H.R. sanoi:
Pakko tulla hieman väliin tässä vaiheessa *hihat ylös ja vääntämään*
*nostaa suojauksen ylös ja lisää jalkatyöskentelyä*:D
Tehdään nyt tässä alkuun sellanen asia selväks, että myönnän suoraan tän huutelun olevan mulle kovin paljon helpompaa kun jollekin perheelliselle + asuntovelkaselle. En mä väitä omaavani tässä mitenkään korkeampaa moraalia enkä tietäväni "miten asiat todellisuudessa on"(vaikka oikeastaan väitän
).
H.R. sanoi:
Työntekijöiden mahdollisuudet tässä tilanteessa:
1) lakkoillaan (ilman liitonkin lupaa) ja kärsitään seuraukset. Tämä tosin ei yleensä muuta asioita.
2) neuvotellaan mahdollisimman pehmeä lopputulos kaikille osapuolille
3) otetaan parrua "kakkoseen" ja niellään kaikki purematta
...ja valinta on??
No sehän tietysti riippuu kunkin mieltymyksistä. Joillekin varmaan sopii toi kolmonenkin, mutta itte oon enemmän kakkosen kannalla tässäkin asiassa...:D
H.R. sanoi:
Elämä ei valitettavasti kulje ihan niin melodramaattisen jouhevasti, niin kuin tässäkin viestiketjussa yritetään tuoda esiin. Työnantajalla on omat intressinsä ja työntekijällä omansa. Asioita ei todellakaan ratkaise se, että annettaisiin kaikkien "etujen" mennä, niin kuin kohdallasi ajatus tuntuu olevan, mutta olen sitä mieltä että joustoa tarvitaan joka suuntaan. Jos meinaat, että kaikki mitä työnantaja syöttää on 100% totta, niin valitettavsti on todettava, että näin asiat eivät ole. Virtuaali maailma pelaa tietyillä lainalaisuuksilla, mutta todellinen maailma pelaa toisin ja myös inhimillisellä aspektilla (perheet, lainat, itsetunto jne.).
Ymmärrän tän helvetin hyvin(huonosti). En mä alkuunkaan kiellä etteikö mulla olis näissä pölinöissä kunnon ripaus tervettä naiiviutta, mikä tähän ikään ja elämäntilanteeseen varmaan kuuluu. En kuvittele tietäväni, mitä helvettiä se on sen asuntolainan ja kakaroiden kanssa. Mutta toisaalta ei ne tietyt "faktat" mitä mä ajoittan tuon esiin, muutu miksikään sen takia, että mä en täydellisesti ymmärrä sen työläisen oravanpyörähelvettiä.
Oli se kuinka helvettiä tahansa, niin sen paperikoneen on käytävä 90% vuosikapasiteetista, että ollaan omillaan.(toivottavasti toi on ees sinne päin kun oon sitä tässä "hieman" mantrannu
) Ja se ahne sijoittaja paskiainen haluaa korkomarkkinoita parempaa tuottoa sille pääomalleen tai se ottaa ja lähtee käveleen sen pääomansa kanssa.
Tää nyt on mun valitsema tyyli, että tuon "lasit silmillä" näkökulmia sieltä toiselta puolelta, mutta ei se tarkota ettenkö mä kuuntelis mitä se toinen puoli sanoo. Et säkään tähän keskusteluun olis osallistunut, jos oltais kaikki vaan kivasti samaa mieltä näistä asioista.
Edelleen en ole sitä mieltä(enkä missään toivottavasti väittänytkään?) että sen työntekijän pitäis "antaa kaikkien etujen mennä". Mielestäni sen aika selvästi jo useempaan kertaan ilmasin. Mistä mä saan energiani on juurikin ne patalaiskat kommunistit -mistä Timba79:kin puhuu- joiden asenne on se, että "ei kuulu mulle". Kunhan nyt palkka vaan juoksee.
Varmaan säkin kuitenkin myönnät, että näitä myös
pakosti on?? Vaikket myöntäiskään, niin voin kertoo, että niitä kyllä on ja väitänpä, että jopa huomattavissa määrin. Miten niin? Jo pelkästään sen takia, koska tää järjestelmä myös osaltaan ruokkii sellasta. Ja kuten sanottua, se ei sitten ole yhtään kenenkään muun, kuin sen patalaiskan kommunistin etu....
Eli tottakai se työnantajakin on häikäilemätön paskiainen ajoittain(ketkä enemmän ketkä vähemmän), mutta henkilökohtasesti mua vituttaa enemmän se asenne ja perspektiivi, mistä työntekijäpuoli näitä asioita perinteisesti katsoo. Nytkin miten esim. Paperiliitto laskeskelee vaan niitä miljoonia mitä yritysjohto on menettäny ja miten ne muka olis pitäny käyttää.
Mitä paperimiehiä tunnen ja mitä mm. IsoDino nyt tässäkin ketjussa on antanut esimakua siitä asenteesta, että "lakkoilu on kivaaaaaa!!" ym. niin mun pointti tässä(ja monessa muussakin tapauksessa on) että se oma pää pitäis ensin hoitaa kuntoon ennen kun alkaa 5v. tavoin :itku: näitä "elämän realiteetteja".
H.R. sanoi:
Suomessa työnantajalla on täysi työnjohto-oikeus. Jos firma pistää kiinni jonkun yksikön, niin siihen ei auta Maamme-laulukaan, että homma voitaisiin "hovissa" muuttaa. Suomessa on kuitenkin vielä helppoa laittaa duunarit ulos jos niin halutaan. Se saako Pertti Paperimies 35000€ tai 40000€ on tuossa yksiköiden uudelleen järjestelyssä aivan paskan hailee. Ainoa asia missä duunari voi asioita pehmentää on uudelleen sijoittautuminen ja ns. irtisanomispaketit (esim. työvuosien mukaan irtisanomisissa palkkaa 6kk-> käteen tms.).
Voishan siinä sitä maammelauluakin koittaa....:D
Se on vaan tossakin sillai, että "Virtuaali maailma pelaa tietyillä lainalaisuuksilla, mutta todellinen maailma pelaa toisin" eli mm. tolla irtisanomispakettien vahvistamisella on sitten omia vaikutuksiansa. Sekään ei välttämättä ole sen työntekijän etu pitkällä tähtäimellä(suuressa mittakaavassa, eikä välttämättä henkilökohtaisestikaan), sillä kun näiden pohtiminen ketään nyt kiinnostakaan, kuten sanottua kunhan nyt saa pillua ja viinaa vielä ens viikonloppuna....
Eli joskus se vaan menee niin, että sitä toimintaa on tehostettava ja annettava kenkää niille ylimääräsille ilman, että sille vittumaisimmallekin työntekijälle on maksettava ittensä kipeäks. Syyt monottamiseen voi myös olla täysin riippumattomia niin työnantajasta kuin työntekijästä. Tää nyt pitäis työntekijöidenkin käsittää, että jos niitä hommia ei ole niin kenkää tulee aivan aiheesta eikä se ole välttämättä oikein, että työnantaja elättää sitä työntekijää(maksaa sen asuntolainaa) sitten 6kk siihen päälle, vaikka mitään hyötyä kaverista ei firmalle ole...perustuethan takaa jokaisen toimeentulon tässä maassa jokatapauksessa.
H.R. sanoi:
Dear T_A sinä olet varmasti ensimmäinen tällä palstalla joka ilmoittaa jo huomenna aamulla työnantajallesi, että luovut kaikista oikeuksistasi ja tästä lähtien firmasi omistaa sinut. 10000 x ;)
Niistä ei tingitä!!1!:D
Kuten sanottua en oo ketään vaatimassakaan oikeuksistaan luopuun vapaaehtoisesti, enkä sitä itsekään siis ole valmis tekemään. Mutta mm. työajoissa oon kyllä aika paljon venynyt ihan "vapaaehtoisesti" vaikka se ei niin vitun kivaa aina ole ollutkaan. Tottakai sekin on perheettömälle helvetin paljon helpompaa, kun perheelliselle, enkä tässäkään oleta, että se olis kaikille yhtä helppoa.
Kuitenkin sen verran eräitä kommunisteja kattellessa uskallan väittää, että mun oma venyminen ja työmoraali kyllä kestää vertailun tarvittaessa aika monen duunarin kanssa. Täytyy myöntää, että just nyt otan vähän rennommin -kiitos sosiaalisen opintotukijärjestelmän- ja on siten myös aikaa jauhaa shaissee täälläkin, mutta vaikka itteeni lupasin olla kehumatta, niin viimesen 10 vuoden ajalta joku 38,5h viikkotyömäärä edes keskimäärin olis ollut aika helvetin luksusta...