Urpilainen haluaa kieltää julkisen sektorin lääkäreiden yksityispuolen työn

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja S225T
  • Aloitettu Aloitettu
Miettikääpä sitä, että tuota ajatusta voitaisiin soveltaa KAIKKIIN ammatteihin. Eli summa summarum, sinulla saa olla vain yksi työpaikka. Ja jos sinulla on työpaikka, et saa pyörittää yritystä sivussa. Kaikkien pitää tehdä vain yhtä hommaa ja mieluiten kysyä lupa valtiolta saako sitä tehdä.
En tiedä, millä planeetalla asustelet, mutta juuri noin suurin osa ainakin ylemmän korkeakoulututkinnon vaativista duuneista yksityisellä puolella toimii. Kun allekirjoitat työsopimuksen, annat työnantajalle varsin laajat valtuudet kontrolloida, millä lailla osallistut työelämään päätoimen ulkopuolella. En tajua, miksei valtio saisi tehdä samaa? Ei tässä ole kysymys ihmisoikeuksista, sillä jos tää ei kelpaa niin voi mennä jonnekin muualle duuniin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja lukuina pöytään, juuri äsken radiossa todettiin, että terveyskeskuksissa on noin 400 lääkärinvirkaa täyttämättä koko ajan, eli yli 10% kaikista.

Eikä niitä mun käsittääkseni millään jättipalkoilla ole houkuteltu edelleenkään sinne kunnalliselle. Verrattuna siihen, mitä yksityisellä puolella (tai kunnallinen+yksityis-iltaduuni) on tienattavissa.
Nuo jättipalkkajutut lienee siitä, että jossain vaiheessa hehkutettiin mediassa kun jotkut vittulanjänkäkunat oli tarjonneet tyyliin HURJAT 6 tai 7K/kk + työsuhdeasunto järven rannalta. Jos se on jättipalkka niin sitten tietty :) Mun käsittääkseni se ei ole, varsinkaan lääkärille, kaikki mahdollisuudet huomioiden.
Kuten tuolla ssi totesi, jossain vaiheessa se palkka ei vaan enää tuo lisämotivaatiota, mutta eiköhän ne sellaiset lukemat liiku aika lailla ylempänä (i.e. kun ollaan tasolla, jossa parilla vuosipalkalla maksetaan velaton asunto ja ollaan lähes taloudellisesti riippumattomia).
 
...HURJAT 6 tai 7K/kk + työsuhdeasunto järven rannalta. Jos se on jättipalkka niin sitten tietty :) Mun käsittääkseni se ei ole, varsinkaan lääkärille, kaikki mahdollisuudet huomioiden.

Kyllä tuommoinen palkka hyvillä kannustimilla pitäisi jo olla aika hyvä.
Ongelma on vaan se, että juuri kuvaamallasi "kaikki mahdollisuudet huomioiden" tyylillä sen voi ylittää reilusti. Jos tämä keino poistetaan, saattaa se kunnallinenkin puoli alkaa kiinnostamaan erilailla.
 
Kyllä tuommoinen palkka hyvillä kannustimilla pitäisi jo olla aika hyvä.
Ongelma on vaan se, että juuri kuvaamallasi "kaikki mahdollisuudet huomioiden" tyylillä sen voi ylittää reilusti. Jos tämä keino poistetaan, saattaa se kunnallinenkin puoli alkaa kiinnostamaan erilailla.

Kuka sanoo, että "pitäisi olla" ?????
Näinhän ne demarit haluaisivat motivoida kansaa yrittämään: "sulle riittää hyvin 6K, oo tyytyväinen, enempää ei SAA tienatakaan!" :jahas:

Ja edit: JOS tämä keino otettaisiin pois, luulen, että tämä vallitseva epätasapainotilanne ja ostopalveluiden käyttö vain syvenisi. Miten se voisi lisätä kiinnostusta KUNNALLISEEN puoleen?
 
Jos tosiaan mentäis siihen, että valtionhallinto kieltää yksityiselle tekemästä hommia samanaikaisesti, kun on kunnalla duunissa niin eikö se ajaisi siihen, että kaikki pätevät siirtyisi yksityiselle puolelle hommiin ja ne, joita ei sinne kelpuuteta joutuisi sitten kunnan töihin?

Toisin sanoen siis kaikki vastavalmistuneet. Tietyn kokemuksen hommattuaan siirtyvät sitten taas yksityiselle puolelle jne.
 
Jos tosiaan mentäis siihen, että valtionhallinto kieltää yksityiselle tekemästä hommia samanaikaisesti, kun on kunnalla duunissa niin eikö se ajaisi siihen, että kaikki pätevät siirtyisi yksityiselle puolelle hommiin ja ne, joita ei sinne kelpuuteta joutuisi sitten kunnan töihin?

Toisin sanoen siis kaikki vastavalmistuneet. Tietyn kokemuksen hommattuaan siirtyvät sitten taas yksityiselle puolelle jne.

..ja terveyspalveluihin ennestäänkin tunnetun tyytyväinen kansa varmasti olisi riemuissaan kun kokenein vastaanottava lääkäri olisi Make, 25-v - 1,5v praktiikalla.
 
Jos arvauskeskuslääkäriksi olisi helpompi päästä ja lyhyempi opiskeluaika, niin varmasti tulijoita riittäisi. Vai onko nykyinen lääkärin koulutusmalli ainoa mahdollinen edes teoriassa? Kaupallisella puolella lopulta kysyntä ja tarjonta aina kohtaavat.

TK-lääkäreitähän sieltä nykyisen mallin mukaan valmistuu ja nykyinen koulutusmalli antaa karkeat perusedellytykset toimia tk-lääkärinä, ei mitään sen syvällisempää. Tämän vuoksi on sitten erikoistumisvaihe ja erikoislääkärit. Mitenköhän kansalle sopisi vähemmän koulutetut tk-lääkärit, kun nykyinenkin valitusvirsi tuntuu olevan, että paikallisen tk:n lääkäri ei tiedä mistään mitään?
 
..ja terveyspalveluihin ennestäänkin tunnetun tyytyväinen kansa varmasti olisi riemuissaan kun kokenein vastaanottava lääkäri olisi Make, 25-v - 1,5v praktiikalla.
Tottakai :D

Kesällä, kun teloin polveni taas kerran ja erehdyin menemään kunnallisen puolen päivystävälle lääkärille niin kaveri tosiaan oli sen näköinen, että oli just vieroitettu tutista. Ei herättänyt suurta luottamusta...ehdotti vielä, että punktoisi polvesta nesteet ulos. Totesin vaan, että mitäs jos pikku-Jari jätettäis se ens kertaan. :D
 
Jos tosiaan mentäis siihen, että valtionhallinto kieltää yksityiselle tekemästä hommia samanaikaisesti, kun on kunnalla duunissa niin eikö se ajaisi siihen, että kaikki pätevät siirtyisi yksityiselle puolelle hommiin ja ne, joita ei sinne kelpuuteta joutuisi sitten kunnan töihin?

Toisin sanoen siis kaikki vastavalmistuneet. Tietyn kokemuksen hommattuaan siirtyvät sitten taas yksityiselle puolelle jne.

Notta

Muilla foorumeilla (lehtien mielipideosastot, keskustelupalstat, jne.) vaaditaan usein, että lääkäreiden olisi ensi alkuun pakko työskennellä kunnallisissa hommissa. Suurin osa ihmisistä ei ilmeisesti tiedä, että tällainen pakko on jo olemassa. Valmistumisen jälkeen tulee suorittaa kolme vuotta kestävä ns. eurovaihe johon kuuluu tk- ja sairaalapalvelus. Tämän jälkeen (voi aloittaa osittain myös euroaikana) suurin osa (käytännössä kaikki) suorittaa noin kuusi vuotta kestävän erikoislääkärin tutkinnon joka suoritetaan pääasiassa sairaalapalveluna. Eli summa summarum 3+6 vuotta kunnallisella puolella lääkiksen jälkeen. Eiköhän siinä ole jo näin ensi alkuun riittävästi kunnallista työskentelyä ja sitoutumista.
 
Niin tiedän kyllä. Viestin idea olis siinä, että tuo malli ajaisi siihen, että siellä tk:ssa ei ole MUITA KUIN vastavalmistuneita.
 
Eivät ne erikoistuvat sitäpaitsi niin "kummoisia" vielä ole kokemukseltaan (jos joku erikoistuva lukee, älköön ottako loukkauksena) - sen kummemmin syitä erittelemättä viimeisen kahden vuoden aikana tullut oltua tekemisissä noin kahdeksan erikoistuvan kanssa. Mitään eivät ole yhtä lukuunottamatta osanneet/uskaltaneet sanoa ko. alan aihepiiristä, vaan aina kysyvät kuitenkin kokeneelta kollegalta - lukuunottamatta paria tyyppiä/kertaa, jolloin ovat ilmeisesti ylpeydessään halunneet esittää tietävänsä ja puhuneet paskaa vetämällä hatustaan ja jääneet kiinni siitä. Nehän kiertävät eri osastoilla aina muutaman kuukauden verran siitä ajasta, jotka ovat siinä nk.sairaalapalveluksessa. Ja sitähän ei tosiaan ole koko tuo 5-6v.

Ja eihän kaikista tulekaan erikoislääkäreitä.

Muuten, lääkäriliiton joku hahmo sanoi radiossa, että eurovaihe on 2 vuotta? Lienee käytäntö jotain noiden väliltä sitten.
 
Eivät ne erikoistuvat sitäpaitsi niin "kummoisia" vielä ole kokemukseltaan (jos joku erikoistuva lukee, älköön ottako loukkauksena) - sen kummemmin syitä erittelemättä viimeisen kahden vuoden aikana tullut oltua tekemisissä noin kahdeksan erikoistuvan kanssa. Mitään eivät ole yhtä lukuunottamatta osanneet/uskaltaneet sanoa ko. alan aihepiiristä. Nehän kiertävät eri osastoilla aina muutaman kuukauden verran siitä ajasta, jotka ovat siinä nk.sairaalapalveluksessa. Ja sitähän ei tosiaan ole koko tuo 5-6v.

Ja eihän kaikista tulekaan erikoislääkäreitä.

Muuten, lääkäriliiton joku hahmo sanoi radiossa, että eurovaihe on 2 vuotta? Lienee käytäntö jotain noiden väliltä sitten.

No senhän vuoksi ne ovat erikoistuvia eivätkä vielä erikoislääkäreitä. Eurovaiheen sairaalapalvelus on kaksi vuotta ja siihen päälle sitten vähintään 9kk tk:ssa.

Niin ja erikoistumisvaiheen palvelukset ovat eri asia kuin eurovaiheen sairaalapalvelus, vaikka eurovaiheen aikana voi jo osittain aloittaa erikoistumisen.

Käsittääkseni. Todettakoon vielä että itse en ole lääkäri tai lääketieteen opiskelija. Olen vain seurannut asiaa läheltä.
 
No senhän vuoksi ne ovat erikoistuvia eivätkä vielä erikoislääkäreitä. Eurovaiheen sairaalapalvelus on kaksi vuotta ja siihen päälle sitten vähintään 9kk tk:ssa.

Niin ja erikoistumisvaiheen palvelukset ovat eri asia kuin eurovaiheen sairaalapalvelus, vaikka eurovaiheen aikana voi jo osittain aloittaa erikoistumisen.

Käsittääkseni. Todettakoon vielä että itse en ole lääkäri tai lääketieteen opiskelija. Olen vain seurannut asiaa läheltä.

Joo en tässä eurovaihetta erikoistumiseen yhdistänytkään.
Ja tuolla erikoistuvien "epäpätevyydellä" viittasin vain siihen quoteen jossa otettiin tuo 3+6v ikäänkuin esimerkiksi, että ei ne ihan junioreita kaikki siellä ole. Vai ymmärsinkö sen väärin? :)

siis tämä: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=2388593&postcount=50
 
Sisäistin Rankkurin postin vähän huonosti, joten sen vuoksi viittailin menneisiin kirjoituksiin hieman epäselvästi.

Lääkiksen jälkeen tosiaan menee karkeasti tuo 3+6v nopeimmalla mahdollisella tahdilla ennenkuin saa erikoislääkärin pätevyyden. Moni saattaa aloittaa erikoistumisen myöhemminkin kuin sen kolmen vuoden jälkeen, joten ikähaitari ja sen myötä myös työkokemuksen määrä luonnollisesti vaihtelee. Erikoistumistahan ei voi suorittaa yksityisellä puolella, joten ei se lääkäreiden pako kunnalliselta mitään kovin dramaattista ole.
 
Hieman oli provosoiva aiempi viestini, mutta voin valottaa siitä lisää paremmalla ajalla lisää.
Pari juttua kuitenkin.

Uhoh... palkka. Kunnallisella puolellahan tässä on juuri yritetty ihmisiä tuloksetta houkutella jättipalkoilla. Usko nyt mies hyvä, että raha ei enää tietyn tason jälkeen ratkaise. Toki on henkilökohtaista, mihin sen rajan jokainen vetää.

Juu ei tietenkään ratkaise, en ole sitä väittänytkään. Mutta juurikin noihin "Utsjoen virkoihin" haettaessa on tehty paljon muutakin kuin luvattu korkea palkka. Voin kaivaa lisää tietoa niistä, mutta muutkin edut on vedetty niin kohdilleen kuin paikkakunnan resurssit on antanu myöten. Ymmärrä sitäkin puolta, että kun joku kunta tarvitsee lääkärin niin kyllä siellä tehdään paljonkin asian eteen.

No paljonko haluaisit lääkäreitä koulutettavan lisää? Kuinka ajattelit homman hoituvan seuraavan kuuden vuoden aikana, kun koulutusmäärien lisäys ei vielä missään näy?

Myönnän tekeväni tyhmää jälkiviisastelua, mutta virhehän on tapahtunut jo paljon aiemmin kun aloitusmääriä on pidetty liian alhaalla, kuten aiemmin joku totesikin.

Tiedän, että en esitä selkeitä ratkaisuja, mutta kun määrää kysyt niin sanotaan että tuo tilanne tulisi korjata:

Ja lukuina pöytään, juuri äsken radiossa todettiin, että terveyskeskuksissa on noin 400 lääkärinvirkaa täyttämättä koko ajan, eli yli 10% kaikista.


Oletetaan, että mun esittämät perustelut kuntasektorin lääkäripulasta pitävät paikkansa ja oletetaan, että yksityissektorilla on tilaa kasvaa, kuten on. Kuinka paljon luulet, että lääkäreitä pitää kouluttaa lisää sun alkuperäiseen arvioon nähden, jotta tilanne alkaa korjaantua lääkäreiden työttömyyden kautta?

Määrittele "yksityissektorilla on tilaa kasvaa"? Tarkoitatko, että yleisesti ottaen ihmisten elintaso on noussut ja yhä useammalla on varaa maksaa yksityisen puolen korkeampia lääkärimaksuja?
Mulla ei ole mitään "alkuperäistä arviota" määrästä, mutta en toki halua, että "työttömyyden kautta" korjataan yhtään mitään.
En minäkään halua, että siinä ammutaan yli niin kuin esimerkiksi insinööripuolella on tehty.


Oletetaan, että yhden lääkärin kouluttaminen maksaa yhteiskunnalle esim. 300000€ (Tällaisen arvion olen kuullut jostain. En tiedä pitääkö paikkaansa ja Google ei ole mun ystävä tällä kertaa. Suuruusluokka lienee oikea.) Paljonko lääkäreitä kannattaa mielestäsi kouluttaa työttömiksi?

Suuruusluokka kuulostaa järkevältä, mutta väitän, että jos koulutettavien määrää lisätään, yhden lääkärin kouluttaminen tulee halvemmaksi. Lääkäreitä, niin kuin muidenkin ammattikuntien edustajia, kannattaa minun mielestä kouluttaa työttömäksi 0 kpl.


Vai voitaisko päästä pikkusen halvemmalla ja nopeammin tuloksiin, jos yritettäisiin parantaa kuntasektorilla vallitsevia olosuhteita?

Hienoahan tuo olisi, jos kuntasektorilla olisi samaan aikaa rahaa sekä palkkojen korottamiseen sekä olosuhteiden parantamiseen.. Helppo sanoa, että "parannetaan olosuhteet", mutta jos sairaalaympäristöä ajattelee niin ihan pienillä investoineilla paratiisiksi muuteta.

edit. Pahoittelen epäselvää tekstiä. Lounaan yhteydessä kiireessä naputtelua..
 
Radiossa joku kuuntelija oli laskenut Urpilaisen luottamustehtävät ja osa on työn kaltaista hommaa ns palkallista. Niitä oli melkein kymmenen.

Niin, varmasti haittaa kansanedustajan vaativan luottamustehtävän suorittamista nää sivutoimet. Ei varmaan ole täysistunnossa ihan tikkana hereillä kun pitää miettiä 8 muutakin luottamustointa.

Jutta Urpilaisen mielestä siis kukaan muu kuin Jutta Urpilainen ei saa vaurastua, Sos.Dem puolueen mielestä kukaan muu kuin aktiivisosiaalidemokraatti ja kansanedustaja ei saa vaurastua. Missä Urpilaisen yhteiskuntavastuu..

Sitäpaitsi se on oma valinta pyrkiikö eduskuntaan, ei pitäisi sillon enää tehdä sivutoimia. Eihän Nokian Insinöörikään saa tehdä töitä välillä Sony Ericssonille, miksi kansanedustaja saa olla ties missä luottamustoimissa? Vaikka kuinka paljon tulee eturistiriitoja ja varmasti edustajantyö kärsii.
 
Noniin, rupeaahan tässä syntymään oikeaa keskustelua. :)

Juu ei tietenkään ratkaise, en ole sitä väittänytkään. Mutta juurikin noihin "Utsjoen virkoihin" haettaessa on tehty paljon muutakin kuin luvattu korkea palkka. Voin kaivaa lisää tietoa niistä, mutta muutkin edut on vedetty niin kohdilleen kuin paikkakunnan resurssit on antanu myöten. Ymmärrä sitäkin puolta, että kun joku kunta tarvitsee lääkärin niin kyllä siellä tehdään paljonkin asian eteen.

On varmasti tehty, siltikin noiden paikkojen täyttäminen on ollut hankalaa tai mahdotonta. Utsjoki on tietenkin ääritapaus sijaintinsa puolesta, mutta vastaavaa pulaa TK-lääkäreistä on mun käsittääkseni esim. Pohjanmaalla, joilloin maantieteellinen sijaintikaan ei selitä yksin tuota lääkäreiden haluttomuutta tulla kunnalle töihin. Syytä täytyy siis etsiä muualta, kun se ei ole raha, edut tai työpaikan sijainti tuntien ajomatkan päässä lähimmistä suuremmasta asutuskeskuksesta.

Jäljelle jäävät mun mielestä enää työolosuhteet, jotka ovat kestämättömät. Liian vähän lääkäreitä ja muuta hoitohenkilökuntaa suhteessa potilaiden määrään ja vaivojen laatuun. Kiire, joka estää hoitamasta kutakin potilasta kunnolla. Joissain taupauksissa liikaa päivystyksiä ja näinollen ei vapaa-aikaa. Näistä aiheutuu turhautumista, stressiä ja loppuunpalamista.

(Sivuhuomautuksena S225T:lle, mä olisin erittäin tyytyväinen 6-7k€ + asunto tilanteeseen, jos työolosuhteet ovat kunnossa. Sen sijaan toista burnoutia en suostu hankkimaan vaikka luvassa olisi se oma velaton kämppä vuodessa. Mut, kuten sanottua ihmiset ovat tyytyväisiä erilaisiin asioihin.)


Myönnän tekeväni tyhmää jälkiviisastelua, mutta virhehän on tapahtunut jo paljon aiemmin kun aloitusmääriä on pidetty liian alhaalla, kuten aiemmin joku totesikin.

Tiedän, että en esitä selkeitä ratkaisuja, mutta kun määrää kysyt niin sanotaan että tuo tilanne tulisi korjata:

Näinhän tässä on päässyt käymään. Onneksi vuosituhannen vaihteessa tehty alotuspaikkojen lisääminen alkaa pikkuhiljaa kantaa hedelmää. Katsotaan, josko tilanne helpottaa. Epäilen tosin, mikäli kuntasektorilla ei meno muutu.


Määrittele "yksityissektorilla on tilaa kasvaa"? Tarkoitatko, että yleisesti ottaen ihmisten elintaso on noussut ja yhä useammalla on varaa maksaa yksityisen puolen korkeampia lääkärimaksuja?
Mulla ei ole mitään "alkuperäistä arviota" määrästä, mutta en toki halua, että "työttömyyden kautta" korjataan yhtään mitään.
En minäkään halua, että siinä ammutaan yli niin kuin esimerkiksi insinööripuolella on tehty.

Tarkoitan tuolla juuri sitä, että ihmiset käyttävät ja ovat valmiita käyttämään yhä enemmän yksityispuolen palveluita. Osasyy tähän on elintason kasvu, osasyy on kunnallisten terveyspalveluiden piirissä suoritettu alasajo ja siitä johtuva kunnallisen terveydenhoidon tason lasku. Jälkimmäinen on perseestä, mutta turha siitä on lääkäreitä syyttää.

En nimittäin jaksa uskoa lääkäreiden hurranneen kunnallisten virkojen määrän vähentyessä, koska se on vaan tiennyt aina enemmän paskaa niskaan jäljelle jäävälle hoitohenkilöstölle. Virkojen vähentäminen ei siis ole koskenut pelkästään lääkäreitä. Lääkärit ovat vaan olleet paremmassa asemassa liikkumaan huonommista työoloista parempiin kuin esim. sairaanhoitajat.

Toinen pointti tuon yksityispuolen kasvamista puoltamaan ovat maat, joiden lääkäritiheys on huomattavasti suurempi kuin Suomessa. Lääkäreitä mahtuu luultavasti siis Suomessakin toimimaan huomattavasti suurempikin joukko yksityissektorilla kuin tällä hetkellä toimii. Laskin tuossa, että lääkäritiheyden kasvattaminen Suomen n. 1 / 300 jonnekin 1 / 200 tasolle vaatisi n. 8000 lääkäriä enemmän. Tuo on aika iso määrä koulutettavaksi nykyisten koulutettavien lisäksi, ja se ei edelleenkään takaa kunnallisten virkojen täyttymistä elleivät työolot Kuntasektorilla muutu.

Mikäli noissa suuremman lääkäritiheyden maissa lääkärit työskentelevät kunnan/valtion palveluksessa, niin päädytään edelleen siihen tilanteeseen, jota ajan takaa. Ratkaisu kunnallisen puolen ongelmiin piilee mun mielestä kunnallisen puolen hoitohenkilöstön virkojen määrän kasvattamisessa ja työolojen parantamisessa.

Lisää hoitohenkilöstöä suhteessa potilaisiin, kun takaa hoitohenkilöstölle jo itsessään paremmat olot tehdä töitään. Jos se lääkäri voisikin kiireen vähennyttyä tarvittaessa vaikka käyttää puoli tuntia tai tunnin sun vaivojen tutkimiseen ja hoitamiseen sen nykyisen vartin sijaan, uskoisin hoidon laadunkin paranevan.


Hienoahan tuo olisi, jos kuntasektorilla olisi samaan aikaa rahaa sekä palkkojen korottamiseen sekä olosuhteiden parantamiseen.. Helppo sanoa, että "parannetaan olosuhteet", mutta jos sairaalaympäristöä ajattelee niin ihan pienillä investoineilla paratiisiksi muuteta.

Totta, että olojen parantaminen vaatii rahaa, jota ei varmasti nykyisessä taloudellisessa tilanteessa ole yhtään liikaa. Koulutuksen määrän lisääminenkin vaatii yhtälailla rahaa. Etenkin, kun kaikki nykyiset lääkikset operoivat kipurajalla jo ihan fyysisesti tilojenkin puolesta. Isommat koulutusmäärät tarvitsisivat siis mielellään uuden lääkiksen ja sitä myötä luultavasti uuden yliopistollisen sairaalan. En nimittäin usko, että noihin nykyisiin opetussairaaloihinkaan voidaan enää pistää kamalan paljon enempää kandeja palloilemaan.

Sama raha olisi siis mun mielestä paremmin käytetty ohjaamalla se kuntasektorin työolojen parantamiseen. Vaikutukset olisivat nopeammat ja varmemmat.
 
En tiedä, millä planeetalla asustelet, mutta juuri noin suurin osa ainakin ylemmän korkeakoulututkinnon vaativista duuneista yksityisellä puolella toimii. Kun allekirjoitat työsopimuksen, annat työnantajalle varsin laajat valtuudet kontrolloida, millä lailla osallistut työelämään päätoimen ulkopuolella. En tajua, miksei valtio saisi tehdä samaa? Ei tässä ole kysymys ihmisoikeuksista, sillä jos tää ei kelpaa niin voi mennä jonnekin muualle duuniin.

Ymmärrän tämän siinä tapauksessa, että kysymyksessä juurikin olisi kilpailijan palveluksessa toimiminen tai kilpaileminen, jolloin syntyisi ongelma liikesalaisuuksien leviämisestä.

Sitä en ymmärrä, miten tämä vertaus mitenkään liittyy lääkäreihin, joilla ei ole mitään kilpailuasemaa julkisen sektorin kanssa.
 
Joku joskus mainitsi, että yksi argumentti lääkäreiden ylimääräisen työn kieltämisellä olisi, että diagnoosin tekeminen vaatii aikaa. Kun lääkäri tapaa x määrän potilaita, niin pakkohan hänen on perähtyä tapauksiin huolellisesti ja monesti tämä vaatii työajan ulkopuolista aikaa, jolloin lääkäri lukee alan teoksia ja soittelee kollegoille jne perähtyy syvällisemmin. Asia on jotenkin analoginen rekkakuskien lepoaikojen kanssa.
 
Back
Ylös Bottom