Viittasin 19 treenivuodella siihen, että olen ollut myös alle 10 vuotta treenannut aloittelija, jolloin kehityksen havaitseminen on ollut huomattavasti helpompaa kuin tämän viimeisen 10 vuoden aikana. Mutta kun aihe tuli esille, niin monta vuotta olet itse treenannut?Ööh, mitä muuta tapaa tuota varten on? Jos luulet, että bodauksessa löytyy yksilötasolla matemaattisen tarkkoja metodeja ja niiden mittaustapoja, keskinäisvertailukeinoja yms. muuta täysin utopistista, sinua odottaa jossain vaiheessa aika karkea herätys todellisuuteen. Parhaimmillaankin kehonrakennus on todella suurelta osin vain valistuneita arvauksia, kokemusta ja oikeastaan tietynlaista treenien suunnittelun "taidetta". Tieteestä saadaan nykyisellään korkeintaan suuntaa antavia lähtökohtia sille, miten keskivertokaverin kannattaisi treenata. Yksilölliset vasteet vaihtelevat jopa tilastollisesti merkitseviä tuloksia antaneiden tutkimusten koeryhmissä aivan laidasta laitaan (negative respondereista super responderihin, ja siihen valtaosaan porukasta näiden ääripäiden välissä). Ei edes tutkittua tietoa voi lähteä pitämään minään yleispätevänä ohjenuorana, vaan TYHJÄÄ PAREMPANA ENSIMMÄISENÄ ARVAUKSENA, kun ei ole etukäteiskokemusta siitä, miten yksilön X keho minkäkinlaiseen treeniin vastaa.Ole spesifisempi. Et ole vastannut kysymykseeni. Sinulla on nyt tietynlainen todistustaakka, koska rupesit väittämään olevan mahdotonta kasvattaa lihasta treenaamalla lihakset läpi 5x viikossa. Eli tuollaisen väitteen taakse tarvitset aikamoisesti jo todistusaineistoa, varsinkin koska maailmassa on viimeisen 100 vuoden aikana ihan helvetin moni kasvattanut paljonkin lihasta myös tuollaisella treenifrekvenssillä. Minä taas en ole väittänyt mitään mahdottomaksi, koska tiedän että lihasta on kasvatettu oikein mallikkaasti vaikka minkälaisilla treenifrekvensseillä.
Tiedän, että viittasit, siksi kirjoitin aloittelijan ongelmista testata lihaksen kasvamista pätevästi. Olen noin 30-vuotias ja aloitin käymään kuntosalilla noin 15-vuotiaana. En ole yhtä hyvässä kunnossa kuin sinä tai treenannut yhtä tosissani, totaalitaukoja on myös ollut yhteensä vuosia. Näitä valistuneita arvauksia voi tehdä paremmin jos on tutkimustieto hyvin hallussa ja on laittanut sen oikeanlaiseen tärkeysjärjestykseen. En ole sanonut että on mahdotonta kasvattaa lihasta 5x lihasryhmä viikossa systeemillä, olen sanonut, että se todennäköisesti ei ole optimaalisin tapa.
Viittaat proteiinisynteesiin, mutta et anna mitään selvennystä mitkä tutkimustulokset proteiinisynteesin saralla nyt tekevät tiheäfrekvenssisen treenin toimimattomaksi? Kun päinvastoin minä olen tietoinen tutkimustuloksista, jotka proteiinisynteesin keston osalta nimenomaan puoltavat varsinkin pitkään treenanneilla tiheähkön treenifrekvenssin käyttöä. Eli siinä missä aloittelijalla proteiinisynteesi voi olla yksittäisen treenin jälkeen koholla jopa 72 tuntia, pidempään treenanneilla tämä proteiinisynteesin kesto (ja itse asiassa myös voimakkuus) putoaa aika merkittävästikin. Pitkään treenanneilla koehenkilöillä tehdyissä tutkimuksissa olen törmännyt niinkin lyhyisiin proteiinisynteesin kohollaoloaikoihin, kuin 12-16 tuntia. Kaiken logiikan mukaan tämä nimenomaan puoltaa tiheää treenifrekvenssiä, eikä päinvastoin (kuten sinä väität).
12-16 tunnin proteiinisynteesi puoltaisi 5x viikossa lihasryhmän treenaamista, mutta kuinka kova treeni tulisi tehdä kaikille lihasryhmille, jotta kokenut treenaaja saisi aikaan tuon 12-16 proteeinisynteesin, joka on siis kyseisen treenaajan maksimi. Voisi olettaa, että ihan satujumpalla ei tuohon päästä niin herää kysymys kuinka paljon hermosto tällaisesta rasittuu, vaikka sitten tehtäisiinkin esim suoria hieman alle failureen meneviä sarjoja. Kuulostaisi jo paljon fiksummalta jos esim olkapäät, kädet ja vaikka pohkeet tehtäisiin 4x viikossa ja isommat lihasryhmät harvemmin, heikkoudet/vahvuudet tietenkin huomioiden. Miten proteiinisynteesin pituutta on testattu?
Viittaat lihaksen ja hermoston palautumiseen naturaaleilla, mutta et tässäkään anna mitään selvennystä mitä näistä seikoista on saatu selville, joka tekisi tiheästä treenifrekvenssistä toimimattoman jutun? Lihaskudoksen metabolinen ja mekaaninen palautuminen treenin jälkeen on itse asiassa todella harvoin se pullonkaula kokonaispalautumisessa, sillä lihaskudos palautuu suhteellisen nopeasti. Hermoston palautuminen on useimmiten se rajoittavampi tekijä (kuten on käytännössä myös tukikudosten palautuminen). Siksi hermoston ja tukikudosten palautuminen onkin otettava varovaisesti huomioon treenien suunnittelussa ja toteutuksessa, kun frekvenssiä pyritään nostamaan. Onneksi tähän löytyy paljonkin keinoja.
Millä tavalla Juha Hulmi ja Layne Norton liittyvät tähän koko keskusteluun? Nyt siis heitit heidän nimensä tuonne aivan erillisenä mainintana ilman mitään kontekstia.
Siis oletko oikeasti siinä luulossa, että edes yksittäiselle henkilölle on muka olemassa jokin stabiili optimitapa treenata, jolla kehitys on sitten tästä ikuisuuteen parasta mahdollista? Koska jos olet, et selvästikään ymmärrä edes fysiologisen adaptaation perusperiaatetta. Edes yksilötasolla mitään yhtä optimaalista tapaa treenata ei ole koskaan ollut olemassakaan, eikä koskaan tule olemaankaan, sillä edellinen treeniohjelma (ja sitä edellinen, jne) on jo vaikuttanut siihen, miten keho vastaa treeniin tällä hetkellä. Ja se miten treenaat tällä hetkellä, vaikuttaa siihen miten keho vastaa treeniin ensi viikolla tai ensi kuussa, jne. Vaikka jollain ilveellä onnistuisitkin hetkellisesti löytämään juuri tälle viikolle "optimaalisen" treenikokonaisuuden, ei se täsmälleen sama treeniohjelma olisi enää optimaalinen viikon tai parin päästä. Ihmiskeho adaptoituu koko ajan kaikkeen sille annettuun ärsykkeistöön, eikä tämä adaptaatio lopu koskaan.
En ole siinä uskossa että olisi ikuisuuden kestävä optimi tapa treenata, luullakseni toin sen aika selvästi esille puhumalla mm. juuri treenihistorian ja muiden ympäristötekijöiden vaikutuksesta, mutta reunaehtoja treenitavan vaihtelulle voi tutkimustuloksista, valistuneita, deduktioita tekemällä muodostaa. Esim. sarjapituudet kannattaa pääsääntöisesti pitää tietyn alueen sisällä, lihakset kannattaa pääsääntöisesti treenata useammin kuin kerran viikossa läpi, mutta ei joka päivä jne.
Jos proteiinisynteesi parhaimmillaan voi kestää peräti 72 tuntia niin voisi ajatella, että toimiva perusohjelma perustreenaajalle olisi lähteä liikkeelle tekemällä lihakset läpi kolmen päivän välein, tuo antaa kohtuullisesti tilaa myös hermostolle palautua.