Urheilumanageriksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Väännän nyt rautalangasta... Mihin sitä manageria täällä tarvitaan? Kerro mulle!?

Managerin tehtävänä on auttaa urheilijaa neuvotteluissa paremmista sponsorointisopimuksista, hyvin moneltakin eri kantilta.

Ajatellaanpa tilanne, jossa firman toimari ja markkinointipäällikkö saa idean, että olisi hyvä sponsoroida jotain urheilijaa. Sit päätetään lähteä mukaan kilpa-aerobicciin (kun toimarin vaimokin sitä harrastaa ja ne usein nättejä) ja niin alkaa biccaajien metsästys.

Löytyy biccaaja, joka saa elämänsä ensimmäisen sponssipuhelun, että nyt haluttaisiin tehdä yhteistyötä. Biccari on ihan innoissaa, ja menee paikalle neuvotteluihin. Biccari on kaunis ja näyttävä nainen, mutta hänellä ei ole MITÄÄN markkinointi ja myyntikokemusta. Eikä liioin lakikaan ole hallussa. Niinpä yks kaunis päivä biccari huomaa olevansa esittelemässä 9 € /h palkalla kosmetiikkatuotteita toisella puolella Oulua, koska innoissaan kirjoitti epämääräisen sopparin. Lisäksi hän saa meikkejä 500 € per vuosi, mutta sponssi pitää näkyä joka päivä rintapielessä puhtaissa vaatteissa. (Joiden pesun maksaa tietenkin biccari). Tämän lisäksi biccari suostui kirjoittamaan blogia väh kerran viikkoon kahden vuoden ajan. Vaikkei sekään kolmen kk jälkeen oikein kiinnosta..

Olisiko Kapital tässä tapauksessa ammattitaitoinen manageri ollut investointinsa väärti? Miltä kuulostaa ajatus, että urheilija urheilee, valmentaja valmentaa, ja manageri neuvottelee näkyvyydestä?

Mikä on liittokohtainen sopimus? :) Ei voi olla totta.... Mikään liitto ei voi estää ketään toimimasta toisen ihmisen asioiden hoitajana, ellei taustalla ole esim. dopingrikosta.
Yksittäinen urheilija tarvitsee manageria silloin, kun puhutaan oikeasti isommista rahoista. Tällaisia urheilijoita ovat MM-tason yleisurheilijat, hiihtäjät ja esim mäkihyppääjät. Laske siitä sitten, kuinka monelle sitä työtä on.
Jos joku tuolta kurssilta saa manageroitua esim. pelaajan NHL:n, niin syön pari varustekassillista paskaa.

Kuinka isosta kassista puhutaan? Jääkiekkomaalivahdin kassi lienee sopiva? Entä käykö esim. Englannin valioliigan pelipaikka? Tai se Italian liiga tai-mikä-se-nyt-oli?

Jos mitään ei yritä, niin mitään ei saa. Muistakaa se. Markkinointi, mihin sponsorointi liittyy, on ihan mieletön paketti hallittavaksi nykypäivänä. Ihan samalla tavalla kun penkkipunnerruksen treenaamiseen on tullut uusia tekniikoita ja jopa välineitä. Ääliö yksinkertainen suoritus, mutta silti kunnon rakettitiedettä huipulla. Ja hyvä niin.

Alla kurssin teemat mitä siellä käydään läpi. Kuinka moni meistä osaa esim. mediahallintaa?

Lähiopiskelujaksot teemoineen

• 28.3.–30.3.2010 Managerointi ja urheilujärjestöoppi

• 16.5.–18.5.2010 Markkinointi

• 13.6.–15.6.2010 Sponsorointiyhteistyö

• 22.8.–24.8.2010 Mediahallinta

• 17.10.–19.10.2010 Urheilijan elämänhallinta ja urataidot

Edelleen, musta on ihan perhanan hyvä että tälläinen kurssi on tulossa. En ihmettelis yhtään, vaikka 10 vuoden päästä joku pilottikurssin käynyt neuvottelis 20 miljoonan euron sopparista edustamalleen urheilijalle. Mä ainakin uskon siihen. Sen tiedän, että Kapitaali se ei oo.. ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ps. Kyllä itse lähtisin tuotteistamaan toimintaani henkilöllä, joka on käynyt 3 päivän markkinointikoulutuksen + etätehtävät päälle.
Ja uskon, että nämä kurssin henkilöt solmivat 20€ miljoonan euron sopimuksia :)

ps. Kyllä itse lähtisin tuotteistamaan toimintaani henkilöllä, joka on käynyt 3 päivän markkinointikoulutuksen + etätehtävät päälle.

Noh esim. Ovetshkinin managerilla ei ole mitään asiaan kuuluuvaa koulutusta mutta niin vain kirjoitti yli 100 miljoonan taalan (10 nhl kautta) sopimuksen :)

Äijä on kunnon vastarannankiiski.. :D

Kuka väittää, että ko. kurssi on ainut koulutus, mitä henkilö on käynyt tai tulee käymään?

Mä olettaisin että tonne tulee/hakee kurssilaisia, jotka on jonkun urheilulajin faneja ja haluavat tehdä osaamisellaan rahaa/auttaa muita omalla ammattiosaamisellaan.

Miltäs kuulostaa kurssilainen, joka on seurannut vaikka vaparia intohimoisesti vajaan kymmenen vuotta, tuntee alan henkilöitä ja jolla kaali leikkaa neuvotteluissa jo valmiiksi? Hyötyiskö se tosta kurssista?

Mulla on tuttu, joka haluaa manageriksi eräässä lajissa. Sen tuntemus siitä lajista on ihan älytön. Tuntee kaiken maailman nimet lajin parissa ja opiskelee alan lehdistä kaiken mahdollisen informaation jota se vois hyödyntää tulevaisuudessa. Tähän kun lisätään toi kurssi ja muut koulutukset mitä se käy tälläkin hetkellä, niin mitä luulet onko sille ko. kurssista hyötyä? Sille ja sen tuleville asiakkaille?

On ihmisiä joiden ei oikeesti kannattas ees hengittää ja nousta sängystä, kun ei siitä saa miljoonia ja kaikki on niin vaikeeta. Toiset taas odottaa maanantain toimistopäivää kun hullu puuroa, ja ovat onnellisia omassa työssään. :rock:

Kyllä mä sanon, että oon skidisti kateellinen noille managereille. Tod näk tykkäävät lajista minkä parissa pyörivät ja voivat samalla työllistää itsensä sillä. Voiko enää hienompaa tilannetta olla? :)

Noh esim. Ovetshkinin managerilla ei ole mitään asiaan kuuluuvaa koulutusta mutta niin vain kirjoitti yli 100 miljoonan taalan (10 nhl kautta) sopimuksen :)

Sanoinkin omaa toimintaani. Ovetshkinin kaltaisen hepun kanssa voi mennä kuka tahansa neuvottelemaan. Hinta on todellakin lähes rajaton.

Mutta en siis sano, ettei kurssille kannattaisi mennä. En missään nimessä. Halusin vain herättää keskustelua.

Ja Purtsille... Kyllä, on varmasti hyötyä kertomasi kaltaiselle henkilölle ko kurssista. Tässä tullaankin siihen marginaaliin. Eli Suomen kokoisesta maasta nousee niin pieni määrä huipulle ihmisiä.
Se, mikä mua tässä keskustelussa on eniten häirinnyt, on se, että luullaan suomessa kaikkien pesä-, kori, lento yms. palloilijoiden tarvitsevan manageria. Ja jos tarvitsevat, niin valitettavasti heidän ansiot eivät ole mitään Kimi Räikkönen-tasoa. Näin ollen en usko, että kovin monelle managerille riittää leipää.
Edelleenkään en halua kenenkään unelmia murskata :) Ja jos joku oikeasti saa hommasta itseään tyydyttävän palkan, niin se on hienoa.

Miltäs kuulostaa kurssilainen, joka on seurannut vaikka vaparia intohimoisesti vajaan kymmenen vuotta, tuntee alan henkilöitä ja jolla kaali leikkaa neuvotteluissa jo valmiiksi? Hyötyiskö se tosta kurssista?

Mulla on tuttu, joka haluaa manageriksi eräässä lajissa. Sen tuntemus siitä lajista on ihan älytön. Tuntee kaiken maailman nimet lajin parissa ja opiskelee alan lehdistä kaiken mahdollisen informaation jota se vois hyödyntää tulevaisuudessa. Tähän kun lisätään toi kurssi ja muut koulutukset mitä se käy tälläkin hetkellä, niin mitä luulet onko sille ko. kurssista hyötyä? Sille ja sen tuleville asiakkaille?

Se, mikä mua tässä keskustelussa on eniten häirinnyt, on se, että luullaan suomessa kaikkien pesä-, kori, lento yms. palloilijoiden tarvitsevan manageria. Ja jos tarvitsevat, niin valitettavasti heidän ansiot eivät ole mitään Kimi Räikkönen-tasoa. Näin ollen en usko, että kovin monelle managerille riittää leipää.
Samanlaiset ajatukset myös täällä. Aika harva suomalainen urheilija tienaa niin paljon, tai tekisi rahaa sponsori diileillä, että niistä riittäisi minkäänlaista siivua managerille. Hyvä jos edes itse pystyvät täyspäiväisesti urheilemaan.
Kuinka moni vapaaottelija tai aerobickkaaja saa elantonsa suoraan urheilusta tai sponsseista?

Monella suomalaisella kansainvälisentason urheilijalla (esim. tennis, golf, jne) on ns. managerina oma isä tai muu vastaava henkilö, koska ulkopuolisen managerin palkkaaminen ei vaan ole kannattavaa.

Kuvittelen, että itselläni on myös aika realistinen käsitys niistä summista ja pelaaja määristä, mitä esim. jääkiekon pohjoismaiden ja euroopan 1. ja 2. liigoissa pyörii ja se markkina on aika hyvin jo tukossa.
http://www.fhpa.net/index.php?mod=plink&id=2971

Kyllähän sitä aina kannattaa yrittää ja on hienoa jos kiinnostusta ja omistautumista asialle löytyy. Mutta tuskin sitä mitään pilvilinnoja kannattaa alkaa rakentelemaan.

Mutta eihän tässä puhuttukaan mistään tuhansista managereista, vaan siitä, että tällä hetkellä alalla toimii "kourallinen" (alle kymmenen?) manageria, joka on aivan liian vähän. Kymmenkertainen määrä oli tuon artikkelin mukaan se määrä, joka olisi jo riittoisa ja voisin kuvitella että Suomessakin sadalle managerille voisi olla tarvetta.

Ja koulutuksen järjestäminen mielestäni on askel urheiluamanagerien tunnustamiselle ja sille, että heitä tarvitaan mysö tulevaisuudessa. Käsittääkseni ei ole olemassa varsinaista manageri koulutusta, vaan kuka tahansa, toki asiansa osaava henkilö voi manageriksi ryhtyä millä tahansa koulutuksella. Ei toki tuollainen kurssi suuria valmiuksia anna mutta varmasti enemmän kuin ei mitään. Ja jostainhan se on aloitettava, myös koulutus.

Kyllä liikunta- ja urheiluelämä, myös seuroissa, on menossa yhä enemmän palkkatyöhön ja ammattiosaajiin, joten en ihmettele, etteikö myös vastaisuudessa voitaisi palkata managereja muuallekin kuin yksittäisten urheilijoiden edustajiksi.

Managerointi on vähän sellaista bisnestä, jonka kurgoja ei taideta tehdä koulun penkillä. Useastihan se on isi tai äiti joka tuota tekee. Vähänkään huipummilla nimillä on sitten syytä olla jo aika osaava kaveri taustalla. Vai mitä meinaatte siitä että esim Kiira Korven manageri on Hjallis, joka aikoinaan taisi tehdä Marcus Grönholmiakin.

Kovaa valuuttaa tuossa hommassa voisi olla kaveri joka harrastaa kyseessä olevaa lajia ja on lakikoulut käynyt ja tekee päätoimenaan firmojen välisiä soppareita. En usko tässä lajissa yökerhon ovelta kirjekurssilla tähtiin -koulukunnan menestykseen.

Monella suomalaisella kansainvälisentason urheilijalla (esim. tennis, golf, jne) on ns. managerina oma isä tai muu vastaava henkilö, koska ulkopuolisen managerin palkkaaminen ei vaan ole kannattavaa.

Monella manageri todella on isä tai äiti "kun niin se oli luonnollinen jatkumo" tai kun "niin on aina ollut". Herää kuitenkin kysymys että onko äiti tai isä oikea henkilö hommaan, elleivät todella ole alan ammattilaisia? Toki suomalaisessa huippu-urheilussa liikkuvat rahat ovat melko pieniä, mutta kun summat alkavat liikkua kymmenissä tuhansissa tai kun sopimukset alkavat sitoa vuosia, niin kannattaa varmaan oikeasti miettiä mitä tekee ja onko siinä mitään järkeä mitä sitten ikinä olikaan tekemässä. Itse kuvittelisin että ammattimanageri oikeasti tietää mitä kannattaa pyyttää ja mitä on mahdollista saada, jottei myy itseään ikään kuin alihintaan. Aika harvalla isällä ja äidillä on ammattimanagerin tietotaito ja yhteydet. Toisaalta, aika harvan isän ja äidin kersa on a) kansallisen tason huippu tai b) kansainvälisen tason huippu ja vielä c) elättää urheilemalla itsensä.

Itse nään manageroinnissa tulevaisuutta myös Suomessa. Harva urheilija tarvitsee kovinkaan täysipäiväistä manageria, mutta veikkaan että aika moni olisi jossain välissä tarvinnut jonkin tason managerin (ja siis edelleen puhutaan huipuista muutamissa eri lajeissa).

Googletin urheilumanegerointia ja täältähän löytyi mielenkiintoinen keskustelu. Piti ihan rekisteröityä saadakseen laittaa oma näkemys.

Olen itse kansallisen tason yksilöurheilija joka pyrkii ja onkin jo tosi lähellä vakituista "kansainvälisen tason" urheilijan statusta. Tausta asioitani hoitaa isä. Minulla on alle kymmenen sponsoria. Joukossa välinetoimittajia sekä puhtaasti taloudellisia tukijoita. "Elän" urheilulla. Tarkoittaen että kaikki mikä tulee myös menee. Mitään ei jää normaalin elämiseen vuokran ja ruuan lisäksi. Kaikki menee urheilukuluihin. Tilanne on siis tasan plus miinus nolla.
Edellinen kausi oli todella hyvä. Voitin kisoja kansallisella tasolla ja pääsin kokeilemaan myös maailman menoa. Kasvatin jonkunnäkösen näkyvyyden itselleni ja minut tunnistetaan lajin parissa jo kohtuullisen hyvin. Isäni ja minun yrityksistä huolimatta tätä ei pystytty hyödyntämään ja käteen seuraavalle kaudelle jäi ne vanhat tukijat sekä vain yksi todella pieni tukija lisää.
Olen siis tilanteessa missä todellakin olisi managerille hyötyä. Tunnen myös urheilijoita jotka on täysin samassa tilanteessa. Sitten taas on muutamia jotka on hoitanut asiansa hyvin ja heidän ei tarvii mennä nollalla tai jopa miinuksella.
Suomessa on suuri tarvi managereille. Tosiasia kumminkin on että minunkin tapauksessa managerille jäävät palkkiot eivät olisi kovinkaan huimia. Puhuttaisi joistain tuhansista euroista/vuosi. Mutta jos managerilla olisi esim 3-4 minun tasoista urheilujaa tallissan niin ansiot voisi olla 10-20k vuodessa. En ole vielä törmännyt minun piireissä yhteenkään manageriin joka tekisi hommaa päätyökseen mutta 10-20k vuodessa pääansion lisäksi kuullostaa mun mielest aika suurelta.
Työtähän managerointikin on mutta uskon että monissa tapauksissa sitä olisi mahdollista tehdä toisen homman ohella. Tilanteesta tietysti riippuen. Suomessa on kenttää, kuhan ei heti haaveile miljoonasopimuksista. Niinkuin valitettavasti liian moni jopa alalle kyvykäs varmasti haaveilee. Ehkä senkin takia kenttä suomessa onkin tyhjä. =D

Mun kaks senttii ;)

Suurin haaste tossa varmastikin on saada alkuun nimeä, jotta saa sitten vähän lupaavampia urheilijoita omaan talliin. Lätkässä toi on ainakin 5% mitä pelaaja agentit ottaa palkasta. Tämä aika varma, koska tunnen muutamia suomalaisia pelaajia, jotka pelaa rapakon takana ja täällä kotoisessa liigassa. Junnujen kanssahan tossa se työ tehdään ja kokeneempien kanssa vaan sorvataan sopimukset kuntoon ja seuraavan kerran ollaan yhteyksissä kun sopimus on loppumaisillaan.

Suurin haaste tossa varmastikin on saada alkuun nimeä, jotta saa sitten vähän lupaavampia urheilijoita omaan talliin.
Pakko lähteä liikkeelle pienistä kaloista, tehdä hommansa hyvin ja toivoa, että pienet kalat tuntevat isoja kaloja ja suosittelevat sinua oikealla hetkellä. Suosituksilla ja urheilijoiden hyvillä kokemuksilla on tällä alalla erityisen suuri merkitys.

Junnujen kanssahan tossa se työ tehdään ja kokeneempien kanssa vaan sorvataan sopimukset kuntoon ja seuraavan kerran ollaan yhteyksissä kun sopimus on loppumaisillaan.

Taitaa managerin hommiin kuulua muutakin kuin pelkkä pelaajasopimuksen kanssa avustaminen. Miltä kuulostaa neuvottelut esimerikiksi sponsoreiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa ja isojen tähtien osalta esimerkiksi haastattelupyyntöjen yms. käsitteleminen ja muu asioista neuvottelu?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom