CBB Utti Hulkki Hietala

Utti ITSE on sanonut, että lääkärit ovat hänelle jo korvaushoitoa tarjonneet, mutta joutunut kieltäytymään kun on ADT:n alainen kilpailija ollut. Utti on ITSE sanonut, että ei tule kisadieetteistä PYSYVÄSTI alentuneilla testotasoilla kituuttamaan lopun ikää. Sama hommahan oli Peterillä, että ne testotasot oli vuosia alhaalla ennen lajinvaihtoa eivätkä millään keinoilla sieltä ylöspäin hievahtaneet. Viimeiset kisadieetit CBB:ssä vedettiin siis "tyttöjen tasoilla" (suora quote Peteriltä). Sellaista fiktiota nettinillittäjille.
Tuohan oli silloin kun Utti oli melkein pari vuotta putkeen dieetillä. Kyllähän ne tasot siitä on lähteny takaisin nousemaan. En usko, että Suomessa lääkäri alkaa kovinkaan helposti määräämään korvaushoitoa kolmekymppiselle miehelle, ennen kuin taustat on tutkittu. Tuskinpa Utin arvoissa mitään ihmeellistä on, siis off-kaudella, ei ollut Tuukka Heikkiselläkään. Melkein väkisin täälläkin alettiin hänelle työntää korvaushoitoa suusta alas tai piikkiä perseeseen.
Jengillä on ihmeellisiä käsityksiä noista testoista. Puoli vuotta yleensä riittää palauttamaan arvot. Toki kaikki on yksilöllistä ja toiset hölmöilee dieetin kanssa enemmän kuin toiset. Pitää olla vahvat perusteet kun omaa tuotantoa aletaan korvaamaan, ei se ole mikään köykäinen juttu. Kannattaa välttää viimeiseen asti. Kaikenlaista kauhutarinaa on naisistakin eli ei koskaan voi saada lapsia kun on dieetillä ollut. Toki tämmöistäkin varmaan on, mutta on se helvetin harvinaista. Muistan lukeneeni naisesta jolla meni 2,5 vuotta ennen kuin kuukautiset oli normaalit, mutta palautuivat kuitenkin.

Toki Utti varmasti ottaa aikanaan sen korvaushoidon jos tarvetta on, mutta vain palauttaakseen tasot normaaliksi ja se on kaukana roinaamisesta. Classicissa kilpaileminen ei ole sen enempää kituuttamista kuin muissakaan keholajeissa. Lääkkeillä treenaaminen se vasta todella kovaa puuhaa on.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Classicissa kilpaileminen ei ole sen enempää kituuttamista kuin muissakaan keholajeissa. Lääkkeillä treenaaminen se vasta todella kovaa puuhaa on.

Ei tarvitse huolehtia dieetillä omasta hormonitoiminnasta tai ensiluokkaisen palautumisen kautta oikein ylikunnostakaan. Millä tavalla tuo nyt sitten on "kovempaa puuhaa". Mitä ne sellaiset "avut" on, jotka käyttöön otettaessa tekevät hommasta vaikeampaa...

Ei tarvitse huolehtia dieetillä omasta hormonitoiminnasta tai ensiluokkaisen palautumisen kautta oikein ylikunnostakaan. Millä tavalla tuo nyt sitten on "kovempaa puuhaa". Mitä ne sellaiset "avut" on, jotka käyttöön otettaessa tekevät hommasta vaikeampaa...

Kasvaa liian nopeesti ni jollain pitää räjoittaa sitä kasvua.

Ne mahdollistaa kaiken suurempana ja siellä suuremmalla tasolla oleminen vaatii tekemisen puolelta sen, että kaikki on oltava suurempaa, että siellä myös pysyy saati kehittyy vielä lisää. Vaatii enemmän kaikkia resursseja: aikaa, rahaa, panostusta, aivan kaikkea.

Ne mahdollistaa kaiken suurempana ja siellä suuremmalla tasolla oleminen vaatii tekemisen puolelta sen, että kaikki on oltava suurempaa, että siellä myös pysyy saati kehittyy vielä lisää. Vaatii enemmän kaikkia resursseja: aikaa, rahaa, panostusta, aivan kaikkea.
Uttia seuranneena kysyn,että mitähän hän pystyisi vielä enemmän kehonrakennuksen eteen tekemään? Tuskin tarvitsisi muuttaa yhtään mitään tai tehdä mitään enemmän menestyäkseen turboahdettujen sarjassa ihan kansainvälisestikin. Paitsi ne lääkkeet.

Uttia seuranneena kysyn,että mitähän hän pystyisi vielä enemmän kehonrakennuksen eteen tekemään? Tuskin tarvitsisi muuttaa yhtään mitään tai tehdä mitään enemmän menestyäkseen turboahdettujen sarjassa ihan kansainvälisestikin. Paitsi ne lääkkeet.

Sanotaan näin, että Utilla on kaikki tietotaito ja kokemus omasta kropastaan, että hän itse kyllä tietäisi mitä pitäisi muuttaa jos sille tielle lähtisi. Asioita muuttuisi paljon, mutta vain Utti tietäisi itse parhaiten mitä tehdä missäkin vaiheessa.

No, asia on kokonaisvaltaisempi mistä se kovuus ja vaativuus tulee. Tiedustella voi vaikka Dallas McCarverin omaisilta. Pidemmänkin listan voisi kirjoittaa, ihan vaikka suomalaisista, mutta antaa olla. Tuosta vaan huokuu, ilmeisesti joidenkin nuorten (?) jannujen suhde lääkkeisiin, ihan kuin kyseessä olisi karkin syönti.

Kaikenlaista kauhutarinaa on naisistakin eli ei koskaan voi saada lapsia kun on dieetillä ollut. Toki tämmöistäkin varmaan on, mutta on se helvetin harvinaista. Muistan lukeneeni naisesta jolla meni 2,5 vuotta ennen kuin kuukautiset oli normaalit, mutta palautuivat kuitenkin.

Eivätkä ole edes kauhutarinoita. Itse kilpailin kolme vuotta kaikki kotimaan kisat ja olin koko tuon ajan hyvin alhaisissa rasvoissa. Kuukautisille sai heittää hyvästit viideksi vuodeksi. Hormonihoidot vaadittiin, että lähti ovulaatiot rullaamaan, jotta raskaus olisi mahdollista. Tämän jälkeen keskenmenoja, mutta lopulta onnistunut raskaus. Lapsella alkaa olla jo ikää, mutta hormonitoiminta ei vieläkään pelaa ilman lääkitystä. Toki olen edelleen urheilijan rasvoissa, mutta nyt syy on enemmälti se, että rasva ei tartu. Kiva tilanne naiselle, mutta toisesta lapsesta on turha haaveilla ilman rajuja hormonihoitoja.

En tietenkään tiedä, onko syynä ikä, kehonkoostumus vai perinnölliset tekijät, mutta nämä ”kauhutarinat” ovat arkipäivää lukuisille tiukkakuntoisille naiskisaajille.

Eivätkä ole edes kauhutarinoita. Itse kilpailin kolme vuotta kaikki kotimaan kisat ja olin koko tuon ajan hyvin alhaisissa rasvoissa. Kuukautisille sai heittää hyvästit viideksi vuodeksi. Hormonihoidot vaadittiin, että lähti ovulaatiot rullaamaan, jotta raskaus olisi mahdollista. Tämän jälkeen keskenmenoja, mutta lopulta onnistunut raskaus. Lapsella alkaa olla jo ikää, mutta hormonitoiminta ei vieläkään pelaa ilman lääkitystä. Toki olen edelleen urheilijan rasvoissa, mutta nyt syy on enemmälti se, että rasva ei tartu. Kiva tilanne naiselle, mutta toisesta lapsesta on turha haaveilla ilman rajuja hormonihoitoja.

En tietenkään tiedä, onko syynä ikä, kehonkoostumus vai perinnölliset tekijät, mutta nämä ”kauhutarinat” ovat arkipäivää lukuisille tiukkakuntoisille naiskisaajille.
Kun en tiedä missä lajissa kilpailit ja millä metodeilla,niin ilmoille jää kysymys,että olisiko lääkkeillä mahdollisesti osuutta asiaan eikä vain tiukalla dieetillä?

No, asia on kokonaisvaltaisempi mistä se kovuus ja vaativuus tulee. Tiedustella voi vaikka Dallas McCarverin omaisilta. Pidemmänkin listan voisi kirjoittaa, ihan vaikka suomalaisista, mutta antaa olla. Tuosta vaan huokuu, ilmeisesti joidenkin nuorten (?) jannujen suhde lääkkeisiin, ihan kuin kyseessä olisi karkin syönti.

Tässä taas huokuu se yksinkertainen ajatusmaailma, jossa verrataan täysin ääripäitä keskenään (natu vs. Mr. Olympia -kilpailija). Kun treenataan kovaa ja dieetataan kehonrakennuskilpailuihin, niin terveyden kannalta se optimaalinen lääkitys on jossain siellä välimaastossa. Sen verran, että natuna kisadieetistä aiheutuvat ongelmat vältetään, mutta ei vielä mennä mihinkään hc-määriin, joista itsessään koituu myös paljon terveydellisiä ongelmia.

Kun en tiedä missä lajissa kilpailit ja millä metodeilla,niin ilmoille jää kysymys,että olisiko lääkkeillä mahdollisesti osuutta asiaan eikä vain tiukalla dieetillä?

En ole koskaan käyttänyt mitään kaurapuuroa vahvempaa, en edes ravintolisiä. Dieetit oli lyhyitä, koska rasvat pyöri alhaalla muutenkin. Väittäisin että liian pitkään jatkunut alhainen rasvaprosentti yhdistettynä pari kertaa vuodessa vedettyyn nopeaan kiristämiseen sekä kova treeni-intensiteetti pisti homman sekaisin aika peruuttamattomasti. Ikäkin alkaa olla ehtoon puolella, joten hormonitoiminta tuskin normalisoituu enää ennen niitä oikeita vaihdevuosia.

En tiedä, olisiko asiat tän paremmin, jos olisin ottanut vähän enemmän kuin sen 4kg massaa aina ”offilla” vai olisiko painojojoilu johtanut kuitenkin samaan lopputulokseen.

Estro ja proge ei riitä siinä kohtaa, kun lasta toivoo. Monet naiset puhuu, että ”olen palautunut kun mulla on taas menkat”, mutta todellisuus voikin olla toinen. Munasolut voi silti olla aika delanneita ja vaikka neki toimis ni sekään ei riitä lapsen saamiseen, kun limakalvot voi olla hormoniperäisistä syistä joko liian ohuet tai läpäisemättömät, jolloin solu ei kiinnity. Monenmoista hormonilisää vaatii, että tällaisesta tilanteesta palautuu. Jos edes palautuu.

Eivätkä ole edes kauhutarinoita. Itse kilpailin kolme vuotta kaikki kotimaan kisat ja olin koko tuon ajan hyvin alhaisissa rasvoissa. Kuukautisille sai heittää hyvästit viideksi vuodeksi. .
Tuossa se vastaus taisi tullakin, kolme vuotta kaikki kotimaan kisat... Moni kisaa sen pari kertaa lyhyellä aikavälillä esim. syksyllä ja pitävät sen jälkeen taukoa parikin vuotta, enemmänkin. Onhan tuosta tehty ihan tieteellisesti pätevää tutkimustakin, muistaakseni juurikin bikinikisaajilla (Jyväskylä). Tuloksena oli, noin karkeasti, että suurimmalla osalla (ei kaikilla) arvot olivat palautuneet lähelle normaaleja kolmessa kuukaudessa (johon seuranta päättyi), mutta eivät kokonaan. Oletuksena oli, että palautumiseen menee n. puoli vuotta. Tässähän on tietysti yksilöllistä vaihtelua ja toiset eivät todellakaan sovellu fitness-lajeihin.
Hyvä muistaa, että monissa lajeissa ollaan alhaisissa rasvoissa koko ajan, vuodesta toiseen, mitään varsinaista off-kautta ei ole, tosin rasvoja ei voi vetää liian alhaisiksi koska se verottaa suorituskykyä. Toisille tulee ongelmia, toisille ei. Jos jotain olen ymmärtänyt fitnessurheilu ry:n puolesta, niin noiden dieettien järkevöittämiseksi tehdään koko ajan töitä. Mutta lopuksi, ei nyt kaikille tule ongelmia, tuskinpa koko lajia sitten enää edes harrastettais. Mieleen tule mm. suosikkini bodyfitness-puolelta Hanna Saario, kahden lapsen äiti ja edelleen aktiivikilpailija.

Mieleen tule mm. suosikkini bodyfitness-puolelta Hanna Saario, kahden lapsen äiti ja edelleen aktiivikilpailija.

Kuten kerroin, olen itsekin äiti. Ulospäin varmasti näyttää sille, että hei kiva kun neiti x on aktiivikilpailija ja hän on kisojen välissä pyöräyttänyt lapsetkin, mutta harvapa näitä ongelmia lasten saantiin liittyen kertoilee julkisesti. En nyt sano, että Hannalla niitä välttämättä olisi, mutta tuskin me täällä palstalla sitä tiedettäisiin jos olisi

Kuten totesitkin, niin monissa lajeissa kilpatasolla ollaan alhaisissa rasvoissa ympäri vuoden. Ja siellä kohdataan samoja ongelmia. Taitoluistelu, juoksu, hiihto, uinti. Ei tämä mikään fitnessin oma ongelma ole. Päinvastoin, useathan ottaa rasvaa offilla ihan normaalilukemiin. Itselläni se on aina ollut ongelma. Ei tartu rasvat, johtunee ehkä osin alhaisista estroista ja progeista. Se on luontaista, ei liity urheiluun pelkästään.

Tässä taas huokuu se yksinkertainen ajatusmaailma, jossa verrataan täysin ääripäitä keskenään (natu vs. Mr. Olympia -kilpailija). Kun treenataan kovaa ja dieetataan kehonrakennuskilpailuihin, niin terveyden kannalta se optimaalinen lääkitys on jossain siellä välimaastossa. Sen verran, että natuna kisadieetistä aiheutuvat ongelmat vältetään, mutta ei vielä mennä mihinkään hc-määriin, joista itsessään koituu myös paljon terveydellisiä ongelmia.
Vielä kommentti tähän ennen palaamista Uttiin. Vai että terveyden kannalta optimaalinen? Entäs sitten kun se lääkitys lopetetaan, mites niille arvoille käy?? Luuletko että palautuu paremmin kuin natuilla ja on "terveellisempää". Vai oletko sitä mieltä, että vähän yli kakskymppisen olisi käytettävä jatkuvaa lääkitystä vuosikymmenet eteenkin päin jotta olisi optimaalista ja terveellistä? Mitä tulee tasoon, niin ihan "tavallisten" suomalaisten bodarien coctailin laajuus on saanut minut hämmästymään. Ei ole olemassakaan mitään turvallista ja järkevää lääkkeiden käyttöä, sen sijaan on olemassa hallittuja riskejä. Jokainen tietysti päättää riskien ottamisesta itse.
"MRS". Olet oikeassa. Kaikissa lajeissa on omat riskinsä, fitness ei tässä suhteessa sen kummoisempi ole. Kuriositeettina - maailman kaikkien aikojen paras naishiihtäjä Marit Björgen oli uransa ajan hyvin alhaisissa rasvoissa, sen voi jokainen kuvista nähdä. Piti välivuoden, teki sen aikana lapsen ja palasi sen jälkeen huipulle. Meitä on moneksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom