Uskovaisten katselusta myötähäpeää, miksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja roope
  • Aloitettu Aloitettu
Katselin pari viikkoa sitten tv:stä jotain hengellistä konserttia.Välillä laulua ja välillä joku tuli yleisön eteen puhumaan uskostaan tyyliin:"pari vuotta sitten mun elämääni tuli suuri muutos, mä löysin Jeesuksen" tuon tyylistä paasausta monta minuuttia. Tämän tyypin uskovaisia olen nähnyt ennenkin esim. vierailulla koulussa,rippileirillä tai jos on telkkarista tullut ohjelmaa jostain telttakokouksista, niin siellä on just näitä tyyppejä suuren hurmoksen vallassa.Jostain syystä tämän tyypin uskovaisten katseleminen ja kuunteleminen on minulle melko vastenmielistä ja myötähäpeää aiheuttavaa.
Miksi?
Itselläni ei sinänsä ole mitään uskovaisia tai kirkkoa vastaan.Tuttavapiirissäni on joitain henkilöitä joilla tiedän olevan kristilliset periaatteet ja ovat "uskovaisia", mutta eivät paasaa siitä asiasta,ihan hyviä tyyppejä.Olen omasta mielestäni hyvinkin suvaitsevainen ja kunnioitan jokaisen vakaumusta olipa sitten ateisti tai uskovainen tai mitä vaan.
Mikä ihme tämmöisessä uskostaan ja Jeesuksen löytämisestä kovasti hehkuttavassa,hengellistä musiikkia laulavassa,maripaitaan ja vakosamettihousuihin pukeutuvassa tyypissä ärsyttää ja aiheuttaa sitä myötähäpeää(tunnistatte varmaan tyypin).
Jos joku esim.poliitikko paasaa suu vaahdossa omasta näkemyksestään, niin en koe mitään myötähäpeää.Olkoon kyseessä vaikka kunnon kommunisti tai äärioikeistolainen,sama se.Toinen vertaus,ehkä ontuva sellainen, voisi olla rock-konsertti.En koe myötähäpeää vaikka ihmiset pomppivat kädet pystyssä kappaleen tahdissa,huutavat bändin nimeä ja laulavat mukana aivan hurmoksessa,keikan jälkeen vielä suu vaahdossa kehutaan soittajia ja keikkaa.Tuntuu ihan normaalilta.
Tarkoitukseni ei ole loukata kenenkään vakaumusta eikä herättää mitään uskonkeskustelua.Ihmetyttää vaan miksi nimenomaan tuo ihmistyyppi aiheuttaa noita vastenmielisiä tuntemuksia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos joku aikuinen sanoo tosissaan uskovansa joulupukkiin nii sekin aiheuttaa myötähäpeää. Olisiko tässä kyse samasta asiasta?

lammasmaisuus on ihan eri tasolla noissa uskontojutuissa. Jos taas on joku militantti uskontoporukka niin et varmaan tuntisi myötähäpeää kun allahia kiljutaan kurkku suorana AK:t kourassa. Mutta kun katsoo noita nykyhalipupuja joista useimmat on ollu masentuneita luusereita ennen kun löysi jonkun paskasakin mikä hyväksyy heidätkin selittämässä uskoontulostaan, niin ymmärrän miksi tunnet myötähäpeää.
Itse tunnen sääliä ja inhoa.

huhhuh...
uskovaiset ovat kyllä täysin harmittomia ja heidän kanssaan ei tarvitse olla missään tekemisissä. on hyvin vaikea arvostella sellaista mitä ei itse ole kokenut tai mistä ei itse tiedä tarpeeksi. sama kuin eunukki ja neitsyt keskustelisivat nussimisesta, jos sallitte karkeahkon esimerkin.
alkakaas haeskelemaan ihan muita inhon ja säälin kohteita. oikeita sellaisia tästä maailmasta kyllä löytyy.

pevelius sanoi:
huhhuh...
uskovaiset ovat kyllä täysin harmittomia ja heidän kanssaan ei tarvitse olla missään tekemisissä. on hyvin vaikea arvostella sellaista mitä ei itse ole kokenut tai mistä ei itse tiedä tarpeeksi. sama kuin eunukki ja neitsyt keskustelisivat nussimisesta, jos sallitte karkeahkon esimerkin.
alkakaas haeskelemaan ihan muita inhon ja säälin kohteita. oikeita sellaisia tästä maailmasta kyllä löytyy.
Siksi juuri kyselinkin miksi tuo myötähäpeän tunne tulee nimen omaan noita paasaavia uskovaisia katsoessa.Luulisi tosiaan olevan muitakin kohteita ja harmittomiahan nuo ovat.

Mua ennemmin säälittää miten moiseen lammasmaisuuteen vastataan takaisin samoin, huutelemalla kuorossa ajattomia argumentteja esim: "pakanana tähän asti ja hyvin ollaan tultu toimeen!", "uskonto on aivopesua!" ja tälleen. Kaikessa huvittavuudessaan muut uskontojen lieveilmiöt pystyn nielemään, mutta tosi ateistit huutamassa kilpaa siitä miten sellainenkin ihmisluontoon kuuluva asia kuin uskominen johonkin korkeampaan voimaan on typeryyttä jne, on kyllä sellanen rimanalittaja että morjens.

edit. Mitä tulee vielä tuohon uskovaisten tuputtamiseen jne, sen suhde on aika nurinkurinen siihen nähden että esim. täällä pakkiksen yleisen keskutelun puolellakin pisti silmään ainakin kolme ketjua jotka ovat enemmän tai vähemmän uskonnonvastaissävytteisiä.

Sinäänsä taas bodauskulttuuri on aika samoilla raiteilla. Olin rapakunnossa ja aloin käymään salilla... Ja kyllä täällä tuntuu melkoista palvontaa löytyvän esim. Colemania kohtaan. Aika paljon on samoja piirteitä itsessännekin, ei niitä vain aina omasta näkökulmasta näe.

raipat sanoi:
Jeesus & Joulupukki ei kuitenkaan oo aivan samalla viivalla :)
Nyt vedit maton jalkojen alta.

Itse en uskovaisten kohdalla kykene myötähäpeään.Myötöhäpeähän vaatii ainakin jossain määrin sen että voi kuvitella tilanteeseen itsensä. Aina kunnon mouhoaminen pikaisen röhönaurun pistää liikkeelle, mutta kyllästys iskee nopeasti.

Ilmiö on sinänsä kiinnostava, mikä saa ihmisen pään oikein kunnolla sekaisin? Joka paikkakunnalta löytyy joku hullu joka mouhoaa ohikulkijoille jeesuksesta ja lievempiä tapauksia on pilvin pimein.

Aleley sanoi:
Kaikessa huvittavuudessaan muut uskontojen lieveilmiöt pystyn nielemään, mutta tosi ateistit huutamassa kilpaa siitä miten sellainenkin ihmisluontoon kuuluva asia kuin uskominen johonkin korkeampaan voimaan on typeryyttä jne, on kyllä sellanen rimanalittaja että morjens.

Kaikki muut Pakkiksen lieveilmiöt pystyn nielemään mutta hiukan liian fiksuiksi itseään luulevat kakarat pilaamssa trediä heti alkuunsa puhumalla jotain ihan muuta mistä tredin aloittaja halusi puhuttavan on sellainen rimanalittaja että morjens.

Eli tällä yritän sanoa koitetaan tässä vaiheessa pitää keskustelu raiteillaan, eikä viedä kinasteluun siitä kummat ovat tyhmempiä kiihkoateistit vai kiihko minkäliepalvojat.
Minä koitin vastata miksi minun mielestäni joku saattaisi tuntea uskovaisia kohtaan myötähäpeää, morkkasin kyllä samalla ukontoja yleisesti, mutta tässä tapauksessa oli pakko että saa näkökantaan vähän kokonaisuutta.

Meillä kaikilla on oma mielipiteemme Jeesuksesta ja joulupukista ja uskovaisista ja uskomattomista:D, mutta ilmeisesti jokainen uskontotredi pitää vääntää samasta aiheesta, se on eri kiva ettei ikinä saada uusia näkökulmia.

Aleley sanoi:
Kaikessa huvittavuudessaan muut uskontojen lieveilmiöt pystyn nielemään, mutta tosi ateistit huutamassa kilpaa siitä miten sellainenkin ihmisluontoon kuuluva asia kuin uskominen johonkin korkeampaan voimaan on typeryyttä jne, on kyllä sellanen rimanalittaja että morjens.

Mikä tossa on rimanalittamista?

Se nyt on typeryyttä uskoa aikuisten ihmisten joulupukkiin, eli Jumalaan.

Lahjana vaan on tässä tapauksessa taivas ja tuhmat "lapset" joutuu helvettiin. Sama idea kuin joulupukissa. Mä ainakin tuntisin itteni tyhmäksi, jos uskoisin johonkin joulupukkkiin rinnastettavaan.

Ok, toi joulupukkiin rinnastaminen on ehkä vähän lapsellista. Mutta jos minä ja muut ollaan sitä mieltä, että jumalaan uskominen on dorkaa, niin kai me saadaan sitä "toitottaa" asiaan liittyvissä keskusteluissa.

Haluan perustelut sille, miksi olen rimanalittaja tämän postauksen takia :piis:

raipat sanoi:
Jeesus & Joulupukki ei kuitenkaan oo aivan samalla viivalla :)
Ei olekaan. Joulupukki nimittäin on olemassa. Tuolla korvatunturilla pyörii aina joulun aikaan sellanen heebo joka väittää olevansa joulupukki. Eihän se sellainen joulupukki ole mitä tarinat sen kertoo olevan, mutta joulupukki mikä joulupukki. Sen sijaan en ole kenenkään täysjärkisen kuullut kertovan olevansa jumala...

Powerhousu sanoi:
Sen sijaan en ole kenenkään täysjärkisen kuullut kertovan olevansa jumala...

En mäkään. Eikä kai raamatussakaan tälläistä henkilöä ole. Käsittääkseni Jeesus kertoi olevansa Jumalan lähettämä, ei Jumala.

Se on kyllä mielenkiintoista minkätakia tulee vaivautunut olo kun joku tulee kertomaan että on löytänyt Jeesuksen. Itsellenikin tulee, vaikka uskonkin Raamatun kertomukseen Jeesuksesta. Jos Buddahalainen kertoo uskostaan, niin tunne ei ole sama.

Jotenkin voisi arvella, että tuo threadin aloittajan huomio myötähäpeästä saattaisi liittyä yleisemmin niihin asenteisiin, joita meillä on (himo)uskovaisia kohtaan. Himokkihan on juuri sellainen arka ja köyryselkäinen (kiitos, Belmondo!) nyhväke, joka palavasilmäisesti todistaa asiasta, mistä meillä ulkopuolisilla ei ole mitään käsitystä. Samalla oma stereotypiani uskovaisista on juuri se elämänpelkoinen rujokki, joka on seurakunnasta löytänyt vihdoin ihmisiä, jotka välittävät. Koska en ymmärrä ja tyyppi vaikuttaa muutenkin nololta, myötähäpeän kokemus valtaa mielen.

Mutta sitten tuo rimanalitus. Itse olen agnostikko, mutta antaisin silti arvoa ihmisten henkilökohtaisille kokemuksille jumaluudesta. Kautta historian ihmiset ovat väittäneet kokeneensa yhteyden johonkin jumalaan tai muuhun olioon, jonka olemassaolo ei välity meille tavallisille tallaajille. Tästähän ei seuraa, että meidän pitäisi hypätä uskojan kelkkaan, mutta niin kauan kuin minua ei yritetä käännyttää ja uskoja itse käyttäytyy riittävän maltillisesti, saa hän minun puolestani uskoa mihin lystää. Enkä väittäisi, että uskovaisen kokemus olisi epätosi: minä en tiedä.

En yritä lietsoa tällä mitään suurempaa rettelöä, eikä tähän kannata vastata millään todistamisen taakka -argumenteilla: ne eivät ole erityisen käyttökelpoisia tilanteissa, joissa ei voida saada ylipäänsä mitään tietoa puhutusta ilmiöstä. Uskon asioita, uskonasioita.

Jyväbroileri sanoi:
En mäkään. Eikä kai raamatussakaan tälläistä henkilöä ole. Käsittääkseni Jeesus kertoi olevansa Jumalan lähettämä, ei Jumala.
Huoh. Eihän kukaan jeesuksen olemassaolosta kinastele, senhän on todistettu joidenkin lähteiden mukaan olevan historiallinen henkilö. Jumalan olemassaolosta kiistellään. Siksi vertasin jumalaa ja Joulupukkia.

En tunne mitään häpeää kun uskovaiset tulee juttelee. Enkä muistakaan ihmisistä, aina sitä joku jotakin höpöttelee. Höpöttelen välillä sit itteki takas kaikennäkösii, etenki jos toinen on tolkuissaan ja käyttäytyy ystävällisesti.

Tossa pari kk sitten tuli viimeks yks uskovainen jutustelee. Turistii siin varmaan tunti ainakii, yks muumokii tuli siihen sit mukaa kertoilee omii elämän kokemuksiaan. No mulla kun oli sattumalta aikaa niin mikäs siinä. Oli oikein mukavaa. Ei kaikki uskovaiset ole hulluja vaikka tuleeki turisee, eikä kaikki muutkaan höpöttelijät. Vanhat papat ja mummelit kertoo välillä aika kivoja tarinoita.

Uskokoon jokainen mihin tahtoo. Itse en usko, mutta se on mun häpeä se. Vähän suvaitsevaisuutta peliin jookos :)

Joo, noi rahanruinaajat ja muut ovikellonsoittelijat on kyllä ärsyttäviä vaikka siellä olis itse joulupukki pyytämässä. En mäkään toki ketään hihhuleita himaani sisään laske, puhuin noista kadulla ja ostikoilla pyörivistä uskovaisista.

Uskonto on hyvä säänssi kerätä rispektii ja pongoja. Jokainen vähänkään pelisilmää omaava kaksinaamainen lässyttäjä kerää julkisuudessa niin politiikassa kuin viihdealallakin pongoja kotiin heittäytymällä uskovaiseksi. Uskontoa käytetään härskisti hyväksi kaikenmoiseen rahantekoon. Uskonnon pitäisi olla henkilökohtainen asia ja onni, ei mikään freak show missä jeesustellaan ja ollaan niin olevinaan.

Niimpä. Olen tota joskus itsekin miettiny että ainakin näennäisesti tosi uskovaisena olosta olis kyllä selvästi hyötyä elämässä. En ole vaan viittiny mitään feikkii lähtee heittää. Tiedä jospa tossa vielä joku päivä tota uskontoakin koittais, en mitään täyttä fuulaa kuitenkaan rupea vetää. Pyhä bodari olisin vaikka sitten, munkkeihan tässä kyllä melkeen ollaan jo valmiiksi. Heh :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom