Autobildin "laatututkimus" on kyllä viimeinen tutkimus, minkä perusteella alan pistämään autoja paremmuusjärjestykseen. En yhtään ihmettele, jos tuon tutkimuksen tuloksissa on isoja heittoja vuosittain.
Näinhän yleensä sanovat ne joiden merkki ei pärjää ja sit seuraavana vuonna jos merkki onkin pärjännyt niin esson baarissa vedotaan näihin tutkimuksiin.
Mutta tosiaan, yhtenä perusteena tuossa autobildin vertailussa on Saksan katsastuksen tilastot mitkä tuskin ihan schaissea ovat. Taisi olla yhtenä perusteena omistajien tyytyväisyyskin, mihin en minäkään hirveänä luottaisi. Voin hyvin kuvitella, että arvoauton ostaja ei uskalla myöntää edes itselleen, että naapurin corolla on "parempi".
Edit: pitihän se kaivaa ne perusteet:
HS:
"Laaturaportin tulokset perustuvat seitsemään tärkeään auton ja huollon laatua selvittävään asiaan.
Ensiksi autonkäyttäjien kokemuksia autoistaan kartoitettiin laajalla kyselyllä, johon saatiin lähes 25000 vastausta. Toiseksi selvitettiin eri automallien takaisinkutsujen (korjauskehotusten) määrä, takaisinkutsuista tiedottaminen ja korjaamopalvelun laatu.
Kolmanneksi tutkittiin automallien luotettavuutta saksalaisen TÜV (Technische Überwachungs Verein) -katsastusraportin tulosten perusteella. Neljäntenä laatuarvioinnin perusteena ovat kokemukset automallien luotettavuudesta 100000 kilometrin Autobild -kestotestisssä.
Viidentenä arvosteluperusteena on lukijapalaute. Autobild -lehden toimitus saa vuosittain yli 8000 viestiä, jossa lukijat selvittävät kokemuksiaan autojen vioista ja korjaamopalvelun ongelmista.
Autobild-korjaamotestien tulokset ovat kuudes ja takuuehdot seitsemäs laaturaportin arviointiperuste."
EditII: ja mikä hauskaa, paljon parjattu Opel on laadukkain europpalainen merkki...