CBB Utti Hulkki Hietala

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuli vain spekulatiivisellä tasolla mieleen minkälaisen yt:n Utti saisi kokoon jos pystyisi lajiin panostamaan. Hermoteltavaa kun löytyy ja mies on itse sanonut olevansa voimantuotollisesti lahjakkaampi kuin lihasten kasvatuksessa. Veikkaisin, että joku 270+180+300 olis aika haipakkaa kasassa.

Tuli vain spekulatiivisellä tasolla mieleen minkälaisen yt:n Utti saisi kokoon jos pystyisi lajiin panostamaan. Hermoteltavaa kun löytyy ja mies on itse sanonut olevansa voimantuotollisesti lahjakkaampi kuin lihasten kasvatuksessa. Veikkaisin, että joku 270+180+300 olis aika haipakkaa kasassa.

En nyt sano, että tuollainen olisi mahdotonta terveillä polvilla, mutta itse olen vähän skeptinen. Ensinnäkin pitkien sarjojen hinkkaaminen vuositolkulla aiheuttaa sen, että olet ns. hyvä sarjanostaja, mutta huono ykkösnostaja ja se ykköskunto ei todellakaan ole sitä mitä sarjojen perusteella voisi kuvitella. Toiseksi lähes poikkeuksetta kehonrakentajilla on heikko lenkki keskikropan voimatasoissa, koska se on suoraan sanottuna melko turhaa kyseisessä lajissa. Harvempi bodari panostaa raskaisiin maastavetoihin ja hankkii sellaista maksimaalista pitoa keskikroppaan. Käytännössä tuo ilmenee niin, että esim. painonnostotyylinen, todella pysty kyykky voi olla tosi hyvä, mutta veto jää sitten harmittavan heikoksi. Toki jos liikkuvuus ja välitykset riittää täydelliseen sumovetotekniikkaan niin homma helpottuu paljon.

Enkä missään nimessä nyt dissaa ketään tässä. Päinvastoin, mun kokemuksen mukaan classic bodareilla on aivan helvetin kovat voimatasot ja pystyisivät melkeinpä poikkeuksetta siirtymään voimanoston puolelle & pärjäämään siellä. Se vaan tosiaan vaatii hirveän panostuksen siihen keskikroppaan, paljon hermostollista treeniä irtioton parantamiseen ja tekniikan optimointia.

En nyt sano, että tuollainen olisi mahdotonta terveillä polvilla, mutta itse olen vähän skeptinen. Ensinnäkin pitkien sarjojen hinkkaaminen vuositolkulla aiheuttaa sen, että olet ns. hyvä sarjanostaja, mutta huono ykkösnostaja ja se ykköskunto ei todellakaan ole sitä mitä sarjojen perusteella voisi kuvitella. Toiseksi lähes poikkeuksetta kehonrakentajilla on heikko lenkki keskikropan voimatasoissa, koska se on suoraan sanottuna melko turhaa kyseisessä lajissa. Harvempi bodari panostaa raskaisiin maastavetoihin ja hankkii sellaista maksimaalista pitoa keskikroppaan. Käytännössä tuo ilmenee niin, että esim. painonnostotyylinen, todella pysty kyykky voi olla tosi hyvä, mutta veto jää sitten harmittavan heikoksi. Toki jos liikkuvuus ja välitykset riittää täydelliseen sumovetotekniikkaan niin homma helpottuu paljon.

Enkä missään nimessä nyt dissaa ketään tässä. Päinvastoin, mun kokemuksen mukaan classic bodareilla on aivan helvetin kovat voimatasot ja pystyisivät melkeinpä poikkeuksetta siirtymään voimanoston puolelle & pärjäämään siellä. Se vaan tosiaan vaatii hirveän panostuksen siihen keskikroppaan, paljon hermostollista treeniä irtioton parantamiseen ja tekniikan optimointia.

Hyvää pohdintaa. Muistaakseni Utilla oli luonnostaan kova irtiottokyky vs.sarjat. Enemmän tohon irtiottokykyyn vaikuttaa mun mielestä yksilön genetiikka kuin treenitausta. Toi keskivartalojuttu varmastikin ihan totta, mutta se korjaantuisi tekemällä nopeasti. Mutta pysyn kannassani, että fiksulla voimailutreenillä toi 750 kilon yt olisi parissa vuodessa kasassa. Harmi kun ei mestat anna myöden,(ei kyllä tietoa olisiko muutenkaan kiinnostusta) olisi aika hemmetin mielenkiintoinen proggis seurata.

Aivan turhaa spekulointia. Voimanosto ei ole koskaan kiinnostanut pätkääkään, ei silloin kun paikat oli vielä jotakuinkin kunnossa ja vielä vähemmän nyt tällaisena raihnaisena raajarikkona. Ja tuo nollakiinnostus on siitä huolimatta, että olen aina tiennyt geneettisten ominaisuuksieni olevan paljon otollisemmat mihin tahansa suorituskykyurheiluun kuin bodaukseen. Bodaus on itse asiassa jotakuinkin paskimpia lajeja, mihin allekirjoittaneen genetiikalla olisi ikinä kannattanut lähteä, mutta se vain kiinnostaa eniten.

Nykyisin kun vähän joka paikasta löytyy kaikenlaista pientä vaivaa ja vammaa, varon joka sarjan joka toistoa melkoisella tarkkuudella, ja painotkin ovat sitä kautta paljon pienemmät. Ehkä eniten tämä rasitusvammojen aiheuttama varominen on verottanut mielestäni parasta geneettistä ominaisuuttani, eli poikkeuksellisen tehokasta reaktiivista voimantuottoa (venytysrefleksin ja tukikudosten elastisen energian hyödyntäminen suunnanvaihdossa). Nykyisin kun joutuu tekemään toistot aika kontrolloiduilla suunnanvaihdoilla ja jatkuvalla kohdelihaksen jännityksellä, tuota "jäntevyysominaisuutta" ei tule pahemmin hyödynnettyä. Kehonrakentajallehan tuo ominaisuus on monessa mielessä haitallinen: sarjapainot eivät korreloi lihaskasvun kanssa, mutta tukikudoksiin kohdistuu poikkeuksellisen suuri kuormitus. Ja tämä ominaisuus menee yleensä käsi kädessä poikkeuksellisen vahvojen lihaskalvojen kanssa, mikä puolestaan näkyy yleensä huonompana lihaskasvuna ja varsinkin huonompana lihaspyöreytenä. Eli helvetin hyvä ominaisuus suorituskykyurheilijalle ja voimailijalle, mutta todella paska ominaisuus bodarille.

Ennen tätä raihnaisuuttani olin aina paljon kokoistani vahvempi. Lihassolujakauma on todella nopeavoittoinen ja kestävyysominaisuudet ovat aina olleet meikäläisellä todella huonot. 20 vuoden bodaustreenillä tähän on toki hiljalleen saanut pientä muutosta, mutta edelleen törmään seinään jos sarja on yli 6-8 toiston pituinen. Aikanaan kun paikat vielä kestivät oikein hyvin jopa ykkösten tekemistä (ehkä kerran vuodessa), oli meikäläisellä ihan tolkuton ero esim. 4 toiston tiukkojen sarjapainojen ja ykkösmaksimin välillä.

Eli allekirjoittaneen luontaiset (geneettiset) ominaisuudet olisivat aina olleet paljon enemmän esim. voimanoston kuin bodauksen kannalla, mutta voimanosto lajina ei ole koskaan kiinnostanut millään asteikolla. Ja tällaiselle vanhalle raajarikolle koko lajin harjoittaminen olisi joka tapauksessa fyysisesti mahdotonta. Paikat kestää hädin tuskin tätä tuntumabodailua pikkutyttöjen painoilla.

Viimeksi muokattu:
Lihassolujakauma on todella nopeavoittoinen ja kestävyysominaisuudet ovat aina olleet meikäläisellä todella huonot. 20 vuoden bodaustreenillä tähän on toki hiljalleen saanut pientä muutosta, mutta edelleen törmään seinään jos sarja on yli 6-8 toiston pituinen.
Tyhmääkin tyhmempi kysymys (älkää lynkatko), mutta saako tämmöisellä lihassolujakaumalla mitään hyötyä pidempien sarjojen treenaamisesta ja kestävyysominaisuuksien parantamisesta, vai onko kehitys parhaimmillaan tuolla 6-8 toistoalueella? Jos puhutaan hyvin yleisellä tasolla siis.

Oma lihassolujakauma on hyvin samanlainen kuin maestrolla: melko sama tekeekö liikettä X 50kg vai 100kg painolla, yli kymmentä toistoa ei paino liiku (vähän kärjistäen).

saako tämmöisellä lihassolujakaumalla mitään hyötyä pidempien sarjojen treenaamisesta ja kestävyysominaisuuksien parantamisesta, vai onko kehitys parhaimmillaan tuolla 6-8 toistoalueella?
Kaikkia eri toistoalueita kannattaa hyödyntää, jos haluaa kasvattaa mahdollisimman paljon lihasta (ja pystyä ylipäätään treenaamaan vielä vähän vanhempanakin).

Pysyttelemällä esim. pelkästään 6-8 toistossa jättää tietoisesti väliin esim. kovan pumpin ja metaboliittien kertymisen lihaskasvun stimuloinnissa. Viikkovolyymin (ja tarvittaessa myös treenifrekvenssin) kasvatus on aika hankalaa jos koko ajan tehdään vain lyhyitä sarjoja, koska ne kuormittavat hermostoa ja niveliä suhteessa enemmän esim. 12-20 toiston sarjat. Lyhyissä sarjoissa kuormat pysyvät 100% treeniajasta tukikudoksia hiljalleen nakertavina, eikä verenkierron lisääntyminen esim. jänteissä pääse kovinkaan kummoiseksi. Eli tekemällä ikuisesti pelkkiä lyhyitä sarjoja saa varmasti jossain vaiheessa paikkansa hajalle tai vähintäänkin hyvin kivuliaaseen jamaan.

Viimeksi muokattu:
Aikanaan kun paikat vielä kestivät oikein hyvin jopa ykkösten tekemistä (ehkä kerran vuodessa), oli meikäläisellä ihan tolkuton ero esim. 4 toiston tiukkojen sarjapainojen ja ykkösmaksimin välillä

Jos normaalin irtioton/hermotuksen standardi on se 3max 90% ja 5max 85% niin kokeilitko oliko sinulla tosiaan tuosta alemmat nuo prosentit vielä? Aika harvoin oikeastaan näkee sellaista, muuta kuin huippunostajilla. Useammin juurikin toisinpäin. Jos en nyt ihan väärin muista niin tuo irtiottokykyhän heikkenee pysyvästi tekemällä pitkää hapottavaa sarjaa ja on suhteellisen helppo tavallaan pilata. Toiseen suuntaan sitä on hankalampi korjata.

Mutta anyways noinhan se menee, että ihan turha vaihtaa lajia johonkin mikä ei kiinnosta.

Mitäa Utti on mieltä Neil "Yoda" Hillin metodeista tää so called Y3T josss on 3 VK ja joka viikolla on oma lihas fiber tyyppi
Vk 1: suorat sarjat 6-10 toistoa hieman "isommat" raskaat liikkeet tyyppi 1B
Vk 2: suorat sarjat 14-18 hieman jo eristäviä tyyppi 2A
Vk 3: toistot 40-60(jalat 60-100) joka treeni alkaa aina 4-5 liikkeen giantilla 10-20 toistoo per sarja ja 2 eristävää liikettä tripla dropsettejä 15-20 toistoa per droppi.

Ja Neil aina painottaa sitä mitä moni ei tee että joka liike vaikka sarja on pitkä on aina 3-4s nwgatiivinen ja painoa kontrolloidaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom