Purtsi
Tsemppari/Kouluttaja
- Liittynyt
- 24.11.2003
- Viestejä
- 4 098
Väännän nyt rautalangasta... Mihin sitä manageria täällä tarvitaan? Kerro mulle!?
Managerin tehtävänä on auttaa urheilijaa neuvotteluissa paremmista sponsorointisopimuksista, hyvin moneltakin eri kantilta.
Ajatellaanpa tilanne, jossa firman toimari ja markkinointipäällikkö saa idean, että olisi hyvä sponsoroida jotain urheilijaa. Sit päätetään lähteä mukaan kilpa-aerobicciin (kun toimarin vaimokin sitä harrastaa ja ne usein nättejä) ja niin alkaa biccaajien metsästys.
Löytyy biccaaja, joka saa elämänsä ensimmäisen sponssipuhelun, että nyt haluttaisiin tehdä yhteistyötä. Biccari on ihan innoissaa, ja menee paikalle neuvotteluihin. Biccari on kaunis ja näyttävä nainen, mutta hänellä ei ole MITÄÄN markkinointi ja myyntikokemusta. Eikä liioin lakikaan ole hallussa. Niinpä yks kaunis päivä biccari huomaa olevansa esittelemässä 9 € /h palkalla kosmetiikkatuotteita toisella puolella Oulua, koska innoissaan kirjoitti epämääräisen sopparin. Lisäksi hän saa meikkejä 500 € per vuosi, mutta sponssi pitää näkyä joka päivä rintapielessä puhtaissa vaatteissa. (Joiden pesun maksaa tietenkin biccari). Tämän lisäksi biccari suostui kirjoittamaan blogia väh kerran viikkoon kahden vuoden ajan. Vaikkei sekään kolmen kk jälkeen oikein kiinnosta..
Olisiko Kapital tässä tapauksessa ammattitaitoinen manageri ollut investointinsa väärti? Miltä kuulostaa ajatus, että urheilija urheilee, valmentaja valmentaa, ja manageri neuvottelee näkyvyydestä?
Mikä on liittokohtainen sopimus? Ei voi olla totta.... Mikään liitto ei voi estää ketään toimimasta toisen ihmisen asioiden hoitajana, ellei taustalla ole esim. dopingrikosta.
Yksittäinen urheilija tarvitsee manageria silloin, kun puhutaan oikeasti isommista rahoista. Tällaisia urheilijoita ovat MM-tason yleisurheilijat, hiihtäjät ja esim mäkihyppääjät. Laske siitä sitten, kuinka monelle sitä työtä on.
Jos joku tuolta kurssilta saa manageroitua esim. pelaajan NHL:n, niin syön pari varustekassillista paskaa.
Kuinka isosta kassista puhutaan? Jääkiekkomaalivahdin kassi lienee sopiva? Entä käykö esim. Englannin valioliigan pelipaikka? Tai se Italian liiga tai-mikä-se-nyt-oli?
Jos mitään ei yritä, niin mitään ei saa. Muistakaa se. Markkinointi, mihin sponsorointi liittyy, on ihan mieletön paketti hallittavaksi nykypäivänä. Ihan samalla tavalla kun penkkipunnerruksen treenaamiseen on tullut uusia tekniikoita ja jopa välineitä. Ääliö yksinkertainen suoritus, mutta silti kunnon rakettitiedettä huipulla. Ja hyvä niin.
Alla kurssin teemat mitä siellä käydään läpi. Kuinka moni meistä osaa esim. mediahallintaa?
Lähiopiskelujaksot teemoineen
• 28.3.–30.3.2010 Managerointi ja urheilujärjestöoppi
• 16.5.–18.5.2010 Markkinointi
• 13.6.–15.6.2010 Sponsorointiyhteistyö
• 22.8.–24.8.2010 Mediahallinta
• 17.10.–19.10.2010 Urheilijan elämänhallinta ja urataidot
Edelleen, musta on ihan perhanan hyvä että tälläinen kurssi on tulossa. En ihmettelis yhtään, vaikka 10 vuoden päästä joku pilottikurssin käynyt neuvottelis 20 miljoonan euron sopparista edustamalleen urheilijalle. Mä ainakin uskon siihen. Sen tiedän, että Kapitaali se ei oo.. ;)