Urpilainen haluaa kieltää julkisen sektorin lääkäreiden yksityispuolen työn

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja S225T
  • Aloitettu Aloitettu
yksi argumentti lääkäreiden ylimääräisen työn kieltämisellä olisi, että diagnoosin tekeminen vaatii aikaa.
Eikös tällä perusteella pitäisi kieltää lääkäreiltä muukin työ kuin lääketieteeseen liittyvä? Eli perheyrityksen hommat saa jäädä...

Ja lasten määrää pitäisi rajoittaa! Lääkärivanhemmilla saisi olla korkeintaan kaksi lasta, nuohan vaativat hirveästi työajan ulkopuolista työtä. Entä jos lääkäri harrastaa postimerkkien keräilyä? Kielletään sekin, pitää ajatella vain diagnoosia.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikös tällä perusteella pitäisi kieltää lääkäreiltä muukin työ kuin lääketieteeseen liittyvä? Eli perheyrityksen hommat saa jäädä...

Ja lasten määrää pitäisi rajoittaa! Lääkärivanhemmilla saisi olla korkeintaan kaksi lasta, nuohan vaativat hirveästi työajan ulkopuolista työtä. Entä jos lääkäri harrastaa postimerkkien keräilyä? Kielletään sekin, pitää ajatella vain diagnoosia.

Nojuu en kiellä, etteikö tuossa heitossa olisi paljon mätää, enkä itse olisi rajoittamassa lääkäreiden työaikoja/paikkoja.
 
No senhän vuoksi ne ovat erikoistuvia eivätkä vielä erikoislääkäreitä. Eurovaiheen sairaalapalvelus on kaksi vuotta ja siihen päälle sitten vähintään 9kk tk:ssa.

Niin ja erikoistumisvaiheen palvelukset ovat eri asia kuin eurovaiheen sairaalapalvelus, vaikka eurovaiheen aikana voi jo osittain aloittaa erikoistumisen.

Käsittääkseni. Todettakoon vielä että itse en ole lääkäri tai lääketieteen opiskelija. Olen vain seurannut asiaa läheltä.

Korjataanpa hieman. Alla esimerkki miten erikoistua vaikkapa silmälääkäriksi. Nämä palvelut siis tehtävä lääkiksestä valmistumisen jälkeen. Kyseessä viisivuotinen ohjelma. Esim.ortopediksi erikoistuminen kestää kuusi vuotta, yo sairaalapalvelu on pidempi.

9kk terveyskeskuslääkärinä
3kk sairaalalääkärinä millä tahansa erikoisalalla
24kk erikoistuvana lääkärinä keskussairaalassa
24kk erikoistuvana lääkärinä yliopistosairaalassa

Eurovaihe siis sisältyy erikoistumiseen. Jos et erikoistu niin 9kk tk + 15kk sairaala (Tai 6kk sairaala + 18kk tk :) ) riittää eurovaiheen suorittamiseksi jonka jälkeen olet siis laillistettu lääkäri terveyskeskuksessa. Euroopassahan eurovaihe on yleisesti 3v, mutta suomalaiset lääkärit saavat yhden vuoden hyvitettyä koska opinnot ovat sen verran käytäntöpainotteiset.

t. lääkäri
 
Ei mihinkään mitään kantaa ottaen, mutta kai jokainen lääkärikin syvällä sisimmässään voi myöntää, että teidän liitto tekee sellaista, joka on haittaa tälle yhteiskunnalle.

Mutta eihän siinä, jokainen liitto ajaa omieen etuja. Mutta jos kyseessä on sentään niinkin iso asia kuin terveydenhuolto, ni kai sitä voi jopa peiliin kattoo.
 
Ei mihinkään mitään kantaa ottaen, mutta kai jokainen lääkärikin syvällä sisimmässään voi myöntää, että teidän liitto tekee sellaista, joka on haittaa tälle yhteiskunnalle.

Mihin tarkalleen ottaen tällä viittaat? Mikäli tarkoitat sisäänottomääriä, niin tällä hetkellä lääketieteellisiin otetaan enemmän sisään kuin koskaan aiemmin. Suuret sisäänottomäärät alkavat näkymään vasta vuosien kuluttua.

Olemme aiemminkin käyneet keskustelua siitä, miksi ratkaisu terveyskeskusten työvoimapulaan ei löydy sisäänottomääriä kasvattamalla, vaan miettimällä mitkä ovat ne syyt, että nämä työpaikat eivät vedä...viisinumeroisista kuukausipalkoista huolimatta.

Fakta: Ikäluokastamme joka sadas koulutetaan lääkäriksi. Miettikää tätä hetken aikaa ja sitä, onko tämä pitkällä aikavälillä kestävää?

Ehkä olisi aika alkaa pohtimaan sitä, minkä verran yhteiskunnassamme ollaan valmiita käyttämään bruttokansantuotteestamme terveydenhuoltoon ja alkaa allokoimaan näitä resursseja paremmin. Erityisesti täytyisi keksiä järkevämpiä tapoja miten vanhuushuolto hoidetaan kestävällä tavalla, kuten esim. hoitotahtojen tekemisen yleistäminen.

Suomessa on nyt enemmän lääkäreitä asukasta kohtaan kuin koskaan. Yhteiskuntamme medikalisoituu. Suomessa lääkäreiden ja sairaanhoitajien palkat ovat matalammat kuin muualla maailmassa, mikä on mahdollistanut edullisen terveydenhuollon tähän mennessä. Kustannukset kasvavat kuitenkin paljon nopeammin kuin kansantuote, mikä tarkoittaa että jossain vaiheessa systeemi muuttuu kestämättömäksi. Suurempi lääkäreiden määrä ei paranna ongelmaa, jonka syyt ovat aivan muualla kuin lääkäreiden puutteessa.
 
Mihin tarkalleen ottaen tällä viittaat? Mikäli tarkoitat sisäänottomääriä, niin tällä hetkellä lääketieteellisiin otetaan enemmän sisään kuin koskaan aiemmin. Suuret sisäänottomäärät alkavat näkymään vasta vuosien kuluttua.

Olemme aiemminkin käyneet keskustelua siitä, miksi ratkaisu terveyskeskusten työvoimapulaan ei löydy sisäänottomääriä kasvattamalla, vaan miettimällä mitkä ovat ne syyt, että nämä työpaikat eivät vedä...viisinumeroisista kuukausipalkoista huolimatta.

Fakta: Ikäluokastamme joka sadas koulutetaan lääkäriksi. Miettikää tätä hetken aikaa ja sitä, onko tämä pitkällä aikavälillä kestävää?

Ehkä olisi aika alkaa pohtimaan sitä, minkä verran yhteiskunnassamme ollaan valmiita käyttämään bruttokansantuotteestamme terveydenhuoltoon ja alkaa allokoimaan näitä resursseja paremmin. Erityisesti täytyisi keksiä järkevämpiä tapoja miten vanhuushuolto hoidetaan kestävällä tavalla, kuten esim. hoitotahtojen tekemisen yleistäminen.

Suomessa on nyt enemmän lääkäreitä asukasta kohtaan kuin koskaan. Yhteiskuntamme medikalisoituu. Suomessa lääkäreiden ja sairaanhoitajien palkat ovat matalammat kuin muualla maailmassa, mikä on mahdollistanut edullisen terveydenhuollon tähän mennessä. Kustannukset kasvavat kuitenkin paljon nopeammin kuin kansantuote, mikä tarkoittaa että jossain vaiheessa systeemi muuttuu kestämättömäksi. Suurempi lääkäreiden määrä ei paranna ongelmaa, jonka syyt ovat aivan muualla kuin lääkäreiden puutteessa.
Edullisuushan ei selviä vertaamalla Suomen palkkoja muiden maiden palkkoihin. Jos Suomessa muidenkin alojen ansiot ovat rikkaimpia länsimaita alemmalla tasolla, niin luonnollisesti myös terveydenhuollossa palkat ovat muita länsimaita alemmalla tasolla. Muutenhan suomalaiset käyttäisivät suhteellisesti enemmän tuloistaan rahaa henkilökunnan palkkoihin. Suomen halvempaan hintatasoon hoidoissa on myös vaikuttanut se, että julkisen sektorin rahan käyttöä valvotaan tarkasti. Esimerkiksi USA:ssa alettu vahtia yksityistä terveydenhuoltoa, jotta ne eivät tarjoaisi turhaa hoitoa huijatakseen rahaa.

Suomessa on lääkäreitä enemmän kuin koskaan, mutta niin on myös naislääkäreitä, jotka työskentelevät vähemmän kuin miehet. Hoitojakin on enemmän kuin ennen, joten lääkäreitä tarvitaan enemmän. Toisaalta lääkärit tekevät vähemmän työtunteja kuin ennen. Jos taas vertaa lääkäreiden määrää ulkomaiden määrään, niin silloin tulisi huomioida myös se, että lääkäreitä tarvitaan niissä maissa, missä on enemmän yksityistä terveydenhuoltoa, vähemmän, koska köyhiä ei hoideta. Lääkiksen ja hammaslääkiksen sisäänottomäärää olisi syytä lisätä.
 
Korjataanpa hieman. Alla esimerkki miten erikoistua vaikkapa silmälääkäriksi. Nämä palvelut siis tehtävä lääkiksestä valmistumisen jälkeen. Kyseessä viisivuotinen ohjelma. Esim.ortopediksi erikoistuminen kestää kuusi vuotta, yo sairaalapalvelu on pidempi.

9kk terveyskeskuslääkärinä
3kk sairaalalääkärinä millä tahansa erikoisalalla
24kk erikoistuvana lääkärinä keskussairaalassa
24kk erikoistuvana lääkärinä yliopistosairaalassa

Eurovaihe siis sisältyy erikoistumiseen. Jos et erikoistu niin 9kk tk + 15kk sairaala (Tai 6kk sairaala + 18kk tk :) ) riittää eurovaiheen suorittamiseksi jonka jälkeen olet siis laillistettu lääkäri terveyskeskuksessa. Euroopassahan eurovaihe on yleisesti 3v, mutta suomalaiset lääkärit saavat yhden vuoden hyvitettyä koska opinnot ovat sen verran käytäntöpainotteiset.

t. lääkäri

I stand corrected. Kuten sanoin olen vain lähinnä sivusta seurannut asiaa. Alkuperäinen pointti kuitenkin valmistumisen jälkeisestä "pakollisesta" sitoutumisesta kunnalliselle puolelle kuitenkin on edelleen voimissaan.
 
Suomessa on lääkäreitä enemmän kuin koskaan, mutta niin on myös naislääkäreitä, jotka työskentelevät vähemmän kuin miehet. Hoitojakin on enemmän kuin ennen, joten lääkäreitä tarvitaan enemmän. Toisaalta lääkärit tekevät vähemmän työtunteja kuin ennen. Jos taas vertaa lääkäreiden määrää ulkomaiden määrään, niin silloin tulisi huomioida myös se, että lääkäreitä tarvitaan niissä maissa, missä on enemmän yksityistä terveydenhuoltoa, vähemmän, koska köyhiä ei hoideta. Lääkiksen ja hammaslääkiksen sisäänottomäärää olisi syytä lisätä.


Tilastokeskuksen maailma numeroina kertoo mm. lääkäritiheyksistä mielenkiintoisia lukuja. Ruotsissa (1/354), Norjassa (1/370) ja Tanskassa (1/365) on pienempi lääkäritiheys kuin Suomessa (1/307). Epäilen ko. valtioiden kuitenkin hoitavan kunnallisen terveydenhuollon varsin hyvin. Keski-Euroopassa taas on tyypillisesti suurempi lääkäritiheys kuin Suomessa. Suurin lääkäritiheys on tuon aineiston mukaan Uruguayssa (1/62)!

Ja sitten alan kuulostaa jälleen rikkinäiseltä äänilevyltä ja toistaa itseäni...

Se, että lääkärit tekevät vähemmän työtunteja kuin aiemmin puhuu mun mielestä samaa kieltä kuin noiden kunnallisten virkojenkin täyttämättä jääminen. Lääkärit eivät voi hyvin töissään etenkään kuntasektorilla. Tästä kertovat varsin karua kieltä erilaiset lääkäreiden piirissä tehdyt työtyytyväisyyttä ja töissä jaksamista kartoittavat kyselyt.


Täällä jo kirosanaksi muodostuneen lääkäriliiton sivuilta löytyy materiaalia. Vuonna 2006 suoritetun kyselyn (n=5000, vastausprosentti 56,8%) mukaan eniten lääkäreitä töissä häirinnyt tekijä oli jatkuva kiire ja tekemättömien töiden paine. Viimeisen puolen vuoden aikana yli 60% lääkäreistä oli kokenut tätä jatkuvasti tai melko usein. Kun tuota lukua rajoitetaan sektoreittain, alkaa kuntasektori vs. yksityispuoli asetteluun tulemaan järkeä. TK-lääkäreiden keskuudessa kiirettä koki hieman vajaa 80% lääkäreistä, yksityislääkäreistä n. 30%. Samanlaiset erot jatkuivat työn pakkotahtisuuden, lääkäreiden määrän riittämättömyyden, väkivallan uhriksi joutumisen uhan kokemisen jne kohdalla.

Vieläkö ihmetyttää miksi niihin pahimpiin paikkoihin, joista on leikattu aivan liikaa virkoja pois, on hankala saada työntekijöitä? Toistan siis Mikallekin esittämäni kysymyksen: onko mielestäsi järkevämpi lääke tähän a) lääkäreiden määrän lisääminen vai b)kuntasektorin työolojen parantaminen mm. lisävirkojen ja työn uudelleen organisoinnin kautta?

Molempiin kuluu yhtälailla rahaa, lääkäreiden määrän lisääminen näkyy aikaisintaan kuuden vuoden kuluttua. Lisäksi, jos virkojen määrää ja työoloja ei paranneta, poltetaan noissa ongelmapaikoissa lääkäreitä loppuun ennätystahtia. Tämä siis siinä tapauksessa, että ylikouluttamalla lääkäreitä yksityissektori saataisiin saturoitua niin pahoin, että noihin pahimpiinkin paikkoihin löytyisi tulijoita työttömyyden uhatessa. Todella kannattavaa työmarkkinapolitiikkaa mielestäni...

Lääkärit, kuten muidenkaan alojen työntekijät, eivät ole halukkaita menemään töihin paikkoihin, joissa tietävät työuupumuksen olevan varmaa. Mielestäni tämä on tervettä käytöstä keneltä tahansa henkilöltä.

Ja loppukaneettina vielä sen verran, että en ole lääkäreiden määrän lisäämistä vastaan, mikäli joku onnistuu perustelemaan mulle miten helvetissä se muuttaa työoloja kuntasektorilla, mikäli kuntasektroin virkojen määrää ja organisointia ei samalla muuteta?


Ps. Mieslääkäreiden keskityöaika oli tuon kyselyn mukaan 44,7h/viikko ja naisten 41,3h/viikko.
 
Eiköhän täälläkin 98% ole pohjimmiltaan sillä kannalla, että avain olisi nimenomaan kuntasektorin työolojen parantaminen. Mutta se, miten, jää kysymykseksi.

Pari itsestäänselvää pointtia nyt ainakin tulee mieleen:

1 ) julkisella asiakasmateriaali on, ja tulee olemaankin keskimäärin "huonompaa ja vaikeampaa", viitaten juuri moniongelmaisiin, alkoholisteihin, narkkareihin ja oleellisena osana näiden taholta kohdistuvaan suoraan väkivallan uhkaan henkilökuntaa kohtaan. Monella alalla ei ole varaa valita asiakkaitaan, lääkäreillä saattaa jossain vaiheessa olla, eikä siitä voine heitä välttämättä syyttää.

2) julkisella supistetaan joka paikasta lähes joka puolella, eikä vähiten terveyspalveluista, jos halutaan saada työolot kohdalleen, tarvitaan ainakin

a) merkittävästi parempi peruspalkkaus (eikä vedetä tähän nyt niitä Utsjoen erityistapauksia jotka kuitenkin ovat vain erityistapauksia, perus tk-lekurin palkka ei isoissa kaupungeissa päätä huimaa)

ja

b) enemmän lääkäreitä töihin jos 60% valittaa liiallista kiirettä

Näillä kahdella lienee käänteinen kumoava vaikutus toisiinsa: enemmän palkkaa = teoriassa enemmän kiinnostuneita lääkäreitä, monen kohdalla kuitenkin lisäksi olettaen että tiedetään/koetaan työolot kohtuullisiksi = ja tämä taas tarkoittaa kunnallistasolla double whammya, sekä lisää palkollisia -että lisää palkkaa jokaiselle.

Ei helppoa.
 
Ei ole helppoa ei. Mä lähtisinkin yrittämään homman parantamista portaittain.

Eli ensin pyrittäisiin vaikuttamaan työoloihin terveyskeskuksissa lisäämällä virkojen määrää sekä lääkäreiden & muun hoitohenkilökunnan puolella. Samalla tulisi myös pyrkiä muuttamaan TK-lääkäreiden työoloja joustavammiksi. Jo nämä toimenpiteet saattaisivat hyvinkin lisätä tulevaisuudessa valmistuvien lääkäreiden halua jäädä kunnalle töihin.

Jos tuo ensimmäinen steppi ei tuo toivottua tulosta, niin toisena steppinä olisi sitten varmaan se palkkojen kasvattaminen ja kolmantena lääkäreiden koulutusmäärien kasvattaminen.

Kaikkeen tuohon tarvitaan toki massia, jota "ei ole". Se vaihtoehto on, jossa kunnallinen terveydenhuolto rapautuu entisestään on vaan vielä kurjempi sekä potilaiden & alalla työskentelevien kannalta.
 
...vastaavaa pulaa TK-lääkäreistä on mun käsittääkseni esim. Pohjanmaalla, joilloin maantieteellinen sijaintikaan ei selitä yksin tuota lääkäreiden haluttomuutta tulla kunnalle töihin. Syytä täytyy siis etsiä muualta, kun se ei ole raha, edut tai työpaikan sijainti tuntien ajomatkan päässä lähimmistä suuremmasta asutuskeskuksesta.

No ei selitä yksin, mutta kuka nyt oikeasti haluaa muuttaa jostain Suomen mittakaavassa isosta kaupungista jonnekin peräkylään, josta on "vain" 50 km esim. Vaasaan, joka sekään ei mikään metropoli ole. Siis helvetti onhan sillä valtava vaikutus elämänlaatuun jos normaalin ajomatkan päässä on maksimissaan joku isompi kauppa, punttis, pesäpallokenttä ja painisali (joillekin kai positiivinen vaikutus...). Niin ja missä tapaat samanhenkisiä ihmisiä? Pesiskentällä, kyläbaarissa...

Mielestäni siis aliarvioit asuinpaikan vaikutusta, työoloihin en sanokaan sitten muuta kuin että itse menen aina yksityiselle, kun se vain suinkin on mahdollista.
 
Totta kai asuinpaikka vaikuttaa monen ihmisen kohdalla. 50km lähimpään kaupunkiin on kuitenkin aivan eri luokkaa kuin Utsjoen 500km...

Toisaalta esim. itä-Suomessa tilanne terveyskeskuksissa on huomattavasti parempi kuin Pohjanmaalla, samanlaisia pikkukuntia sieltä löytyy. Olisi mukava tietää mikä vaikutus Kuopion yliopistolla on tähän. Jos ongelma paikkaantuu sillä, että lääkis on riittävän lähellä, niin ehkä Pohjanmaalle pitäisi sitten perustaa lääkis... Mene ja tiedä...

Suomesta löytyy myös esimerkkejä, joissa naapurikuntien terveyskeskuksissa tilanne on huomattavan erilainen. Toiseen ei saada lääkäreitä ja naapurissa homma pelaa ok. Kyseessä ovat siis kuntakohtaiset eivät maantieteelliset erot. Noihin tapauksiin löytynee syyt kun katsotaan noiden ongelmakuntien terveyspalveluiden suhteen harjoittamaa politiikkaa edellisen lama-ajan jälkeen.

Sen myönnän toki auliisti, että ongelmakuntien pitää suorittaa ihmetekoja, että ne saavat karistettua leiman, joka niille on muodostunut.
 
Tilastokeskuksen maailma numeroina kertoo mm. lääkäritiheyksistä mielenkiintoisia lukuja. Ruotsissa (1/354), Norjassa (1/370) ja Tanskassa (1/365) on pienempi lääkäritiheys kuin Suomessa (1/307). Epäilen ko. valtioiden kuitenkin hoitavan kunnallisen terveydenhuollon varsin hyvin. Keski-Euroopassa taas on tyypillisesti suurempi lääkäritiheys kuin Suomessa. Suurin lääkäritiheys on tuon aineiston mukaan Uruguayssa (1/62)!

Ja sitten alan kuulostaa jälleen rikkinäiseltä äänilevyltä ja toistaa itseäni...

Se, että lääkärit tekevät vähemmän työtunteja kuin aiemmin puhuu mun mielestä samaa kieltä kuin noiden kunnallisten virkojenkin täyttämättä jääminen. Lääkärit eivät voi hyvin töissään etenkään kuntasektorilla. Tästä kertovat varsin karua kieltä erilaiset lääkäreiden piirissä tehdyt työtyytyväisyyttä ja töissä jaksamista kartoittavat kyselyt.


Täällä jo kirosanaksi muodostuneen lääkäriliiton sivuilta löytyy materiaalia. Vuonna 2006 suoritetun kyselyn (n=5000, vastausprosentti 56,8%) mukaan eniten lääkäreitä töissä häirinnyt tekijä oli jatkuva kiire ja tekemättömien töiden paine. Viimeisen puolen vuoden aikana yli 60% lääkäreistä oli kokenut tätä jatkuvasti tai melko usein. Kun tuota lukua rajoitetaan sektoreittain, alkaa kuntasektori vs. yksityispuoli asetteluun tulemaan järkeä. TK-lääkäreiden keskuudessa kiirettä koki hieman vajaa 80% lääkäreistä, yksityislääkäreistä n. 30%. Samanlaiset erot jatkuivat työn pakkotahtisuuden, lääkäreiden määrän riittämättömyyden, väkivallan uhriksi joutumisen uhan kokemisen jne kohdalla.




Ps. Mieslääkäreiden keskityöaika oli tuon kyselyn mukaan 44,7h/viikko ja naisten 41,3h/viikko.
Ei ole lainkaan realistista verrata Tanskan ja Suomen lääkäritiheyttä. Tanska on asutulta pinta-alaltaan selvästi pienempi kuin Suomi. Tällöin myös selvitään vähemmällä määrällä lääkäreitä. Tilastoja ei muutenkaan kannattaisi liikaa käyttää, koska niitä tulisi tulkita laajasti. Kuka muistaa vielä "naisen euro on 80 senttiä"?

Se, että ihmiset haluavat tehdä vähemmän työtunteja kuin ennen on itse asiassa ihan yleiseurooppalainen ilmiö, joka ei vielä ole kunnolla tullut Suomeen. Työaikaa on mahdollista vähentää, koska ympärillä on enemmän vaurautta, ja ihmiset arvostavat vapaa-aikaa. Olisi tyhmää olettaa, että lääkärit tekisivät jatkossa saman verran työtunteja kuin ennen.

Haluat, että lääkäreiden palkkoja nostetaan ja kiirettä poistetaan. Kuullostaa hankalalta. Mielestäni olisi järkevää lisätä koulutusmääriä, jolloin tekijöitä olisi enemmän. Eikö tällöin kiireenkin luulisi helpottavan?
 
Ymmärrän tämän siinä tapauksessa, että kysymyksessä juurikin olisi kilpailijan palveluksessa toimiminen tai kilpaileminen, jolloin syntyisi ongelma liikesalaisuuksien leviämisestä.

Sitä en ymmärrä, miten tämä vertaus mitenkään liittyy lääkäreihin, joilla ei ole mitään kilpailuasemaa julkisen sektorin kanssa.
Ei noita firma pelkästään yrityssalaisuuksien takia estä. Pelkkä eturistiriidan mahdollisuuskin riittää kieltoperusteeksi.

Tilanne, missä lekurit yhtäällä neuvottelevat työnantajan kanssa ylitöistä ja toisaalla tarjoavat niitä laskutettavana toisen työnantajan piikkiin ei olisi ollut mahdollinen missään tähänastisessa duunipaikassani 16 vuoden IT-uran aikana. Tuollaisen ehdottamisestakin olisi luultavasti tullut samantien monoa perseeseen.

Pari disclaimeria: en ole tässä keltään mitään kieltämässä ja helvetti jäätyy ennenkuin äänestän SDP:tä eli en sinnekään päin ole kontillaan. Oltiin Urpilaisen ehdotuksesta nyt mitä mieltä tahansa, niin nykyinen kunnallisen tervehoidon palvelutaso suhteessa kustannuksiin on järjetön yhtälö josta kaikki kunnallisveroa maksavat kärsivät. Kaverini on kunnallisella puolella lekurina ja tekee samassa hoitohuoneessa firman kautta keikkaduunia ja hänenkin mielestään systeemissä on sairas.
 
Se, että ihmiset haluavat tehdä vähemmän työtunteja kuin ennen on itse asiassa ihan yleiseurooppalainen ilmiö, joka ei vielä ole kunnolla tullut Suomeen. Työaikaa on mahdollista vähentää, koska ympärillä on enemmän vaurautta, ja ihmiset arvostavat vapaa-aikaa. Olisi tyhmää olettaa, että lääkärit tekisivät jatkossa saman verran työtunteja kuin ennen.

Haluat, että lääkäreiden palkkoja nostetaan ja kiirettä poistetaan. Kuullostaa hankalalta. Mielestäni olisi järkevää lisätä koulutusmääriä, jolloin tekijöitä olisi enemmän. Eikö tällöin kiireenkin luulisi helpottavan?

Olet oikeassa tilastojen suhteen, niihin ei tuossa tapauksessa kannata vedota liikaa. Siksi otinkin esimerkkejä kumpaankin suuntaan, sekä maista joissa on tiheämmässä lääkäreitä kuin Suomessa ja maista joissa näin ei ole. Noita pohjoismaita käytin tuossa esimerkkinä siksi, että niiden yhteiskunnalliset olot ovat mielestäni lähempänä suomalaisia kuin monien muiden maiden.

En käsittääkseni ole ollut ensimmäisenä vaatimassa lääkäreiden palkkojen nostamista. Mun mielestä kun lääkärit tienaavat tälläkin hetkellä varsin hyvin. Olen ollut vaatimassa enemmän virkoja ja joustavuutta työntekoon kuntasektorille. Mikäli noilla muutoksilla ei saavuteta tuloksia, niin kokeillaan sitten vielä lääkäreiden määrän lisäämistä.

Ei niin päin, että ensin koulutetaan lääkäreitä lisää ja sitten todetaan, että ei ne edelleenkään halua mennä paskoihin paikkoihin töihin...
 
Miksi lääkäreillä on kiire?

Suomessa on melko hyvä lääkäritiheys. Lääkärit kuitenkin valittavat kiirettä koko ajan. Voisiko tämän ajatella johtuvan siitä että lääkäriin hakeudutaan liian helposti?
Sairaslomajärjestelmän muuttaminen siten että töistä saisi olla pois 2 päivää työntekijän omalla ilmoituksella vähentäisi lääkrikäyntejä. Tässä sosiaalipummien ja työantajalta varastamisen luvatussa maassa näiden kahden päivän pitäisi olla tietenkin palkattomia eli sairastuvan työntekijän omavastuuosuus.
Muutenkin ihmisen vastuuta omasta hyvinvoinnista ja terveydestä pitäisi lisätä.
 
Hmh, no kait ton Urpiaisen pitäis sitte kieltää normaalien työssäkäyvien ihmisten oikeus omistaa/perustaa firma normaalityönsä lisäksi. Sitähän tuo käytännössä on, kohdistettuna vain lääkäreihin.
 
Ei noita firma pelkästään yrityssalaisuuksien takia estä. Pelkkä eturistiriidan mahdollisuuskin riittää kieltoperusteeksi.

En näe eturistiriitaa lääkäreiden yksityistoiminnan ja julkisen puolen välillä. Päinvastoin. Yksityispuolella käydessään ihmiset maksavat suuremman osan kustannuksista omasta pussistaan kuin kunnan terveyspalveluja käyttäessään. Tämä säästää selvää rahaa kunnalle. Tämä helpottaa myös julkisella puolella toimivien lääkärien työtaakkaa.

Dopey sanoi:
Tilanne, missä lekurit yhtäällä neuvottelevat työnantajan kanssa ylitöistä ja toisaalla tarjoavat niitä laskutettavana toisen työnantajan piikkiin ei olisi ollut mahdollinen missään tähänastisessa duunipaikassani 16 vuoden IT-uran aikana. Tuollaisen ehdottamisestakin olisi luultavasti tullut samantien monoa perseeseen.

Lääkäreiden virkasopimuksissa on määritetty työajan pituus. Niin kauan kuin lääkäri tekee sovitun määrän töitä, pitäisi olla aivan sama mitä hän tekee omalla ajallaan. Ylitöihin ei voi ketään pakottaa. Mikäli lääkäri tarjoaa palveluja kunnalle oman yrityksensä kautta omalla ajallaan, on kunnan tehtävä valinta: Joko ostetaan palvelu tai palkataan lisää lääkäreitä.

Dopey sanoi:
Pari disclaimeria: en ole tässä keltään mitään kieltämässä ja helvetti jäätyy ennenkuin äänestän SDP:tä eli en sinnekään päin ole kontillaan. Oltiin Urpilaisen ehdotuksesta nyt mitä mieltä tahansa, niin nykyinen kunnallisen tervehoidon palvelutaso suhteessa kustannuksiin on järjetön yhtälö josta kaikki kunnallisveroa maksavat kärsivät. Kaverini on kunnallisella puolella lekurina ja tekee samassa hoitohuoneessa firman kautta keikkaduunia ja hänenkin mielestään systeemissä on sairas.

Luulenpa että on kuntien edun mukaista, että he antavat lääkäreiden tuottaa palveluja kunnan tiloissa. Niin kauan kun lääkärit tekevät työsopimuksessa määritellyn ajan verran töitä, en näe eturistiriitaa. Ylitöihin ei voi ketään pakottaa. On kunnan edun mukaista, että asukkailla on valittavana myös yksityispalveluiden vaihtoehto kunnan palveluiden lisäksi ja että nämä palvelut toimivat mahdollisimman hyvin. Tämä vähentää julkisen puolen työtaakkaa ja yksityispalveluista ihmiset maksavat suuremman osan omasta pussistaan.

En rehellisesti sanottuna ymmärrä, miten lääkäreiden olisi mahdollista edes käyttää julkisen puolen tiloja ilman kunnan suostumusta. Salaako he vastaanottavat potilaita siellä? Muu henkilökunta pitää suunsa supussa? Siis oikeasti... Ainoa syy kunnille antaa homman jatkua on koska he hyötyvät siitä.
 
En rehellisesti sanottuna ymmärrä, miten lääkäreiden olisi mahdollista edes käyttää julkisen puolen tiloja ilman kunnan suostumusta. Salaako he vastaanottavat potilaita siellä? Muu henkilökunta pitää suunsa supussa? Siis oikeasti... Ainoa syy kunnille antaa homman jatkua on koska he hyötyvät siitä.


Dopeyn mainitsemassa tilanteessa lääkäri tekee keikkalääkäärinä kunnalle töitä varsinaisen palkkatyön lisäksi, ei pidä siis varsinaista yksityispraktiikkaa. Ihmiset saavat tässä tapauksessa siis edelleen kunnallisen terveydenhoidon piiriin kuuluvaa palvelua.

Edelleen on ihan järkevää kysyä, miksi kunnat eivät perusta lisää virkoja ja pyri muutenkin vaikuttamaan työvoimapulaan vaan ostavat palveluita, jos se on selvästi kalliimpaa näin? Tietääkö joku, saavatko kunnat esim. ostopalveluiden käytöstä jotain lisätukia valtiolta vs. työvoiman palkkaaminen?
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom