Mä ostan sulle viskipullon, jos pystyt todistamaan edessäsi olevan tietokoneen näytön olevan aidosti olemassa.Jos pystyt ton todistamaan niin ostan sulle bissen!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mä ostan sulle viskipullon, jos pystyt todistamaan edessäsi olevan tietokoneen näytön olevan aidosti olemassa.Jos pystyt ton todistamaan niin ostan sulle bissen!
Ei ole mitään syytä uskoa että jumala olisi, joten sitä ei ole. Mikään havainto ei millään tavalla viittaa jumalan olemassaoloon. Todista sä mulle että Jupiterin kuussa ei ole nuppineulaa niin mä todistan sulle että jumalaa ei ole.
Eikö se mene niin päin, että Jumala, josta ei ole mitään konkreettisia todisteita, on todistettava olevaksi ennen kuin todistetaan sen olemattomuus. Muutenhan voidaan väittää, että Mikki Hiiri ja Hämähäkkimies ovat olemassa, kun kukaan ei voi kumota niiden olemassaoloa.Jumalaa ei ole on fakta? Onko tämä joku Dawkinsin "on suuri todennäköisyys siihen että jumalaa ei ole olemassa juttu"?
Jos pystyt ton todistamaan niin ostan sulle bissen!
Nuo lukion uskonnon kurssit on suuniteltu niin, että ne opetetaan objektiivisesti, mutta tämä opettaja tykkää aina laittamaan omaa tulkintaansa ja muuttumattomia totuuksiaan opetukseen. Hyvät väittelyt olen tosin saannut pystyyn, vaikka yleensä opettaja vesittää omat argumenttini kliseisillä ''Raamatun kohtaa x voi tulkita monella tavalla joten ristiriitaa ei ole, tutkimattomat ovat herran tiet, ihmistä ei ole tarkoitettu tietämään kaikkea, vain jumala tietää'' jne. Lisähuomautuksena sellainen, että jos väittelee uskossa olevan kanssa, joka ei ole perehtynyt ja pohtinut uskoaan, ja asetat hänelle kimurantteja kysymyksiä, takaisin saat yleensä uskovan ihmisen vihastuminen.Ai että on taas pätevä kaveri saatu sinnekin lukioon uskontoa opettamaan.:jahas:
Eikö se mene niin päin, että Jumala, josta ei ole mitään konkreettisia todisteita, on todistettava olevaksi ennen kuin todistetaan sen olemattomuus. Muutenhan voidaan väittää, että Mikki Hiiri ja Hämähäkkimies ovat olemassa, kun kukaan ei voi kumota niiden olemassaoloa.
Mutta jos se sun jumala ei millään tavalla vuorovaikuta tämänhetkisen maailman kanssa, niin onko sen olemassaololla tai olemattomuudella mitään eroa? Jos ei, niin ei ole mitään järkeä sanoa sellaisen olevan olemassa.Mun Jumala loppuu siihen mistä alkuräjähdys alkaa. Sen tiedän ettei kukaan pysty kertomaan miksi me ollaan juuri nyt tässä olemassa. Jokaisen pitää vaan löytää oma selityksensä asialle.
Mutta jos se sun jumala ei millään tavalla vuorovaikuta tämänhetkisen maailman kanssa, niin onko sen olemassaololla tai olemattomuudella mitään eroa? Jos ei, niin ei ole mitään järkeä sanoa sellaisen olevan olemassa.
No pystyyhän. Ruumis hajoaa ja se on siinä. Tietoisuus lakkaa olemasta. Tästä voidaan olla aivan varmoja, koska tietoisuus vaatii elävän fyysisen ruumiin.Sen lopullisuutta ja mitä kuoleman jälkeen tapahtuu ei mikään järki pysty selittämään.
Mutta eikö se haittaa, että tietää sen selityksen olevan valhetta? Minulle tulee parempi fiilis kun tiedän eläväni tässä todellisuudessa, enkä jossain mielikuvitusmaailmassa.Jos pystyy esittämään itselleen jonkin syyn asioille, joita ei voi selittää, tulee vaan parempi fiilis. Tätä kautta uskossa on siis jotain järkeä kuitenkin.
Jumalaa ei ole on fakta? Onko tämä joku Dawkinsin "on suuri todennäköisyys siihen että jumalaa ei ole olemassa juttu"?
Jos pystyt ton todistamaan niin ostan sulle bissen!
Mistä universumi tuli (ts. mistä alkuräjähdys johtui) eli miten syntyi tila, etäisyys ja aika niinkuin me ne käsitämme?
Mitä tunnetun universumin "ulkopuolella" on?
Haluan vastaukset ja vähän vikkelään! ;)
^ Tää menee vähän ohi aiheen, mutta jos joku tietää, mikä on vallalla oleva käsitys tällä hetkellä universumin synnystä ja sitä edeltäneestä ajasta, niin saa kertoa. Olen nähnyt asiaa selitettävän myös syklisen universumin mallilla, jossa nykyinen universumimme olisikin syntynyt edellisen romahtaessa, tai alkuräjähdystä selitettävän kvanttifluktuaatiolla jne.
Mitä itse aiheeseen tulee, niin en tiedä onko tuo kovin voimakas tiede versus uskonto -väittely aina niin tarpeellista. Minä näen uskonnon osana suomalaista kulttuuria, jonka ansioista on jäänyt elämään ihan hienoja tapoja ja muistomerkkejä. En pidä ihmisten ja varsinkaan lasten aivopesusta uskonnon taholta, mutta en siltikään näe tarpeellisena, että ihmisten jumaluskoa tai -käsitystä pitäisi koko ajan olla lyttäämässä harhaisena tai typeränä. Tässä tapauksessa tieto ei ole lisännyt suvaitsevaisuutta.
En ole fyysikko tai muutenkaan asiaan kovinkaan syvällisesti vihkiytynyt, mutta viimeisin "versio" minkä olen itse nähnyt oli sellainen, joka liittyi säieteoriaan. Siinä nykyinen universumi oli esitetty vain yhtenä monista, jotka leijuvat äärettömyydessä (tjsp yli hilseen menevää). Alkuräjähdys olisi tämän teorian mukaan syntynyt siitä, että nuo universumit olisivat koskettaneet toisiaan, josta olisi syntynyt uusi universumi (joka nyt sattuu olemaan tämän meidän tuntema).
sivis sanoi:(Tietty tästä tulee jatkokysymys, että mistä ne aiemmat universumit sitten ovat syntyneet... :D)
Jotakuinkin näin, joskin säieteoriasta kuitenkin voidaan johtaa tuloksia, jotka periaatteessa olisivat testattavissa, jos vain osattaisi rakentaa riittävän tarkkoja mittalaitteita. Siten ero uskonnollisiin väitteisiin on selvä. Joissakin säieteorioissa ymmärtääkseni on sellaisiakin efektejä, jotka voitaisi havaita ihan lähitulevaisuudessa.Muistelen, että eräs säieteorian suurista ongelmista on se, ettei sitä voi testata nykyfysiikan menetelmin, jolloin sekään ei periaatteessa ole eräänlaista filosofista pohdintaa kummoisempi...
Niin kuin myös huonoja ja haitallisia tapoja ja perinteitä. Uskonnosta luopumisen ei tarvitse tarkoittaa hienoista tavoista ja perinteistä luopumista, ainoastaan niistä huonoista.Mitä itse aiheeseen tulee, niin en tiedä onko tuo kovin voimakas tiede versus uskonto -väittely aina niin tarpeellista. Minä näen uskonnon osana suomalaista kulttuuria, jonka ansiosta on jäänyt elämään ihan hienoja tapoja ja perinteitä.
Ei tahallista typeryyttä ja itsepetosta mielestäni tarvitsekaan ylenpalttisesti suvaita.En pidä ihmisten ja varsinkaan lasten aivopesusta uskonnon taholta, mutta en siltikään näe tarpeellisena, että ihmisten jumaluskoa tai -käsitystä pitäisi koko ajan olla lyttäämässä harhaisena tai typeränä. Tässä tapauksessa tieto ei ole lisännyt suvaitsevaisuutta.
No pystyyhän. Ruumis hajoaa ja se on siinä. Tietoisuus lakkaa olemasta. Tästä voidaan olla aivan varmoja, koska tietoisuus vaatii elävän fyysisen ruumiin.
Niin kuin myös huonoja ja haitallisia tapoja ja perinteitä. Uskonnosta luopumisen ei tarvitse tarkoittaa hienoista tavoista ja perinteistä luopumista, ainoastaan niistä huonoista.
Mattih3 sanoi:Ei tahallista typeryyttä ja itsepetosta mielestäni tarvitsekaan ylenpalttisesti suvaita.
Mattih3 sanoi:Kuten sanoit, avoimia kysymyksiä tulee aina olemaan. En silti ymmärrä miten jonkun mystisen "voiman" tai "jumalan" olettaminen helpottaisi tilannetta. Sehän herättää vain lisää entistä monimutkaisempia kysymyksiä.
On totta, että luterilaisessa uskonnossa ne haittavaikutukset ovat vähäisempiä kuin monessa muussa, mutta on se silti ongelma, että esim poliittisia päätöksiä tehdään uskontoon perustuen. Ja noista muista uskonnoista nähdään varsin hyvin se, että uskonnoissa on potentiaalia ihmisten lietsomiseen vaikka mihin hirmutekoihin. Siksi myös se onnellinen uskovainen olisi parempi saada ajattelemaan asioita kriittisesti. Mutta enhän mäkään nyt tietenkään oikeassa elämässä mene sanomaan päin naamaa että sun maailmankuva perustuu typeryyteen ja itsepetokseen. Netissä kun joku on tällaiseen threadiin halunnut tulla keskustelemaan uskonnostaan, niin oletan että tämä on myös valmis ottamaan vastaan tällaista.Jos puhutaan pelkästään Suomen oloista ja luterilaisuudesta, niin en minä täällä kovin montaa niin huonoa tapaa näe, että niistä pitäisi lähteä kovin rivakasti luopumaan. Koko maailman mittakaavalla asia on ihan toinen.
Jotkut haluavat olla filosofeja ja toiset taas hakevat selityksiä ja turvaa sitä kautta. On myös ihmisiä, jotka eivät tiedä mistään muusta, jos oma kasvu- ja elinympäristö on kovin uskontokeskeinen. En minä lähtisi esimerkiksi näitä asioita sanomaan tahalliseksi typeryydeksi tai itsepetokseksi. Tuossa viimeisessä esimerkissä tilanne on tietyllä tapaa surullinen, mutta jos ihminen on noin eläessään onnellinen, niin en minä näe asiakseni mennä sanomaan, että ei sun uskossa ja tavoissasi ole mitään järkeä.
Mattih3 sanoi:On totta, että luterilaisessa uskonnossa ne haittavaikutukset ovat vähäisempiä kuin monessa muussa, mutta on se silti ongelma, että esim poliittisia päätöksiä tehdään uskontoon perustuen. Ja noista muista uskonnoista nähdään varsin hyvin se, että uskonnoissa on potentiaalia ihmisten lietsomiseen vaikka mihin hirmutekoihin. Siksi myös se onnellinen uskovainen olisi parempi saada ajattelemaan asioita kriittisesti. Mutta enhän mäkään nyt tietenkään oikeassa elämässä mene sanomaan päin naamaa että sun maailmankuva perustuu typeryyteen ja itsepetokseen. Netissä kun joku on tällaiseen threadiin halunnut tulla keskustelemaan uskonnostaan, niin oletan että tämä on myös valmis ottamaan vastaan tällaista.