CBB Utti Hulkki Hietala

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Utti! Näin sut kerran sörkän metroasemalla ja vissiin näppäilit älypuhelinta? Et kai ole sortunut?! @Hulkki :D

En ole edelleenkään koskaan omistanut älypuhelinta. Olet todennäköisesti sekoittanut vanhan Kindle-lukulaitteeni älypuhelimeen, luen sitä aina metrossa. Älä rupea väittämään minusta asioita, jotka eivät pidä paikkaansa.

3r9wef.jpg

Moi Utti, tiedän että tämä ei ole Q&A-ketju mutta olisiko sinulla kiinnostusta kirjoittaa artikkelia tai antaa neuvoja kuinka treenata jalkoja välilevyn pullistuman kanssa?

Olen lääkärit ja fyssarit käynyt läpi mutta heidän ymmärryksensä lihaksen kasvatuksesta on ollut tasoa "lopeta kyykkääminen", olisiko sinulla tietoa välilevyn pullistuman kanssa treenauksesta?

Moi Utti, tiedän että tämä ei ole Q&A-ketju mutta olisiko sinulla kiinnostusta kirjoittaa artikkelia tai antaa neuvoja kuinka treenata jalkoja välilevyn pullistuman kanssa?

Olen lääkärit ja fyssarit käynyt läpi mutta heidän ymmärryksensä lihaksen kasvatuksesta on ollut tasoa "lopeta kyykkääminen", olisiko sinulla tietoa välilevyn pullistuman kanssa treenauksesta?
Mä voin vastata, selkä leikattu.

Lopeta kyykkääminen, korkeintaan keveitä etukyykkyjä.

Jos et ole varovainen sen pullistuman kanssa, joudut selkäleikkaukseen. Ja sanalla sanoen sitten ei ole kivaa enää.

Mene ja lue https://pakkotoisto.com/threads/välilevynpullistuma-ja-sen-hoito.21935/page-31#post-5083058

edit. olin hidas

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%

Yllättäen minäkään en ole Utti mutta välttämättä pullistuma ei estä kyykkäämistä mikäli "buttwink" eliminoidaan pois ja pysytään maltillisissa painoissa. Yllättävän monella ihmisellä on välilevyn pullistumia selässään ilman että sitä edes huomaakaan ja ei vaikuta elämiseen millään tavalla ennekuin alkaa painamaan hermoa tai muuttuu tyräksi. Itselläni l4/l5 väleissä pullistumat joista toinen painaa hermoa aiheuttaen välillä pahoja kipuja mutta liike(mm kyykkäys) parantaa verenkiertoa ja tukevia lihaksia millä kivut pysyvät poissa.

Minäkään en ole Utti, mutta mulla on ollut pari kertaa välilevynpullistuma ja treenaan edelleen jalkoja...

Ekaksi sanoisin, että välilevynpullistumia on erilaisia. Toiset vaivaa vähän ja niistä toipuu ja toiset menee kerralla siihen kuntoon, että nostelut on siinä. Mulla oli siis lievempi tapaus kyseessä. Jos nyt sun tekee mieli ylipäätään vielä treenata jalkoja niin ehkä sullakin on lievempi pullistuma kyseessä. Lääkärit kai suosittelee, että jos on jaloissa pahempaa tunnottomuutta, voimattomuutta tai kovia kipuja niin kannattaa miettiä uudemman kerran tota treenaamista. Mä treenaan jalkoja välilevynpullistuman akuuttivaiheen jälkeen kuntoutusvaiheessa yksinkertaistetusti seuraavalla tavalla:

1. Alkuun helvetisti etukäteisväsytystä. Tähän sopii eristävät liikkeet laitteissa ja olen myös käyttänyt yhdenjalan liikkeitä, jotka eivät ole sattuneet. Pitkiä sarjoja ja mahdollisuuksien mukaan bodaustyyliin lihakselle meneviä toistoja. Liikevalikoima mielikuvituksen ja kivun rajoissa.
2. Loppuun olen kyykännyt seuraavalla tavalla. Kyykyn laskuvaihe 6-8s ja nostovaiheen 4s pituisena. Liikerata selkäystävällisen pituinen eikä mahdollisimman syvä. Ja tuntuma kokoajan reisillä ja liikkeessä kokoajan. Ensin tangolla ja sitten 10 kg:n korotuksilla ja sarjan välissä sen verran taukoa, mitä kuormaamiseen menee aikaa. Etukäteisväsytetyt jalat, tuo vaativampi ja tarkka suoritustapa, lyhyt palautukset ja pienet korotukset ovat mulla pitäneet raudat selkäystävällisissä kiloissa.

Sitten selän kuntoutus tietysti erikseen.

jotenkin olen alkanut vierastamaan intrassa hiilaria, en tiiä miksi. varmaannki osittain siksi, että voidaanko olla aivan varmoja sen terveysvaikutuksista lähinnä ettei ne olisi negatiivisia, kun sokeriahan ne jauheet (osmopure, vitargo jne) periaatteessa on. joten tällä hetkellä aminot pelkästään minulla intrassa.

jotenkin olen alkanut vierastamaan intrassa hiilaria, en tiiä miksi. varmaannki osittain siksi, että voidaanko olla aivan varmoja sen terveysvaikutuksista lähinnä ettei ne olisi negatiivisia, kun sokeriahan ne jauheet (osmopure, vitargo jne) periaatteessa on. joten tällä hetkellä aminot pelkästään minulla intrassa.
Jos hampaiden puolesta sitä sokeria pelkäät, niin voit aina ottaa huikan vettä päälle ja purskuttaa sitä vähän aikaa suussasi. Muistaakseni Utti itsekin joskus suositteli tota.

Sama täällä, ja jos esim. vitargoa treenin aikana hörppii tulee usein heti treenin jälkeen outo heikotuksen tunne.. Johtuisiko nopeasta verensokerin laskusta? Ei kiva kuiteskaan..

^^ lähinnä sokerin haitallista vaikutusta yleiselle terveydelle mietin. muistelen, että lihastohtori jossain tekstissään mainitsi, että suuren hh määrät juurikin vitargosta yms. intrassa ja treenin ympärillä olisivat jossain määrin haitallisia elimistölle. tulloo sokertauvit ja kaikki!!11! ;)

Eikös intrahiilarin ja yleensä ravinnon idea ole pitää verensokeri koko ajan mahdollisimman tasaisena? Jos on kova kulutus niin verensokeri laskee ja nopeaa hiilaria koneeseen. Insuriiliniherkkyys on sitten toinen juttu mutta luulisi että sekin kärsi vasta ns ylimääräisen sokerin syömisestä jos kaikki ei mene kulutukseen.

Tämä oli lähinnä mutuilua, toivottavasti Hulkki innostuu kirjoittamaan tietopläjäyksen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom