Mun suhtautuminen formulaan on tämä.
Olen autohullu (kuten moni suomalainen mies).
Minua ei kiinnosta kuskit henkilöinä paskan vertaa. Joitain formuloissa kiinnostaa juuri kuskit. Ainoa mikä mua kuskeissa kiinnostaa on suomalaisen kuskin menestys.
Muuten mua kiinnostaa lähinnä autot. F1 on olevinaan huipputekniikan huipentuma. Siellä pitäs olla ihan uskomattomia teknisiä laitteita, joissa on neljä rengasta ja ratti (tai miksi ei 6 rengasta :D ). Eli formulan pitäs kulloinkin kuvata sitä mihin senhetkisellä tekniikalla pystytään.
Formulat on teknisesti hienoja ja monimutkaisia vehkeitä, mutta ne on NIIIIIIIN kaukana siitä, mitä ne vois olla.
Rajoituksia on aivan liikaa. Jos on näin kiinnostunut autoista, kun minä, ei formuloista saa paljoakaan irti, kun autot on säännöillä tehty millin tarkasti toistensa kopioiksi. Mitään "keksintöjä" ei juuri voi tehdä.
Teoriassa unelma ammattini olisi olla formula tallin suunnittelija, mutta ei se ole, koska ei mua kiinnosta tehdä autoa, jonka on jo suunnitellut FIA:n jampat laatiessaan sääntöjä.
Jos formuloissa olis vapaammat säännöt, autot olis erilaisia ja eri näköisiä (suhteessa toisiinsakkin). Olisi tosi toimivia ratkaisuja ja epäonnistuneita ratkaisuaja.
Ohituksia olis varmaan enemmän ja joka vuosi vois tulla jotain uutta ja ihmeellistä, mitä autoihin on keksitty.
Toki tällainen suosii rikasta tallia, mutta sou not. Mulle tästä riittääs ainakin iloa.
Varallistahan se voisi olla, mutta kyllä nyky radoilla on ihan vammaset turva-alueet. Kilpaa ajon ei tarvitse olla mun mielestä hirmu turvallista. En sitten tiedä, että jos säännöt olis tosi vapaan, että tulisiko ruumiita hirveesti.
Se on varmaan, että formulat vois olla H I R V E Ä N P A L J O N nopeampia, kuin ne ovat nykyisin.