• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM Hotmail blockannut koko palveluntarjoajan verkon. Jos et saa vahvistusmailia, mailaa mike at pakkotosto.com nimimerkkisi

CBB Utti Hulkki Hietala

Kyllä kai nuo porukan kuvailemat tilanteet yms. menee mun mielestä ihan suht normaalin käytöksen piiriin vielä. Itsekin olen Utin kanssa hänen pitämässään seminaarissa hieman keskustellut, enkä kyllä huomannut mitään outoa semmoisen yleisen innokkuuden lisäksi. Nakkeli jopa muutaman vitsin!

Outoa muutenkin, että täällä porukka pystyy antamaan podcastien, parin toisen kertoman tarinan ja muiden tällaisten asioiden perusteella asperger diagnoosin, vaikka asiaan perehtyneet kokeneet psykiatrit ja neurologit tarvii siihen useamman laitoskäynnin.

ADHD oli iso juttu 2000-luvun alussa. Kymmenisen vuotta sitten lähes jokainen mulkku (varsinkin naisten ex-miehet) olivat narsisteja. Nyt muodissa on etsiä asperger-piirteitä ihmisistä ja sanoa erikoisia tyyppejä autisteiksi hyvin hatarin perustein.
Mun mielestä on myös hauska seurata, kun videoiden ja kirjoitusten perusteella netissä saadaan diagnosoitua tuntemattomalle ihmiselle jonkunlaisia neurobiologisia keskushermoston kehityshäiriöitä, ilman että ollaan ikinä tavattukaan henkilöä.

Tukko

VIP
Mun mielestä on myös hauska seurata, kun videoiden ja kirjoitusten perusteella netissä saadaan diagnosoitua tuntemattomalle ihmiselle jonkunlaisia neurobiologisia keskushermoston kehityshäiriöitä, ilman että ollaan ikinä tavattukaan henkilöä.
Ja vakuutuslääkärit ei tarvii edes vidoita tai kirjoituksia diagnosoidakseen päivänselviäkin juttuja milloin mistäkin vanhasta vammasta/sairaudesta johtuviksi. Ne vasta tosi ammattilaisia on!!

Uttihan on ollut vaihtarina jenkeissä ja tuntuu käyvän siellä edelleen usein ja ilmeisesti viihtyvän. Jotenkin vaan tuntuu, että aspergerile Usa olis ihan niitä viimeisiä paikkoja mihin suunnistaa. Joku psykologian proffa sanoi joskus, että amerikkalaisilla kriteereillä melkein kaikki suomalaiset ovat introvertteja.

Entäpä, jos Utti on luonteeltaan puhelias ja lähes koko elämä pyörii bodauksen ympärillä? Haluaa koko ajan opiskella uutta ja ehkä kehittyä itse samalla? Ei ole teininä kiinnostanut hevon vittuakaan mopot tai nortin poltto? Ei halua dokata tai kehuskella naisseikkailuilla? Kehonrakennus menee kaiken edelle?
Tuossa yhtälössä ei mun mielestä mitään ihmeellistä. Monella on omat intohimon kohteensa ja, kun niistä päästään puhumaan, niin loppua ei näy. Mulla se oli joskus koris, ennen loukkaantumisia. Jaksoin vääntää asiasta suurinpiirtein niin kauan, kunnes puhuin itsekseni. Ja olisin voinut vielä jatkaakin :puntti: . Nykyään seuraan vain satunnaisesti. Taisin parantua Asbergerista tai autismista. Nykyään olen vain rasittava mulukku.

edit. Mihin kategoriaan sijoitetaan lähes alastomia öljyttyjä miehiä fanittavat? Mihin Utti laitetaan?
935.jpg

Ei kai kukaan suoraan, mutta vähän siihen viittaavasti kuitenkin. Ja lievää asperger oireiluahan tuolla jo useampikin näki hänen käytöksestä, mikä tietenkin kuuluu varmasti kaikkien kamppailulajien ja perus salimakejen psykologian taitoihin :)

AndyS

Mode
Kannattaa nyt varmaan erottaa Asperger-tyyppiset piirteet ja Asperger-diagnoosi keskenään.

Aspergerin oireyhtymä - Autismi- ja Aspergerliitto

On kai se ihan selvä, että Utilla on tiettyjä aspergereille tyypillisiä piirteitä? Esimerkiksi voimakkaat erityismielenkiinnon kohteet, yleisestä poikkeava tapa kommunikoida ja taipumus rutiineihin. Vai väittääkö joku että nämä eivät kuvaa häntä hyvin?

Kuitenkaan kaikilla ihmisillä, joilla on näitä piirteitä, ei ole Asperger-diagnoosia. Joko siksi ettei ole edes koettu tarpeelliseksi pyytää diagnoosia lääkäriltä kun käytännön ongelmia elämässä ei ole, tai siksi että piirteitä on mutta ei niin paljon ja niin voimakkaina, että ne antaisivat aihetta diagnoosiin. Ja diagnoosin tekee Suomessa siis vain laillistettu lääkäri, ei maallikot.

Voi kai olla. Kauhean vähän ammattikoulussa sähkölinjalla näitä käsiteltiin :( Mutta minun mielestä hankala sanoa näiden "todisteiden" valossa mitään selkeitä/tyypillisiä oireita, varsinkin kun aika usea ihminen nuo mainitsemasi kolme esimerkkiä jollain tavalla täyttää. Vaihtelevin voimakkuuksin.

Kyllähän hivissä ja monessa muussakin sairaudessa kuumeilu on yksi oire, mutta pakko sanoa ettei itsellä tule mieleenkään kuumeillessani, että voisiko itselläni nyt olla se juuri.

E: Ja todisteilla meinaan näitä asioita nyt millä tätä keittiöpsykologiaa on alettu suorittamaan, eli videot jne. Kyllä edes oireiden kuvantamiseen pikkuisen enemmän tarvitaan ja tieto taitoa ennen kaikkea.

Kuitenkaan kaikilla ihmisillä, joilla on näitä piirteitä, ei ole Asperger-diagnoosia. Joko siksi ettei ole edes koettu tarpeelliseksi pyytää diagnoosia lääkäriltä kun käytännön ongelmia elämässä ei ole, tai siksi että piirteitä on mutta ei niin paljon ja niin voimakkaina, että ne antaisivat aihetta diagnoosiin. Ja diagnoosin tekee Suomessa siis vain laillistettu lääkäri, ei maallikot.
Monella ihmisellä ei Varmaan ole virallista asperger diagnoosia (vaikka sellainen ”kuuluisi” olla) ihan vaan sen takia että ovat eläneet lapsuutensa/nuoruutensa ennen 2000lukua.

Nykyään tuollaisiin asioihin kiinnitetään paljon enemmän huomiota koulussa/päiväkodissa ja niihin puututaan ja niitä paljon enemmän tutkitaan kuin ennen.

AndyS

Mode
Kyllähän hivissä ja monessa muussakin sairaudessa kuumeilu on yksi oire, mutta pakko sanoa ettei itsellä tule mieleenkään kuumeillessani, että voisiko itselläni nyt olla se juuri.
Erottakaa nyt ne piirteet ja diagnoosi toisistaan.

Sekä HIVin että Aspergerin diagnosointiin tarvitaan lääkäri. Mutta jos kuumemittari näyttää 39 astetta, niin ei tarvitse olla lääkäri ymmärtääkseen että on kuume. Siihenkään ei tarvitse olla lääkäri, että ymmärtää Utilla olevan voimakkaan kiinnostuksen kehonrakennukseen.

Miksei Utti oo tänne kirjottanu enää?
Siis tyyppiähän kiehtoo selvästi tieteily vaikka montako molekyyliä on keskimäärin kakassa. Hitto kun mulla ois tommone energiamäärä nii kanavoisin sen erilail

Mike

Ompa outo!
Pakkotoisto.com
Kaupunki
Helsinki
Siis tyyppiähän kiehtoo selvästi tieteily vaikka montako molekyyliä on keskimäärin kakassa. Hitto kun mulla ois tommone energiamäärä nii kanavoisin sen erilail
Utti ei tykkää Pakkotoistosta. On muuten ainoa joka koko skenessä kieltäytyy treenistä mun kanssa. En kyllä tiedä miksi kun on ihan asiallinen kaveri.

Utti ei tykkää Pakkotoistosta. On muuten ainoa joka koko skenessä kieltäytyy treenistä mun kanssa. En kyllä tiedä miksi kun on ihan asiallinen kaveri.
Onko kyse siitä ettei vaan halua tehdä sellaisia treenejä kuin sinä teet. Vai oletko myös tarjoutunut treenaamaan niin että hän päättäisi täysin treenin sisällön? Tai sitten hän vaan on traumatisoitunut treeneistä silloin joitain vuosia sitten kun wlogeja tehtiin.

Taisi 15 vuotta varmaan ehtiä olla täällä päivittäin vääntämässä aina samoista aiheista. Varmaan tullut iän myötä jossain kohdin ajatus että aikansa kutakin.