CBB Utti Hulkki Hietala

Sieltä saapuu valkoinen ritari puolustamaan Uttia. Kannattaisikohan sun vähän löysätä pipoa, vaikutat suht tosikolta viestiesi perusteella.
Nyt musta tuntuu, että ammuit itseäsi jalkaan aika pahasti. Mietipä kummassa viestissä on enemmän huumoriarvoa: Sun Utti-analyysissä, vai mun viestissä joka parodisoi sun tekstiä? Sitten mietit kumpi tässä vaikuttaa enemmän tosikolta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt musta tuntuu, että ammuit itseäsi jalkaan aika pahasti. Mietipä kummassa viestissä on enemmän huumoriarvoa: Sun Utti-analyysissä, vai mun viestissä joka parodisoi sun tekstiä? Sitten mietit kumpi tässä vaikuttaa enemmän tosikolta.
Haha, Powerhousu foorumilla heti herättyään. Toi kuvastaa sua hyvin, olet aina aukomassa naamaasi täällä aiheessa kuin aiheessa, vaikka sanottavaa ei olisi. Eikä tosta sun viestistä mikään huumori välity, pelkästään huono vittuiluyritys, kun ilmeisesti pidit loukkauksena Utin sosiaalisen älykkyyden kyseenalaistamista. Tässä on nyt muutaman viestin verran virinnyt ihan mielenkiintoisia pointteja tuosta Utin oudosta persoonasta, mutta sinä et tähänkään aiheeseen ole nyt tuonut mitään muuta kuin sinulle tyypillistä jankkaamista. Olisko sulla jotain sanottavaa tuohon edellä käytyyn keskusteluun Utista, ja jos ei ole, niin kannattaisiko välillä pitää se naama kiinni, ja jättää painamatta enteriä?

ilmeisesti pidit loukkauksena Utin sosiaalisen älykkyyden kyseenalaistamista.
En pitänyt. Ei mua Utti tai sen puolustaminen kiinnosta. Mutta tuo mitä teet on vain niin naurettavaa, että pakko siihen on vastata. Ethän sä voi mennä vetämään johtopäätöksiä ihmisten luonteenpiirteistä tai "eri äkykkyyden tasoista" Internetin perusteella. Teit sitä heti mullekin ja väitän, että jos tapaisit mut henkilökohtaisesti, niin saisit huomata analyysisi osuvan täysin väärään ääripäähän.

Ja väittäisin ettei se vittuilu ihan yritykseksi jäänyt tai ollut kovin huono, kun selvästi osui kohteeseen.

Oliko se tässä viimeisessä vai edellisessä jaksossa ku Peter muisteli jotain Utin pitämää esitelmää.Siis tä tapaus ku joku nainen oli expon standillä kysyny Utilta jotain lisäravinteista,Peter ja standillä töissä ollut oli sit naureskellen seuranu ku esitelmä meni aina vaan monimutkaisemmaksi sekä kauemmaksi asiakkaan kysymästä aiheesta.

Ehkä tota voi sanoa lieväksi puutteksi sosiaalisissa kyvyissä,ei kauhean vakavaa kuitenkaan ja luulis että hallittavissa.Toisaalta kuitenkin ne samat treenivuosien määrät,lukuisat vammat sekä testatut ruokavaliot ja treenitavat toistetaan joka jaksossa.

Jos tekis edes pikkasen kässärin noihin ni vois vältää noita ajautumisia muistelemaan jotain kahdenkymmenen vuoden takaisia treenivirheitä (kyykky) joka jaksossa.

Mutta 8,5/10 pistettä,hyviä noi on.

Ei tarvitse olla Einstein huomatakseen että Utilla on asperger-piirteitä persoonassaan. Sehän on aivan selvä asia. Mutta tarkoittaako se, että hänellä olisi huono sosiaalinen älykkyys?

Aspergerhan voi olla vakavasti invalidisoiva, mutta Utin kohdalla se on sen verran lievää, että menee luokkaan "erikoinen persoona". Jos monet miehen tavanneet pitävät häntä hauskana tyyppinä, hän on arvostettu luennoitsija, kavereita ja muuta lähipiiriä löytyy ja valmentajana (ihmissuhdetoimintaa) hän on yksi Suomen johtavia asiantuntijoita alallaan, niin miten se huono sosiaalinen älykkyys ilmenee?

Minusta tuo kuulostaa pikemmin siltä, että hänellä on hyvä sosiaalinen älykkyys, vaikka (koska?) käyttäytyminen poikkeaa massasta.

Utti on itse myöntänyt olevansa hyvin introvertti persoona. Introverttius ei tarkoita sitä, että henkilö olisi hiljainen ja ujo. Voi olla, mutta ei mitenkään välttämättä. Sellainenkin henkilö kuin Janne Kataja, usein komediallisia rooleja vetävä näyttelijä, on sanonut olevansa introvertti. Introvertti ei taas ole sama asia kuin Asperger. Uttia en osaa diagnosoida, mutta ei hänellä näyttäisi mitään sosiaalisia ongelmia olevan. Monen kuuluisan tiedemiehen sanotaan kyllä olevan Asperger-tapaus. Menestys tieteessä edellyttää suurta kiinnostusta spesifiin aiheeseen, koko elämä voidaan uhrata siihen. Älykkyys on usein korkealla tasolla tai se on, miten sanoisi, erikoistunutta. Voi olla nero jollain alalla ja täysin tumpelo jossain toisessa.

Nykyään on määritelty niin paljon diagnooseja, syndroomia ja persoonallisuus häiriöitä, että saadaan kyllä lokeroitua ihan jokainen ihminen jonkin kehityshäiriön piiriin, kun oikein tarkasti käydään tarkastelemaan ihan kenen tahansa käytöstä.

Viimeksi muokattu:
Älykkyys on usein korkealla tasolla tai se on, miten sanoisi, erikoistunutta. Voi olla nero jollain alalla ja täysin tumpelo jossain toisessa.

Älykkyys voi olla korkea, mutta käsittääkseni kuitenkin usein keskitasoa. Se on juuri se poikkeuksellinen kyky keskittyä tiettyyn aiheeseen, joka tekee aspergereista "neroja". Paljon harjoitusta, toistoa, keskittymistä.

Eikö toi kuulosta aika aspergerin oireyhtymäläiseltä? :) Pärjätään hyvin koulussa ja haastavassa työelämässäkin. Ja sitten on noita erityiskiinnostuksen kohteita. Voidaan olla puheliaitakin mutta kun pidempään tuntee niin huomaa, että sosiaalisissa taidoissa on myös puutteita
Mä veikkaisin myös, että Utilla on joku lievä asperger-tyylinen oireilu. Olen tuota itsekseni miettinyt, kun lastensuojelussa työskennellessäni olen samantyyliseen käyttäytymiseen usein törmännyt. Tuo Bisleyn tilanne kuvaa hyvin tilanteita, mitä vuosien varrella sattui. Yksi oli tässä vajaa parisen vuotta sitten Merihaassa, kun en ollut nähnyt Uttia tyyliin lähes vuoteen. Nähdessäni mut alkoi heti puhumaan: "muistatko sen pitkän englantilaisen bodarin Ian Harrisonin? Sekään ei saanut kyykkyä toiminaan, mutta hackilla kehitti reidet" ...tms. Sanallakaan ei kysynyt kuulumisia, ei kyllä ikinä muutenkaan, jollei jossakin asiayhteydessä jotenkin vahingossa toisen asiat tulleet esille :LOL:

Silti Utti on mitä empaattisin, välittävin, positiivisin ja kannustavin (toista niin kannustavaa on vaikeaa löytää) persoona. :heart: Ja sosiaalisesti taitava kyllä, vaikka välillä hyvinkin suora.

Mun diagnoosi on mulukku.
Sitä Utti ei kyllä ole millään mittapuulla. Edit: Tomi tuskin Uttia tässä yhteydessä tarkoittikaan.

Hienoa että löytyy myös hieman, hmm.. Erikoisempia tyyppejä. Uttia en tunne, mutta vanha tuttavani on täällä lukemani perusteella aika samanlainen persoona. Oman alansa asiantuntija, joka helposti pystyy pitämään tunnin monologin aiheesta, ainoastaan kolmella hengenvedolla.

Sosialisesti ehkä vähän kömpelö, eikä oikein pysty näkemään asioita toisten ihmisten näkövinkkelistä. Pitkässä juoksussa voi käydä raskaaksi jos joutuu usein olemaan tekemisissä. Mutta sopivina annoksina oikein viihdyttävää ja valaisevaa.

Sosiaalisissa kanssakäymistilanteissa, esimerkiksi keskusteluissa, taito myös kuunnella toisen juttuja omien asioidensa lomassa, on tärkeää. Se että edes esittää olevansa kiinnostunut toisen sanomisista on olennaista keskustelutilanteissa/sosiaalisissa tilanteissa.

Nämä asiat yleensä opitaan jo lapsena omaksumalla vanhempien toimintaa ja ajan kanssa oppimalla sosiaalisten tilanteiden kautta se luonnollinen käyttäytymismalli, mikä suurimmalla osalla ihmisiä on.

Ihmiset, jotka eivät tunne toisiaan, saattavat tulkita juuri normaalista poikkeavat toimintamallit hieman outoina. Kun sitten opitaan toisiamme tuntemaan, totutaan juuri toistemme erilaisiin persooniin, kuten Utilla esim on, eikä se ole enää outoa vaan ennemminkin persoonallista käytöstä/toimintaa.

Kyllä kai nuo porukan kuvailemat tilanteet yms. menee mun mielestä ihan suht normaalin käytöksen piiriin vielä. Itsekin olen Utin kanssa hänen pitämässään seminaarissa hieman keskustellut, enkä kyllä huomannut mitään outoa semmoisen yleisen innokkuuden lisäksi. Nakkeli jopa muutaman vitsin!

Outoa muutenkin, että täällä porukka pystyy antamaan podcastien, parin toisen kertoman tarinan ja muiden tällaisten asioiden perusteella asperger diagnoosin, vaikka asiaan perehtyneet kokeneet psykiatrit ja neurologit tarvii siihen useamman laitoskäynnin.

ADHD oli iso juttu 2000-luvun alussa. Kymmenisen vuotta sitten lähes jokainen mulkku (varsinkin naisten ex-miehet) olivat narsisteja. Nyt muodissa on etsiä asperger-piirteitä ihmisistä ja sanoa erikoisia tyyppejä autisteiksi hyvin hatarin perustein.

Mun mielestä on myös hauska seurata, kun videoiden ja kirjoitusten perusteella netissä saadaan diagnosoitua tuntemattomalle ihmiselle jonkunlaisia neurobiologisia keskushermoston kehityshäiriöitä, ilman että ollaan ikinä tavattukaan henkilöä.

Mun mielestä on myös hauska seurata, kun videoiden ja kirjoitusten perusteella netissä saadaan diagnosoitua tuntemattomalle ihmiselle jonkunlaisia neurobiologisia keskushermoston kehityshäiriöitä, ilman että ollaan ikinä tavattukaan henkilöä.
Ja vakuutuslääkärit ei tarvii edes vidoita tai kirjoituksia diagnosoidakseen päivänselviäkin juttuja milloin mistäkin vanhasta vammasta/sairaudesta johtuviksi. Ne vasta tosi ammattilaisia on!!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom