Uudet automallit

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Ykkössarjalaiseen tuota RS3 pitäisikin verrata. Audilta tulee ainoa oikea neliveto ;)

Tuo 2-sarja on 1-sarjan coupe. Itseasiassa tuota RS3:n nelivetoa on moitittu varsinkin rata-ajossa. Kovin keulapainoinen auto (painojakauma 59-41) yhdistettynä nelivetoon lienee ollut puskevan käyttäytymisen syy.

Turhan negatiiviseen sävyyn tuli kuitenkin kirjoitettua. Varmasti sekä Audi, että BMW ovat loistavia autoja. Makuasia kumpi soveltuu kenellekin. Itse jättäisin nelivedon kauppaan ja hankkisin M3:n :)
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kovin keulapainoinen auto (painojakauma 59-41) yhdistettynä nelivetoon lienee ollut puskevan käyttäytymisen syy.
Todennäköisesti vain osasyy, nimittäin etuvedostakin saa yliohjaavan kun säätää alustan sen mukaan. Osasyy sen takia, että vakioautossa on pakko tehdä kompromisseja ja se tarkoittaa tuolla painojakaumalla todennäköisesti eteen reilusti suurempaa jousivakiota ja kireämpiä iskareita mikä taas tarkoittaa puskevaa käytöstä. On ne kilpa-autoissakin edessä yleensä jäykemmät, mutta kyse on alustan tasapainosta ja tuossa se on ollut ehkä pakko tehdä tuollaiseksi, että se palvelee vielä tieliikenteessäkin.
 
Audilta tulee ainoa oikea neliveto ;)

Tähän halusin vielä puuttua.

Audin ollessa ainoa oikea neliveto - kumma juttu että sekä radalla, että kadulla muut autot koetaan paremmiksi. Audin quattro oli uraauurtava. Nykyään toiset taitaa olla parempia.
 
Joo, lueskelin tosta jostain autolehdestä kun istuskelin autoliikkeessä. Saisikohan vihdoin jotain videopätkää jossain vaiheessa....

Ei se tosiaan vihaisen näköinen ole, mutta ehkä hieman vajakin tai Pixar animaatiohahmon kylläkin.
Mielipideasioita toki.

Siitä tuossa tosin pidän paljon vs muut hyperautot, ettei se ole jonkun Paganin Zonda F:n tms tapaan täynnä kaikkea aerodynamiikan kilkettä. Tuosta tulee pikemmin mieleen jotkut vuosikymmeninen takaiset klassisen näköiset urheiluautot.

Hieman jää ontumaan, kaipaisi vähän agressiivisempaa ilmettä. Suunta on kumminkin oikea.:cool:
 
Tietääkseni rata-autoissa ei nelivetoa käytetä syystä tai toisesta eli todennäköisesti se ei sinne juuri sovellu. Mutta kuten yllä olevalla videolla todettu ja otetaan huomioon 4-vuodenaikaa on neliveto täysin ylivertainen jokapäiväisessä ajossa.
 
Lähde?
Tuossa yksi esimerkki tukemaan omaa lausuntoani.



Aika vanha video, voihan se olla että tuohon aikaan audin sutivan pyörän jarruttelu on toiminut paremmin kun muilla, esim tuo e46 nelivetohan on tiedetysti aivan paska (BMW:n parhaat nelivedot tehtiin 80- ja 90-luvulla kun lukko löytyi keskeltä ja takaa). Nykyään kuitenkin aika samalla viivalla taitaa suurin osa sutivaa pyörää jarruttelevista nelivetojärjestelmistä olevan (poislukien paskimmat systeemit, joissa vääntöä takapyörille on rajoitettu niin etteivät jaksa etupyörät rullilla kiivetä takapyörillä edes kävyn yli, esim

View: https://youtu.be/jkiv-bWbLIo?t=40


Oikeaa nelivetoahan näistä nykyperuskipoista ei ole kyllä yhdessäkään, oikeasta nelivedosta löytyy aina 3 lukkoa. Eipä taida juuri muista uusista löytyä kuin oikeista maastureista ja Subaru WRX STIstä. Tosin en kyllä oikeen lue tuota "torseniakaan" oikeaksi lukoksi, kun menin sellaisen (Quaife) bemarin takaperään laittamaan ja se suti kuitenkin jatkuvasti yhdellä, ei jatkoon. Nyt kitkalukko, toimii.

edit. Niin ja katukäyttöön nelivedon on tietenkin oltava takavetopainotteinen, ettei ajettavuus mene pilalle. Audeista tietääkseni ainoastaan R8:a on saanut takavetopainotteisena ja varmaan ihan lukko(taka)perällä (Korjatkaa jos meni väärin).
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hemmetin ruma ainakin. Tulee mieleen joku skoda yeti.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Vaparit unholaan ja tilalle uudet turboahdetut 3-litraiset 911 Carrerat. Vääntökäyrää kun katsoo niin sieltä voi jatkossa saada vielä mukavat edulliset lisävirit.

porschelead_0.jpeg
p15_0777_rgb_a5_0.jpg
p15_0696_rgb_a5.jpg
 
Niihän se lähti Hondakin turboilemaan uuden Civic Type R:n kans. Kävin just koeajamas, hurja oli peli hienolla alustalla, loistavalla manuaaliaskilla (tosi hyvässä kohtaa keppi ja todella lyhyet liikkeet) + todella hieno kone, kiertää niin perkeleesti, herkästi ja uskomattoman nopeesti repii 3000 - 8000 rpm, ja varsinkin ennen punarajaa ja punarajoilla raju peli. Nyt ymmärrän, miks jää monella radalla M3, M4, AMG:t, Ferrarit, WRX STI taakse...

Ei mikään ihan arkiauto, vaan ihan puhdas ratapeli ilman mitään kompromisseja. Jarrujakin piti lämmitellä oikein huolella, keli oli aika viileä ja märkä. Harmi vaan, että penkit on tehty kääpiöille. Itse 178cm/84 kg peruspunttaaja, ei mahtunu reidet vierekkäin penkin sivuttaistukien väliin läheskään, eikä perse oikein penkkiin ja selkänojassa ihan liian kapea keskiväli sivutukien välissä, käytännössä lapaluiden väli just meni siihen väliin niin aika ahdistavaa ajaa hartiat U:lla. Lisäksi autoon meno ja varsinkin kuskin penkiltä pois tulo oli ihan liian hankalaa, vähän voisi tietysti miettiä Hondalla sitä, että tämmöisellä pitäisi arkiajojakin saada tehtyä ilman akrobatiaa.

Jos olis penkit edes vähän ihmisen kokoisille tehty, niin tuo olisi oikein kiinnostava lelu, oli helppo sinänsä cruisailla hissukseenkin, takapenkillä ja kontissa tosi asialliset tilat + laatuvaikutelma oikein hyvä. Leon Cupra 280:een verrattuna koeajojen perusteilla ihan eri planeetalta (toki maksaahan toi +10 k€ enempikin), kulkupuoli myös ihan eri, vaikka molemmat on paperilla 0-100 km/h 5,7 sekkaa. Civicissä kyllä pitoa ihan eri tavalla kuin Cuprassa... Paremmin pitoa märällä asfaltilla kuin Cuprassa kuivalla. Cuprassa suti loppupeleissä aika herkästi kuivallakin asfaltilla jos vaan pyörät tarpeeksi kulmassa esim. nopea kiihdytys tiukkaan mutkaan.

PS. Livenä paljon hienompi, sopusuhtaisempi ja kenties hillitymmänkin näköinen kuin kuvissa.
 
Aika ärjyn näköinen....

Fisker Force 1 V10
  • Engine: 8.4-litre n/a V10
  • Six speed manual/6-spd auto option, front-engined, rear-wheel drive
  • Power: 745bhp @ 6100rpm , 638lb ft of torque @ 5000rpm
  • 0-60mph in 3.0 seconds, 218mph top speed
  • Weight: 1538kg
  • 1/4 mile: 10.97 seconds/136.88mph
$268,500

Alkuun 50kpl erä.

henrik-fisker-force-1-three-quarter-front-view.jpg henrik-fisker-force-1-side-view.jpg henrik-fisker-force-1-front-view.jpg henrik-fisker-force-1-three-quarter-rear-view.jpg henrik-fisker-force-1-interior.jpg

Ei hele noi samppanjaputelien pidikkeet. :D
 
Kappas joo, haha. Mitä ihmettä, ihan törkee. :D
 
Fisker siirtyy viherituhippihybridistä (olettaisin) Viperin V10:een?
 
Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom