CBB Utti Hulkki Hietala

Mielenkiintoista,sulla olis varmaan vaikea tehdä fyysistä työtä esim rakennuksella missä joutuisit lähes joka päivä tekeen jotain failureen asti,kärrään laastia ym vastaavaa,et vois koskaan nukkua enää..

itse olen siellä ollu ja kyllä oli joka päivä failureen vetämistä ja joka paikkaa särki..mitenhän kymmenettuhannet rakennusmiehet nukkuu? vai nukkuuko ne?

Itekkin oon rakennushommia jonkun pätkän tehny eikä siinä oo failure lähelläkään. Ihan tosissaan, jos jotain säkkejä kantamalla saat ittes niin tukkoon ettet pysty enää seuraavaa nostamaan niin kannattais käydä lääkärissä.

Epäilen että olet mukavuudenhaluinen etkä halua vetää todelliseen failureen ja se aiheuttaa sen että alitajunta "vie unet" eli pelkäät siis kovaa treeniä niin etten pysty enää nukkumaan :D :D

mielestäni 8-10 ei ole edes raskaaata painot vaikka ne vedetäänkin failureen.Ei ne ole raskaita,raskaat on 1-3 joissa mitataan se että onko sitä voimaa vai ei. kympej' tehdessä ekat 6 toitoa on hetkuttelua ja kaukana raskaista

Mä taas epäile että sinä olet mukavuudenhalunen jos rakennustyöt on failurea ja kympin sarjassa ensimmäiset kuus toistoa on läpsyttelyä. Kun vedetään oikeesti failureen vaikka se kymppikin niin siinä pitää keskittyä aivan alusta asti. Sun tekstistäs tulee sellanen kuva että lopetat sarjas siihen kymmeneen kun alkaa vähän painaa vaikka todellisuudessa oli tullu 16-18 toistoa jos olisit tehny kunnolla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Näiden takia a) liikkeitä ei tehdä failureen. Voimakas metabolinen kuormitus, joka on samalla aina voimakas hermostollinen kuromitus, joka yhdessä failuretreenin kanssa olisi liikaa.

Toinen huomioitava asia on se, että yksittäisen sarjan kuormittavuus on täysin riippuvainen hermoston irtiottokyvystä, joka on harjoittelun myötä kehittyvä ominaisuus. Aloittelija voi treenata failureen useammin kuin sama henkilö 15 vuoden treenin jälkeen. Vastaavasti jos joku kehuu 10 toiston sarjan ensimmäisten toistojen olevan kevyitä, niin tämä kertoo kaiken tarvittavan kyseisen henkilön irtiottokyvystä. Silloin on myös mahdotonta ymmärtää miksi joku muu ei voi treenata "koko ajan täysii".
Toi metabolinen treeni ei kyllä rasita hermostoa lähellekään samalla tavalla mitä kovat raskaat sarjat. Jälkimmäinen pointti on hyvä ja vaikuttaa paljon.

Onks mun retoriikka tosiaan noin ärsyttävää? Yritän vaan herätellä keskustelua jos jollain kirjoittajalla olis jotain viisasta sanottavaa, ei taida olla. Kattokaa nyt vaikka Olmalan treenejä ja verratkaa niitä Hulkin treeneihin, molemmat ilmeisesti natuja niin Hulkin palautuminen taitaa olla huonompi jostain syystä jos tuon ohjelman on tarkoitus olla palautumiskyvyn rajoilla.

Onks mun retoriikka tosiaan noin ärsyttävää? Yritän vaan herätellä keskustelua jos jollain kirjoittajalla olis jotain viisasta sanottavaa, ei taida olla. Kattokaa nyt vaikka Olmalan treenejä ja verratkaa niitä Hulkin treeneihin, molemmat ilmeisesti natuja niin Hulkin palautuminen taitaa olla huonompi jostain syystä jos tuon ohjelman on tarkoitus olla palautumiskyvyn rajoilla.

Mulla on Scott Abelin kirja 'Abel approach', jossa tuo Hulkin käyttämä 5-Day MET -ohjelma on kuvattu. Abel itsekin sanoo että alkuperäiseen versioon ei suurimmalla osalla treenaajista työkapasiteetti riitä, ja kirjassa on myös volyymiltaan kevennetty versio.

Joka tapauksessa, se on sekä hypertrofiaa että (an)aerobista kehittävä ohjelma, kallellaan jälkimmäiseen. Conditioning on se sana mitä hän käyttää, miten tuo lie virallisesti suomentuu tässä yhteydessä..

Ohjeet ohjelman yhteydessä ovat selkeät: 'Do not train to failure on exercise in this type of program'. Tuon ohjelman rankkuus ei käy ilmi tuosta Hulkin treeniblogista, kun se vittumaisin osio kiteytyy pariin ranskalaiseen viivaan:

Sarjojen välissä:
• Etureisiä 10 sarjaa
• Vatsaa 10 sarjaa

Tuo on toisella tavalla palautumiskapasiteettia kuormittavaa kuin vaikka kolme sarjaa hack-kyykkyä failureen. Pumppu viheltää, happivelka on koko ajan läsnä.

Suomessa on valitettavan yleistä sellainen treenimentaliteetti, että jos ei rääkkää itseään vähintään kuudesti viikossa salilla, peräsuoli pitkällä karjuen, isoilla painoilla ryskäämällä, jokainen sarja failureen pakkotoistoilla ja pudotussarjoilla, sylki, veri, hiki ja virtsa lentäen paskat lahkeessa, niin ei voi kehittyä. Niin ja lisäksi pitää kärrätä rakennustyömaalla laastia failureen asti :D

Toi metabolinen treeni ei kyllä rasita hermostoa lähellekään samalla tavalla mitä kovat raskaat sarjat.

Metabolinen vaikutus syntyy pääasiassa hermostollisen vaikutuksen kautta. Metabolinen harjoittelu kohdistuu suoraan hermostoon ja syö palautumisresursseja merkittävästi, usein jopa enemmän kuin failureen treenaaminen, joka kohdistuu hermostoon ainoastaan välillisesti kun pyritään kohdistamaan treeni lihaskudokseen. Metabolisen treenin ohjelmointi on tämän takia vaikeampaa kuin suorien, failureen tehtyjen sarjojen. Nyrkkisääntö onkin välttää failureen tehtyjä sarjoja MET-ohjelmassa. Tästä huolimatta on erittäin tavallista, että metabolista ohjelmaa joudutaan keventämään alkuperäisen suunnitelman ohi, kun hermostollinen rasitus kumuloituu odotettua jyrkemmin.

Viimeksi muokattu:
Kattokaa nyt vaikka Olmalan treenejä ja verratkaa niitä Hulkin treeneihin, molemmat ilmeisesti natuja niin Hulkin palautuminen taitaa olla huonompi jostain syystä jos tuon ohjelman on tarkoitus olla palautumiskyvyn rajoilla.

Todennäköisesti jopa on, koska kenelläpä ei?
Se kuva mitä Jarnon treeneistä on jäänyt, niin sillä miehellä on ihan eläimellinen työ- / palautumiskapasiteetti.
Puolet ei-naturaaleistakin jäisi palautumatta niistä treeneistä :D

Toi tuntuu kyllä olevan syvälle juurtunut käsitys, että ilman failurea ei kehity ja treeni ilman failurea on totaalista läpsyttelyä.

Vielä hauskempaa kun tää homma yhdistetään esim. Hulkkiin, jonka kohdalla näkyvä kehitys on loppunut vuosia sitten. Ei siellä mitään sarjapainoja tai ykkösmaksimeja nosteta viikosta toiseen, tai tahkota kymppiä lihasta offikaudella. Itse näkisin tuossa tilanteessa lihasmassan ylläpidon, muiden osa-alueiden(aerobinen kunto, lihashuolto, nivelten kestäminen jne) ja mahdollisesti potentiaalisen lavakunnon kiristymisen kehityksenä, mutta pakkiksen raksamiehille se ei riitä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom