään?
 
Sumppari sanoi:
Oiskohan aika vaihtaa moottorivalmistajaa. Ei oo Mersu osannu tehdä sen jälkeen ainoatakaan kestävää konetta, kun kielsivät sen jonkun metalliseoksen käytön liian vaarallisena.
Itse autohan on ollut useanakin vuonna hyvä.

Jooh, berylliumi kiellettiin muistaakseni joskus häkkisen mestaruuden jälkeen. Männät olivat siitä tehtyjä, tai ainakin se oli seoksessa mukana hyvän lämmönjohtavuuden ja ilmeisesti keveyden takia. Kuulemma irtoava pöly oli hengenvaarallista, tosin täytyy muistaa ettei ne autot muutenkaan ilmaa puhdista ohi mennessään.... Ettei vaan olis Ferrarilla ollu näppinsä pelissä.

Empä usko että macci kovin helpolla mersusta irtoaa, parempi vaan kun se kimi menee sinne verraarille. Saapahan FIA:nkin epäsuorasti taakseen..
 
Zone-sarja -42%
ToughGrip sanoi:
Mitäs vikaa Ladan luotettavuudessa on? Pomminvarmoja vehkeitä!

Nimenomaan pomminvarmoja, räjähtää käsiin.
 
mxm sanoi:
Nimenomaan pomminvarmoja, räjähtää käsiin.

Eihän, meilläkin tuo lada jakseli 15 vuotta ilman mitään ongelmia. Kerrankin oli naurussa pitelemistä kun hinattiin S mersu takaisin pihaansa tonnikolmesataa S ladalla, kukaan muu ei ollu pysähtyny auttamaan :rock:
 
[kun kielsivät sen jonkun metalliseoksen käytön liian vaarallisena/QUOTE]
ilmeisesti keveyden takia
- Keveydempä hyvinkin. Koko kone oli tehty Berylliumista. 3litraisen V10 paino olis ollu alle 30kg!(kolmekymmentä kiloa). Tämä kiellettiin koska Ferrari ei ollut sitä keksinyt ja olisihan se ollut ylitsepääsemättömän kallis muille kuin 2/3 tallille.
 
Pyranha sanoi:
Eihän, meilläkin tuo lada jakseli 15 vuotta ilman mitään ongelmia. Kerrankin oli naurussa pitelemistä kun hinattiin S mersu takaisin pihaansa tonnikolmesataa S ladalla, kukaan muu ei ollu pysähtyny auttamaan :rock:

Niin no en mä noista uusista tiedä, mutta ei vanhoissa peleissä ollut mitään valittamista, siis niiden toiminnassa verraten muihin samanikäisiin (ja varsinkaan saman hintaisiin) autoihin. Ajettavuudeltaan ja ulkonäöltäänkin se on aina ollut omaa luokkaansa :rolleyes:
 
Dopey sanoi:
Mersu osti Ilmorin F1-osion, joten tähtikeulan murikka se on?

Mutta siis eikö se ole ilmor, joka ne myllyt tekee? Omistus suhteilla ei ole väliä, sillä on väliä, että rakentaako koneen britti vai germaani :D

On muuten tuo beryllium kaasumaisessa muodossa myrkyllisin tunnettu aine. Eli ihan homon myrkyllistä.

J.Jake sanoi:
- Keveydempä hyvinkin. Koko kone oli tehty Berylliumista. 3litraisen V10 paino olis ollu alle 30kg!(kolmekymmentä kiloa). Tämä kiellettiin koska Ferrari ei ollut sitä keksinyt ja olisihan se ollut ylitsepääsemättömän kallis muille kuin 2/3 tallille.

Siis mitä v*ttua, V10 moottorit paino suunnilleen 100 kg, jos oikein muistan. Jotenkin vaikea uskoa, että olisivat voineet tehdä koneesta 30kg painava. Ei kai ne koko konetta sentään siitä mömmöstä olis voinut tehdä. Vai onko jossain väitetty, että koko lohko olis berylliumia.

Mä olen muuten ihan formula tekniikka pervertikko.

Onko teille tuttua noi lotuksen maaefekti autot? Eteenkin se, jonka alla oli melko "suljettu" tila, jonne imettiin "imurilla" alipaine. Toki vekotin kiellettiin saman tien, koska se omisti kaikki. Pitoa taisi olla ihan kiitettävästi
 
Pertti 123 sanoi:
Siis mitä v*ttua, V10 moottorit paino suunnilleen 100 kg, jos oikein muistan. Jotenkin vaikea uskoa, että olisivat voineet tehdä koneesta 30kg painava. Ei kai ne koko konetta sentään siitä mömmöstä olis voinut tehdä. Vai onko jossain väitetty, että koko lohko olis berylliumia.

Joo tuota minäkin ajattelin, on tullut kanssa seurattua 95 vuodesta eteenpäin todella tiiviisti F ygöstä ja muistelisin että berylliumia käytettiin SEOKSESSA josta männät tehtiin. Ei siis itse lohkossa. Nykymoottorit painavat jotain reilu 90kg, eikö?

Pertti 123 sanoi:
Onko teille tuttua noi lotuksen maaefekti autot? Eteenkin se, jonka alla oli melko "suljettu" tila, jonne imettiin "imurilla" alipaine. Toki vekotin kiellettiin saman tien, koska se omisti kaikki. Pitoa taisi olla ihan kiitettävästi

Eikö ko. autossa ollu semmonen imurin suulakkeen näköinen härpätin etuosassa, downforce on varmasti ollut muikea :)

Mutta kuka muistaa missä autossa oli aikanaan 6 pyörää, joista 4 edessä ? ;)
edit: siinä autossa oli aika komia etusiipi ja muutenkin himmeä vehje :lol2:
edit2: siis nimenomaan 4 pyörää edessä.
 
Mä oon ihan seisokki päällä tosiaan tosta F1 tekniikasta.

Mua vaan häiritsee tosi paljon se, että autot on niin säälittäviä. Ne ei ole lähelläkään sitä, mitä ne vois olla. Säännöillö on kaikki rajattu tarkasti. Jos joku keksii jotain uutta, se kielletään heti. Eikö lajin idea pitäs perkele olla, että se joka keksii jotain saa etulyöntiaseman ja sillä sipuli.

Toki tajuan turvallisuus tekijän, mutta kuskit sanoo, että haluaisivat, että autot olis nopeampia ja laji olis kiinnostavampi, kun kaikki autot ei olis ihan tarkkoja kopioita toisistaan.

Toki mulla on tunteet pelissä, eikä järki, mutta mä haluisin nähdä siellä radalla autoja, jotka näyttää, mihin nyky teknologialla pystytään. Nyt ollaan kaukana siitä.

Olen lukenut, että jos noita maaefekti autoja olis saatu tehdä vapaasti, olis jossain vaiheessa kuskeilla pitänyt olla paine puvut, kuten hävittäjä lentäjillä, etteivät pökrää mutkassa, kun kiskovat sen 6-7 G:tä sivuttaista kiihtyvyyttä.

Tosin kiihtyvyyshän on sivuttaista, eli veri ei karkais jalkoihin / päähän, joten epäilen, ettei pyörtyminen olis heti ajankohtasta (mutua).

Mutta jos listaan teille, että millasia ne autot voi olla, jos ne sais rakentaa, mitä haluavat.

-Ahdetut moottorit, joissa vaapaasti elektroniikalla ohjattavat toiminnot.
-moottorin koko (tosin 3l v10 riittäs ahdettuna aika pitkälle)
-polttoaine jotain jytympää
-luistonesto ja lukkiutumattomat jarrut
-aktiivijousitus
-kaksi osainen runko (kaksi sisäkkäin)
-"verhot" auton sivuilla, jotka viistävät maata (maaefekti)
-auton pituus, korkeus ja leveys vapaat (aerodynamiikka)
-vapaasti suunniteltava diffuusori
-vapaasti suunniteltavat siivet: määrä, koko, paikka, korkeus (etupää), sivu kappaleiden pituus (taka pää)
-alipaineen auton alle imevä järjestelmä (imuri)
-ajon aikana nopeuden mukaan säätyvät aerodynaamiset pinnat (kulma)
-renkaat: vapaan kokoset ja sliksit (ensikaudella on käsittääkseni sliksit käytössä)


Tossa oli vaan murto-osa asioista, joita säännöt rajoittaa / kieltää. Ei jaksa / pysty muistelemaan kaikkia, enkä varmaan myöskään tiedäkkään kaikkia.
 
PRIEST sanoi:
...en edes muista koska niiden auto olis pelannut ekassa kisassa kunnolla? joskus 60-luvulla jolloin kuskeilla oli isommat viikset kuin autojen renkaat...

Kaudella 2003 eli ei siitä niin hirveästi ole aikaa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom