CBB Utti Hulkki Hietala

Tätä tuntuma keskustelua seuranneena haluaisin aloittelijana kysellä onnistuuko kokeneena treenaajana liikuttaa raajaa pelkästään ajatuksella, "supista lihasta". esim. käsivarren koukistaminen pelkällä hauiksen supistamisella(kykeneekö rentouttamaan vastalihakset). Tällä hetkellä tarvin ajatuksen "koukista käsivartta" ja koko liikkeen ajan pyrin hauista jännittämään erityisen kovaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sä näät näitä ilmeisesti vähän enemmän mitä muut ja oletat että kovin moni näin tekee. Moniko täällä nyt on tällä tasolla, käsi ylös? Ja sitten miljoonan taalan kysymys, onko se niin mahdottoman vaikea käyttää perusjärkeä, jos joku tuntuu väärässä paikassa, niin miksi jatkaa tekemistä, eikä opetella tekemään se oikein? Ja tartteeko siihen palkata ihan pt vai riittääkö, että etsii isomman kaverin salilta ja kysyy että voitko auttaa? En mä tajua, että kaksi vuotta hakataan päätä seinään kun ekassa treenissä jo pitäisi herätä kysymyksiä.
Kuvaatko ilmaiseksi, jos joku ei halua palkata valokuvaajaa, vaan etsii taitavimman kaverin netistä ja kysyy, että voitko auttaa? Ne isot kaverit on isoja sen takia, että on tullut salille treenaamaan eikä toimimaan ilmaisena treenitekniikkakonsulttina.

Jos Tomi sattuu tekemään töitä PT:nä ja ohjaamaan salilla päivittäin ihimisiä treenissä niin jokseenkin järkevämmän kuulosta että hän siellä näkee ENEMMÄN nuita kummallisesti tehtyjä "tekniikoita" kun nyt vaikka Mike joka toki käy päivittäin salilla mutta ei käsittääkseni keskity niin ohjaamiseen kun omaan reenaamisen. Poisluettuna tietenkin kimppareenit joita hän tekee ja on "ohjaavassa" roolissa mutta kohteena yleensä on jo useita vuosia punnuksia käsitteleviä henkilöitä joilla luonnollisesti tekniikan kuuluisi olla parempi kuin vasta-alkajilla.

Kai täällä nyt joku on joka tekee t-tankoa kuten Tomi sanoi. Tomi puhuu kovasti miten monessa liikkeessä tehdään väärin, penkistä esimerkki, nyt kulmasoudusta. Käsi ylös joka niin tekee ja sitten olisi kiva kuulla miksi?
Mä oon nähny julkisilla saleilla yhden kymmenestä tekevän t-tankosoutua oikein. Yleensä se on sellasta vajaata nyppimistä olkapäät edessä.

Ite teen t-soutua kerran vuoteen ja aina maksimit. Absoluuttiset maksimit, ei tekniset maksimit. Ai minkä takia? No piruuttaan.

Voin henkilökohtaisella kokemuksella ja sivusta seuranneena sanoa että sitä soutua ja ylätaljaa voidaan rykäistä liikkeelle ja nokkia menemään niin että koko selkä ei ole pelissä mukana. Niin ihmeelliseltä kuin se kuulostaakin.

Tai sitten vielä ihmeellisempi: soudetaan sivusta katsoen hyvin nätillä tekniikalla ja treenaaja sanoo että hauikset ovat hirveässä pumpissa. Vaikka kuinka yrittäisi soutaa nätisti ja selällä, silti treeni tuntuu menevän lähinnä hauiksille, tai takaolille. Eikä se lagaava kohdelihas tunnu kehittyvän.

Tuossahan on vaihtoehtona sitten joko todeta olevansa motorisesti vajavainen ja lopetetaan treenaaminen (vitsivitsi..:LOL:)..tai sitten tavalla tahi toisella opetellaan kunnolla se lagaavan kohdelihaksen aktivaatio (epäkkäät, latsit, mikä se kullakin on) ja lähdetään sitten tekemään noita perusliikkeitä uudestaan sillä ajatuksella.
Tässä kohti vain voi opetella itse (niinkuin minä), kysyä salin isolta kaverilta apua (voi olla että osaa, voi olla että ei), tai sitten pyytää PT:n apua. PT:n apu on todennäköisesti se nopein, koska kokenut PT on todennäköisesti opastanut monilla erilaisilla välityksillä ja lihasaktivaatioilla varustettuja treenaajia. Se salin isoin körmy todennäköisesti jää tuossa kakkoseksi. Jos ei sitten ole se PT :LOL:

Tuossahan se on pähkinänkuoressa mitä Mike yhdessä viestissään sanoi; opetella tekemään se liike oikein. Omalle kropalle sopivalla tavalla. Mutta auta armias kun joku erehtyy sanomaan tuossa kohti sanan tuntuma, sitten siiloudutaan (enkä nyt kohdista tätä Mikeen, varmaan puolet viime sivujen viesteistä on tätä):

1. Tuntuma tarkoittaa pecdecin ja kajakkisoudun hinkkausta tai 30 kilon ylätaljaa.
2. Tuntumatreenaajat treenaavat kevyesti.
3. Ylätaljaa on pakko tehdä latseilla
4. Tuntuma on homoille, vetäkää vaan.

Ja mikään noista ei pidä paikkaansa. Esim. kuuden toiston kuormallakin tehty kulmasoutu voi ja pitääkin tuntua selässä. Ja eri tavalla kuin pullover pitkänä sarjana.

Veikkaisin itse asiassa että Mike voisi olla hyväkin opastamaan ihmisiä saamaan treenin perille. Oli se sitten selkä tai olkapäät, tai jalat. Kokenut treenaaja kuitenkin, ja treenannut monen tyypin kanssa.

Monella ei-vielä-advanced -tason treenaajalla voi olla haastavien lihasryhmien suhteen juttuja mitä eivät edes itse tiedosta, pieni tiedostamaton pompautus tai nykäisy siellä täällä, joka juuri vie halutulta kohdelihakselta kriittisellä kohdalla rasitusta pois. Ei semmoista jollain Wileniuksella varmasti juuri näe, mutta 3-5 vuotta treenanneella hyvinkin helposti.

No miten me voidaan keskustella treenistä jos lapsi oppii kävelemään kahdessa vuodessa ja mä keskustelen tyyppien kanssa, joilla kestää vuosia saada ylätalja tuntumaan selässä. Ollaan niin eri levelillä jutuissa, että näille kavereille perusmotoriikan harjoittelu kävelystä lähtien on tarpeen. Ei niillle edes kannata sano että mene salille.

Sitten kun täällä on tyyppejä, jotka tekevät t-tankosoutua muilla lihaksilla mitä selällä, niin miten se edes onnistuu? Mä en tajua ja ehkä mä siksi otan kierroksia kun jengi vaikuttaa aivan vajavaisilta fyysisesti. Mä en edes yrittämällä onnistu tekemään latsit velttona mitään selkäliikkeitä. Ehkä mun ei näihin keskusteluihin kannata ottaa osaa jos en osaa keskustella rauhassa. Mutta vaikka kuinka rauhassa tulisin sanomaan, niin joku huutaa "VOIMARYSKÄÄMINEN", vaikka on varmasti nähnyt videoilla miten mä teen.

Siihen on syynsä, miksi toiset ovat valmentajia ja/tai pt-hommissa ja toiset ei. Nämä kun vaativat hyviä hermoja ja kykyä kohdata hyvin erilaisia ja erilaisista lähtökohdista tulevia ihmisiä. Ei täällä ole kukaan haukkunut sinua mitään mistään tietämättömäksi ja osaamattomaksi paskaksi, olet sen keksinyt ihan itse. Sen sijaan kaikki vähänkin erilaiset näkökulmat tuntuvat olevan juurikin sinulle vaikeata sulattaa. Eihän tuollaista mustavalkoista, tunteellista, välillä jopa uhriutuvaa paatosta jaksa kukaan itseään kunnioittava kuunnella kovin pitkään. Onhan fanaatikoille tietysti paikkansa heilläkin.

No, kuka sitten mistäkin tykkää. Itse tykkään kuunnella esim. Juho Murtosta, joka on itse kilpaillut ja myös valmentanut kohtuullisella menestyksellä. Lisäksi mies on kiinnostunut tieteellisistä tutkimustuloksista. Tämä ei kuitenkaan ole se pointti, vaan asenne. Ja se on rauhallinen, analyyttinen, toisia kunnioittava ja tulee sellainen tunne, että keskustelulle on aina sijaa, mitään ei väkisin tyrkytetä. Happi ei lopu heti ympäriltä.

Kai täällä nyt joku on joka tekee t-tankoa kuten Tomi sanoi. Tomi puhuu kovasti miten monessa liikkeessä tehdään väärin, penkistä esimerkki, nyt kulmasoudusta. Käsi ylös joka niin tekee ja sitten olisi kiva kuulla miksi? Mä en näe kovinkaan usein noita väärintehtyjä liikkeitä noin räikeästi ja musta vähän tuntuu, että Tomi koittaa antaa kuvaa, ettei iso osa osaa tehdä oikein. Jokaisen pitäisi alkaa nyt tuntumatreenaamiseen ja mun mielestä sille annetaan aivan liikaa painoarvoa.

Kyykyssä ei tunnu samalta reisissä mitä ojennuksissa, tuntuma on siis erilainen, se EI tarkoita että pitäisi alkaa opettelemaan tuntumaa muilla liikkeillä, koska se kyykky ei koskaan tunnu samalta, eikä muut liikkeet samalta mitä kyykky. Siksi tuntumasta on tehty aivan liian iso asia ja se ehkäisee tehokasta treenaamista.
Katsotko vaan kehittyneempiä treenaajia ja sivuutat aloittelijat kokonaan?
Mä näen joka päivä salilla aloittelijoita, joko nuoria hurjia tai 60v mummoja jotka tekee vaikka nyt sen t-soudun "väärin".
Ja ylipäänsäkin voisin veikata että selän treenaus tai se että mihin kohtaa selkää haluaa kohdistaa minkäkin liikkeen, tuottaa varsinkin aloittelijoille vaikeuksia.

Itse oon 13-vuotiaasta asti enempivähempi treenannut (eli 10v) ja vasta vuosi sitten opin kunnolla selän treenauksen

Kai niitä sitten on jossain saleilla kun ei itse ole laittanut merkille, tosin enpä mä siellä ketään ihmettele. Eli tässäkin selkeesti moni on sitä mieltä, niin eiköhän se sitten totuus ole. En jaarittele sitten enempää asiasta, vaan tuntuma on ratkaisu.

ps. yksikään ei suostunut tulemaan treeniin, mikä on sääli. Onneksi Leskisen kanssa taas huomenna selkää ja videolle tulee tällä kertaa.

Kai niitä sitten on jossain saleilla kun ei itse ole laittanut merkille, tosin enpä mä siellä ketään ihmettele. Eli tässäkin selkeesti moni on sitä mieltä, niin eiköhän se sitten totuus ole. En jaarittele sitten enempää asiasta, vaan tuntuma on ratkaisu.

ps. yksikään ei suostunut tulemaan treeniin, mikä on sääli. Onneksi Leskisen kanssa taas huomenna selkää ja videolle tulee tällä kertaa.
Hitto vie kun asuisin lähempänä niin ois kyllä oikeesti hyvä tulla treenattavaks

Vaikea kyllä itsekään tajuta miten voi jonkun ylätaljan tehdä niin, että pääosa rasituksesta menee jonnekin muulle kun selälle, jos nyt tekniikka ei ulkoisestikin ole aivan kauhea. Harvalla on niin vahvat hauikset tms että jotain sataa kiloa niillä vetelee alas? Tietenkin asento jne pitää olla jotenkin järkevä eikä mikään jo ihn näkyvästi outo. Lihaksiston toiminta on kuitenkin yksinkertaista mekaanista toimintaa, tämä maaginen tuntuma on jotenki ehkä liiankin kanssa esillä. Itellä selkä ehkä vähiten huono lihasryhmä, vaikka harvoin mitään älytöntä ”tuntumaa” sinne tulee treeneissä. Sen sijaan jotku forkut on itellän enintään ku 5v tytöllä, vaikka jäätävän ”tuntuman” sinne saa kun kantaa vaikka ruokakassin kotia autosta.

Onpahan taas erikoinen keskustelu. Hmm, katsotaas takaperin top10 bodareita viimesen parin vuosikymmenen ajalta. Kuinka moni on tuntumatreeneillä lihat tehnyt? Aivan, ei kukaan.

Jättäkäähän hameet kotiin kun meette salille.

Onpahan taas erikoinen keskustelu. Hmm, katsotaas takaperin top10 bodareita viimesen parin vuosikymmenen ajalta. Kuinka moni on tuntumatreeneillä lihat tehnyt? Aivan, ei kukaan.

Jättäkäähän hameet kotiin kun meette salille.
Ihan mielenkiinnosta, voisitko kertoa omin sanoin, mitä "tuntumatreeni" tarkoittaa sun mielestä?

Ihan mielenkiinnosta, voisitko kertoa omin sanoin, mitä "tuntumatreeni" tarkoittaa sun mielestä?
Täällä nykysin pelätään pakkotoistoa, failuree, yms. Näitä juttuja mitä Mikekin täällä saarnailee. Ei se lihas kasva, jos sitä ei oikeasti rasiteta. Perusjuttuja hei.

Mietitään vaikka Savolaisen GP 97 kuntoa. Kaikki varmaan nähnyt Maken treenivideot. En ainakaan itse kajakkisoutua siellä nähnyt.

Täällä nykysin pelätään pakkotoistoa, failuree, yms. Näitä juttuja mitä Mikekin täällä saarnailee. Ei se lihas kasva, jos sitä ei oikeasti rasiteta. Perusjuttuja hei.

Mietitään vaikka Savolaisen GP 97 kuntoa. Kaikki varmaan nähnyt Maken treenivideot. En ainakaan itse kajakkisoutua siellä nähnyt.
Olisit vain sanonut, ettei sulla ole aavistustakaan mitä se tarkoittaa.

Ja vielä Savolainen -97. Ja kajakkisoutu samassa asiayhteydessä. (y)

Sen mitä olen punttien kanssa räpeltänyt 2000-luvun alusta lähtien, olen aina treenannut vain kaupungin saleilla. Siellä on tullut nähtyä niin monenlaista treenaajaa, etten lainkaan ihmettele, jos heidän treeninsä ei mene sinne mihin pitäisi. Luonnollisesti Mayorisilla, Vatasen salilla jne. käy bodausorientoituneempaa porukkaa, joilla on varmasti tekniikatkin paremmin hallussa muskelin kasvattamisen näkökulmasta.

Oon kattonu Maken reenivideoista varmaan kaikki mitä netistä löytää ja mun silmään KAIKKI liikkeet menee tuntumalla. Sitä tuntumaa ku voi muuallaki ku kajakkisoudussa harrastaa.

Edit. Eikö se Heath reenannu kutakuinki maltisilla painoilla pitkää sarjaa hyvällä TUNTUMALLA. Ei se ainakaa Ranchi tyylii repiny ja taitaa jokunen pystikin olla takkaa koristamassa.

Oon kattonu Maken reenivideoista varmaan kaikki mitä netistä löytää ja mun silmään KAIKKI liikkeet menee tuntumalla. Sitä tuntumaa ku voi muuallaki ku kajakkisoudussa harrastaa.
Ei ei ei, väärässä olet. Katsos yleinen käsitys on, että tuntuma = 3 kilon käsipainot ja 200 toiston sarjat seesteinen Shutterstock-ilme naamalla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom