Niihän se lähti Hondakin turboilemaan uuden Civic Type R:n kans. Kävin just koeajamas, hurja oli peli hienolla alustalla, loistavalla manuaaliaskilla (tosi hyvässä kohtaa keppi ja todella lyhyet liikkeet) + todella hieno kone, kiertää niin perkeleesti, herkästi ja uskomattoman nopeesti repii 3000 - 8000 rpm, ja varsinkin ennen punarajaa ja punarajoilla raju peli. Nyt ymmärrän, miks jää monella radalla M3, M4, AMG:t, Ferrarit, WRX STI taakse...
Ei mikään ihan arkiauto, vaan ihan puhdas ratapeli ilman mitään kompromisseja. Jarrujakin piti lämmitellä oikein huolella, keli oli aika viileä ja märkä. Harmi vaan, että penkit on tehty kääpiöille. Itse 178cm/84 kg peruspunttaaja, ei mahtunu reidet vierekkäin penkin sivuttaistukien väliin läheskään, eikä perse oikein penkkiin ja selkänojassa ihan liian kapea keskiväli sivutukien välissä, käytännössä lapaluiden väli just meni siihen väliin niin aika ahdistavaa ajaa hartiat U:lla. Lisäksi autoon meno ja varsinkin kuskin penkiltä pois tulo oli ihan liian hankalaa, vähän voisi tietysti miettiä Hondalla sitä, että tämmöisellä pitäisi arkiajojakin saada tehtyä ilman akrobatiaa.
Jos olis penkit edes vähän ihmisen kokoisille tehty, niin tuo olisi oikein kiinnostava lelu, oli helppo sinänsä cruisailla hissukseenkin, takapenkillä ja kontissa tosi asialliset tilat + laatuvaikutelma oikein hyvä. Leon Cupra 280:een verrattuna koeajojen perusteilla ihan eri planeetalta (toki maksaahan toi +10 k€ enempikin), kulkupuoli myös ihan eri, vaikka molemmat on paperilla 0-100 km/h 5,7 sekkaa. Civicissä kyllä pitoa ihan eri tavalla kuin Cuprassa... Paremmin pitoa märällä asfaltilla kuin Cuprassa kuivalla. Cuprassa suti loppupeleissä aika herkästi kuivallakin asfaltilla jos vaan pyörät tarpeeksi kulmassa esim. nopea kiihdytys tiukkaan mutkaan.
PS. Livenä paljon hienompi, sopusuhtaisempi ja kenties hillitymmänkin näköinen kuin kuvissa.