CBB Utti Hulkki Hietala

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Väittäisin että suhteellisen moni aloitteleva vapaaottelijakin haaveilee UFC-tähteydestä. Puhumattakaan niistä lukemattomista Muhoksen Kiekkomiesten NHL-toivoista.

Varmasti onkin. Ja se on myös ihan tervettä. Mutta noissa lajeissa toimii myös jonkinlainen itsereflektio. Aika nopsaan sitä älyää, jos aina tulee silmät pandakarhuna jalat edellä kehästä ulos, että ehkä kannattaa vaan harrastuksena neppalilla sitä säkkiä. Tai vaikka miten ninjan nopeudella omasta mielestään käyttää mailaa, mut maaleja ei tuu ja aina jää lätkä vastustajan lapaan ni kyllä siinä ymmärtää, et ei tässä nyt rapakon taakse olla lähdössä.
 
Todella asiallisesti käsitteli aihetta. Pahaltahan se todellisuus tuntuu jos itse ei ole asiaa hyväksynyt. Alkuun mukava harrastus muuttuu ajan kanssa itsensä hyväksymättömyydeksi, joillakin. Tää on se todellinen riskiryhmä, roinan käytön suhteen. Noi on niitä todellisia ongelmia mitä tulee mielenterveyteen, se ei merkkaa mitään jos kännissä nyrkki heiluu. Eihän viina edes kuulu bodaukseen. Tuolla toisella osiolla keskustelut viedään aina pois siitä itsestään, harva käyttäjä näistä kehtaa puhua.

Ainoa laji joka vie suurinta osaa henkisesti takapakkia.
 
Jännä että tästä jaksosta tuli tämmönen haloo, kuuntelin pätkän ja en huomannut mitään negatiivista Peterin puheissa. Mun mielestä kaikissa edellisissä jaksoissa on paistanut tämä katkeruus, siksi kyllästyinkin kuuntelemaan herroja.
 
En ole tätä uusinta bodcastia vielä kerennyt kuuntelemaan, mutta onhan Petteri jo aikaisemmissa jaksoissa useampaan kertaan dissannut bodareita.

Miltähän Petterin valmennettavista tuntuu kun valmentaja kritisoi lajia joihin heitä valmentaa🤔

Eipä riipaise hirveästi sydämmestä, kun itse olen samaa mieltä monestakin asiasta.

Naurettavia on junttibodarit, jotka todennäköisesti ei koskaan kisaa ja silti käyttää melkosen määrän boostia näyttääkseen baarin tiskillä hyvältä.

Naurettavia on myös määrät joita käytetään ihan Sm-tasolla kehonrakennuksessa, ja varsinkin kun tiedetään ettei fysiikasta ole koskaan mihinkään pro-hommiin.

Myös entisiä bodareita, jotka ei raaski luopua lainalihoista vaan pitävät niitä väkisin yllä lääkkeillä (ja luultavasti oikealla treenaamisella ja syömisellä pysyis myös aika hyvin) pidän melko säälittävinä.

Vähemmän on enemmän joissain asioissa. Ja treenipuolella olisi monella paljon opittavaa ja irtiotettavaa. Vasta Peterin valmennuksen aikana oon tajunnu että kyllähän tätä hommaa oikeasti tehdään sen takia, että treenaaminen on pirun kivaa ja treeneissä on todella paljon asioita joissa voi kehittyä.

Tahtoo vain olla, että suurin osa tuntemistani henkilöistä lajin parissa treenaa ”fiiliksen mukaan” (yleensä käsiä ja olkia, koska se on kivaa) ja jos ohjelma on, se on pelkkä treenijako, jossa ei ole minkäänlaista ohjelmointia tai progressiota takana. Toiset treenaa samalla tyylillä aina ja nostaa lääkemäärää, jotta sais edes jonkinlaisen kehityksen. Mä näkisin, että treenin eteenpäin vieminen on se, jolla tulis kehitys hankkia. Se on sitä urheilua.

Tietenkin ymmärrän kilpakehonrakennuksen vaatimat pakolliset pahat ja että ammattibodareilla tämä on potenssiin kaksi, mutta se ei tulisi tarkoittaa rekka lastia ja rekka lastia potenssiin kaksi. Matiasta lainaten tässäkin, tykkään myös asua omistusasunnossa ja ajaa omalla mersulla ;D

Omalta kohdaltani tiedän, että tällä fysiikalla hankala geneettisesti lahjakkaampia vastaan kilpailla. Uskon kuitenkin, että mulla on vielä vara kehittää lihasmassaa nykyisillä muuttujilla, kun treeniä ja ruokavaliota viedään eteenpäin. Tahdon myös katsoa vieläkö saisin paikattua rakeenteellisia puutteitani kireämmällä kunnolla ja pienellä lisäpihvillä oikeissa paikoissa :)

ps. Kuuntelen podcastin vasta kun ensi kerran ajelen Peterin suuntaan reenille ja turinoimaan

edit. Allekirjoitusta en oo saanu vaihdettua, vaan tämä on juuri niiltä alkuajoilta ennen Peteriä, kun luulin että enemmän on enemmän. Ei vain tullut sitä kokoa silläkään tyylillä, kun treenattiin tyylillä ”isot raudat on isot lihakset” :D
 
Eipä riipaise hirveästi sydämmestä, kun itse olen samaa mieltä monestakin asiasta.

Naurettavia on junttibodarit, jotka todennäköisesti ei koskaan kisaa ja silti käyttää melkosen määrän boostia näyttääkseen baarin tiskillä hyvältä.

Naurettavia on myös määrät joita käytetään ihan Sm-tasolla kehonrakennuksessa, ja varsinkin kun tiedetään ettei fysiikasta ole koskaan mihinkään pro-hommiin.

Myös entisiä bodareita, jotka ei raaski luopua lainalihoista vaan pitävät niitä väkisin yllä lääkkeillä (ja luultavasti oikealla treenaamisella ja syömisellä pysyis myös aika hyvin) pidän melko säälittävinä.

Vähemmän on enemmän joissain asioissa. Ja treenipuolella olisi monella paljon opittavaa ja irtiotettavaa. Vasta Peterin valmennuksen aikana oon tajunnu että kyllähän tätä hommaa oikeasti tehdään sen takia, että treenaaminen on pirun kivaa ja treeneissä on todella paljon asioita joissa voi kehittyä.

Tahtoo vain olla, että suurin osa tuntemistani henkilöistä lajin parissa treenaa ”fiiliksen mukaan” (yleensä käsiä ja olkia, koska se on kivaa) ja jos ohjelma on, se on pelkkä treenijako, jossa ei ole minkäänlaista ohjelmointia tai progressiota takana. Toiset treenaa samalla tyylillä aina ja nostaa lääkemäärää, jotta sais edes jonkinlaisen kehityksen. Mä näkisin, että treenin eteenpäin vieminen on se, jolla tulis kehitys hankkia. Se on sitä urheilua.

Tietenkin ymmärrän kilpakehonrakennuksen vaatimat pakolliset pahat ja että ammattibodareilla tämä on potenssiin kaksi, mutta se ei tulisi tarkoittaa rekka lastia ja rekka lastia potenssiin kaksi. Matiasta lainaten tässäkin, tykkään myös asua omistusasunnossa ja ajaa omalla mersulla ;D

Omalta kohdaltani tiedän, että tällä fysiikalla hankala geneettisesti lahjakkaampia vastaan kilpailla. Uskon kuitenkin, että mulla on vielä vara kehittää lihasmassaa nykyisillä muuttujilla, kun treeniä ja ruokavaliota viedään eteenpäin. Tahdon myös katsoa vieläkö saisin paikattua rakeenteellisia puutteitani kireämmällä kunnolla ja pienellä lisäpihvillä oikeissa paikoissa :)

ps. Kuuntelen podcastin vasta kun ensi kerran ajelen Peterin suuntaan reenille ja turinoimaan

edit. Allekirjoitusta en oo saanu vaihdettua, vaan tämä on juuri niiltä alkuajoilta ennen Peteriä, kun luulin että enemmän on enemmän. Ei vain tullut sitä kokoa silläkään tyylillä, kun treenattiin tyylillä ”isot raudat on isot lihakset” :D
Entä jos jonkun mielestä just se käsien ja olkien treenaaminen on kivaa? Entä jos joku ei edes halua vitunmoisia reisiä? Entä jos joku tykkää treenata JA käydä usein ulkona. En siis puhu itsestäni. Mun mielestä ylipäätään muiden tekemisestä valittaminen on vitun ärsyttävää. Käyttäköön ken haluaa tähtitieteellisiä lääkemääriä. Mut joo turha valittaa sit jälkikäteen. Kukin tyylillään, tykin kuulillaan.
 
Ja onhan se kummaa, jos miettii miksi joku haluaa lihaksia. Siis koko bodaus keskittyy ulkomuodon muokkaamiseen, miksi sen pitäisi olla oikeutettua vain jos kisaa? Ei dokaamisessakaan kisoja ole ja se on ihan ok paskoo kroppaa syömällä huonosti ja dokata.
 
Entä jos jonkun mielestä just se käsien ja olkien treenaaminen on kivaa? Entä jos joku ei edes halua vitunmoisia reisiä? Entä jos joku tykkää treenata JA käydä usein ulkona. En siis puhu itsestäni. Mun mielestä ylipäätään muiden tekemisestä valittaminen on vitun ärsyttävää. Käyttäköön ken haluaa tähtitieteellisiä lääkemääriä. Mut joo turha valittaa sit jälkikäteen. Kukin tyylillään, tykin kuulillaan.
Tämä!
Pitääpä Hyyryläisen nimi jättää muistiin ja bodausuran jälkeen katella miten menee. Veikkaan että eiköhän silloinkin jotain anabolista ole mukana ja lihoista pidetä kynsin ja hampain kiinni.
Tai sit kuihtuu pitkänmatkan juoksijaksi, mene ja tiedä 😅
 
Ei se mua naurettavana pitänyt vaikka mukana 4 vuotta menin treeneissä enkä kisannut.
No nämä ei ollutkaan Peterin lauseita, eikä mielipiteitä. Vaan minun omiani. Sanoinkin, että monista asioista ollaan samoilla linjoilla Peterin kanssa ja kemiat kohtaa hyvin niin valmennussuhde toimii :)

Tosiaan jokainen tekee tyylillään ja eihän se minulta pois ole. Ja tosiaan treenaaminen ja siitä nauttiminenhan on pää asia! Tietenkin pitää treenata itselleen sopivalla tyylillä ja mielekkäällä tavalla :) Tietenkin sit jos optimaalista kehittymistä haetaan niin sit on kaikki komponentit oltava täysillä pelissä. Itselle tämä on kuitenkin harrastus ja treenit tehdään täysillä ja niissä kehitytään, pakolliset pahat on siinä määrin mukana mitä palautuminen vaatii järjellisissä määrin.
 
Tämä!
Pitääpä Hyyryläisen nimi jättää muistiin ja bodausuran jälkeen katella miten menee. Veikkaan että eiköhän silloinkin jotain anabolista ole mukana ja lihoista pidetä kynsin ja hampain kiinni.
Tai sit kuihtuu pitkänmatkan juoksijaksi, mene ja tiedä 😅
Toivottavasti mielummin kuihdun pitkänmatkan juoksijaksi :unsure::ROFLMAO:
 
Joo, täytyy kyllä olla köyhä elämä itsellä, kun jaksaa arvostella muiden tekemisiä, etenkään kun ne ei vaikuta kenenkään muun elämään. Keneltä se on pois, jos joku haluu tökkiä lääkkeitä ja bilettää viikonloput? Tai treenata pelkästään yläkroppaa, en pääse millään käsiksi tuohon ajatusmalliin. Eläkää se elämä just niin ku hyvältä tuntuu, älkää miettikö mitä vittua muut tekee
 
Ja onhan se kummaa, jos miettii miksi joku haluaa lihaksia. Siis koko bodaus keskittyy ulkomuodon muokkaamiseen, miksi sen pitäisi olla oikeutettua vain jos kisaa? Ei dokaamisessakaan kisoja ole ja se on ihan ok paskoo kroppaa syömällä huonosti ja dokata.
Jaa ei oo kisoja! Nuorten aikuisten elämähän on sitä, että kuka pystyy vetään eniten ja mogaan komeimmin!!
 
Joo, täytyy kyllä olla köyhä elämä itsellä, kun jaksaa arvostella muiden tekemisiä, etenkään kun ne ei vaikuta kenenkään muun elämään. Keneltä se on pois, jos joku haluu tökkiä lääkkeitä ja bilettää viikonloput? Tai treenata pelkästään yläkroppaa, en pääse millään käsiksi tuohon ajatusmalliin. Eläkää se elämä just niin ku hyvältä tuntuu, älkää miettikö mitä vittua muut tekee
Turha hurskastella. Ihan jokainen on joskus arvostellut toisten tekemisiä, toiset enemmän, toiset vähemmän. Onhan näilläkin palstoilla "vahvoja mielipiteitä", mikä on kenenkin mielestä oikein, mutta eihän ne tietenkään ole universaaleja totuuksia tai että pitäisi tanssia jonkun pillin mukaan. "Lääkkeiden tökkiminen" tai viikonloppubiletys ei kuulu kenellekään, JOS on vastuussa vain itsestään. Mutta jos on, niin tilanne on hieman toinen. Ja Joonas esitti tuossa omia mielipiteitään johon hänellä on oikeus. Ei siitä tarvitse hernettä nenään vetää. Ehkä tuossa oli vastinetta myös niille, jotka väittävät Peterin olevan katkera jostain ja dissaavan kehonrakennusta ja että miten hän nyt voi ketään valmentaa ja blaa blaa.
 
Entä jos jonkun mielestä just se käsien ja olkien treenaaminen on kivaa? Entä jos joku ei edes halua vitunmoisia reisiä? Entä jos joku tykkää treenata JA käydä usein ulkona. En siis puhu itsestäni. Mun mielestä ylipäätään muiden tekemisestä valittaminen on vitun ärsyttävää. Käyttäköön ken haluaa tähtitieteellisiä lääkemääriä. Mut joo turha valittaa sit jälkikäteen. Kukin tyylillään, tykin kuulillaan.

Samaa mieltä tästä. Etenkin tosta, että miksei vois nykyää treenata sitä mikä on kivaa. Miks aina pitäs olla muka se sacrifation, dedication, trainstation mode päällä kun salille mennään, jos ei jalkatreeneissä oksenna nii sitä ei lasketa treenaamiseksi.

Toki itsekkin treenaan koko kroppaa, mutta lonkka ongelmien taki en laita jalkatreeneihin ihan niin suurta eforttia, kun muihin treeneihin. Ne tulee veivattua vähän sinne päin, sillon ku muu kroppa on jo kierretty läpi. Kehittyy, jos on kehittyäkseen.
 
Samaa mieltä tästä. Etenkin tosta, että miksei vois nykyää treenata sitä mikä on kivaa. Miks aina pitäs olla muka se sacrifation, dedication, trainstation mode päällä kun salille mennään, jos ei jalkatreeneissä oksenna nii sitä ei lasketa treenaamiseksi.

Oman elämänkokemukseni perusteella väitän, että valtaosa tekee nimenomaan näin. Tuntuu, et varsinkin nuoret miehet häsää kaikkea punttiksen, frisbeegolfin ja lätkän väliltä. Tolla tyylillä tuskin kehittyy missään kovin hyväksi, mutta ei se taida olla se tarkotuskaan. Liikunta on terveellistä ja siitä saa mielihyvää, se tekee onnelliseksi.

edit: Utti muuten puhui joskus podcastissa omasta näkemyksestään onnellisuudesta. Oli valaistunut jenkkipsykologi Daniel Gilbertin Stumbling on happiness -kirjasta. Tiivistettynä tossa kirjassa on kyse siitä, että onnellisuus on keinotekoista ja sitä voi luoda itse esimerkiksi asettamalla harrastukseen liittyviä tavoitteita. Utilla olennainen tekijä on tietysti bodaus.

Tossa ted talk aiheesta, jos joku kiinnostui:


View: https://www.ted.com/talks/dan_gilbert_the_surprising_science_of_happiness
 
Toteuttamalla esim kuntosalilla itselleen mieluisaa treenityyliä, on takuuvarmasti tehokkaampi vaihtoehto, kuin tekemällä kaiken oppikirjan mukaan. Toki joku järki pitää siinä omassa tyylissä olla.

Vaikka tekisit kaiken niinkuin kaikki maailman tutkimukset sanoo, mutta vihaat treenata sillä tyylillä niin ei siitä tule hevonhelvettiä. Kun taas tuolla omalla tyylillä luultavimmin panostatkin siihen touhuun ihan eri tasolla ja jaksat toistaa sitä kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Väitän että harjoittelun mielekkyys on isoin tekijä kehityksessä.
 
Back
Ylös Bottom