Toiminnallinen skolioosi / kiertynyt lantio?
Terve.
Mulla on pitkään jo ollut seuraavanlaisia oireita:
- Istuessa paino valahtaa ajattelematta lähes aina vasemmalla pakaralle.
- Seistessä on vaikea seisoa kahdella jalalla. Aina tulee seistyä paino jommallakummalla jalalla.
- Noukkiessani maasta jotain, kiertyy lonkkani aina vasemmalta eteen. Minun on siis eteentaivutuksessa helppo koskea vasemmalla kädellä oikean jalan varpaita, kun taas oikealla kädellä on vaikea koskea vasemman jalan varpaita. Myös maastavedossa vasen puoli lonkastani on edempänä kuin oikea.
- Oikea puoli yläkropasta (lapaluu, olkapää) on aina edempänä ja sisäkierrossa, kun vasen puoli on hyvässä ryhdissä sekä stabiili. Rhomboiduksien, serratuksen ja trapeziuksen keskiosan vahvistaminen ei ole tuonut apua tähän.
- Oikea pieni rintalihas pirun kireällä jatkuvasti, vaikka on hierottu ja venytelty.
- Oikean puolen lavankohottajat kireällä jatkuvasti
- Suoria vatsalihaksia treenatessa toinen puoli tuntuu tekevän enemmän töitä kuin toinen. Muistelisin, että vasen puoli tekee enemmän töitä, en ole varma. Käyn tänään treenaamassa vatsoja ja tunnustelen...
- Alaselkä on aina välillä kipeä, ja useimmiten vasen puoli enemmän. Säteilee reiden kautta pohkeeseen asti. Tosin tuntuu, että piriformiksen venyttely auttaa tähän, eli ei välttämättä liity lantion/selkärangan ongelmiin.
Mulla ei ole koskaan todettu rakenteellista skolioosia mihinkään suuntaan. Olisikohan kyseessä toiminnallinen skolioosi? Eli lanneranka kiertynyt myötäpäivään ylhäältä päin katsottuna. Vääntäisi samalla myös lantion samaan suuntaan (vasen puoli lantiosta eteen, oikea puoli taakse). Rintaranka taas kompensoisi kiertymällä vastapäivää.
Olisi mukava kuulla palstan asiantuntijoiden veikkauksia ja näkemyksiä asiaan. Olenko diagnoosini kanssa täysin hakoteillä? Jos olen oikeilla jäljillä, osaisitteko antaa vinkkejä asian korjaukseen?
Edit: Vai voisiko vaiva liittyä esim. SI-nivelen virheasentoon?