CBB Utti Hulkki Hietala

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Muutama nainen on multa kyselly neuvoa käsitreeniin,haluaisivat hauikset ja ojentajat.Sit ku pyytää näyttää hauista ni olkavarsi nostetaan ylös ja kyynärpää pystyssä naama punasena pinnistellään.

Eihän nä tämmöset ihmiset edes hallitse virtsankarkailulihaksiaan,kyllä siinä on PT ja jopa ValePTllä kovasti hommia.Eihän osa näistä ihmisistä ymmärrä hevon vittua kehon toiminnoista eikä myöskään mitä olis hyvä syödä.
Itsehän syön tuntumalla,nielen rauhallisesti ja hitaasti,niin että tuntuu,vanhasta bodaus lehdestä vuodelta 1999 luin bullin jutun että joka suupalaa pitää pureskella minuutin verran että se imeytyy hyvin.Tiiä sitten,ainaki Vollin videoista näyttää että jätkä nielee lihapullat kokonaisina,menee jotenki alipaine imulla kurkkuun suoraan huulilta?

Nykyään näkee liikaa näitä "tuntumatreenaajia" saleilla. Vedetään ylätaljaa 30 kilolla ja ihmetellään kun vuodesta toiseen ei tapahdu mitään. Kyllä enemmänkin suosittelisin enemmän tuota vetämistä vaan. Jos tekee vaikka leukoja lisäpainolla, niin pakkohan siinä on selällä nostaa. Tai vetää maasta, niin pakko on tehdä selällä töitä. Tai siis en ymmärrä miten voisi olla tekemättä. Puhumattakaan souduista jne...

En tiiä meneekö aiheen ohi nyt mutta kun puhutaan yleensä tosta treenien kovuudesta että ne pitää vetää täysiä ja kovaa. Se ei välttämättä ole aina paras vaihtoehto, kaikilla ei riitä mielenlujuus siihen, eikä tarvitsekkaan, ei kaikista oo kehonrakennuslavojen isoimmiksi möröiksi. Pitäs ennemmin suhteuttaa tekeminen omaan tasoonsa.
Esimerkiksi jos laitetaan ihan perus aloitteleva tai vähän kokeneempi henkilökin treenaamaan oikeasti niitä tappiin treenejä niin voi olla että se homma ei jaksa jatkua paria kuukautta pidempään, kun taas jos kevennetään touhua niin treenaaminen voi saada jatkuvuutta ja kestää vuosikymmeniäkin. Aina se kevyempi tekeminen ei kaikkien kohdalla ole huonompi, vaan pitäisi ennemmin keskittyä silloin siihen jatkuvuuteen ja perusasioiden toistuvuuteen. Kärjistettynä parempi kevyet jumpat vuosikausia kuin tappivetoja pari kuukautta. Näitä pitäisi suhteuttaa ihan yksilötasoon, kaikki ei pysty kovimpiin suorituksiin vuosikausia. Ei toki tarkoita sitä etteikö kantsis yrittää ylittää aina itsensä treeneissä ja pyrkiä kovempiin suorituksiin.
Jos joutuis vaikka ite hiihdon alottamaan 50km lenkillä niin vois olla että ei tarvis jatkaa hiihtoa, mut jos alottas 5 kilometrillä nii homma vois olla pidempikestosta.
Suhteuttakaa oma treenit omaan tasoon, pyrkikää paremaan ja hakekaa siintä tekemisestä ittellenne asioita minkä takia sitä on kiva tehdä, ajallaan kehittyy, ei yksittäisessä treenissä. Omat rajat etsii ja pyrkii niistä yli niin homma menee eteenpäin.
Tää ei ollu kenellekkään yksittäin tarkotettu viesti, yleisesti vain tuli keskustelusta mieleen.

jos tekee hirveella heijarilla tai vajaalla liikeradalla niin sit voi kayttaa isoja painoja ilman selkaa mut jos tekee edes kohtuu puhtaasti isoilla painoilla niin isojen lihasten on oltava kaytossa jotta paino liikkuu, siks otin tuon seal rown esimerkiksi koska jos tossa saa tangon penkkiin kiinni isolla painolla niin ei ole mahdollista olla tekematta sita isoilla selkalihaksilla, vaikka latsit ei tuossa paaosassa olekaan

En tiiä meneekö aiheen ohi nyt mutta kun puhutaan yleensä tosta treenien kovuudesta että ne pitää vetää täysiä ja kovaa. Se ei välttämättä ole aina paras vaihtoehto, kaikilla ei riitä mielenlujuus siihen, eikä tarvitsekkaan, ei kaikista oo kehonrakennuslavojen isoimmiksi möröiksi. Pitäs ennemmin suhteuttaa tekeminen omaan tasoonsa.
Niin, tai jos nyt esim. sattuu olemaan natu, niin jatkuva "lihasten tuhoaminen" ja rajoitinta vasten vetely on enemmän haitaksi kuin hyödyksi. Siinä vittu mitään mielenlujuutta tarvita että muussaa ittensä paskaks, ihan pelkästään bodausmeemeistä opittu typerä ja lapsellinen uhmakas asenne ja huono ohjelmointi riittää. Paljon vaikeampaa on tarkkailla kokonaiskuvaa ja mahdollistaa pitkän tähtäimen kehitys sillä, että skaalaa treenejä oikeasti päivän kuntoon sopiviksi ja ymmärtää kumulatiiviset vaikutukset.

Nimim. Kaks vuotta failureen joka treenissä. Elämäni paskinta kehitystä SEKÄ lihasmassassa että voimissa.

Hiljasta on, mikä ei yllätys olekaan..

Ööh...

Asiasta en mitään sano, paitsi että kun synnyin hoikkajalkaisena ja geenit olisivat olleet enemmänkin pitkänmatkan juoksuun viittaavat kuin pikavoimaan saati lihasmassan kasvattamiseen, niin voin kertoa, että Mike on genetiikan suhteen oikeassa.

mutta jo vanhempana äijänä naurattaa se, kun heität haasteen klo 20:53 ja kuittaat klo 21:05 että "hiljaista on"

Minä oon huono netinkäyttäjä, pakkotoistoakin tulee luettua joskus kerran päivässä, joskus kerran kahdessa viikossa. Joskus voi mennä parikin päivää, etten mene nettiin ollenkaan.

Vai onko tää somemaailma jo niin nopeaksi muuttunutta, että jos vastauksia ei tule kokonaiseen 12 minuuttiin, elo on hiljaista?

tai sit oon vaan liian vanha.

No, joka tapauksessa nää Mike vastaan muut-väännöt ovat todella viihdyttävää luettavaa.

Tuntuma ja tekniikka on mielestäni jossain määrin synonyymejä. Kun teet liikkeen tietyllä tekniikalla, saat tuntuman tiettyyn kohtaan.
Itse olen ottanut oppia Jeff Nippardilta. Suosittelen Mikeäkin katsomaan ja varsinkin sisäistämään ne pienet asiat mitä hän selittää tekniikka videoillaan. Esimerkiksi niinkin yksinkertainen liike kuin vipunostot sivuille alkoi tuntumaan minulla heti aivan erityisen hyvin kun katsoin ja otin opikseni alla olevasta videosta. Toki se tarkoittaa sitä, että alussa painoa pitää hieman karsia koska kun sen liikkeen tekee oikein, se on todella paljon raskaampi kuin esim monien suomalaisten ukkojen heijari nostot.
Uskon, että Mike yrittää suurimmaksi osaksi provota, jotta saisi kävijöitä pakkotoistolle, eikä varmaan Nippardkaan ole hyvä henkilö opettamaan ketään, koska ei ole maailman isoimpiin lukeutuva massamörkö kuten ei Juha Hulmikaan ollut.
Anyway, toivottavasti videosta on apua ja olkapäät lähtevät kasvuun.

View: https://www.youtube.com/watch?v=v_ZkxWzYnMc&t=416s

Nimim. Kaks vuotta failureen joka treenissä. Elämäni paskinta kehitystä SEKÄ lihasmassassa että voimissa.
No sähän oot tehnyt ihan päin seiniä,kaks vuotta failureen joka treenissä tottakai on typerää,kannattaa käydä lukemassa vaikka kevyestä viikosta.
Ei kukaan voi vetää kahta vuotta failureen? itsellä noin 20 vuotta failureen mutta joka kolmas tai neljäs viikko kokonaan lepoa tai kolmejakosella ja 50% painoilla se viikko.Käytössä aina pudotussarjat,supersarjat ja restpauset,Vollin valmennuksessa oli supersarjat kolmejakoisella ja kolmijakoinen kahdesti viikkoon eli kuus treeniä viikossa ja päivä vapaata,supersarjoja tuli 12 per lihasryhmä/per treeni elikkä 24 sarjaa käytännössä ja kaks kertaa viikossa.Paras kehitys tuli tuolloin!
Joka neljäs viikko otettiin painoista pois about puolet mutta tehtiin samat sarjat ja toistomäärät.

Failureen kaks vuotta,sitten ihmetellään ku ei tapahdu enää mitään :D :D No ei pidä tapahtuakaan tai oot lääketieteellinen ihmelapsi!

Tuntuma ja tekniikka on mielestäni jossain määrin synonyymejä. Kun teet liikkeen tietyllä tekniikalla, saat tuntuman tiettyyn kohtaan.
Itse olen ottanut oppia Jeff Nippardilta. Suosittelen Mikeäkin katsomaan ja varsinkin sisäistämään ne pienet asiat mitä hän selittää tekniikka videoillaan. Esimerkiksi niinkin yksinkertainen liike kuin vipunostot sivuille alkoi tuntumaan minulla heti aivan erityisen hyvin kun katsoin ja otin opikseni alla olevasta videosta. Toki se tarkoittaa sitä, että alussa painoa pitää hieman karsia koska kun sen liikkeen tekee oikein, se on todella paljon raskaampi kuin esim monien suomalaisten ukkojen heijari nostot.
Uskon, että Mike yrittää suurimmaksi osaksi provota, jotta saisi kävijöitä pakkotoistolle, eikä varmaan Nippardkaan ole hyvä henkilö opettamaan ketään, koska ei ole maailman isoimpiin lukeutuva massamörkö kuten ei Juha Hulmikaan ollut.
Anyway, toivottavasti videosta on apua ja olkapäät lähtevät kasvuun.

View: https://www.youtube.com/watch?v=v_ZkxWzYnMc&t=416s

Täällä taas porukka sekottaa ryskämisen ja siistin treeniin.Miken tyyli on aina ollut siisti mutta tietenki Mike tekee päin vittua eikä ole tuntumaa,kattokaa nyt ,ei sillä ole tuntumaa ku sarja ei kestä 5 sekuntia kilon käsipainolla :D
Ainahan te voitte puristella vaikka 20 vuotta sillä kilon painolla ja tuntuu varmasti joka kerta kovasti olkapäissä mutta ette tule koskaan kehittymään sen enempää,tuo videon kaverikaan tuskin on tuosta kehittyny enää 10 vuoteen miksikään,se oli siinä,jatkakoot puristelua yhdellä levyllä oikeen kovasti,näyttää hassulta kun kaveri treenaa vuodesta toiseen samalla fitnesstyttöjen painolla ja kehitys 0.

Täällä taas porukka sekottaa ryskämisen ja siistin treeniin.Miken tyyli on aina ollut siisti mutta tietenki Mike tekee päin vittua eikä ole tuntumaa,kattokaa nyt ,ei sillä ole tuntumaa ku sarja ei kestä 5 sekuntia kilon käsipainolla :D
Ainahan te voitte puristella vaikka 20 vuotta sillä kilon painolla ja tuntuu varmasti joka kerta kovasti olkapäissä mutta ette tule koskaan kehittymään sen enempää,tuo videon kaverikaan tuskin on tuosta kehittyny enää 10 vuoteen miksikään,se oli siinä,jatkakoot puristelua yhdellä levyllä oikeen kovasti,näyttää hassulta kun kaveri treenaa vuodesta toiseen samalla fitnesstyttöjen painolla ja kehitys 0.

Jos katsoit videon, niin Nippard näyttää siinä myös Kai Greenen vipunostoja. Näyttääkö nekin hassuilta eikä kehity vai onko niin että Nippard on liian pieni antamaan ohjeita ja Greene liian iso?

Vaikka kuinka opiskelisi lihaksen aktivaatioita teoriassa ja katsomalla videoita niin ei se loppupeleissä aina ole niin yksinkertaista. Itse kun olisi tajunnut aikasemmin palkata ulkopuolista apua seuraamaan vierestä kun treenaa ja ennen kaikkea opastamaan niin olisi kehitys varmasti ollut parempi. Kun käy treenaamassa jonkun osaavan kaverin kanssa (oli se sitten Mika, Mike tai Takamaa esim) niin varmasti aukeaa hyvin monelle täysin uusi maailma. Jokainen opastaa ja ohjaa asioita eri tavalla mutta perusteethan on siitä huolimatta samat.
Moni menee varmaan siinäkin tietyllä tavalla metsään (esim selkää treenatessa) kun luulee et lihaksen jännittäminen riittä ja että se tuntuu ”oikeassa” kohtaa. Lihaksen venyttäminen ja supistaminen onkin sitten vähän eri asia. Ja kun puhutaan tuntumasta moni yhdistää sen myös erittäin strictiin tekniikkaan. Mielestäni se johtaa usein siihen et jumpataan liian pienillä painoilla koska liike ei missään nimessä saisi tuntua muualla kuin kohdelihaksessa. Siinä vaiheessa kun löytänyt sen lihaksen niin ei saisi unohtaa mekaanisen rasituksen tärkeyttä. Kyllähän olkapäitä saa pumppiin ja tuntumaa niihin jopa kilon kässäreillä pumppaamalla vajaata liikerata. Mut väitän ettei se johda kovinkaan isoon lihaskasvuun.
Oon samaa mieltä siitä Miken kanssa että kyllä jokainen osaa tuoda lapoja yhteen ja aktivoida lavanlähentäjiä, mutta se auttaa kummasti kun joku neuvoo vierestä miten se käytännössä tapahtuu.

Ei hemmetti. Tää keskustelu on suurimmalta osaltaan ku jotain Ismo Leikolan stand-up komiikkaa.
Että se treenaaja on niiku täysin passiivisessa osassa siellä salilla tehdessään liikkeitä. "Tein kulmasoutuja, ne ei tuntunut selässä" vähän sama kuin "kakka tuli housuun". Että ihminen on siinä vaan täysin passiivinen olio, joka kuin kilpikonna selällään ihmettelee maailman menoa, että siinä se tanko nousee ja laskee käsissä, mutta en voi tehdä mitään. Sitten tarvitaan joko PT tai video, jossa näytetään miten liike tehdään. Sitten ihminen kokee jonkinlaisen valaistuksen. Että kaksi vuotta olen tehny tätä liikettä, eikä se tuntunut missään. Ei mieleen tullut sen kahden vuoden aikana ITSE alkaa kokeilemaan erilaisia kulmia, käsien asentoja yms. että missä se tuntuu oikealta. Ei, kun vittu "kakka tuli housuun", olin täyhsin passiivinen ihmettelijä vaan siinä, kun painot nousi ja laski omissa käsissä.

Jotenkin vaan tuntuu hullulta tämä nykyaikainen auktoriteettiusko ja kaikkeen pitää olla ohje, kun itse on siltä treenin aikakaudelta, kun kaikki piti opetella itse A:sta Ö:hön ja ainoa tapa oppia asiat oli vain uskoa itseään.

No sähän oot tehnyt ihan päin seiniä,kaks vuotta failureen joka treenissä tottakai on typerää,kannattaa käydä lukemassa vaikka kevyestä viikosta.
Ei kukaan voi vetää kahta vuotta failureen? itsellä noin 20 vuotta failureen mutta joka kolmas tai neljäs viikko kokonaan lepoa tai kolmejakosella ja 50% painoilla se viikko.Käytössä aina pudotussarjat,supersarjat ja restpauset,Vollin valmennuksessa oli supersarjat kolmejakoisella ja kolmijakoinen kahdesti viikkoon eli kuus treeniä viikossa ja päivä vapaata,supersarjoja tuli 12 per lihasryhmä/per treeni elikkä 24 sarjaa käytännössä ja kaks kertaa viikossa.Paras kehitys tuli tuolloin!
Joka neljäs viikko otettiin painoista pois about puolet mutta tehtiin samat sarjat ja toistomäärät.

Failureen kaks vuotta,sitten ihmetellään ku ei tapahdu enää mitään :D :D No ei pidä tapahtuakaan tai oot lääketieteellinen ihmelapsi!
Ihan paskaa se kehitys oli silloinkin, kun vedin failureen kolme viikkoa putkeen ja kevensin viikon.

Ainahan te voitte puristella vaikka 20 vuotta sillä kilon painolla ja tuntuu varmasti joka kerta kovasti olkapäissä mutta ette tule koskaan kehittymään sen enempää,.

Itse sain olkapäät vihdoin kasvamaan juurikin 2kg kässäreillä. Niillä kun teki satoja..huom satoja toistoja treenin aikana useamman kerran viikossa, hermotus parantui ja nyt isot kässärit tuntuvatkin olassa trapsien sijaan.

Itse aina olen kummastellut näitä kahden leirin treenimetodejen riitaa. Itse ratkaisen tekemällä kaikki mahdolliset toistoalueet kaikilla mahdollisilla variaatioilla. Vähän niinkuin tuo kundi videolla.

Ei hemmetti. Tää keskustelu on suurimmalta osaltaan ku jotain Ismo Leikolan stand-up komiikkaa.
Että se treenaaja on niiku täysin passiivisessa osassa siellä salilla tehdessään liikkeitä. "Tein kulmasoutuja, ne ei tuntunut selässä" vähän sama kuin "kakka tuli housuun". Että ihminen on siinä vaan täysin passiivinen olio, joka kuin kilpikonna selällään ihmettelee maailman menoa, että siinä se tanko nousee ja laskee käsissä, mutta en voi tehdä mitään. Sitten tarvitaan joko PT tai video, jossa näytetään miten liike tehdään. Sitten ihminen kokee jonkinlaisen valaistuksen. Että kaksi vuotta olen tehny tätä liikettä, eikä se tuntunut missään. Ei mieleen tullut sen kahden vuoden aikana ITSE alkaa kokeilemaan erilaisia kulmia, käsien asentoja yms. että missä se tuntuu oikealta. Ei, kun vittu "kakka tuli housuun", olin täyhsin passiivinen ihmettelijä vaan siinä, kun painot nousi ja laski omissa käsissä.

Jotenkin vaan tuntuu hullulta tämä nykyaikainen auktoriteettiusko ja kaikkeen pitää olla ohje, kun itse on siltä treenin aikakaudelta, kun kaikki piti opetella itse A:sta Ö:hön ja ainoa tapa oppia asiat oli vain uskoa itseään.

Olen itsekin siltä aikakaudelta jolloin kaikki opeteltiin itse. Olihan silloin lehtiä joo mistä sitten kopioitiin pro-bodareitten treeniohjelmia ja kuvitteli että jos jos pystyy liikuttamaan isompaa painoa paikasta a paikkaan b niin kyllähän siinä lihas kasvaa. Kyllähän se kasvaakin tiettyyn pisteeseen mutta asioita voi tehdä paljon fiksumminkin. Lehteä lukemalla tekniikan opiskelu myös vaikeampi kuin videota katsomalla. Hyvä vaan että nykyään tarjolla enemmän opastusta oli se sitten videoiden tai pt:n opastusta. Tarvitse sitten perse edellä puuhun mennä. Mutta se on kyllä totta että tekemällä asioita oppii ja treenaajan itse pitää olla aktiivinen ja myös itse miettiä miten toteuttaa treenaamisen omalla kohdalla.

Uteliaisuudesta pakko kysyä, millaisella ohjelmalla vedit failureen? Oliko paljon liikkeitä lihakselle, sarjoja/liike ja oliko erikoistekniikoita paljon?
Kaikkee oli. Välillä pelkkiä suoria sarjoja failureen, välillä pudotuksia ja pakkoja. Joskus kokeilin giant settejäkin, mut ei ne tämmöselle perusnatulle kyllä tee yhtään mitään, roskavolyymia vaan kerty. Nelijakoinen epäsuoralla rasituksella ja ilman epäsuoraa, kaksjakoinen vetävät/työntävät ja yläkroppa/alakroppa-jaolla, kolmijakoinen 4-6 kertaa viikossa, yksjakoinen 2-6 kertaa viikkoon jne. Taisin mä viisjakostakin hetken kokeilla. Liikkeitä lihakselle 1-5 jaosta riippuen, sarjamäärät jaon mukaan. Yhdestä kymmeneen sarjaan (GVT-hommissa noita kymmenen sarjojen hullutteluja). Vähän kaikkee on tullu testattua siis.

Ainoat jaot jotka mulle toimii on 1-3-jakoiset suht tiheällä frekvenssillä ja sarjoissa maltillinen intensiteetti. Toki joskus voi ja kannattaa munkin revitellä ja vetää tappiin, mutta kerran-kaks kuussa maksimissaan ja ihan parilla sarjalla/lihasryhmä. Kerrannaisvaikutukset pitää siinäkin tapauksessa tiedostaa ja keventää paria seuraavaa treeniä, joskus enemmänkin. Volyymia kestän ihan hyvin kyllä, kunhan vikoihinkin sarjoihin jää varastoon. Usein tää ei toteudu ja sit pitääkin häntä koipien välissä kevennellä ja vähän soimata itteensä, että kylläpä sitä tulikin oltua tyhmä.

Nk. pidempiä ja bodytyyppisempiä sarjoja kestän kyllä kovallakin intensiteetillä enemmän (ei kuitenkaan failureen kuin korkeintaan siellä täällä), mut ne on jääny aika vähiin sen jälkeen kun lopetin bodailun ja siirryin enemmän voimailuun. Toki peruskaudella teen pitkiäkin (10-15 toistoa) sarjoja, mutta suurin osa ajasta menee ehkä siellä lyhyen perusvoiman alueella, 4-6 toistoo karkeasti.

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom