CBB Utti Hulkki Hietala

Ja toi met-jumppa lienee Scott Abelin bodaus ohjelmasta et ei tossa välttis mitään kisatarkoitusta ole kevääksi.

Totta, ja MET treenin idea on pikemminkin optimoida aineenvaihdunta ennen kisadieettiä, tai miksei kevyempääkin rasvanpolttojaksoa. Jopa vuosia ennen, koska pitkä aikaväli ja kumulatiivisuus. Lajinomainen peruskuntotreeni on mielestäni kuvaava termi. Itse asiassa kisadieetti on melko huono aika tehdä ainakaan kovin intensiivistä MET:tiä. Arvaako joku miksi?

Kova hermostollinen rasitus ja alirasvoilla heikentynyt palautumiskapasiteetti eivät ole hyvä yhdistelmä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Totta, ja MET treenin idea on pikemminkin optimoida aineenvaihdunta ennen kisadieettiä, tai miksei kevyempääkin rasvanpolttojaksoa. Jopa vuosia ennen, koska pitkä aikaväli ja kumulatiivisuus. Lajinomainen peruskuntotreeni on mielestäni kuvaava termi. Itse asiassa kisadieetti on melko huono aika tehdä ainakaan kovin intensiivistä MET:tiä. Arvaako joku miksi?

Kova hermostollinen rasitus ja alirasvoilla heikentynyt palautumiskapasiteetti eivät ole hyvä yhdistelmä
Miten toi metabolinen treeni on niin kova rasitus hermostolle? onks sulla joku linkki laittaa?

Miten toi metabolinen treeni on niin kova rasitus hermostolle?

Luodaan ja jarrutetaan vauhtia, tuotetaan räjähtäviä lihassupistuksia, treenataan liikeketjuja ja eri liiketasoissa, käytetään liikkeitä jotka vaativat koordinointia, stabilointia, tasapainoa ja jonkin verran silkkaa harjoiteltua taitoa. Ja kaikki tapahtuu uupumuksen alaisena. Tämä suorituskyky ja sen kehitys on pitkälti hermostollista.

onks sulla joku linkki laittaa?

Jos kiinnostaa tehdä, ja sitä kautta ymmärtää, niin tästä ohjelma alle:
https://scottabelfitness.com/ebooks/intro-to-metabolic-enhancement-training-met/

Relevantit tieteelliset viitteet löytyvät esim. Abel Approach -kirjasta

Vai että trap bar mave, tollasta vastaavaa olen tehnyt pääliikkeenä alakerralle kaapelikoneessa. Ei oikein selälle/välityksille ole sopinut vapaapaino kyykyt ja mavet. Onko riittävä alakerran raskaaksi perusliikkeeksi? Tolla olen mehut ottanut pois jaloista 4x10 treenin alkuun. Teen vielä päkiöille asti ylös, niin ei tartte treenata niitä erikseen. :D Pakat alkaa loppumaan salin koneesta, niin täytyy varmaan ostaa tollanen tanko himaan. :cool:

Luodaan ja jarrutetaan vauhtia, tuotetaan räjähtäviä lihassupistuksia, treenataan liikeketjuja ja eri liiketasoissa, käytetään liikkeitä jotka vaativat koordinointia, stabilointia, tasapainoa ja jonkin verran silkkaa harjoiteltua taitoa. Ja kaikki tapahtuu uupumuksen alaisena. Tämä suorituskyky ja sen kehitys on pitkälti hermostollista.

Jos kiinnostaa tehdä, ja sitä kautta ymmärtää, niin tästä ohjelma alle:
https://scottabelfitness.com/ebooks/intro-to-metabolic-enhancement-training-met/

Relevantit tieteelliset viitteet löytyvät esim. Abel Approach -kirjasta
Kuormittaako metabolinen jumppa hermostoa samalla tavalla alle 10 toiston failurekyykyn kanssa siinä mielessä että syö palautumiskykyä samasta poolista? Saataisiinko samantapaista metabolista hyötyä hinkkaamalla pitkiä sarjoja kyykyssä, mavessa, kulmasoudussa ja muissa compound liikkeissä?

Kai työmäärää voi lisätä ilman failurea, tekee neljännen sarjan samalla painolla?

Totta kai, ja jos työmäärän lisäys olisi ratkaisu, olisi homma päivän selvä. Mutta myös 4x20x60 olisi työmäärän lisäystä kiloina, mutta edistäisikö se kehitystä? Mutta joo, selvisi, että olen ymmärtänyt käsitteen failure fäärin Koska en treenaa nii että toisto jäisi kesken, en siis edes treenaa failyreen. Alles klar.

Ja tuossakin kun tekee esim. 3x10 niin onko ne 2 ensimmäistä sarjaa siinä edes lähelläkään failurea? Jos olisi niin tuskin kolmannella sarjalla tulis enään kymppiä. Jos se tanko tulee viimeisellä toistolla ylös asti niin se ei ole vielä failure vaikkakin todella lähellä olisikin. :)

Kai tää jotenkin liittyy tähän aiheeseen vaikka meneeki hieman offtopic, mutta mulla on vähän sellanen mielikuva ollut, että nyt kun on saatu jo pois se mielikuva suurimman osan päästä, että se mahd iso paino ei vältttämättä ole se fiksuin tie eikä korreloi sen lihaskavun kanssa, niin on sitten vähän samalla egon kiillotuksella päästy siihen, että kuka treenaa koviten ja kuka "tuhoaa" sen lihaksen eniten ja on eniten peräsuoli pitkälle ja oksentanu eniten vielä kaupan päälle.

Se ei välttämättä ole sekään se fiksuin tie siihen kehityksen vaikka kova treeni varmasti tuo sitä tulosta ainakin johonkin pisteeseen. Onhan noita Mr Olympioita ollut montakin jotka on treenannu käyttämättä tota metodia jossa lihas tuhotaan aivan täysin ja mielummin vielä hieman ylikin. Tulee mieleen Lee Haneyn ohje: “Stimulate, don’t annihilate.”. Ei se lihas välttämättä vaadi niitä "saatanallisia" ralleja kasvaakseen. Mä näkisin, että fiksummalla treenillä pääsee pidemmälle, kuin roiskimalla vaan fiilis pohjalta ja tehdään kaikki mahdollinen ja vähän ylikin.

Jos asiaa nyt miettis lähes minkä hyvänsä lajin kannalta niin tuleeko mieleen joku jossa toimintaan samalla tavalla?? Voin toki olla väärässä, mutta ei nyt tule mieleen, että 100m juoksijat painaisivat joka juostun satasen mahd kovaa tai hiihtäjät tai painonnostajat tai vaikka voimanostajat. Toki kaikissa noissakin on yhteistä se, että treenataan kovaa. Kova työ tuo aina tuloksia, mutta sen kovan treenin voi toteuttaa ihan hyvin ilman sitä lihaksen "täys tuhoa joka sarjassa" ja treenissä.

Kai tää jotenkin liittyy tähän aiheeseen vaikka meneeki hieman offtopic, mutta mulla on vähän sellanen mielikuva ollut, että nyt kun on saatu jo pois se mielikuva suurimman osan päästä, että se mahd iso paino ei vältttämättä ole se fiksuin tie eikä korreloi sen lihaskavun kanssa, niin on sitten vähän samalla egon kiillotuksella päästy siihen, että kuka treenaa koviten ja kuka "tuhoaa" sen lihaksen eniten ja on eniten peräsuoli pitkälle ja oksentanu eniten vielä kaupan päälle.

Se ei välttämättä ole sekään se fiksuin tie siihen kehityksen vaikka kova treeni varmasti tuo sitä tulosta ainakin johonkin pisteeseen. Onhan noita Mr Olympioita ollut montakin jotka on treenannu käyttämättä tota metodia jossa lihas tuhotaan aivan täysin ja mielummin vielä hieman ylikin. Tulee mieleen Lee Haneyn ohje: “Stimulate, don’t annihilate.”. Ei se lihas välttämättä vaadi niitä "saatanallisia" ralleja kasvaakseen. Mä näkisin, että fiksummalla treenillä pääsee pidemmälle, kuin roiskimalla vaan fiilis pohjalta ja tehdään kaikki mahdollinen ja vähän ylikin.

Jos asiaa nyt miettis lähes minkä hyvänsä lajin kannalta niin tuleeko mieleen joku jossa toimintaan samalla tavalla?? Voin toki olla väärässä, mutta ei nyt tule mieleen, että 100m juoksijat painaisivat joka juostun satasen mahd kovaa tai hiihtäjät tai painonnostajat tai vaikka voimanostajat. Toki kaikissa noissakin on yhteistä se, että treenataan kovaa. Kova työ tuo aina tuloksia, mutta sen kovan treenin voi toteuttaa ihan hyvin ilman sitä lihaksen "täys tuhoa joka sarjassa" ja treenissä.

Jay Cutler myös selitti jossain ettei tee ollenkaan failureen eikä käytä mitään erikoistekniikoita, koska tekee niin isoa kokonaisvoluumia.

Se ei välttämättä ole sekään se fiksuin tie siihen kehityksen vaikka kova treeni varmasti tuo sitä tulosta ainakin johonkin pisteeseen. Onhan noita Mr Olympioita ollut montakin jotka on treenannu käyttämättä tota metodia jossa lihas tuhotaan aivan täysin ja mielummin vielä hieman ylikin. Tulee mieleen Lee Haneyn ohje: “Stimulate, don’t annihilate.”

Tämä. Mitä nyt seurannut näitä keskusteluja treenityyleistä, niin lopputuloksena aina pahoitetaan mielet ja aletaan haukkumaan toisia. Ei varmasti ole yhtä ja ainoaa oikeata treenityyliä.

Mä en vieläkään ole käsittänyt tätä ajattelutapaa, jossa nähdään ihan hirvee vaiva siitä, jos joku tykkää vetää treeninsä kovaa. Toi ärsyttävä vähättelevä asenne on kyllä saatanasta. Ja AINA se vähättelevä ja disauttava asenne tulee niiltä, jotka eivät niin treenaa.

Mitä sitten jos joku vetää täysiä, sen on maailman helpoin vetää kevyemmin. Kun taas kevyemmin treevaana saa repiä itsestään helvetisti enemmän irti jotta kykenee sitten tekemään ne treenit reilusti rajummin ja jatkuvasti.

Ei sua kukaan pakota menemään yhtään pidemmälle mitä haluat, joten älä ressaa siitä mitä muut tekee, se on niiden asia ja syystä ne itseensä rääkkää.

Ps. En ite ole koskaan oksentanut treenissä.

Miun mielestä ei tuossa Kahliksen viestissä vähätelty ketään. Oikein asiapitoinen teksti, jossa ei jotain yhtä tiettyä treenityyliä leimattu oikeaksi.

Ihan varmasti järkevin tapa treenata on se että harrastaa vaihtelua. Ei aina peräsuoli pitkällä, mutta ei aina myöskään jättämällä sarjoihin varaa. Se kuuluisa treenien jaksottaminen kausiin, takaa varmasti pitemmän kehityksen. Oli lajina sitten bodaus, voimailu tai vaikka se hiihto / juoksu.

Oli miten oli, niin kuten Mike sanoi ne treenimenetelmiä ja treenien kovuutta kritisoivat kommentit tulevat lähes poikkeuksetta aina niiltä jotka eivät itse tee kaikkea kehittyäkseen, kavereilta jotka eivät oikeastaan edes tarkalleen tiedä miksi treenaavat. Jos on visio siitä miltä haluaa näyttää, niin sieltä tulee motivaatio, inspiraatio ja vaisto tehdä asioita sen eteen, että mielikuva tulee todeksi eikä silloin ole tarvetta kritisoida jotain geneerisiä treenimenetelmiä millään tapaa vaan pitää silmät auki ja ottaa lähinnä oppia kaikesta mitä eteen tulee viedäkseen itseä kohti niitä tavoitteita.

Mä en vieläkään ole käsittänyt tätä ajattelutapaa, jossa nähdään ihan hirvee vaiva siitä, jos joku tykkää vetää treeninsä kovaa. Toi ärsyttävä vähättelevä asenne on kyllä saatanasta. Ja AINA se vähättelevä ja disauttava asenne tulee niiltä, jotka eivät niin treenaa.

Mitä sitten jos joku vetää täysiä, sen on maailman helpoin vetää kevyemmin. Kun taas kevyemmin treevaana saa repiä itsestään helvetisti enemmän irti jotta kykenee sitten tekemään ne treenit reilusti rajummin ja jatkuvasti.

Ei sua kukaan pakota menemään yhtään pidemmälle mitä haluat, joten älä ressaa siitä mitä muut tekee, se on niiden asia ja syystä ne itseensä rääkkää.

Ps. En ite ole koskaan oksentanut treenissä.
Ei tota nyt miksikään vähättelyksi ollut tarkoitettu. EIkä noista nyt kannata kauheesti loukkaantua. Ei se multa ole pois treenasi kukin miten hyvänsä. Pääasia, että kukin viihtyy siinä omassa tavassaan ja se on mielekästä ja toivottavasti myös tuloksekasta, jos sitä hakee. Kysehän olikin siitä mikä minun mielestäni vie pidemmälle kehityksessä ja olen sitä mieltä, että se suunnitelmallinen treeni jossa on ohjelmassa progressio mukana tuo sen isomman kehityksen. Eihän tuo pois sulje millään muotoa sitä etteikö se treeni voisi olla kovaa.

Alotetaan nyt esim vaikka jostain pisteestä jossa sulla on sarjoja X määrä ja vaikka alotetaan sitten sillä, ettei niitä viedä failureen ja rakennetaan se ohjelma siten, että lisätään volyymia viikoittain ja vaikka vielä niitä failureen vietyjä sarjoja ja nousujohteisesti noustaan johonkin pisteeseen asti jonka jälkeen kevennyksen ja levon kautta sitten uutta nousujohteista ohjelmaa. Voidaan lisäksi vaikka sitten ottaa palautumisaikaa lyhyemmäksi ja tehdä siitä treenistä intensivisempi myös siten ja lisätä sitä vaikeusastetta.

En ole huolissani siitä mitä muut tekee, kunhan tuon esille tuota näkemystä siitä treenaamisesta, jossa sen voi myös tehdä suunnitelmallisesti :)

P.S mä olen monesti vetänyt itseni treenissä siihen pisteeseen, että laatoitan sen salin vessan ja joskus jopa parkkipaikan.

Oli miten oli, niin kuten Mike sanoi ne treenimenetelmiä ja treenien kovuutta kritisoivat kommentit tulevat lähes poikkeuksetta aina niiltä jotka eivät itse tee kaikkea kehittyäkseen, kavereilta jotka eivät oikeastaan edes tarkalleen tiedä miksi treenaavat. Jos on visio siitä miltä haluaa näyttää, niin sieltä tulee motivaatio, inspiraatio ja vaisto tehdä asioita sen eteen, että mielikuva tulee todeksi eikä silloin ole tarvetta kritisoida jotain geneerisiä treenimenetelmiä millään tapaa vaan pitää silmät auki ja ottaa lähinnä oppia kaikesta mitä eteen tulee viedäkseen itseä kohti niitä tavoitteita.
Kyllä mä tiedän hyvinkin tarkasti miksi mä treenaan. Voisinko vielä tehdä enemmänkin sen eteen?? Varmasti voisin vielä jotain tehdä, mutta eiköhän tuossa kohtaa jokaisella nouse käsi pystyyn. Edelleenkin se, suunnitelmllinen treeni ja kova treeni voi ihan yhtä hyvin kulkea käsi kädessä. Hulkki ilmeisesti sitten ei treenaa kovaa kun treenaa suunnitelmalliseti?? Niinkö?

Kyllä mä tiedän hyvinkin tarkasti miksi mä treenaan. Voisinko vielä tehdä enemmänkin sen eteen?? Varmasti voisin vielä jotain tehdä, mutta eiköhän tuossa kohtaa jokaisella nouse käsi pystyyn. Edelleenkin se, suunnitelmllinen treeni ja kova treeni voi ihan yhtä hyvin kulkea käsi kädessä. Hulkki ilmeisesti sitten ei treenaa kovaa kun treenaa suunnitelmalliseti?? Niinkö?

En ole missään kohtaan sanonut, että treeni ei voi olla suunnitelmallista. Ja mitä Hulkkiin tulee, niin se kyllä tietää tasan tarkalleen mitä se tekee tuolla kokemuksella.

En ole missään kohtaan sanonut, että treeni ei voi olla suunnitelmallista. Ja mitä Hulkkiin tulee, niin se kyllä tietää tasan tarkalleen mitä se tekee tuolla kokemuksella.
Eli kommentoit asiaa vaan yleisellä tasolla, muta hyvä että se kuitenkin oli selvää, että noi kaksi asiaa voi hyvinkin olla yhtä aikaa siinä treenissä mukana. Käytin Hulkkia vaan esimerkkinä siitä, kun ollaan hänen ketjussaan ja kaikki varmasti tietää että hänellä nuo kaksi asiaa myös menee käsi kädessä.

Edit. Jos nyt sen verran valottaisi tota mun taustaa, että olen kolmesti treennnut itseni sairaala kuntoon. Toissa keväänä pitkällä vaelluksella kävelin rinkka selässä 820km joista vikat 200km nilkka revähtäneenä ja sen vedin melkeen leikkaus kuntoon sen vuoksi. Joskus on selkä treenin finisheriksi tullut tehtyä 30min maastavetoja omalla painolla siten, että 10 vetoa ja kaveri 10 vetoa kunnes 30min on kulunut. Nyt sitten kaikkien noiden summana on tähän päähän alkanut mennä, että tuo ei ole nyt välttämättä ihan kauheen fiksua ja se kehitys voidaan tehdä myös toisella tapaa menemättä ihan noin pitkälle.

Viimeksi muokattu:

.
Ei voi kuin allekirjoittaa kaikki. Tuho ja täystuho ovat näitä nykyajan muotisanoja bodauksessa. Kovaa ja oikein voi harjoitella monella tavalla. Varsinkaan naturaalitreenaajan ei tarvitse kantaa huonoa omaa tuntoa siksi, ettei jokaisen harjoituskerran jälkeen olekaan konttauskunnossa. Se että joku nauttii siitä itsensä loppuun ajamisesta ei ole välttämättä mitään tekemistä järkevän treenauksen kanssa.

Aerobisessa harjoittelussa muotia on HIIT. Uusi keksintö ei ole kyseessä. Jo vuosikymmeniä sitten juoksijat, hiihtäjät yms. juoksivat hiekkakuopan reunaa ylös ja alas, niin kovaa kuin pääsivät. Se ei ollut mitään muuta kuin "hiittiä", vaikka sitä ei siksi kutsuttukaan. Kukaan ei ollut kuitenkaan niin tyhmä, että olisi harjoitellut pelkästään tällä yhdellä tavalla.

Miun mielestä ei tuossa Kahliksen viestissä vähätelty ketään
Ei oo eka kerta kun semmoisia dissaavia sanoja käyttää juurikin kuvaamaan treenejä, joissa mennään yli oman fyysisen ja henkisen sietokyvyn. Tämä on toistuva juttu. Mä en sitä ole ymmärtänyt ikinä. Kuka sitä ehdointahdoin nyt hakkaisi itseänsä salilla yli sen mitä tarttee jos ei tunne sen olevan koko homman kiksejä tuova juttu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom